Tänk om Sverige bara var som det stod i Metro… Jag skulle sticka direkt!

sb fi chocksiffror

Bästa läsare!

En gång i tiden var jag ganska positiv till gratistidningen Metro. Åtminstone som koncept. Korta nyhetsartiklar, en hel del notiser samt en uppsjö av aktuella annonser. Och gratis.

Även om vi är många som svär över att det är mer annonser än redaktionell text så skall jag erkänna att jag numera bläddrar mig fram till reklamen i första hand. I och med att Metro blivit ett koncentrat av den agendasatta journalistikstil som präglar stockholmsdraken DN (och alla andra dagstidningar för all del) så har faktiskt dagligvaruhandelns annonser blivit viktigare för mig.

Dock skall jag erkänna att sedan Metro slutade publicera Tony Darwiches eminenta serie ”Elvis” skall det mycket till för att jag ens skall överväga ansträngningen att plocka upp ett eget exemplar av tidningen från stället. Tony och Maria Cronstam hämtar visserligen seriens humor från sin egen vardag, men utan att bli lika dystert navelskådande som t.ex. Martin Kellermans ”Rocky”. Råkar jag resa samtidigt som Mrs Harold läser jag upp-och-ner eller över axeln  i hennes tidning, beroende på var vi sitter i tunnelbanan.

Det är möjligt att ni, kära läsare, inte delar min syn på hur illa det är med Metro, men idag var tidningens huvudnyhet att det vänsterorienterade feministpartiet FI skulle kunna få mandat i Stockholms kommunfullmäktige. Jag tror inte att Metro presenterade nyheten som en varning för hur illa det det kan gå i höst, och att stockholmska väljare faktiskt är mottagliga för politisk extremism.

Ja, det ämnet var också tema för en annan stor artikel; Svenska FN-förbundet tecknar en mörk bild av rasismen i Sverige. Man säger bl.a. att: ”antalet hatbrott är alarmerande men ännu mer oroande är att extremt få fall leder till åtal, plus att rasistiska organisationer är mer aktiva än någonsin” samt att ”hatbrotten mot judar ökar samt att det fortsatt är många muslimer och romer som är utsatta trakasserier och diskriminering.”

För att vara Metro var även detta en ”lång” artikel. Men inte tillräckligt lång för att erbjuda läsarna nyanserad information. Det jobbet får vi bloggskribenter ägna tid och energi åt.

Min första anmärkning är att Svenska FN-förbundet inte har någonting med FN att göra. Fast inte på det bra-iga sättet, snarare tvärtom. Det andra är att det svenska rättssystemet (åtminstone på tingsrättsnivå med sina politiska nämndemän) är oerhört känsliga för s.k. hatbrott. Där gäller principen att hellre fälla än fria (och jag har bloggat om det flera gånger tidigare). Ett hatbrott är inte ett hatbrott i juridisk mening bara för att Svenska FN-förbundet tycker så, och ingen blir inte lagförd förrän brott kan styrkas eftersom rättsliga principer är viktigare än politisk krigföring mot oliktänkande. Än så länge.

Den tredje noteringen är att jag kan hålla med om att kritiken mot judar ökat i vårt svenska samhälle, men inte specifikt mot judar som folkgrupp utan snarare mot den s.k. sionismen. Däremot finns det grupper i det svenska samhället som – enligt tydliga indikationer i flera olika medier – hyser aversion mot judar som människor. Vilken grupp talar jag om här? Tja, det får jag faktiskt inte säga, för då begår jag ett ”hatbrott”…! Jag betraktar dem inte heller riktigt som svenskar. *provocerar*

Vad gäller påståendet om att det fortfarande är många muslimer och romer som blir diskriminerade och trakasserade så kan jag hålla med. Vi har ju redan konstaterat att alla människor utom vita medelålders heterosexuella män i storstäder är utsatta. Alla andra är på ett eller annat sätt diskriminerade. Ibland får jag nästan lust att skrika att nu får det vara nog, och att vi skyldiga – ty jag är ju en av dessa förbrytare – må förvisas utomlands som straff för att vi förtrycker alla andra svenskar och nysvenskar och inresta ickesvenskar (som dock blivit fullblodssvenskar så fort de stigit in i en tunnelbanevagn). Gärna till Thailand, Bali, Brasilien eller andra ställen där kvinnor inte behöver ha så mycket tyg på sig….

Andra rubriker från Metros webbsajt: ”Läkare blottade sig för städerska i tre timmar”, ”Sheraton måste svara om romska Dianas frukost”, ”Peace & Love backar – Kartellen får spela”, ”Här sitter liket med cigg och öl”, ”Känd eko-brottsling på KD-listan inför valet”, ”Även kulturmannen kan hata kvinnor”. En härlig mix signerad olika typiska svenska journalister med eko från underhållningsperiodikan ”I en ding-ding värld”.

