Den icke nämnda kopplingen till varför våra bostadspriser stiger i obegriplig takt.

Bästa läsare!

Jag surfar in på Svenska Dagbladets näringslivssidor. Finner två intressanta underrättelser från Internationella Valutafonden IMF. Det första är att IMF bedömer att det är befogat att sänka den svenska repo-räntan (den ränta som bankerna har att förhålla sig till i sin vandel gentemot Riksbanken) eftersom vi klarar inflationsmålet. Det andra är att IMF varnar för en förestående bostadsbubbla i Sverige.

sb svd imf sänka räntan

Om IMF har jag massor av synpunkter kring; synpunkter som kanske inte ens är lämpliga att yttra i ett offentligt sammanhang som denna blogg. Men jag skall försöka hålla mig saklig här (även om jag anser att de mest vulgära uttryck man kan finna för att beskriva IMF sällan är överdrifter).

Nivån på reporäntan påverkar marknadsräntorna. I EU har vi blivit varse att man har negativ ränta, d.v.s. att bankerna får betala för att sätta in sina pengar, och sålunda borde få betalt för att låna pengar. Centralbanken gör ingen förlust eftersom man skriver upp sina egna tillgångar (pengar ur luften-konceptet). Däremot innebär detta att bankerna härmed får mer pengar att låna ut. Nu är inte Sverige med i EMU, men den svenska riksbanken är trots detta kund hos både ECB (Europeiska Centralbanken) som IMF, direkt eller indirekt, och har tillgång till återlånat kapital. Och som vi sett har svenska banker – som tydligen också tillämpar ”kreativa kreditprocesser”, d.v.s. lånar ut pengar som inte finns – inga problem med att försörja svenska låntagare med pengar när man köper bostad.

sb svd imf sänka räntan2

Om man ser till vilka belopp svenska hushåll lånar upp, och försöker föreställa sig hur de skall kunna betala tillbaka till banken, känner man direkt hur det stramar på ett magsårsliknande sätt i regionerna under naveln. För min egen del med ett ”futtigt” lån på c:a 1,2 miljoner kronor så finns det en reservplan; jag behöver bara hitta 1,2 miljoner tomburkar eller 600’000 PET-flaskor att panta, sen är jag skuldfri. Men om mina grannar eller andra stora grupper av befolkningen får problem med sin ekonomi kommer jag påverkas. Ty bankerna kommer att ta in pengar från de som fortfarande kan betala, och jag får vara med att bekosta deras kreditförluster. Fastän det handlar om pengar som ofta kommer ur tomma luften.

IMF talar kanske i all välmening om att svenska banker inte skall låna ut så jäkla mycket pengar eftersom detta medverkar till att få bostadspriserna att stiga. Men har inte konsumenterna ett ansvar? Jo, för fan. Men seriöst – om familjen Karlsson-Erlandsson har att välja mellan att låna 5 miljoner för att bo här…

sb svd imf sänka räntan3

…eller välja att betala 4’700 i månaden för att hyra en lya i detta område…

sb svd imf sänka räntan4

…vilket alternativ  tror du att de kommer överväga?

Jag välkomnar kritiken mot de höga bostadspriserna i storstäderna, ty priserna är konstlade och osunda. Och vi bör också ha en debatt om varför det blivit så här.

Jag har sedan något år kritiserat problemet med frikostig kreditgivning (och att man underlåter att ta med i beräkningen att bostadsbubblan kan inträffa). Men det finns också den aspekt som jag illustrerat här ovan med de två exemplen på alternativa bostadsmiljöer i en och samma stad. 

