Vilket straff hade komikern Lars Ekborg blivit dömd till idag om ”Bunt ihop dom” varit en nypublicerad monolog?

Bästa läsare!

Jag vet inte varför, men jag satt och surfade efter symfonier komponerade kring 1889-1891 då YouTube plötsligt föreslog att jag skulle titta på den klassiska sketchen ”Skattkammarön” (där Margareta Krook fäller sitt odödliga ” – Ta dig i brasan!”). Och när jag gjort det ville YouTube att jag skulle lyssna på Lars Ekborgs monolog ”Bunta ihop dom”. Så jag gjorde det.

Fascinerande att höra – om än ironiskt framställt i form av en rollkaraktär – yttranden som att kärringar över 40, hottentotter (svarta människor), zigenare, finnjävlar skall ”buntas ihop och slås ihjäl” och att alltsammans finns på skiva.

Faktum är att jag själv sitter här och funderar på om jag verkligen kan komma undan lagens långa arm fastän jag bara refererar till en gammal sketch från slutet av 1960-talet. Jag tar risken ändå; min hälsa är nu så dålig att jag kanske avviker på naturligt sätt innan jag hunnit tjäna av hela straffet bakom galler på vatten och bröd. Men jag beklagar mer rådande situation i landet mer än min egen.

Det är ju faktiskt så illa att humor inte är en laglig ursäkt för att säga saker som inte är snälla mot människor som inte är vita medelålders heterosexuella män i storstad. Drar du ett så (för mig trivialt) skämt som ”Hur dödar du femtio flugor i en smäll – du slår en somalier i ansiktet med en spade” så fälls du i tingsrätten i enlighet med lagen om hets mot folkgrupp. Tveklöst skulle Lars Ekborg både bli fälld av Twitteraktivister och domstolar.

Och tro inte ens att du kan gå säker även om du ger uttryck för påståenden som kan bestyrkas genom fakta.

Går du upp i offentlig debatt mot en journalist i ett kommentarsfält och frågar vederbörande huruvida dennes yrkeskår skall någonsin se sambandet mellan religion och dess utövares syn på våldtäkt så blir du också fälld för hets mot folkgrupp ifall du inte vägt dina ord så noga att inte en enda människa på jorden skall behöva riskera uppfatta sig som kränkt av uttalandet.

Tillsammans med allt mer politiserade domstolar riskerar allt fler människor att bli lagförda medelst denna lag som avviker från den i grundlagen angivna principen att alla skall vara lika inför lagen. Kanske de flesta av oss inte bryr oss så mycket – hittills är det ju bara sverigedemokrater och nazister samt skämtsamma 17-åringar på Facebook som blir fällda och en och annan ung kvinna som ger svar på tal är hon kallas ”jävla svenne” – men en dag kan det bli du som blir lagförd eftersom staten kriminaliserat valda delar av svenska språket till förmån för utvalda delar av befolkningen.

Detta är definitivt inte yttrandefrihet. I synnerhet inte när domstolarna numera tagit på sig rollen att fastställa vilka yttranden som skall anses ”föra samhällsdebatten framåt”. När detta skedde i Sovjetunionen och obekväma röster skickade still Gulaglägren fördömde vi den kommunistiska regimen där och kallade det totalitärism. Idag tystas obekväma röster i den svenska debatten och i kulturlivet genom en lagstiftning som inte grundar sig på fundamentala rättsprinciper utan istället får sin näring utifrån opinionsbildarnas definition av politiskt korrekthet.

Agera nu, kära vänner. I morgon kan defintionen av vad som är politiskt korrekt styra din rätt att uttrycka andra åsikter som inte har med folkgrupper att göra. Det kan till och med bli så illa att yrkesgrupper skall anses vara fredade mot kritik och satir.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vilket straff hade komikern Lars Ekborg blivit dömd till idag om ”Bunt ihop dom” varit en nypublicerad monolog?

  1. cfr skriver:

    Funderar lite över vilka yttranden som kan anses vara straffvärdiga i Sverige:

    – Islam är framgång, välstånd, frihet, utveckling och trivsel.

    – Där det finns muslimer där skaver det, alltid och överallt.

    – Kritisera aldrig en muslim. Aldrig.

