På fäders arv skall framtid byggas

Bästa läsare!

Vissa saker har tagit tid innan de registrerats i min allmänbildning. Förvisso har jag hört talas om ”Ebberöds bank”, men själva innebörden har jag inte riktigt förstått förrän nu på senare år. Kanske mest för att begreppet använts vidlyftigt i sammanhang som inte riktigt varit förenligt med dess ursprung.  Men det kan också bero på att jag aldrig varit vän med pengar. De tycker inte om mig, och jag har inte sällan svurit över deras svek att de aldrig legat i min börs särskilt länge. Därtill är mitt siffersinne lika utvecklat som en skogsbrand på Grönland.

Det var först den dagen då jag slog upp ”Ebberöds bank” i Wikipedia som poletten – eller tjugofemöringen – föll ner. Det hela rör sig om ett danskt folklustspel från 1920-talet som handlar om en skräddare (framgår inte av Wikipedia, men jag vill minnas att min farfar berättade detta när jag inte lyssnade på) som startade en bank som gav 8% i ränta vid insättning och tog 4% vid utlåning.

Jag tror att den här gången passar begreppet helt in på vad som inträffat hos den Europeiska Centralbanken (ECB). Man har satt räntekursen till minus 0,10%. Om jag räknar rätt – vilket händer sällan – innebär det att för varje 100 Euro som en bank sätter in hos ECB måste de betala 1 cent. Eller är det för varje 10 Euro…? Jäkla siffersinne! Skitsamma, du min gode läsare fattar nog poängen ändå.

Självklart kommer bankerna runt om i Europa att tänka sig för mer än en gång innan de stoppar in sitt kapital i något konto på ECB. Och det är avsikten. ECB och dess företrädare säger att den ekonomiska återhämtningen inom EU har börjat, och visar förmodligen upp någon kurva som inte längre skjuter lika brant nedåt som tidigare. I själva verket handlar det om att göra det ännu billigare att låna mer pengar till konsumtion, och på så sätt ”få hjulen att snurra” snabbare.

Tidigare idag var jag på loppmarknaden i Hågelby park i närheten av Tumba. Intill samhället Tumba ligger Tumba bruk, känt för sin tillverkning av sedelpapper. Idag utgörs de flesta pengar av binär kod, ettor och nollor i dataservrar som håller reda på saldot på kontona. Det är bara för vardagshandeln vi använder riktiga pengar. Åtminstone till den dag det blir förbjudet. Det talas faktiskt om en sådan åtgärd. Men tillbaka till loppmarknaden.

Jag hade faktiskt tänkt att blogga om ECB:s Ebberördsränta, men det var vid ett av loppisstånden (bakluckeloppis f.ö.) som jag såg en tavla som gav mig en ny infallsvinkel samt en rubrik till dagens postning: ”På fäders arv ska framtid byggas”. Tavlan i sig såg ut som en karikatyr, och bara för att försäkra mig om att jag tolkat citatet korrekt googlade jag på uttrycket. Jag hittade en (1 st) träff; det var en undersignatur på ett hembrännarforum…

Min tolkning av uttrycket ”På fäders arv ska framtid byggas” är att man gnetar och gnor och sparar, och det som blir över vid livets slut går över till nästa generation som skall investera arvet klokt. Jag blir lite orolig över att jag fann så få direkta träffar på Google, men numera lär den sökmotorn rensas effektivt på begäran av lagstiftarna.

Idag är nog de flesta fäder skuldsatta. Liksom mödrar. I vårt eget land är det inte ovanligt att ett vanligt hushåll har mångmiljonskulder vilka aldrig kommer kunna amorteras bort eftersom det kostar fantasisummor att bosätta sig i storstadsmiljö. Istället blir det en skuld som skall regleras när dödsboet styckas upp mellan arvingar och fordringsägare.

Det talas om en framtida fastighets/bostadsbubbla. D.v.s. att en dag kommer det inte vara möjligt att leva på kredit och bankerna vill få pengarna tillbaka. Med andra ord, en tung baksmälla efter köpfesten. Ibland ligger det en ny Volvo V70 med extrapaket i skuldpotten. Nicht so gut.

Fast då är det väl bra att ECB ser till att bankerna inte vill ha tillbaka sina pengar? Tja, nu är det så att orsaken till att köpfesten kan ta slut kan uppstå genom andra orsaker än dem ECB rår över. En naturkatastrof. Ett krig (även ECB sannolikt kommer varskos av Federal Reserve vars ägare ju startat de flesta krigen sedan 1914). En epidemi. Eller ett valutakrig.

Det är inte alls svårt att föreställa sig olika scenarios där ekonomin brakar ihop. 

Igår kväll lade jag mig till sängs medan jag funderade på hur man skall rädda sig ur situationen, både enskilt och på bred samhällsnivå. Jag låg och funderade på hur vi går ut ur systemet av fiatpengar. Min tankeskärpa var kanske inte den bästa halv ett i natt, men jag såg ett följdproblem ifall vi växlar in våra US-Dollar, Euro och svenska kronor mot en inflationsbeständig valuta, som t.ex. guld- och silverpeng. Vilken lycka gör den gamla valutan för den som sålt guld och silver? Ingen alls. Med andra ord, de skulle knappast vilja ta emot en valuta som strax skall upphöra.

Hur löser man detta dilemma? Tja, jag ser en möjlighet i att man investerar sina dollar, euro och kronor. Man köper upp värdebeständiga saker för pengarna. Som t.ex. fastigheter. Men man gör det med reda pengar. Inte genom skuldsättning.

Då slogs jag av tanken att den som kommer vinna på en valutakollaps är ju central- och storbankerna. De är fordringsägare, och den dag vår fiatslant inte är värd mer än en bråkdel av sitt ursprung kommer banken att ta över bostad, bil, sommarstuga, stereoanläggning, och allt annat som är av utmätbart värde och omvandla egendomarna till antingen tillgångar eller reda guld och silver från dem som lyckats gå över till den nya valutan. Kort sagt, de kommer inte bara kunna ta allt du är skyldig dem, de kommer även kunna ta åtskilligt av resten. Du får i stort sett bara behålla ditt liv.

Vad det nu är värt när du står på bar backe utan möjlighet att resa dig. Många är där redan, av olika anledningar. Vill även du hamna där bara för att någon multibiljonär (som t.ex. George Soros) lyckas få sin regering att dansa som en sprattelgubbe för att krossa den fria konkurrensen på finansmarknaden? Eller skall vi hoppas på att Fed, ECB och riksbanken nöjer sig med att ta våra pengar genom inflation istället, bara för att vi inte skall dö direkt?

Frågan är öppen. Själv vill jag se en politisk strategi för att vi skall kunna gå tillbaka till sunda ekonomiska principer. Som att framtiden må byggas på fädernas och mördrarnas arv. Vore inte det här något för er som är konservativa att nappa på?

Hälsar eder Peter Harold

 

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

