Vaffan… Ska regeringen sitta och bestämma vem som ska köra min bil?

sb svd trafik ojämställd

Bästa läsare!

En artikel i SvD:s Näringslivsdel uppmärksammar att det ”fortfarande är ojämnställt i trafiken”. Man konstaterar att ”mannen kör bilen och kvinnan sitter bredvid”, fastän… nä, jag kan inte tro att det är sant…! …regeringen bestämde för mer än elva år sedan att trafiken skulle bli mer jämställd.

Det är precis det här jag avskyr med politik och politiker; de tror att bara för att de själva har vissa ideal så måste precis alla andra leva efter detta. Sosseri kallar jag det. D.v.s. säga den åttonde dödssynden.

Ty om vi räknar riktigt noga på fingrarna och lilltån kommer vi fram till att det var en socialdemokratisk regering som – om vi skall tro SvD-artikeln – anser att kvinnorna skall köra mer bil istället för männen. Alltså en socialdemokratisk regering stödd av kommunisterna och miljöpartiet. Samma konfiguration som aspirerar på regeringsmakten nu i höst.

Elva år sedan, det var på den tiden det fortfarande fanns politiker som vågade säga att bensinskatten var för hög (och det är den fortfarande, men nu har även de borgerliga insett vilken utmärkt mjölkko bensinskatten och liknande pålagor är för statskassan och skräms med klimatförändringar).

Sedan elva år har mycket skett i trafiken. Bilarna har blivit dyrare och mer utrustade. Och Vägverket kräver att alltmer av denna utrustning måste fungera för att bilen skall förbli godkänd i kontrollbesiktningen. Att hålla en bil som är 7-10 år i liv kan snabbt bli en dyr affär. I synnerhet för kvinnor eftersom de ju alltid är underbetalda fastän de jobbar dubbelt så bra som män, enligt den typ av människor som sitter i riksdagen och stiftar lagar mot folkets vilja. Och fordonsindustrin knuffar på för än starkare lagar eftersom det gynnar dem då bilägarna tvingas till allt dyrare reparationer.

SvD Närigsliv intervjuar i artikeln en viss Lena Smidfelt Rosqvist som är forskare hos trafikkonsultföretaget Trivector. Fastän man beklagar sig över att det fortfarande är alltför få kvinnor som kör bil så blir slutsatsen att man måste satsa mer på kollektivtrafik eftersom det är denna kvinnor föredrar (Oj, vad fan är det här för logik?). Lena kräver att ”kollektivtrafiken anpassas efter kvinnors behov, det gäller både resmönster och att känna sig trygg under resan. Tyvärr är det väldigt dåligt med jämställdheten hos dem som tar beslut.”

Låt mig komma med en reality check, fru Smidfelt Rosqvist. Kollektivtrafiken är anpassad för kvinnor. Små nätta kvinnor. Kvinnor utan penis. Utan breda arslen. Detta trots att män och kvinnor reser till exakt samma platser.

Jag åker kollektivt. Visserligen mot min vilja, för jag vill inte smutsa ner min bensintörstiga pärla (franskt fabrikat naturligtvis), så jag åker dagligen tunnelbana och buss istället. Trots att undertecknad bara är medellång får jag inte plats. Jag kan inte knipa ihop benen för då kläms ”paketet”. Jag kan inte heller sitta med benen i kors för då hamnar foten i knät på passageraren mitt emot mig. Kommer det en negerhane som är på väg hem från sin basketträning så sitter mina knän mellan hans. På tok för intimt för min smak. Kommer det en kvinna i kortkort och sätter sig framför mig blir jag däremot glad – ty inte heller hon kan sitta med benen i kors….

I bussen får jag oftast klämma in mig på tvären när jag sitter ner. Bara en halv människa kan sitta bredvid mig. Ska benen få plats bakom framförvarande ryggstöd måste jag stå upp. Och jag kan inte stå i fordon under några längre sträckor p.g.a. min skada i axeln. Vilket är nästa minusfaktor att bo i närförort och åka tunnelbana. Det blir till att stå på morgonen, ibland ända till T-Centralen. Ironiskt nog var mitt drömjobb som ung att bli busschaufför…

Men jag skall inte beklaga mig över att kollektivtrafiken är anpassad för pygméer. Nej, då är det sju resor värre att en politiker ens kan komma på idén att bestämma att vissa skall köra mer eller mindre bil bara för att de är kvinnor respektive män. Det är en attityd som är signum för kollektivistiskt tänkande; den enskilda människans vilja reduceras till ett besvär som politikerna måste ”ta itu med”. Ungefär som när föräldrapar får för sig att själva vem som skall vara hemma från jobbet med sitt barn. Såna saker bara måååååste politiker få bestämma. Sosseri!

Bara för att sätta rekordet rakt ber jag här få säga min uppriktiga mening om socialdemokrati eftersom den tyvärr alltför sällan kommer till uttryck emedan jag så ofta har anledning att kritisera mitt forna parti – Nya moderaterna – som tragiskt nog blivit sossifierat så till den grad att endast de maktkåtaste karriäristerna vill stanna kvar. Sossarna är självklart inte ett dugg bättre.

