Sandström lämnar SvD med att anklaga Sverige för att vara ett fuskbygge

Bästa läsare!

Jag har precis läst genom den avskedskrönika som SvD:s avgående kulturchef Daniel Sandström skrivit. Rubriken är ”Kulturen handlar alltid om framtiden” men i texten noterar han med ett milt anklagande att Sverige har en kulturpolitik som har stor skuld i att viktiga fundament i samhällsbygget eroderat sönder:

Lever man i världens modernaste land har man vant sig vid att kulturen ofta kommer i andra hand. En förklaring kan vara att kulturmänniskorna sällan lyckats framhålla att kulturen faktiskt är en del av framtiden. I stället handlar argumenten ofta om att ”skydda”, ”värna” och ”rädda” kulturen, att bevara allt det som tycks gå under i mötet med det moderna. Svanesången över en hotad kultur har därför varit en sång utan åhörare. Sverige är inte överdrivet intresserat av det förflutna, att varna för kulturell fattigdom och historielöshet i ett land där historielöshet nästan har ett egenvärde är en svag strategi. Alarmen har varit lätta att avfärda. Det går alltid att peka på kulturens varningssignaler som uttryck för bakåtsträvare som talar i eget intresse.

Men en dag kommer man till en punkt när det inte går att låtsas längre. De senaste åren har debatten i Sverige förändrats, i takt med att siffrorna förändrats. Kunskapslandet Sverige framstår alltmer som en kuliss – ett fuskbygge.

Jag använder ordet ”kulturpolitik” i sammanhanget eftersom i Sverige baseras och kanaliseras kulturen genom politiska beslut och via de vägar som politikerna råder över genom lagstiftning och bidragsutdelning. Det finns förvisso forum för de bildande och förfinade konsterna, men politiskt fokus ligger på att stödja det revolterande och normkritiska. I jakten på att utplåna det som framstår som ordning och regularitet i kulturen har man på köpet lyckats rubba cirklarna ordentligt där kaos är som mest harmfullt, som t.ex. i skolan.

I sin iver att profitera på elevernas drömmar om att bli stjärnor på scenen och beundras av miljonpublik skolas tusentals svenska elever – med eller utan talang – rakt in i misslyckade karriärer som solister; men att utbilda sig till en ensemble betraktas som nörderi eller kulturkonservativt.

Exempel: Medierna, kultureliten och för all del en stor del av politikerskrået prisar och belönar en ung kvinna som spelar galen, men nonchalerar de som med sakliga argument försvarar den traditionsburna kulturen. En skådespelares prestation uppskattas bättre ju mer autentiskt denne lyckas imitera en sexakt på scen utan att ”göra det”, än att vederbörande lyckas hålla alla verser från en Shakespearpjäs i minnet under framträdandet.

Låt oss betrakta oss själva för en stund. Beskriv månadens största kulturnyhet för mig, min bäste läsare. Japp, jag behöver inte vänta på svaret i kommentarsfältet. Maj månads största kulturhändelse är att en österrikare med generande hårväxt i ansiktet iförd kvinnokläder vunnit Eurovisonsfestivalen. Senaste gången en österrikare med generande hårväxt i ansiktet spelade en framträdande roll i Europa var 1945…

Men sådant kommer man snart inte kunna skämta om här hemma i Sverige där historielöshet har ett egenvärde och politisk korrekthet sätter ramarna för vad som får sägas både privat och i det offentliga rummet. Och en mer sanningsenlig rubrik för min krönika på det tema som Daniel Sandström tog upp hade nog blivit: ”Kulturen handlar alltid om framtiden för vänstern”.

På Expressens kultursida noterar jag att tidningens skribenter engagerar sig för den kriminella rapparen Sebastian Staksets rätt att låta som en förortsblatte när han snackar, trots hans trygga medelklassbakgrund i Bagarmossen. En äkta försvarare av svensk kultur hade nog snarare verkat för att även den mörkaste människan i Botkyrka skall uppmuntras att tala begriplig svenska och kunna uttrycka sig på ett mer charmant och tillmötesgående vis än vad som uppmuntras idag. Men så sker inte. Inte ens Daniel Sandström vågade säga det i sin avkedskrönika på SvD. Fast han har så rätt när han liknar vårt land vid en kuliss.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Filosofi. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Sandström lämnar SvD med att anklaga Sverige för att vara ett fuskbygge

  1. martin skriver:

    Postmodernismen använder ”kulturen” för att förstöra folket. Mer naturligt var att använda ”kulturen” för att bevara folket.
    http://www.motpol.nu/oskorei/2006/12/20/poetens-roll-i-det-indo-europeiska-samhallet/

    • Peter Harold skriver:

      Tack för länktipset, Martin. Jag kunde dock inte läsa stycket om bardens roll utan att jag började tänka på seriealbumen om Asterix… 😉

      Däremot kan jag inte se att dagens hip-hopare/rapare skulle motsvara forntidens barder. De är snarare ute efter att förstöra det kulturella arvet och ersätta de gamla värderingarna med gangsterkulturen.

  2. Hans skriver:

    Staxet syntes vid intervjun med Janne Josefsson bära en klocka värd nära 200.000 kr. Stackars gosse, lurad av kapitalet på sina hopsparade pengar!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s