USA:s federala skattemyndighet kräver lista på Ron Pauls donatorer

Bästa läsare!

Washington Examiner uppmärksammar att IRS, den amerikanska federala skattemyndigheten (och en del av Finansdepartementet), kräver att få ta del av listor över donatorer som skänkt pengar till den forne kongressmannen Ron Pauls ideella organisation Campaign for Liberty (C4L) som bildades för att hålla liv i den gräsrotsrörelse som uppstod i samband med hans valkampanj för att försöka bli nominerad som libertariansk presidentkandidat hos Republikanska partiet under valet 2008. Bland de frågor som C4L arbetat för är en granskning av Federal Reserve samt ett intensivt arbete för ett fritt internet, bl.a. genom att bekämpa CISPA och SOPA/PIPA (jämte svenska Piratpartiet i EU-parlamentet).

Campaign for Libertys presstalesman Megan Stiles säger att organisationen anser att det inte finns några särskilda skäl för IRS att få veta vilka som donerat till föreningen. Hon hänvisar till tidigare prejudicerande fall, och påpekar att många organisationer som C4L aldrig behöver avslöja sina donatorers identitet. ” – Men av någon anledning har man valt att specialgranska oss. Vi ämnar att bestrida detta” uppger hon till Washington Examiner.

Ron Paul förklarar att man inte heller kommer att betala de böter som IRS utfärdar mot organisationen för sin vägran att lämna ut den efterfrågade listan. Megan Stiles uppger att IRS åberopar sin rätt att kräva in informationen från en 501(c)(4)-organisation men att listan från donatorerna inte behöver offentliggöras till allmänheten (enl. denna bestämmelse). Fast hon påpekar att IRS under åren ”råkat” läcka dylik information vid flera tillfällen. ” – Ofta har dessa läckor berört personer som tillhör konservativa grupper och är oppositionella. Syftet med läckorna är att trakassera och skrämma dessa donatorer.”

I USA har det blivit stor uppmärksamhet kring att IRS – trots president Barack Obamas tidigare påståenden om motsatsen – systematiskt specialgranskat organisationer som har en konservativ eller libertariansk inriktning.

I Sverige har Skatteverket riktat in sig på att granska bloggare och deras inkomster. Enligt TT genomfördes granskningar redan 2009 eftersom bloggare då ofta tog emot gåvor från företag utan att värdet togs upp i deklarationen. Vänta nu… var fan är mina gåvor?!! 😉

Hälsar eder Peter Harold

———————————————————

Källor: Washington Examiner, Fox News.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till USA:s federala skattemyndighet kräver lista på Ron Pauls donatorer

  1. peter andersson skriver:

    Vad du än gör rösta inte på Piratpartiet, Peter
    Det räcker med invandrarkramare i Sverige nu
    Nu ska jag åka o köpa ,,,, låsningen,,,, så jag kan läsa om detta invandringselände som
    Svenskarna själva har skapat
    Fast jag tror att det är försent att göra något åt detta med röstkortet utan jag tror att det
    Blir så att när pengarna är slut så lämnar råttorna skeppet o då sitter vi där utfattiga.
    Vad jag menar Peter är att hur ska du kunna se dej i spegeln då? Om du varit med att röstat fram ett parti som är landsförädare, inte kul att tala om för barnbarnen.
    Pelle

    • Peter Harold skriver:

      Tyvärr är det så – om man ser på invandringsproblematiken på det viset – att alla partier är landsförrädare. Till och med SD som vill ha kvar asylpolitiken. Däremot kommer det bli stört omöjligt att bedriva ett opinionsarbete för att vända skutan i tid om det saknas röster för integritet, såsom Piratpartiet gör.

      Sedan tror jag att det före 2018 kommer att ske en omprövning av den här godhetsnarkomanin. Jag har hört flera libertarianska debattörer framföra det jag själv predikat i denna blogg: staten skall inte finansiera folkutbytet, men den som har förmåga att försörja sig som inflyttad må göra det.

      Jag kommer att återkomma till detta tema flera gånger. Det är min avsikt att medverka till en förnuftigare hållning i frågan inför valet 2018. Att kunna komma med input nu och påverka politiken inför det här valet mäktar jag inte med. Synd att jag slösade bort tiden under den gångna mandatperioden, men jag går ju bara omkring och väntar på att dö… 😉

      Jag ska också köpa den boken.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