Utsikten att behöva låta ens barn växa upp i ett socialt katastrofområde kan nog få de flesta att börja leta efter ett halmstrå att gripa efter för att klara ett 5-miljonerslån. Låt oss hoppa över min cynism att det fortfarande är tusentals familjer som ändå kommer att bo kvar i gettot, och låt oss blunda för familjen Karlsson-Erlandssons fromma bön om att slippa uppleva att miljonprogramsinvånarna får samma briljanta idé som de själva att flytta till Sköntorp. Ty i familjen Karlsson-Erlandssons kalkyl ingår i planen att kunna sälja sin 5-miljonersvilla för betydligt mer den dag kidsen flyttat ut och det är läge att se sig om efter ett seniorvänligt boende och dö utan ekonomisk skuld.

Med andra ord, den hemska utveckling vi sett i ”närförorterna” i våra storstäder är minst lika betydelsefull faktor för att bostadspriserna i andra områden drivs upp till orimliga nivåer. Detta innebär att de skenande priserna för bostadsrätter, villor och radhus har en politisk orsak som man inte gärna vill belysa.

Våga tala om detta, låntagare och väljare!

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

27 kommentarer till Den icke nämnda kopplingen till varför våra bostadspriser stiger i obegriplig takt.

  1. E. M'Bryo skriver:

    Det är även en fråga om antal. I år räknar man tydligen med att folkmängden ska öka med ca två Östersund.
    Naturligtvis påverkar även det efterfrågan på bostäder.

  2. Anna skriver:

    4700:- i hyra? För lika stor kvadratyta som huset i första bilden? Du måste skoja? Jag har sökt lägenheter varje dag, på bytessajter och på Bostadsförmedlingen. För 4700:- i månadshyra får du en etta i husby. Eller en etta i stan. En förort betyder inte att hyran är lägre, tvärtom verkar det som att klotter/skadegörelsen betyder högre hyror. Jag betalar 6732:- i månaden för 49 kvadrat i en förort.

    Den verkliga hyran för samma boendestorlek i husby skulle ha varit 8750:- eller något sånt. Jag inser härmed att du kanske är rätt gammal och inte hänger med (blink blink)…

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Ha ha! Ja, jag hänger nog inte med i hyressvängen. Men så ville jag inte ta i med överpris på hyresrätter. Villan lär dock ha acceptpris på 5M kr.

    • Majsan skriver:

      Vi som köpte hus ”i rätt tid”, och i synnerhet de som amorterat, har en månadskostnad du kanske inte vill veta. Beror sedan på om man som hyresgäst värdesätter att hyresvärden ska fixa det som ska fixas versus att det finns snåljåpe-gör-det-självare som som knappt släpper in en hantverkare utom då de absolut måste. De som tar till hantverkare, dvs inte kan eller pengasätter sin tid, de har givetvis högre månadskostnad.

      Men jo. Jag noterar att det sprillans nya hyresområdet som tillkommit i närheten. 10000+ för en 3:a på .. 60-70 m2? … det lönar sig fortfarande bättre att köpa motsvarande 3:a i en gammal bostadsrättsförening. Om man tror att räntorna kommer att fortsätta att var låga och om man tror att inte någon regering kommer att se över det där med ränteavdrag som har rekommenderats att minskas. Situationen är ändå rätt desperat. Lägenheterna med ockerhyrorna blev fyllda. Kan tilläggas att kommunen har ingen del i dessa lägenheter, så det är enbart betalande hyresgäster vilket enligt mig är en viktig faktor till.

  3. Anna skriver:

    Jag skulle vilja påstå att de stora inkomsterna som intjänas utan att betala skatt, är en bidragande faktor till prissättningarna. Och att stora familjer blir vanligare, i och med att anhöriginvandringen ökat katastrofalt. Att större lägenheter än 65 kvadrat försvunnit på hyresmarknaden ter sig logiskt med tanke på de större familjerna som inte ens behövt stå i kö för lägenhet, utan får sin via förturen till denna. Det vore intressant att se hur många familjer i husby som betalar sin hyra ur egen ficka och inte via socialbidrag. Allmännyttan är ju sedan ett tag tillbaks bara intresserade av att ha kommunen som hyresgäst. Varför behöva lyssna på klagomål och betala lön till bovärd, när man kan få dubbla hyresintäkter och skita i servicen och skylla det undermåliga underhållet på språkförbistringar och brist på allmänbildning hos hyresgästerna???