    Första och sista yttrandet kan anses vara ironiska, kanske hånfulla, det beror lite på förståndsgåvorna hos läsaren. Det mellersta är endast en observation och därför sannolikt lika illa som att citera Churchill eller Astrid Lindgrens ordval gällande Pippis pappa, borde nog leda åtminstone ett till anhållande, möjligtvis häktning.

    • Peter Harold skriver:

      Jag kan definitivt tänka mig att någon av kulturnämnden projektanställd ”konstnärlig ledare” skulle kunna få för sig att ”manifestera mot stereotyper” genom gräva upp Astrids Lindgrens kvarlevor som straff för att hon använde ett ord som folk förr i tiden aldrig upprördes över.

      Jag tror definitivt att islam är en intellektuell ”no go zone”. Bara att hävda att islam är en intellektuell ”no go zone” är ju att peka ut religionen som farlig för debattörer. Finns en parallell till att man inte får ifrågasätta hur många miljoner eskimåer som dödades av nazisterna under 2:a Världskriget.

      Granskar man språket noga lär man få ställa de flesta Nobelpristagare i giftskåpet.

  2. Anna skriver:

    Du har åtminstone gjort skillnad när du trillar av pinn… Tackar å Sveriges vägnar. Och en kram till dig. Fastän vi tycker väldigt olika du och jag vad gäller ”öppna gränser” och allt som hör därtill. Jag tvekade ett tag mellan SD och PP när jag röstade i val till EU-parlamentet. Till sist drog jag slutsaten att PP kan göra mer skillnad för att slå ett slag för yttrandefrihet och begränsa den skrämmande övervakningen av individer samtidigt som myndigheter tillåts härja alltmer bakom stängda dörrar. Så min röst föll på PP. En sak som verkligen slagit mig efter dessa år (2 decennier nu faktiskt- gud så fort åren går!) som kommentator på nätet (orkar inte ha egen blogg- det krävs för mycket läsande och allmänbildning för det)- är vilken skillnad läsare gör på tjejers/killars kommentarer och inlägg. Det är accepterat att vara politiskt inkorrekt som man, gör du detsamma som kvinna blir du per automatik ”psykstämplad” och analyserad. Vad är det för fel på en tjej som skriver sådär? En kvinna som är kåt, gillar porr och är drogliberal och som dessutom avskyr invandrare- det är väl bara killar och vita män som får vara det?

    Jag brukar säga att det finns bara en sak som är värre än att vara död och det är att ha förlorat sinnet för humor och sitt öppna sinne för att kunna våga skämta. Jag har asgarvat till den där sketchen så många gånger som liten. Det ansågs vara skämt då- inte dödligt allvar. Jag vet vad vi gör med humorlösa jävlar- vi buntar ihop de och slår ihjäl de bara!

    • Peter Harold skriver:

      ” Jag har asgarvat till den där sketchen så många gånger som liten. Det ansågs vara skämt då- inte dödligt allvar. Jag vet vad vi gör med humorlösa jävlar- vi buntar ihop de och slår ihjäl de bara!”

      Just detta är en anledning till att du borde börja blogga, Anna! 🙂

  3. Cello Jr skriver:

    Etnicitet och kultur/värderingar hänger samman. Följaktligen bedöms kvinnosyn och homofobi
    utifrån ens etnicitet, fast det talas tyst om det. Vilket påverkar yttrandefriheten. Om en arab
    skriker åt en rom att ”hen” skall ”knulla alla zigenare” bedöms det mildare än om en
    svensk gjort samma sak. Mångkulturalism med massinvandring är ett hot mot yttrandefriheten.
    Det var därför denne libertarian blev invandringsrestriktionist 1999. En eftergift åt pragmatismen.

    http://www.dn.se/kultur-noje/kulturdebatt/vilse-i-mangfalden/

    • Peter Harold skriver:

      Intressant artikel! Jag tycker ändå att felet ligger mest i ”den goda viljan” mer än att man skall inskränka frihetsidealen för att försöka ”styra upp” på det halvsanna sätt som SD förespråkar (för skall man ta dem konsekvent på ordet så har vi redan sådana problem med integrationen att ett stopp är både försent och inte löser de nuvarande problemen). Jag vill dessutom påstå att den politiska korrektheten är ett demokratiproblem även om man lyfter ut frågan om invandringspolitiken, och att man bör adressera problemet som ett sådant. Den dag jag får tid…!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

