Idag firar vi grundandet av sekten Illuminati!

Sorry för den tidigare felskrivningen i rubriken!😉

Bästa läsare!

Jag blev varse att min tonårsdotter visste mer om Illuminati än jag själv. Och det är väldigt förtretligt eftersom jag ju är en Messerschmitt. Nå, vad visste hon? Jo, att illuminati är en hemlig sekt som tillber Djävulen.

Slagen på min hemmaplan tvangs jag krypa med svansen mellan benen till datorn och fylla på mina förmodade kunskapsluckor. Detta skedde i slutet av förra året, och som ni vet har jag sedan dess lagt upp ett YouTube-klipp på Skrivarens Blogg där den forna dokusåpastjärnan Tila Tequila berättat om att hon förföljs och diskrimineras av illuminaterna.

Dagens blogginlägg skall inte bli en historiebeskrivning om Illuminati. Jag nöjer mig med att konstatera att organisationen grundlades av teologen Adam Weishaupt den 1 maj 1776. Just det, 1 maj. Ett sådant sammanträffande, inte sant?!!

Internet är fyllt med sajter som påvisar att det inte är ett sammanträffande att ”Arbetarnas dag” sammanfaller med årsdagen av Illuminatis grundläggning. Jag hoppar över den biten också. Istället skall jag framkasta en undran som jag har. På Wikipedia beskrivs Illuminatis syfte vara att bekämpa vidskepelse, att främja förståndsupplysning, sedlighet och politisk frihet. Det ironiska är ju att det vi idag som man sammankopplar Illuminati med är ju raka motsatsen. Wikipedia skriver också att Illuminati tillskrivs syftet att ”via anarki skapa ett paradis åt mänskligheten utan religion regeringar eller någon form av privat eller statligt ägande”. Hm, det delvis låter som ett libertarianskt idealsamhälle (libertarianer anser dock att privat ägande är ett grundläggande villkor för individuell frihet). Hur kan det då komma sig att så många av mina libertarianska vänner är så fixerade vid att avslöja dagens ”illuminater” (som t.ex. George Soros)?

Tydligen vet jag inte allt…!😉

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Idag firar vi grundandet av sekten Illuminati!

  1. Cello Jr skriver:

    Man kan inte veta allt! Hur som helst, som gammal stofil (på riktigt) ägde jag den första kritiska boken om Illuminati, utgiven redan 1798, som pocketbok, inhandlade i USA, när jag gått med i
    John Birch Society – där även din idol Edwart Griffin är/varit medlem.

    Här är boken som pdf:
    http://www.conspiracyarchive.com/PROOFS_OF_A_CONSPIRACY_John_Robison.pdf

    • Peter Harold skriver:

      Tack för tipset! Jag skall ladda ner den ikväll.

      John Birch-sällskapet känner jag till. De gjorde många initierade dokumentärer och var på många vis före sin tid i libertarianska frågor, även om de hade en betydligt mer religiös utgångspunkt än dagens libertarianer och fått sin beskärda del av kritik. Jag har faktiskt Robert Welch 2½-timmas föredrag i min MP3-spelare om ”den kommunistiska” sammansvärjningen. Mycket intressant. Och fastän jag inte är jättebra på engelska så går det att begripa så gott som det mesta vad dessa föredragshållare säger. Edward Griffin är kanske den bäste av dem eftersom han har en så enastående berättarröst. Lyssnar man på dagens TV hör man sällan denna typ av talare.

  2. Cello Jr skriver:

    Vet inte om jag skrutit om det tidigare, men jag träffade Welch när jag var i USA 1967, på hans kontor i Belmont, rik förstad utanför Boston (där förresten Mitt Romney bor), och samtalade
    med honom i – svårt att säga – ca e halvtimme. Har ett ex. av hans ökända Eisenhower-bok, The
    Politician, med dedikation på försättsbladet. Undrar om ngn auktionsfirma i t ex London skulle
    vara intresserad? Har även Keith Richards sign. på konvolutet till en cd med ”Sticky Fingers”.🙂

  3. Michael skriver:

    håller på att kolla upp lite fakta om Illuminati för att lära mig lite om det, en liten grej bara som jag försöker att sprida för att skapa ifrågasättande.
    Nämligen vad betyder ”Gud, Herren, Jahve” osv. översatt från forntida hebreiska
    hebreiskans JHVH יהוה, vilket enligt Bibeln är Guds namn, även Jahve…

    ”Fotnot”
    Inom judisk tradition har man sedan gammaljudisk tid undvikit att uttala Guds namn (undrar varför), även i textläsning. Endast det högsta prästerskapet fick uttala namnet, men eftersom detta skedde långt från den övriga församlingen i synagogan och endast vid högtidliga tillfällen, var det aldrig någon annan som hörde namnet uttalas. Med tiden, och speciellt efter templets förstörelse i Jerusalem (år 70 evt/e Kr), föll uttalet i glömska. Istället användes ordet ”Adonai” (אֲדֹנָי) som betyder ”Herren” där det stod skrivet JHVH, יהוה.

    Översättningen jag fått mig är: Han är, förintaren, förgöraren, död osv… och endast en av ”änglarna” (vad det nu är för några) satte sig emot och han hette ”Lucifer” alla de andra lydde tydligen ”bossen”. Lucifer är idag = den onde. Vem är då ond och vem är god???

    Illuminati kanske då är något som sätter sig utanför allt, jag letar vidare…
    Hälsningar
    Michael

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