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Jag hör och lär. Samtidigt uppstår känslan av att jag vill slå på mina öron och skrika ugga-wagga-uggs-wagga. Lortsverige är tillbaka.

  4. Anna skriver:

    Och visst- det som händer i Stockholm påverkar även resten av landet. Ju fler ”nysvenskar” som får lönebidragsjobb desto fler som tar lån till att köpa sig fria från husby-lägenheten och flyttar till ”sköntorp” vilket i sin tur gör att de i sköntorp kanske inte vill bo kvar- inte för att man ogillar muslimer men för att man ville ha det som det var innan. Man kanske har valt att bo där man bor för att man inte gillar förändringar och inte vill stämplas som rasist… Inte vet jag? Jag vet bara det alla invandrade själva förstår (de som har lite innanför pannbenen) nämligen att det som skapar gott samarbete är att ha något gemensamt och ett samförstånd. Vilket Sveriges styrande vill hjärntvätta oss svenskar är jämställt med att vara rasist.

    Ja, det är väl därför som svenskar väljer att belåna sig så dyrt att de vet att det inte går att flytta igen förrän åtminstone 20 år, om de inte ska förlora pengar vanvettigt mycket pga fastighetsskatten… Så jag förstår verkligen att de plågas av tanken på att husets värde ska minska drastiskt pga faktorer som nya grannar osv…DÄR finns det minsann ett samförstånd ibland svenskar. Vi övriga hyresgäster gör bäst i att hålla handen för munnen…

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Det är reavinstskatten du menar?

      • Anna skriver:

        Det kanske det heter ja. Om du säljer ditt hus för 6 miljoner betalar du 2 miljoner i skatt. Det är nog reavinst det kallas för ja…

        • Peter Harold skriver:

          Det ironiska är att hittills har man kunnat vänta med att reglera vinstskatten om man köper en ny bostad, men nu vill den borgerliga regeringen få in skatten så fort som möjligt. Lite underlig approach i mina ögon eftersom jag alltid trott att partier som står så där lite till höger skulle snarare ta bort skatter. Fast det är nya tider. Behövs nog massor med skattepengar för att finansiera kommunernas inhyrning för diverse olika ”prioriterade grupper”.

    • Majsan skriver:

      Det lär inte hända, men som tankexercis. Det finns ju några partier som vill förbjuda det fria skolvalet. Snacka om att priserna på hus skulle gå upp i områden med bra skolor och i övrigt problemfria(re). Samt hyror för hyresrätter i dessa områden allt eftersom marknadspriser införs.

      Som sagt, det lär inte hända, men inte för att man (politikerna) inser att segregationen kommer att fortsätta ändå utan för att det är ett ”ideal”, valfrihet. De som kan de flyttar.

      Det här är för f-n inte det land jag växte upp i utan liknar allt mer det USA jag sett för mycket av och som tidigare jag mest sett som ett 08-fenomen. Nu sker det över större delen av landet.

      • Peter Harold skriver:

        Ja, jag satt och skissade på en bloggtext om Detroit, men jag fick så jäkla ont i magen. Vad gäller avvecklingen av det fria skolvalet har jag hört att samma krafter vill tvångsplacera eleverna i områden utanför sitt habitat utifrån vilken socialgrupp man tillhör. Vi talar alltså om människor med ideal som påminner om sovjetkommunismens tvångsförflyttningar.

