Idag kommer nog Zlatans namn att nämnas bra många gånger…

Bästa läsare!

Idag kommer nog fotbollsspelaren Zlatan Ibrahimovitjs namn att nämnas av mången nationaldagstalare, om nu sådana fortfarande medges tillstånd att existera i vårt kära fosterland.

Men i mitt eget tal på nationaldagen skulle jag hellre framföra andra namn som jag anser är värda att uppmärksamma en dag som denna. Jag skulle både med eftertanke och i slumpmässig ordning rabbla upp namn som Alfred Nobel och Selma Lagerlöf för att min publik skall få ett hum om vart jag vill komma, och sedan fortsätta räkna upp Pehr Henrik Ling, bröderna John och Nils Ericsson, Gustav de Laval, Lars Magnus Ericsson, Erik Dahlberg, Lovisa Stjernström, Ferdinand Boberg, bröderna Jonas och Göran Wennström, Carl Larsson, Gustaf Dalén, August Söderman, Karin Månsdotter, Gunnar Asplund, G.E. Klemming, Ellen Fries och Karolina Wideström.

För min unga publik är det kanske bara en handfull av dessa namn som man kan koppla till en gärning, som t.ex. skapandet av dynamiten, nedtecknandet av Nils Holgerssons resebiografi på ryggen av en gås genom landet, kanske också att några av dessa fått upplåta sina namn till gatuadresser.

Min äldre publik igenkänner säkert ett flertal av namnen, om än kanske med en viss svårighet att tillskriva dem alla exakt vad dessa uträttat för dåd. Ett par namn är kanske främmande, men jag tog med dem som exempel på att de på sin tid uppmärksammades av allmänheten för sina gärningar, som t.ex. Karolina Wideström som blev landets första kvinnliga läkare, och därmed en förebild för andra studerande ungmöer runt om i Sverige.

Men jag är inte övertygad om att mitt fiktiva nationaldagstal kommer upprepas runt om i Sverige denna 6 juni, vars tema handlar om nyttiga förebilder. För vilka är det vi beundrar idag? Vilka kopplar vi till det viktiga samhällsbygget, till de användbara tankarna, till den för medborgaren sinnesväckande konsten?

Nej, vi reagerar idag på sensationer. Vår beundran väcks idag genom personernas flitiga exponering i TV-rutan. Inte för att de i det tysta strävar med hård energi för att vara till nytta för andra än sig själva. Vi befinner oss i en tidsålder där de få framgångsrika svenskar som förtjänar folkets kärlek och beundran är de som lyckas profitera på alla underhållningskonsumenter. Jag önskar att jag själv hade kunskapen att kunna avsluta mitt fiktiva nationaldagstal genom att räkna upp namn på människor som sitter i sina laboratorier och rusar mot cancergåtans lösning, mot de som sitter i sina verkstäder och bygger energisnåla manicker som kan avsalta havsvatten, och så vidare.

Kanske är det någon annan som plockar upp de idén. Kanske kommer någon på hur lämpligt det är att en dag som denna uppmärksamma att Sverige är ett land som har gjort nytta för världen, och även framdeles bör sträva efter den saken.

Ha en trevlig nationaldag, bäste medborgare!

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Idag kommer nog Zlatans namn att nämnas bra många gånger…

  1. kallepelle skriver:

    Nej nej vi skall inte vara nyttiga för världen! Vi skall förbjuda stål och skrota kärnkraft samtidigt som vi föregår genom att bygga ut vindkraft och järnvägar (gärna med lite solenergiproduktion i snö och midvintermörkret och kylan). Helena Leander i riksdagsdebatten var den slutliga skärmsläckaren. Jag som ändå inbillade mig att ”folkets valda ombud” var åtminstone medelmåttor. Må fan hämta hem dem omgående – knapptryckarkompaniet alla 349.

