Grattis pizzavänstern i Ronneby – ni värvade minst en till röst på SD

Bästa läsare!

Min avlägsne släkting darrade på rösten: ” – Nej, det går inte att acceptera det här längre. Först tårtan som den där kommunistnuckan inte fick något straff för och nu pizzabombning”.

Jag hummade instämmande, om än något förvånad över hans uttalande om att den omtalade tårtkvinnan Irene Matkowitcz (som kastade en tårta i ansiktet på SD-ledaren Jimmie Åkesson) inte fick något straff för sin gärning. Det är en sanning med modifikation, men min släktings observation tyder ändå på en viss insiktsfullhet om sakens natur. Matkowitcz dömdes till två månaders fängelse, men inte för tårtattacken utan därför att hon kört olovligt vid tre tillfällen. Det var hennes trafikförseelser som resulterade i att hon äntligen fick fängelse; hade åtalet enbart gällt ofredandet vid Åkessons boksignering (som egentligen borde räknas som uppsåtligt misshandel) skulle hon bara behövt betala böter. Men låt oss inte ägna oss åt hårklyverier. Åter till min släkting.

” – Vad fan blir det nästa gång? Kommer de att ta honom med kikarsikte? Eller lägga någon bomb där han skall tala?

Jag hummade instämmande; dessa scenarios har dykt upp i mitt medvetande också. Jag började – min ovana trogen – att ge mig på ett invecklat resonemang som måhända kan tolkas som ett försvar, även om min avsikt är att se problemet ur ”angriparens” synvinkel för att förstå hur påtaglig faran är att någon agerar på så sätt: ” – De tänker väl med Jimmie Åkesson som vissa föreställer sig att 2:a Världskriget skulle ha avbrutits ifall någon haft vett att döda Hitler…”.

Jag hörde en missnöjd grymtning i andra änden av luren, och fortsatte: ” – Vilket är en teori som jag själv inte stödjer eftersom Hitler själv var aktiv med att försöka få fram ett avbrott på kriget runt 1941-1942”. Ack, lät detta verkligen så mycket bättre…? Jag har tydligen en anekdotisk drift som aldrig får sin belöning av medhåll. Min släkting ansåg inte heller att mitt utsvävande resonemang var värt att beakta ur någon synvinkel. Han fortsatte:

” – Jag har i alla fall bestämt mig. Sverigedemokraterna är knappast sämre än anarkisterna som attackerar dem. Jag kommer rösta på dem i höst…”

Jag har hört det här ett par gånger redan i min omgivning. Jag har till och med hört folk på jobbet som försvarar de grupper som angriper ”de järnrörsbeväpnade nazisterna i SD” och fått öppet mothugg från sina kollegor, och detta utan att jag behövt hoppa in i diskussionen och komma med mina hopplöst relativiserande inlägg som har mer kuriös karaktär än är till någon informativ nytta. Tur att jag har den här bloggen där jag kan få sitta och ordbajsa utan hänsyn till min omgivning…!😉

Det finns två aspekter i den här historien. Det första är att det verkar saknas en vettig formel för att bemöta SD och deras politik. Min generaliserande gissning är att det beror på att SD i ord inte alls ligger så många ljusår ifrån de flesta andra partierna i riksdagen, och kanske närmare partimedlemmarnas åsikter. Minns den forna (S)-ledaren Mona Sahlins tafatta försök att ”ta debatten”. Skrattretande.

Den andra aspekten – som intresserar mig – är vilka mer som stenkastarvänstern, tårtkastarvänstern, pizza- och surströmmingsbombarvänstern kommer rikta sitt ”goda” hat mot? Frågan är aktuell nu när till och med mainstream media uppmärksammar att vänsteraktivisterna (som annars har twittersupport av både journalister och vänsterpolitiker) är våldsverkare och kommer till bataljerna beväpnade med Molotov-cocktails och till och med knivar.

För stunden är det nog Jimmie Åkesson som har mest att oroa sig vad gäller risken att bli utsatt för ett mordförsök, även om enskilda valarbetare för SD löper en stor risk att få stryk. Men det politiska våldets entreprenörer har lika stor anledning att frukta de ideal som jag torgför så flitigt på Skrivarens blogg som libertarian, alltså en politik som kommer beröva vänstern sina skattefinansierade institutioner och även väcka medborgarnas insikt om att det finns andra samhällslösningar som inte är baserade på kollektivism.

Men så långt lyckades jag inte föra diskussionen med min avlägsne släkting som valde parti igår på grund av att någon inte respekterar att vi har demokrati i Sverige och försökte bomba Jimmie Åkesson med pizzabitar. Jag vet att det finns ett litet uns av humor i tilltaget (först tårta och nu pizza), men jag anser att humor skall bygga på att man bjuder på sig själv.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Grattis pizzavänstern i Ronneby – ni värvade minst en till röst på SD

  1. Cello Jr skriver:

    Du är fortfarande Sveriges roligaste bloggare, så vitt jag vet. Briljant. Skickade länk till dotter och svärson.

  2. zanning skriver:

    Som vanligt är du klarsynt och giftig, det gillar jag🙂
    Däremot, en obehaglig tanke som dyker upp allt oftare hos mig, är att gammalmedia nu har skrivit så mycket, så länge och så hårt mot JÅ att det inte skulle förvåna mig om deras hatkampanj kommer att sluta med en kula i huvudet för JÅ… Och DET är en hemsk tanke!

    Dessutom, jag anser det absolut klart att media kan lätt ha den påverkan på en något förvirrad S, V och Fi-kramande galning. Måtte vi besparas dylikt!

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Så är det tveklöst. Man gör honom till ett ”lovligt byte”, fast på ett subtilt sätt så att man inte ska kunna stå till svars.

      Jag satt faktiskt vid frukostbordet i morse och funderade på vad tidningarna skulle skriva i sinna minnesrunor över Åkesson ifall någon sköt honom. Skulle det bli en mangrann uppslutning i kampen mot det politiska våldet i Sverige? Eller skall det bli ett ”han får skylla sig själv”?

  3. Ksoppa skriver:

    Jag varken läser eller skriver bloggar längre, men du är toppklass Mr Harold. Får genast lust att skriva. Om detta är positivt eller negativt har jag ingen aning om, utan får väl sänka blodtrycket på något sätt.
    Helt klart är att jag inte har SDare i min vänkrets och jag tänker aldrig vara tyst när det gäller människors lika värde.

    Kvinnosoppa😉

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Tack Kvinnosoppa! Du är saknad! Tänker på dig var och varannan gång jag slösurfar på Blocket (du bloggade om att det var många som köpte dina utannonserade saker för flera år sedan). 🙂

      • Ksoppa skriver:

        Ha ha… Tur för mig att du tänker på det. Det var en speciell tid i livet. Nu är mitt liv förändrat i mycket med utflugna barn – ett nytt kapitel i livet. Men med samma lön…😉

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