        • Anna skriver:

          Så är det redan kan jag påstå. Det heter att det är valfritt vilken skola man väljer åt sitt barn, men efter att ha varit tvungen att byta från en friskola till en kommunal hamnade min son I ALLA FALL i den kommunala skolan som han ”tillhör” enligt närhetsprincipen. Detta eftersom fritidsverksamheten är så undermålig i den ”fria skolan” han först gick på. Ungefär var fjärde gång han skulle börja kl 7 eftersom jag börjar jobba 7.30, kom ingen alls eller så var han försenad… Sedan uppfylldes alla fasor jag kunnat fantisera om på dne kommunala skolan och får vi inte till en flytt till ett bättre område till hösten, kommer han inte att gå i någon skola alls. Skolor väljer tydligen bort ensamstående familjekonstellationer- därav att det redan finns en bortsortering där man gör bäst i att stanna i sin ”egen klass” dvs barn till ensamstående morsor med jobb inom vården, ska gå i de mångkulturella skolorna. Därmed basta. Så min erfarenhet är att det är mindre valfrihet i dag med ”det fria skolvalet” eftersom det före denna tidsepok alltid gick något barn man kände från dagis, i skolan. Vi har ett underbart dagis men stockholms värsta skola. Så alla andra barn går i bättre skolor eftersom deras föräldrar inte jobbar obekväma tider…

      • Anna skriver:

        Nej, det är inte det land jag växte upp i. Som liten var min bästa kompis min granne. Vi bodde i hus utanför Stockholm. Hennes föräldrar var akademiker och välbetalda. Mina föräldrar vanliga arbetare. Vi hade inte ens bott granne med varandra i dagens Sverige. Då tänkte vi aldrig på det här med socialgrupper. Nu är det nästan 24 timmar dygnet jag tänker på detta, eftersom det värker i hjärtat ständigt av den plågsamma miljön jag försöker undvika. Det gör ont att se sonen drabbas av ett utanförskap och berövas vänner och trygghet som jag som liten tog för given. Det gör ont att bära ansvaret för ett barns uppväxt eftersom det inte finns något alls jag kan göra åt saken. Det här påminner inte ens om en bråkdel av det Sverige jag växte upp i. Jag är så innerligt trött på att alla ”bubblar in sig” och lägger på en mask utåt. Men det är väl för att alltför många svenskar får sitt levebröd från invandringsindustrin. Jag är övertygad om att det är därför som jag som påpekar detta blir utfryst- för att de är så rädda för att förlora sitt levebröd. Svikare som inte kan se folk i ögonen, det är vad de är.

        • Peter Harold skriver:

          Jag tror att utlåningsraseriet bidragit till detta. Det finns ju en tro att akademiker kommer kunna betala mer genom högre inkomst. Fast det är väldigt många av dem som hamnar i förarsätet på en taxi eller jobbar som lärarvikarie… ur askan i elden, typ.

          Det du beskriver är ju ändå frukten av att många bostadsområden blivit gettofierade. Jag är själv uppvuxen i ett hyreshusområde (fram tills jag var nio) och det var ett bra område med både lärare, handlare, militärer och ASEA-montörer. Det är ett fint område även idag (omvandlat till bostadsrätter enligt uppgift), men det hade lika gärna kunnat bli en avsjälpningsplats för socialförvaltningens klientel (vilket skedde en stadsdel längre bort).

          • Anna skriver:

            Halloj igen
            Njae- det som skapar detta ”getto” är inte invandrarna i första hand. De går att stå ut med om man bara finge få välja en skola där inte 80% av eleverna är utrikes födda eller har föräldrar som är det. Det som skapar en outhärdlig tillvaro är snarare alla dessa politiskt korrekta svenskar av medelklass som får god lön genom just flyktingmottagning osv. Det är de som är jävliga. Men de kan ju slippa skiten de är med om att skapa genom att få välja bort att behöva ha sina barn i en ”mångkulturell” skola och att köpa ett hus längre bort… Det är svenska folket som blivit skräp.