    • Peter Harold skriver:

      Jag blev tvungen att googla efter denna undersköna dam. Tydligen är hon trendkänslig, och hoppar på vilket ämne som helst mot bättre vetande. Talesman för HBT- och djurskyddsfrågor. I annat parti hade nog den kopplingen ansetts vara provocerande…

  2. Cello Jr skriver:

    Borde inte bli överraskad, men svårt att inte bli det när du varje gång överträffar dig själv🙂
    Med ett ord, lysande! Mitt eget fiktiva tal lade jag ut igår och kom på under en promenad med min ystra hund, nej, inte i stadsmiljö utan i skogen, men tankarna mal oavbrutet politik, politik, politik,

    Ångrar att jag mailade det till min SD-svärson (delvis invandrarbakgrund), dvs. han röstar SD men ogillar dem (ungefär som jag), för mitt budskap är betydligt bistrare. Men som alla obehagliga sanningar, så är det kanske sannare och viktigare än t ex sambandet växande vårdköer och
    massinvandringen.

    Rädd för att bli beskylld för att vara ”tokrasist” och att ligga nära Svenskarnas Parti, men om man tar ett djupt andetag och andas lugnt, och läser med eftertanke utan att låta sig provoceras, vad finns det att bli upprörd över?

    Jag har jagats av stenkastande araber i samband med en generalstrejk i Tunisien, jag har bott i Belgien där jag på en festival i Flandern tillråddes att prata engelska istället för franska, om jag inte ville få stryk, och det ville jag inte. Jag har varit på Nordirland när det var som värst, och sett resultaten av ett slags etnisk konflikt – sjunde generationens invandrade skottar och britter mot
    katolska irländare.

    Inte ens yttre likheter, t ex vit hudfärg, är en garant för mångetnisk och mångkulturell harmoni.

    USA har ofta (märkligt för den historiskt medvetne) framhållits som en förebild i detta hänseende, men hur nära verkligheten ligger detta egentligen? Anti-vita flashmobs? Anti-vita knockout games?

    http://archive.frontpagemag.com/readArticle.aspx?ARTID=21955

    Den amerikanska solskenshistorian om invandringen är daterad. Dvs. under invandringspausen 1924-1965, hann de stora alienerade invandrargrupperna bli integrerade och, framför allt,
    amerikaniserade. På den tiden hade de inget val heller, Det fanns inga billiga flygresor utan väl en gång i USA, så blev du i allmänhet kvar. Dessutom fanns inget hyllande av ”mångfald”. Diversity-industrin uppstod på 60-talet i och med alla etniska gruppers krav på särbehandling.

    Allt detta går att läsa om i Samuel Huntingtons superintressanta ”Who are we?”.

    http://www.bokus.com/bok/9780684870540/who-are-we-the-challenges-to-americas-national-identity/

    Nu behöver immigranterna inte amerikanisera sig utan kan pendla mellan hemlandet och USA (och Sverige), behöver aldrig uppge sin etniska identitet, speciellt som värdländerna uppmanar dem att slå vakt om just den istället för att bli som majoriteten i värdlandet. (Som snart inte är en majoritet. Runt 2040 kommer enligt ständigt reviderade prognoser USA:s europaättlingar att vara i minoritet.)

    Ja, jag inser att jag visat brist på netikett, genom att breda ut mig för långt i en kommentar, och även lite lätt Off Topic (”avämnes”). Det skall förhoppningsvis inte upprepas.

    Beträffande de tunga svenska innovatörerna du nämner, ja, Sveriges industrihistoria är något att vara stolt över. Tyvärr har de hamnat i en historisk skugga och man behöver inte vara synsk för att förutsäga, att där kommer de att förbli.

    De tillhör en tid då man kunde vara både storsvensk, patriot och kosmopolit. Banden mellan Sverige och USA och England, för att inte tala om Tyskland, var starka.

    Greve Dickson var tysklandsvän, men när tyskarna tog Norge 1940, ändrade han inte sin ideologi, bara som en naturlig reflex framhärdade han i att med vapen motsätta sig en motsvarande ockupation av Sverige. My country, right or wrong.

    Stellan Bojerud på Skalman:
    James Iwan Dickson var godsägare och kapten i reserven. Enligt Tobias Hübinette var han nazist. Det vet jag inte med säkerhet, men han hade uttalade tyska sympatier i vart fall. Sannolikt hade han en tid nazisympatier, men det har jag ännu inte kunnat belägga.

    1939 gick han ut som frivillig i Finlands vinterkrig.

    Men så kommer det: 1940 gick han ut som frivillig i Norge. Han slogs såsom kapten i norska armén mot tyskarna och är omnämnd i det officiella norska krigshistoriska verket om VK 2.

