Välkommen tillbaka i hagen, HAX!

Bästa läsare!

Blogg- och partikollegan Henrik Alexandersson, eller HAX som han även kallas, har publicerat ett inlägg på sin blogg med titeln ”Slutet för dollarn som världsvaluta?” [länk] där han tipsar om Michael Maloneys tankeväckande föreläsning ”Death of the Dollar – Update” som denne höll för ett par veckor sedan.

Ni besökare och läsare av Skrivarens Blogg vet att monetär ekonomi har blivit ett av mina favoritämnen på senare tid. Jag skall med några få ord förklara varför, ty utgångspunkten har inte haft ett dugg med pengar att göra egentligen.

Jag har i tiotals år varit en hängiven motståndare mot övervakningssamhället. En kamp som inte varit fri från mothugg; jag har blivit anklagad för att vilja skydda både pedofiler och terrorister.

Men redan från första stund har jag varnat för att det inte finns någon bortre moralisk gräns för hur mycket övervakningsstaten kommer kunna granska sina medborgare – gränsen sätts av tekniken. Och nu har vi nått så pass långt att även vanliga – hederliga – medborgare påverkas. USA har som enda land i världen, förutom Eritrea, beslutat sig för att skatta sina medborgare oavsett var de än befinner sig på jordklotet. Och för att kunna ta skatt måste man ha kontroll över medborgarnas tillgångar. Detta system har accepterats för att fånga gubbar som belönar sig själva till bilder på nakna 13-åringar. Grattis, det här är precis det jag varnade för i början av 1990-talet.

Vad gäller HAX så har han varit med hela tiden, och enligt min uppfattning har vi stått på samma sida i kampen mot massövervakning. Fast med ett par väsentliga skillnader: HAX har haft sin journalistiska och politiska plattform och är världsberömd i hela frihetsrörelsen, medan jag har snarare flytt dessa verktyg. Och under tiden som HAX varit dräng åt Piratpartiet – en jävligt duktig dito, och stort tack för allt Du gjort i EP, HAX – har hans förr så yviga spekulationer blivit tämligen återhållsamma. Jag själv har däremot lösgjort mig helt och hållet från mina partipolitiska mallar så till den milda grad att jag nog måste starta ett nytt parti om jag skall ha något att rösta på i höst.😉

Jag hoppas innerligt att HAX nu tar sig friheten att börja blogga om diverse obekväma sanningar och dito teorier igen. När det gäller politik skall man vara försiktig med att kalla saker och ting för sanningar, men ni förstår nog vad jag menar.

Om nu någon anser att Skrivarens Blogg har något värde så ber jag här att få säga att det till stor del är HAX:s förtjänst emedan han var den första politiska bloggaren som gjorde något intryck hos mig. HAX var inte bara en åsiktsmaskin i mängden på den tiden, utan även en pedagog och främjare av faktaförmedling – egenskaper som varit till stor gagn för Piratrörelsen under hans tid som MEP-assistent i Bryssel och Strasbourg.

Vi båda har dessutom flytt från Moderata Samlingspartiet en gång i tiden (om än att min sorti kanske inte var lika påtvingad…) och anser att partiet svikit sina forna ideal. Men det ger i alla fall en fingervisning om vilken slags frihet vi båda i grunden talar om och försvarar, och vilka hot vi bekämpar.

Sedan har jag en känsla av att HAX inte är lika förtjust i Hans-Hermann Hoppe som jag är, men så är jag ju en man som gillar obekväma frågor och blir glatt överraskad ifall det över huvud taget finns några intressanta svar som härjar inlärda konventioner. HAX är kanske numera lite mer pragmatiskt inställd till libertarianism än vad jag är…! *subtil förolämpning*

Ingen skall dock tro att vi nått vägs ände för det förtryck som våra demokratier vill uppbåda gentemot folket genom utrullandet av den totala övervakningsapparaten. Men den tråden fortsätter jag med en annan gång. Nu gäller det att växla ens fiat-pengar till äkta guld.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik, Privat. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Välkommen tillbaka i hagen, HAX!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