            • Peter Harold skriver:

              De som tjänar pengar på flyktingmottagning är ofta en god bit över medelklass. Bert Karlsson, Jan-Emanuel, typ… 😉

              • Anna skriver:

                Njae- jo du har rätt i att det är de som tjänar mest. De som har ”drag under galoscherna”… Men de allra flesta har jobb som vid första anblick inte kräver direkt ”anhörigasylvänlig” inställning. Rektorer (de tjänar inte fasligt mycket) och lärare (tjänar verkligen inte mycket) och till det tillkommer alla socionomer (som är ett avskyvärt släkte) . Du anar inte hur många fler dessa är än för bara 10 år sedan. Och alla verkar bo här i huset. Och i nästa kvarter bor alla de som de tar hand om i jobbet… Det verkar säkert som att jag överdriver, men du är välkommen att söka på min adress. Värsta skitsnackarkvarteret du kan tänka dig!

                • Peter Harold skriver:

                  Du har alldeles rätt. Viktigt att ha detta i åtanke vid alla larmrapporter om att ”unga, flickor, kvinnor mår allt sämre”. Det KAN vara sant, men ofta är dessa larm ett sätt att få mer pengar till något som tydligen inte fungerar så bra.

                  • Anna skriver:

                    Jo, de reagerar väl på samma sätt som alla andra gör vars uppehälle ifrågasätts, man satsar det man har på att reparera ens trovärdighet. Rädda barnens generaldirektörer hade ju medel att muta en del ambassadörer. Vilket också medförde att de kunde välja vilka nyheter som skulle nå SVT. Detsamma gäller väl för alla andra organisationer. Till syvende och sist vill jag hävda (av ohejdad vana) att allt detta är möjligt tack vare vårt moderna samhälle där de som är mer än behagfullt sysselsatta av jobb, aldrig får kontakt med de som önskar vara i deras kläder… Svenskarna har blivit ett förtappat folk, utan samklang med varandra och tack vare detta söker samklang med resten av världen- ju längre bort desto mer dövas samvetet…

                    Det är en ding ding samexistens… som alltfler söker sig frihet ifrån.

                    • Peter Harold skriver:

                      Ja, det vore väldigt trevligt om några journalister med fallenhet för grävande journalistik kunde exponera välgörenhetsindustrins smutsiga byk.

  5. Majsan skriver:

    Vi köpte vårt hus för 20 år sedan och hade väl ekonomi som motsvarar för de flesta som köper i miljoner(plural)klassen idag. Den stora skillnaden är nog att med de löner vi hade som nyutexaminerade studenter … vi fortsatte leva som studenter och varenda krona gick till att betala av huslånet. Då räntorna fortfarande låg på runt 10% (sjunkande) så var det enkelt att motivera amorteringarna med att slippa betala huset flera gånger om enbart i räntor. Visst, vi fick rådet att investera och tjäna bättre på det och använda det kapitalet att amortera med, men … vi jobbade och ville koncentrera oss på det. En ITbubbla senare och även den senaste ekonomiska krisen (som vi troligtvis förlorat rejält om vi investerat i aktier två ggr om) och vi är rätt nöjda med den enkla vägen: amortera.

    Skrattar rått varje gång det nya taxeringsbeskedet kommer. Helt vansinnigt. Men jag förstår varför det rusar. Det är bostadsbrist …. i synnerhet i ”bra” områden dit allt fler vill och av fler skäl än det fanns då vi köpte.

  6. Anna skriver:

    Jag amorterar bort mitt liv. Gör inte alla just det i denna stund?

  7. Anna skriver:

    Jag tror att du undervärderar ditt verk här, Peter. Du är lång viktigare än du tror dig vara. Utan dig hade många andra varit utan röst. Jag exempelvis. Stor kram och glad midsommar. Har fortfarande inte gått och lagt mig. Musiken är alltför glad för det. Sonen avskyr min musik så nu passar jag på….

  8. Anna skriver:

    Långt viktigare. Skrämmande hur mycket jag druckit i kväll. Jag dricker för dig med. Skål!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