    För Dickson var Skandinaviens frihet viktigare än sympatierna för Tyskland.

    Han blev 1941 riksdagsman för högerpartiet (vilket Hübinette förfasar sig över).

    Slutsatsen av fallet James Dickson är att människors åsikter och verkliga sympatier inte alltid överensstämmer med vad omgivningen tror dem om.

    http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=6&t=31852&st=0&sk=t&sd=a&start=135#p468110

    • Peter Harold skriver:

      Här på Skrivarens Blogg finns det nog bara en teknisk gräns för hur lång en kommentar. Alla är välkomna oavsett längd! 🙂

      Jag tänkte tillägga, och det blir en förlängning av Kallepelles kommentar, att det svenska industriminnet snarast betraktas som något harmfullt i dagens Sverige – eller åtminstone som något ”nödvändigt ont” med betoning på ”ont” – där de svenska journalisterna med hjärtat till vänster (3 av 4 eller om de var fler) beskriver både historien och nuet utifrån sitt teknikfientliga perspektiv. I den skyddade södermalmsmiljön inbillar man sig lätt att saker inte behöver tillverkas; man beställer dem istället på INternet med sin bärbara laptop på ett kafé i närheten av Folkkungagatan eller Medborgarplatsen….

      Förträffligt berättat om Dickson. Jag gläds över varje människa som Hübinette kan förfasa sig över. Och det är väl egentligen den stora del av mänskligheten som inte kastar sten på sina meningsmotståndare (alternativt dödar dem) eller sätter eld på ex-flickvänners bostäder.

      • Cello Jr skriver:

        Hade gärna varit mer spirituell i mitt svar, men visst är det ”bekymmersamt” (för att använda en eufemism) att Erik Ullenhag låtit anlita Hübinette som utredare av afro-fobi?

        Herregud, alltså, hur dum och ouppdaterad kan en borgerlig minister vara, för jag tror att herr Ullenhag – till skillnad från dig och mig – var djupt okunnig om herr Hübinettes cv.

        Vilket inte är någon som helst tröst. Det är snarare ett mardrömscenario ur ”Twighlight Zone”;

        Vår regering med Fredrik ”Don Corleone” Reinfeldt består alltså av en samling aparta
        kufar som inte fått anställning i näringslivet och därför blivit politiker.

        ”Don Corleone”-referensen till FRA-debatten, då Reinfeldt vaknade ur sin koma och visade bockfoten, dvs. hotade en moderat som ville rösta emot.

        • Cello Jr skriver:

          F’låt felstavningen av ”twilight zone”. Firat vår nationaldag enligt svensk sed.🙂

        • Peter Harold skriver:

          ”Herregud, alltså, hur dum och ouppdaterad kan en borgerlig minister vara, för jag tror att herr Ullenhag – till skillnad från dig och mig – var djupt okunnig om herr Hübinettes cv.”

          Jag vet inte. Visst tycker jag att Ullenhag befinner sig på en oroväckande nivå av dumhet, men på något sätt känns det ändå som att han motsvarar en slags normalnivå. I alla fall om man jämför honom med diverse skribenter på ledarsidorna och hans egna yrkeskollegor. När jag hör honom tala känns det som att lyssna på en papegoja – varje ord och mening är noga avväg och inrepeterad för att inte komma i konflikt eller avslöja klädseln på kejsaren. Det gör han genom att prata om alla andra än just kejsaren.

  3. Peter skriver:

    Bra genomgång av svenska uppfinnare, entreprenörer etc:

    http://www.swedenconfidential.info/2012/07/29/jack-london-i-lang-sondagskronika-svenskarna-har-fort-varlden-framat/

    Visst, en del av dem har invandrat till Sverige eller har släktingar som invandrat i tidigare led, men då handlade det om invandring från västliga kulturer, där man bidrog med kunskaper och kapital.

    • Peter Harold skriver:

      Tack för länktips! Det var ett antal namn jag inte kände till, samt meriter som jag inte visste kunde tillskrivas svenska medborgare. Om vi ger tusan i att utveckla oss under resten av århundradet kanske pakistanierna hinner komma ifatt oss. Till Baltzar von Platens nivå…

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

