Skatteverket: ”Beskriv ditt ärende”

Bästa läsare!

Hade ett telefonärende hos Skatteverket. Den svarande rösten tillhörde en svarmaskin som bad mig att beskriva mitt ärende. Vad? Hur skall det här fungera, funderade jag lite skeptiskt.

” – Folkbokföring”, svarade jag kortfattat och med tydlig röst, vis av erfarenhet att man inte skall babbla för mycket med maskiner, hur välprogrammerade med AI de än må vara.

” – Var vänlig och försök beskriv dit ärende på annat sätt”, replikerade svarmaskinen hos Skatteverket som inte kunde känna igen denna efterfrågade tjänst.

Jag suckade ljudlöst (gud vet vilken avdelning på skatteverket man blir kopplad till av en hörbar suck?) och sade nu mer illustrativt: ” – Jag vill prata med nån jävel som håller på med personnummer”.

Det här förstod roboten i andra änden: ” – Du vill prata med någon om folkbokföring. Jag kopplar dig till folkbokföringen”. Precis vad jag sa första gången, robotjävel!

Nu skall jag bara vänta på att 25 handläggare blir klara med de 74 andra som står före i telefonkön… Under tiden sitter jag och funderar på om det verkligen är en klok idé att skapa sexdockor baserade på robotteknik, villket det spekuleras om. Jag är skeptisk, i alla fall om dessa mekaniska  uppfattar instruktioner lika oklart som skatteverkets robotiserade telefonväxlar.

Hälsar eder Peter Harold

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Stadsliv. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Skatteverket: ”Beskriv ditt ärende”

  1. Anna skriver:

    Kan du inte blogga något om det här med personnumren börjat ta slut? Tackar på förhand!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

