Inte ett ord om Kiev-administrationens flygattack mot de egna invånarna i staden Lugansk

Bästa läsare!

Utrikesminister Carl Bildt har dels varit och frotterats med vännerna vid Bilderberg-gruppens senaste session i Köpenhamn, och dels varit i Polen för att fira landets frihet från det kommunistiska väldet i sällskap med Ukrainas nyvalde president(en EU-vänlig oligark)  samt Barack Obama. Carl Bildt skriver på sin blogg om hur dessa dagar varit. Och med frekvent regelbundenhet återkommer han i olika postningar till situationen i Ukraina och att det är Ryssland som utgör det stora problemet.

Vissa rader i Carl Bildts blogg får nog sorteras in under kategorin ”ofrivillig humor”. Under de sista dagarna inför EU-valkampanjen skall han ha åkt på turné vid universiteten och bland annat fått följande fråga:

– En fråga gällde varför vi plötsligt ser att man högerextrema grupper i Europa verkar ge Rysslands president Putin sitt stöd.

Hade jag fått denna fråga hade jag besvarat den i två delar. Först av allt skulle jag påpeka att det är långt ifrån s.k. ”högerextrema” grupper som ”verkar” ge sitt stöd till Putin. As a matter of fact har väldigt många s.k. ”icke-interventionister” i både Nordamerika och Europa kunnat konstatera att den som agerat mest hederligt på den internationella arenan är just Vladimir Putin. Ett stort antal intellektuella, både liberaler, konservativa och libertarianer, har påpekat att Putin agerar eftertänksamt och konsekvent. Han har också en stor öppenhet med vad han vill, även om pressen sällan vill ge en korrekt översättning. Putin förhindrade en NATO-attack mot Syrien, och därmed ett storkrig mot Iran.

Den andra delen av mitt svar är att om man skall påstå att högerextrema grupper i Europa stödjer Putin, då skall man ha klart för sig att EU stödjer högerextrema grupper i Ukraina. Och använder dessa som sina maktverktyg (proxy). Det är faktiskt med stöd av militanta ukrainska nationalister man lyckades genomföra statskuppen i Kiev för ett par månader sedan. Jodå, jag kallar det för statskupp när en väpnad mobb marscherar mot presidentens kontor och tvingar denne i landsflykt. Paradoxalt nog har Carl Bildt lagt ner mycket stor energi på att tona ner de ukrainska högerextremisternas inflytande; men förnekelse kan aldrig förta faktum.

När jag bläddrar i Carl Bildts blogg ser jag att hans fördömande av Ryssland duggar tätt. Men jag har inte sett honom skriva en rad där han fördömer den flygattack som ägde rum i staden Lugansk häromdagen där lokalbefolkningen röstat för självständighet under förra månaden (vilket givetvis inte godkänts av regimen i Kiev). Upplys mig gärna ifall jag missat det på hans blogg.

Vad som skedde var att det ukrainska flygvapnet avfyrade raketer som utan förvarning slog ner i närheten av en park och i den lokala regeringsbyggnaden (som kontrollerades av Öst-ukrainare). Sekvenser från övervakningskameror har visats på RT:

Och nere på marken har det kommit flera indikationer på att ukrainska soldater ersatts med väpnade ukrainska nationalister som inte ser det som ett moraliskt problem att döda sina egna landsmän (för att kunna låta sitt parti få fortsätta samregera med de antiryska kuppmakarna i Kiev).

Från Kiev skickades en dementi om att det var flygvapnet som låg bakom city-attacken i Lugansk. Istället påstod man att det var de pro-ryska styrkorna som förstört den lokala regeringsbyggnaden. Kiev har även i samband med den ödesdigra branden i Odessa där man påstod att det var pro-ryska aktivister som satt eld i den byggnad som de flytt in i och inte kunde komma ut ur (därför att man besköts av just de beväpnade ukrainska nationalisterna). [Skrivarens blogg: Ukraina – det riktigt vänder sig i min mage]

I västvärlden har man bland de etablerade medierna valt att återpublicera de officiella uttalandena från Kiev och Washington. Man har inte reflekterat över att det man förmedlar är ren och skär propaganda (fast journalisterna kan ju egentligen inte veta mindre än vad jag gör?!!). Har man nämnt något som avviker mot de officiella kommunikéerna kallar man detta för ”obekräftade uppgifter”, eller rent ut av påstår att det rör sig om ”pro-rysk propaganda”. När material som läggs upp i sociala medier inte passar den officiella anti-ryska linjen har t.ex. USA:s utrikesdepartement sagt att ”vi har ingen tillgänglig information i dagsläget för att kunna uttala oss”.

Istället säger Obama-administrationen att ”regimen i Kiev har sin fulla rätt att upprätthålla ordning och skapa stabilitet i sitt eget land”. Vilket sker med ett våldsutövande mot den egna befolkningen, i synnerhet i de regioner där medborgarna redan röstat för en frigörelse från det ukrainska moderlandet! Jämför detta med hur Barack Obama och hans stab strängt varnade den tidigare ukrainske folkvalde presidenten för att sätta in vare sig polis eller militär för att hejda upploppen i hans egen stad – en varning som han åtlydde vilket gjorde USA och EU-stödda statskuppen genomförbar.

Det tragiska är att varje gång jag har tillfälle att berätta om detta i mitt sociala umgänge IRL så står folk och gapar som fågelholkar. Jag tar det som ett kvitto på att propagandamaskinerna fungerar förträffligt, och George Soros måste gnugga sina händer. Om man kan ge svenska folket en masse en så onyanserad bild av Ukrainakonflikten – vad mer skall man då inte kunna lura dem till?

Jag är bedrövad. Jag vill därför ge den alternativa nyhetssajten Fria Tider en eloge. Visserligen hittar jag mina underrättelser annorstädes, men jag gläds ändå över att åtminstone en allmän nyhetssajt har en mer nyanserad approach i sin bevakning av Ukraina-krisen.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet, Medierna. Bokmärk permalänken.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

