Vem skriver alla dessa ”Om…”-texter?

Bästa läsare!

De flesta av er som har blogg är nog säkert bekanta med att i web-tjänsten finns utrymme för en personlig presentation. Även Skrivarens Blogg har en sådan, under rubriken ”Om Peter Harold”.

Det är både smickrande och oroande att jag kan utläsa att ett antal sådana besök sker varje dag. Och tro mig – av alla texter jag skrivit på min blogg var presentationen den mest svåraste att få ihop. Detta vill jag ha sagt fastän den framstår som ett hastverk…! Ändå försökte jag få fram karaktären av ett uppslagsord.

Sedan finns det sajter som har en mer professionell karaktär och inriktning än Skrivarens Blogg. Också dessa brukar innehålla en ”Om den och den”, inte sällan beskrivandes blogginnehavaren i tredje person. Vilket får mig att fundera på vem som skrivit respektive ”Om…”-text?

Har t.ex. denna kvinnliga journalist här nedan, vars namn jag maskerat så att jag själv inte skall framstå som ett obehagligt kvinnohatande stalkande nazistiskt dödsknarkartroll, anlitat en kollega eller kompis som i sin tur kommit fram till att den vederbörande hemsidans ägare är en ”omtyckt föreläsare och moderator”? I så fall varför? Varför skulle en journalist behöva anlita en utomstående skribent för att beskriva vem man är och vad man gör? Hade hon inte tid att göra det själv? Brukar rörmokaren hyra en rörmokare när han byter rör i sitt eget hus?

sbvemskriveromNu var denna skribent här ovan bara ett exempel. Bloggskribenten Peter Harold har vid flera andra tillfällen sett liknande exempel på detta fenomen, både i bloggar och på hemsidor som uppenbarligen är ihopsnickrade av innehavaren själv. Vilket får Peter Harold att misstänka att det är den högst vederbörande själv som fäller omdömet om sin egen person. Men lek då med tanken; vad skulle folk tänka om Peter Harold började beskriva sig själv som ”omtyckt, älskad och beundrad” eller i liknande termer? De skulle nog tycka raka motsatsen och hänvisa till Jante (som f.ö. är en fiktiv stad i Danmark). Han själv skulle inte gilla att han gjorde det.

Detta leder mig (tillbaka till första person) till att fundera på om vanan att beskriva sig själv i tredje person är en temporär och oskyldig form av schizofreni hos skribenterna, eller kanske ett tecken på att någonting värre ligger bakom bloggskribentens/hemsideägarens val av berättarform? (Skribenten i exemplet ovan gör det på fler ställen på sin egen sajt!!!)

Sajten Communicera (som erbjuder psykologisk hjälp via sina kliniker runt om i landet) berättar att psykopater som saknar känslomässigt djup gärna berättar om sig själv i tredje person; har en övertro på sig själv och äger en allmänt verklighetsfrånvänd självbild. Lyckligtvis måste man ha begått en hel del väldigt dåliga gärningar för att ha rätt att kalla sig psykopat enligt Communicera, som att t.ex. stjäla, ljuga, vara elak mot djur, debutera tidigt gällande sex, slåss, mobba, fuska, använder alkohol och droger, und so weiter. Vilket får mig att fundera på om det måhända är många fler i Sveriges riksdag som haft sex med djur än vad man skulle kunna föreställa sig – ja, apropå psykopater…!😉

Ha en lugn och trevlig valborg, och klä er varmt om ni inte skall stå på första parkett vid Valborgsmässobrasan. Själv skall jag ägna natten åt att skriva nya bloggtexter.

Hälsar eder Peter Harold (Här är det nog ok att skriva i tredje person tror jag…)

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Blogg. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vem skriver alla dessa ”Om…”-texter?

  1. cark1 skriver:

    Tredje person? Det är bara när jag känner mej riktigt viktig som jag talar om mej själv i tredje person. Annars är jag så försynt att jag inte ens skulle spela huvudrollen i filmen om mej själv.

    • Peter Harold skriver:

      Samma här – fast jag andvänder tredje person bara när jag är sårad. Samtidigt är jag ett kontrollfreak, så jag kan mycket väl föreställa mig att jag kommer insistera på rollen som producent…! 😉

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