Det är min bestämda åsikt att svensk socialdemokrati har samma fel som en rejäl ölmage: För stor, alldeles onyttig och dessutom hindrar en från att se vissa väsentliga saker som har med det egna livet att göra.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vaffan… Ska regeringen sitta och bestämma vem som ska köra min bil?

  1. judaspainkiller skriver:

    Visst om kvinnor slutade tjata och koncentrerade sig på bilkörningen så är jag den förste att erkänna passagerarens fördelar.
    Men att sitta bredvid och torrbromsa med full uppmärksamhet på medtrafikanterna höjer bara blodtrycket, en typiskt orättvis manlig åkomma.

    • Peter Harold skriver:

      Jag vet inget om passagerarsätet. Får inte jag sitta vid ratten/rodret/spakarna blir jag åksjuk/sjösjuk/flygsjuk innan tändningen ens är påslagen. Men jag har en klar bild av vad det är du menar…! 🙂

  2. kallepelle skriver:

    Se det var ett tvärt och något yrvaket uppvaknande! Här om dagen trumpetade ju Romson (som glappar ordentligt nu med juristkäften) att de planerade att förbjuda brytning och import av grundämnet KOL år 2030. Hon är ju skraj för koldioxid och eftersom hon planerar att stänga våra kärnkraftverk så misstänker hon att vi kommer att försöka överleva kommande kallvintrar genom att importera och bränna kol (precis den lösningen som kom i Tyskland (som dock inte behöver importera eftersom dom har gott om kol själva) ). Om R får sin vilja fram så kommer det heller inte att finnas något stål i landet eftersom stål är en legering mellan det i sig föga användbara järnet och just kol så då får Du heller inte köra bil (något som hon också är starkt emot). Hur hon skall kunna bygga höghastighetståg och vindkraftverk som hon gillar har hon nog inte tänkt på ännu. Hon påminner om Dalle i Lorry ”tänkte inte på det” Du vet. Förut ville hon förbjuda ett annat grundämne nämligen kvicksilver men så lurades hon av Osram et al. att förbjuda Eddisonglödlampan i stället och vips fick vi de dyra kompaktlysrören med kvicksilver in i våra hem. Det finns 90 grundämnen till som en dum och idog liten miljöpartistidiot kan förbjuda. Det kusliga är att bortåt tre fyra fem miljoner lika okunniga svennar på söndag kommer att rösta på S-MP-V-Fi. Då får vi ett litet helsike i det här landet trots att Janne Myhrdahls morsa glatt honom med att ta ner skylten. Socialingenjörer i alla länder gadda i hop er – vi under skatter och förbud digna ned!

    • Peter Harold skriver:

      Det gläder mig att du nämner kolets betydelse i stålet. Ja, med miljöpartister kan vi nog förvänta oss vad som helst som leder oss tillbaka till grottstadiet via den sociala experimentlustan som du beskriver så förträffligt.

      Vad gäller glödlampor har jag ett lager om c:a 100 stycken (vilket ger fullgott ljus i bostaden redan vid knapptryckningen istället för det starrliknande dis som IKEA:s lågenergilampor framkallar av sina 11 Watt) och avsåg att ha en livsförbrukning. Ironiskt nog ser jag ut att knappt behöva en bråkdel av detta antal men jag låter gärna mina efterkommande få ärva dessa förträffliga ljuskällor.

  3. gamla gumman skriver:

    Vaddå att kvinnor inte kör jämställt? När jag var gift brukade vi alltid dela körandet när vi skulle till fest. Gubben körde dit och jag hem. Fifty-fifty, no problem!
    Jag fick också köra (ensam) till den årliga kontrollbesiktningen: ett par ögonblink åt det rätta hållet och bilen gick igenom. De var tider, de!
    Grannfrun blev änka och tog körkortet i ålder av 75 och körde glatt de 15 åren hon sen levde.
    Nu bor jag ensam och kör själv, alltid, 100% jämnställt, min stor gammal bil. Som enligt ättelägg är säkrare än en liten ny loppa. Eller jag cyklar. Fast min läkare förbjöd det. Lite spänning i livet måste man, eller kvinna ändå ha, eller?
    Jag har lovat att rösta MP sedan de alla har blivit grönavågare och cyklar till jobber i Riksdagshuset eller i Bryssel.

    • Peter Harold skriver:

      Jag gillar utmaningen om att politikerna själva borde trampa till sina jobb, men även i detta fall känner jag en motvilja till tanken på att lägga en röst på det partiet. De är alldeles för mycket godhetsnarkomaner, och de ägnar aldrig energi åt att fundera på konsekvenserna av det de talar sig varma för.

      Igår var jag ute och gick och noterade genom bilfönstrena som for förbi att det var fasligt många tjejer som är ute och kör bil. En syn som gjord emig varm i hjärtat var en mycket äldre dam som körde en blå förmodat tvådörrars jänkare av det format som kräver två p-rutor. Hade min mormor fortfarande levat borde de ha varit i samma ålder. Såg jäkligt tufft ut!🙂

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

