Internationella Valutafonden lånar till Ukraina på villkor att landet gör sig redo för inbördeskrig

Bästa läsare!

” – Ska du bli politiker?” frågade lilla fröken Harolds moder mig. Man kan ju nästan tro det när jag för första gången på tiotals år lämnar hemmet i syfte att åka till adress i storstaden för att möta främlingar och prata politik. En ”kors-i-taket”-händelse med andra ord.

Det är dock inte frågan om några föreläsningar, utan bara enkelt socialt samspråk på ”allmän” begäran. Jag råkade nämligen under en arbetslunch våga protestera mot den allmänna mediebilden om Ryssland som krigshetsande nation, slitandes Ukraina i stycken. Ingen avancerad presentation egentligen; jag berättade i stort samma sak som jag skrivit om på Skrivarens Blogg på senare tid och hänvisade till mina källor som mina bordsvänner vänligt bedömde som trovärdiga – måhända för att jag stått för urvalet.

En stor del av mitt budskap handlar om Internationella Valutafondens (IMF) inflytande i Ukraina-krisen, i synnerhet redan innan denna började. Jag har också refererat till EU:s associationsavtal som man ville att Ukrainas numera avsatta regering skulle underteckna. När den dåvarande regeringen vägrade började upproret på allvar. Jag har läst stora delar av EU:s associationsavtal, och hade jag varit svensk statsminister hade inte heller jag skrivit på…!

IMF har nyss deklarerat att man kommer att låna ut dragningsrätter till ett värde på motsvarande 17 miljarder US-Dollar till Ukraina. Och frågan om finansieringen av Ukrainas statsskuld har varit en kritisk faktor; skulle man skuldsätta sig i dollar (IMF, uppbackad av Federal Reserve) eller rubel och ha fördelaktiga handelsförbindelser med Ryssland? EU och USA har (genom bl.a. Carl Bildt och Victoria Nuland) propagerat för det förstnämnda alternativen, bl.a. genom att uppmuntra demonstranterna i Kiev.

IMF:s garantier på 17 miljarder till Ukraina är förenade med ett ganska betydelsefullt villkor: Ukraina måste omförhandla sitt lån om man förlorar något av sina östra provinser till Ryssland! Vilket i klartext betyder att den ukrainska regeringen på IMF:s anmodan måste med alla medel – inklusive militära insatser – förhindra att den rysslandsvänliga befolkningen i landets östra delar gör samma sak som medborgarna på halvön Krim, vilka lämnade Ukraina efter en av USA och EU ej sanktionerad folkomröstning.

En omtalad teori är att IMF (USA, EU) vill se en väpnad konflikt i regionen. Jag är tveksam till den teorin. Visst kan man föreställa sig att Ukraina slits sönder totalt i ett inbördeskrig, där de två sidorna stöds av öst respektive väst. Jag har definitivt svårt att föreställa mig ett tredje världskrig, inte minst därför att det skulle kunna leda till en revolution inom EU som får unionen att rasa ihop. Vilket i o f s inte behöver vara något dumt alternativ…

Nej, snarare är IMF:s anvisningar till den icke folkvalda regeringen i Ukraina om att hålla ihop landet med alla medel betingat av att den östra delen av Ukraina – den närmast Ryssland med jordbruk, kolgruvor och stålindustri – genererar stora skatteintäkter till staten. Utan dessa kommer Ukraina få svårt att betala räntorna och amortera av sina utlandslån. Och då faller IMF:s ”affärsidé” som syftar till att de västerländska storbankerna ska kunna ha kontroll över hela Ukrainas ekonomi, och därmed utgöra press på Ryssland som under Putins ledning blivit mer nationalistiskt (vilket i sig är en motreaktion mot det oligarkvälde som uppstod då f.d. kommunisttjänstemän med kriminella metoder tillskansade sig statlig egendom i form av fabriker, fastigheter, m.m. under Boris Jeltsins presidentskap).

Krisen i Ukraina handlar faktiskt om allt annat än det medierna påstår, d.v.s. demokrati och mänskliga rättigheter. Det handlar bara om pengar och geopolitik.

Och vad svarade jag på frågan om jag tänker bli politiker? Njae, hur skulle jag kunna bli det? Det finns inget parti i Sverige som rimmar väl med min politiska övertygelse. Och inget parti skulle nog vilja sätta upp mig på sin valsedel. Samtidigt är det ju omöjligt för mig att få mina ideal förverkligade om jag bara står bredvid och bara knyter näven i fickan.

Skall jag hinna bilda ett nytt parti till valet 2018?

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Internationella Valutafonden lånar till Ukraina på villkor att landet gör sig redo för inbördeskrig

  1. Marcin skriver:

    Kan jag be om att få uppgifterna om att lånet måste omförhandlas vid uppstyckning citerade här på bloggen?

  2. Marcib skriver:

    Tack, det verkar stämma. ”Should the central government lose effective control over the east, the program will need to be re-designed.”

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