Nej, nu är det dags för lunch och ett besök hos bloggkollegan Carl som vidareutvecklat sina tankar kring goda människors onda förflutna…

Hälsar eder Peter Harold

Foto stulet från GK och ”justerat” av mig.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Medierna. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Tänk om Sverige bara var som det stod i Metro… Jag skulle sticka direkt!

  1. Cello Jr skriver:

    Du kanske raljerar, men visst kan skriva om ”importerad antisemitism” och hänvisa till
    en rapport från Forum för levande historia som visar att majoriteten av ”våra” muslimer
    hyser mer eller mindre judefientliga åsikter? Eller skulle det kunna medföra åtal för
    ”hets mot folkgrupp”?

    • Peter Harold skriver:

      Såsom debattklimatet är idag skulle det inte förvåna mig ifall jag åtalas för upphovsrättsbrott ifall jag citerar denna myndighet för att bevisa vad de flesta av oss redan vet. Och på något vis känns det som att våra rättsvårdande instanser tycker att det är mer fel av mig att nämna att muslimer ogillar judar, än att muslimerna verkligen gör det. Trots allt, det räcker ju med att mitt inlägg ”inte för samhällsdebatten framåt” som det brukar heta i domstolsbesluten.

      Allvarligt talat, vi behöver få bort lagen om hets mot folkgrupp. Den gör faktiskt mer skada än nytta.

      • Majsan skriver:

        Ja, den förutsätter bland annat att någon i majoritetsbefolkningen inte kan utsättas för hatbrott. Också att det blev knepigt tyst kring den svarte killen med son i Malmö som blev rejält påhoppad av, enligt ryktet och namnet på den åtalade, araber (tack för alternativa siter där man faktiskt får veta). Kan en person minoritet hata en annan minoritet? Givetvis är det så … och systemet har jättelika problem med att hantera detta.

        • Peter Harold skriver:

          Ja, jag blev förvånad över att de åsiktsmaskiner som tar varje tillfälle i akt att ta upp kampen mot rasismen inte själva misstänkte vad som skett när den svarte mannen och hans son blev påhoppade. Framför allt i just den statsdelen. Den påföljande tystnaden från deras sida blev ju bara pinsam. Har man sagt A så får man säga B.

          Ullenhags utspel om högerextremismen när några judar blev mördade i Belgien av muslimer före EU-valet var ju i samma stil.

  2. Cello Jr skriver:

    Hear, hear! Inte ens om den skulle bli rättvis och även avse hatbrott mot vita svenskar och
    kristna, så skulle den kunna förenas med sann yttrandefrihet. Nej, bort med den! Uppmaningar
    att mörda alla kristna eller vita eller judar eller muslimer faller väl ändå under lagen om olaga
    hot? Och givetvis bör inte heller domstolen i Haag avgöra om en uppfattning om t ex
    ett folkmord eller påstått folkmord (t ex den franska kontra den turkiska uppfattningen
    om vad som hände i Armenien 1915) stämmer eller inte, och dessutom kunna kasta dem som
    tycker annorlunda i fängelse. I det här hänseendet är Turkiet lika ”demokratiskt” som EU.

    Vad jag verkligen fruktar är, att krav på avskaffandet av förbudet mot förintelseförnekelse
    skall kunna stämplas som indirekt förintelseförnekelse.

    Skall bli spännande att se tillämpningen av ”förolämpningsförbudet” som SD röstat för med
    ”de etablerade partierna”.

    Tuffa tider stundar för bloggare.

  3. Anna skriver:

    Jag förintar dig, som förintar mig, jag intetintetgör dig som intetintetgör mig. Jag förnekar dig som förnekar mig, jag diggarintediggarinte diggar dig! Jag diggar inte mig?

  4. Anna skriver:

    Ja, det kanske inte är helt uppenbart för alla, men jag har uppmärksammat att Åkesson kanske inte helt diggar sig själv, vilket jag inte heller har gjort sedan en tid tillbaks. Det som säkert driver Jimmie Åkesson liksom mig är att vi försöker finna en förklaring till varför vi inte känner igen oss i samtidens Sverige. Det är väl rätt uppenbart egentligen? Det har ju hänt en hel del som förklarar saker och ting? Eller har allt varit en ren inbillning? Nu känns det ju egentligen lika osannolikt att jag ska få stå inför skranket tillsammans med Jimmie Åkesson. Inför lagen är vi alla lika? Nej, det är ju faktiskt tack vare olikheten som vi har fortplantat oss genom tiderna. Och tack vare lov för detta?

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

