Tabubelagda uttryck, del 2: ”Stopp i lagens namn”

Bästa läsare!

Härom månaden postade jag mitt första inlägg i serien Tabubelagda uttryck, och här kommer uppföljaren. Ingen stress med andra ord…

Uttrycket idag lyder: ” – Stopp i lagens namn!” och har används över 116’000 gånger på webben enligt Google. Mest av yngre kvinnor som råkat hamna på sminkrea eller glömt sina muffins i ugnen för länge. Och med muffins menar jag muffins.

För min egen del tycker jag höra min farfars röst, läsandes för mig som 5-åring en gammal barnbok om en lufsig nallebjörn som jag tror hette Brum. Farfar hade även läst den för min far när han var liten, vilket bör göra boken snart 70 år gammal. Ja, den kan ju till och med vara ännu äldre. Nalle Puh till exempel är väl snart i 90-årsåldern, inte sant?

Nå, tillbaka till farfars gamla barnbok. Jag minns att nallebjörnen i boken gick in i staden och passerade en konstapel med kask och sabel. Jag minns också att jag frågade min farfar varför polismannen inte hade en pistol istället. Dock kommer jag inte ihåg inte vad farfar svarade på min fråga. Kanske lyssnade jag inte ens. I vart fall vill jag minnas att konstapeln sade ” – Stopp i lagens namn” till björnen i berättelsen.

Sedan har jag minnen av att vi barn lekte tjuv och polis, och ropade ” – Stopp i lagens namn” vilket hörsammades som när man ber getingar att inte drunkna i saftglaset. På den här tiden var tjuvar onda, och poliser goda.

Nu har min generation – födda i slutet av 1960-talet och början av 1970-talet – vuxit upp och vissa av min årskull har satt sig i studiosofforna på TV och ställt sig uppe i talarstolen på föreläsningarna om hur vi skall förverkliga det perfekta samhället. Alla av oss som sprang omkring på skolgården och ropade ” – Stopp i lagens namn” för att stoppa bovarna har inte längre samma okomplicerade syn på vilka som räknas som onda respektive goda. Tvärtom, vissa hävdar att utropet ” – Stopp i lagens namn” är en kränkning och provokation mot bovarna. Som t.ex. att när polisen kommer till en förort där tiotals bilar och sopcontainers härjas av den röda hanen och brandsoldaterna beskjuts med fyrverkerier och ambulanspersonalen peppras med stenar, då är saker som att säga ” – Stopp i lagens namn” ett tabu!

Istället skall man sätta sig ner och grilla korv, konstapel och ligist sida vid sida, och gärna sjunga ”We shall overcome”.

Om vi med denna utveckling slutar att betrakta de som utför onda handlingar som onda, vad har vi då att validera vår syn på gott och ont mot? Om vi förbjuder polisen att skydda liv, hälsa och egendom, varför skall vi då ha polisen?

Exakt vad björnen Brum sade i barnboken som farfar läste för mig har jag förträngt. Jag tror att han stannade upp och sade någonting lustigt till polismannen. Jag har ett svagt minne av att Brum lyckades lägga beslag på en kask och själv bli polis. Ni äldre besökare av Skrivarens Blogg kan kanske här fylla i mina minnesluckor kring ämnet. Men jag minns i alla fall att nallebjörnen varken kastade stenar, sköt raketer eller slängde Molotovcocktails på konstapeln som mitt i gatan stod. Ett beteende som idag inte anses vara förkastligt, utan bara en giltig protestyttring mot ”det förtryckande samhället”.

Någonting säger mig att vi läser alldeles för lite barnsagor, och istället lyssnar alldeles för mycket sagor från förståsigpåare i studiosofforna hos TV.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Privat, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

