Sångerskan lever – men varför fick vi inte ta del av dementierna ifjol?

Bästa läsare!

Minns ni att jag bloggade ifjol om att den nordkoreanske diktatorn Liten Fet Gris låtit avrätta sin f.d. flickvän och sångerskan Hyon Song-wol som straff för att hon spelat in en erotisk film tillsammans med sina medmusiker och sålt filmen utomlands. Jag behandlade denna uppseendeväckande nyhet som trovärdig. Tydligen anade jag ugglor i mossen för jag inledde den postningen med

Vissa nyheter är för bisarra för att man riktigt skall våga tro på dem. Men samtidigt… verkligheten brukar ofta överträffa dikten.

Nu har den avrättade sångerskan uppträtt i Nordkoreansk television – livs levande. DN skriver ”det har länge spekulerats om Hyon Song-wols öde”. Inte i svenska medier i alla fall. Vi nöjde oss med beskedet från den sydkoreanska källan (som ”bekräftades” via amerikansk och japansk media). Inte en tillstymmelse till ifrågasättande. DN skriver däremot i sin nya artikel om sångerskans återuppståndelse:

Nordkorea förnekade ilsket uppgifterna och menade att psykopater i Sydkoreas regering samt i medierna låg bakom rapporterna, enligt den statliga nordkoreanska nyhetsbyrån KCNA.

Tro mig, jag minns att jag satt i över en timma och letade på nätet efter fler källor eller officiella uttalanden som dementerade medieuppgifterna om avrättningen ifjol (samt själva sexfilmen, naturligtvis…). Och jag har nu ägnat 25 minuter åt att läsa artiklar igen från augusti ifjol om ”avrättningen” men inte hittat en stavelse om att den nordkoreanska regimen förnekar anklagelserna om att sångerskan och ytterligare 17 personer avrättades med maskingevär som sydkoreanska medier påstod.

Jag rättar mig gärna. Men i det här fallet hade jag nog författat mitt blogginlägg om ”avrättningen” med en ännu djupare känsla av källkritik än vad jag ansåg att jag behövde då. I det här fallet skyller jag på våra gammelmedier som medvetet struntar i att vara objektiva när de rapporterar om t.ex. Nordkorea (Objektiviteten saknas även kring andra ämnen, så detta blev en nyttig påminnelse). Dementin från KCNA hade onekligen varit på sin plats och berättigad när man rapporterade om avrättningen.

Ska man skratta eller gråta nu när det visat sig att Nordkoreas nyhetsbyrå har hållit sig mer till sanningen än västerlandets nyhetsmedier?!! Vad är det mer som vi nyhetskonsumenter inte får veta? Massor. Massor, kära läsare. Och det om sådant som sker inom vårt eget lands gränser. Så skall vi väl inte ha det…?!!

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Medierna. Bokmärk permalänken.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

