Märkliga människor kring min bostad – och på Lerums kyrkogård

Bästa läsare!

På hemmafronten sker märkliga saker.  Häromveckan luktade det rengöringsmedel om min brevlåda och min post innanför på golvet. Några dagar senare fann min granne en främmande person av utländsk härkomst som påstod att han bodde här. Kort efteråt såg en annan granne en person som inte bar samma signalement, men onekligen en genom generationer uppbyggd solbränna som gjorde människan iögonfallande där han stod nere på gatan och tittade mot fönstret till en lägenhet som jag bott i tidigare. Episoden uppmärksammades av en tredje granne som sade att han sett en ung halvblond man stående på samma ställe veckan före, med näsan i samma riktning.

I efterhand undrar jag om det verkligen var rengöringsmedel jag kände lukten av eller om det kan ha varit någon annan brandfarlig vätska.

Allt detta har inträffat efter att en bekant till mig som är (fd) journalist sagt upp vänskapen med mig (tydligen är mitt försvar för Sverigedemokraternas rättigheter på denna blogg alltför provokativt för många människor, fastän jag är ganska tydlig med att jag har större chans att lyckas argumentera mot en SD:are kring idépolitik än en S/VPK/MP/C/KD/FP/M-politiker). Och även om jag därmed också skulle kunna vara ett hot mot SD har jag svårt att föreställa mig att det partiet skulle ha skickat torpeder för att skada eller spionera på mig. Ingen av mina grannar har noterat att varken negern, araben eller halvblondinkillen skulle ha burit på järnrör… (Sorry, kunde inte låta bli! Jag är PK-smittad!) 🙂

Kanske är det bara jag som är paranoid, men jag har jobbat med personskydd, och det är just såna här detaljer i vardagen som man skall vara uppmärksam på. Jag ser på fler håll att libertarianer uppmärksammas negativt av vänstermänniskor som plötsligt inser att den ”anarki” som frihetsvänner står för inte har med vänsterns våldsbejakande anarki. Vi av mitt slag kallas föraktfullt för ”nyliberaler”, vilket kanske kan vara förtjänt utan föraktet. På olika vänsterforum buntas vi svurna fienden till kollektivismen ihop med nazister, fascister, borgerliga, kristna och fallande skala vänsterut. Med tanke på den intensivitet som kommer till uttryck hos dessa människor med ”ett gott hat”, så lär även en ”för SD nyttig idiot” som jag vara en potentiell måltavla.

Apropå hat så undrar jag vad det är för fel i huvudet på vissa människor. För några år sedan tog en tonårspojke i västra Sverige sitt liv efter åratal av mobbning. Visserligen hade han lyckats byta skola och funnit nya vänner, men ett enligt psykologerna inte sällsynt fenomen är att utsatta barn trots förbättrad situation eller miljöombyte ändå begår självmordsförsök. I regel är dessa försök mer ”lyckade” än de tidigare (ordet ”fullbordade” är kanske bättre). Jag själv kan inte förklara detta eftersom mobningsrelaterade självmord är inte ett ämne jag är påläst på, men konstaterar ändå faktum. Killen tog livet av sig till stor chock för familj och de vänner som verkligen brydde sig om honom.

Just det faktum att man från familjens sida lagt ner en massa energi på att deras son skulle bli fri från sina mobbare – en kamp som tydligen inte underlättats av skolans medverkan – kom självmordet att få en extra tragisk dimension. Fallet med denne pojke har blivit ett exempel på hur riktigt illa det kan gå när man inte tar mobbningen på allvar, bl.a. av organisationen Friends som tydligen använt hans tragiska öde i annonser.

Trots att pojken är död så fortsätter man ändå att förfölja honom. Någon eller några besöker kyrkogården där han vilar och förstör de minnessaker som familjen placerat vid graven. Det är tamejfan så att även jag blir illamående när jag hör talas om detta.

Men tydligen är det svårt att få vara ifred från onda idioter, vare sig man är död eller levande.

Hälsar eder Peter Harold

P.S.
Beklagar att jag varit och är seg på att besvara kommentarer. Har tyvärr ganska jäktigt om dagen, och mina tillfällen att vara uppkopplad är få. Eventuella inviter till romerks aorgier må sändas per e-post istället för i kommmentarsfältet.
D.S.

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Märkliga människor kring min bostad – och på Lerums kyrkogård

  1. Jern&Betong skriver:

    Efter att en tjänstekvinna som jag tidigare haft ett närmast vänskapligt förhållande till, plötsligt vägrade befatta sig med mitt ärende, slutade jag skriva under eget namn på nätet. Detta skedde för 5 år sedan men utvecklingen mot ett totalitärt samhälle fortskrider och i ökande takt. Parallellt med att yttrandefriheten begränsas i lag angriper huliganer oppositionella fysiskt med det offentliga Sveriges tysta eller uttalade stöd.
    Det samhälle Moberg kallade demokratur och som kan beskrivas som en inhemsk, nationell finlandisering, befinner sig på ett sluttande plan och glider allt fortare mot öppen diktatur. Åsiktsförtrycket i Finland var dock att föredra, fienden fanns där till största delen på andra sidan gränsen. I demokraturens Sverige är fienden inhemsk och finns tom i våra hjärnor. Om någon i en krets av vänner yttrar de förbjudna orden kan en iskall tystnad följa. Plötsligt inser man då vad begrepp som 1984 och DDR verkligen betyder.
    Jag har ökat mitt personliga skydd och kommer att öka det ytterligare om det våldet ökar. Det skyddet fungerar också mot de opolitiska brottslingarna, vars våldspotential vi ännu bara sett början av.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, jag kommer också att höja nivån för personskydd. Tyvärr är det svårt att utrusta sig på ett sätt som är förenligt med rådande lagstiftning.

      • Anna skriver:

        Sätt upp en skylt på dörren där du textat: Här bor en politiskt inkorrekt person som kämpar för frihetsidealet! Är du en av de som slår ett slag för ofriheten- slå in min panna- slå in min dörr; jag vägrar vika mig! Funkar nog lika bra som att ha suttit inne. Hade du suttit på Österåker skulle din dörr varit fredad. Lovar!

        • Peter Harold skriver:

          ”Protected by Hells Angels” funderade jag på.😉

          • Anna skriver:

            Nej, det hade nog inte funkat. De kör inte med stickers. Bättre att sticka ut med en identitet som du faktiskt står för. Du är en punkare av gammelmodiga mått! Du är en äkta punkare! Anarki!
            Jag var typ svartrockare/punkare/mods allt i ett. Lika provocerande då som nu. Känns rätt tjatigt?

  2. Olle Persson skriver:

    Jag blir alltid misstänksam när familjer till mobbningsdrabbade barn, ”blir chokerade” över barnets självmordsbenägenhet, för mig säger det att föräldrarna inte hade någon anknytning/band till barnet, jag skulle säga att en engagerad förälder vet om sitt barn blir mobbat. Jag tror på att mobbare letar offer de vet inte har något starkt band med sina föräldrar, de vill leta upp någon som inte har någon person som lyssnar eller kommer stå upp för de, någon som bryr sig.

    My 2 cents

    • Peter Harold skriver:

      Denna familj är en bekants, bekants bekant, så i detta fall inträffade självmordet efter det att allt tycktes ha lösts. Men man kan ju börja undra när galningarna fortsätter att vanhelga gravplatsen. Hade det varit Adolf Hitlers grav kan jag ju förstå beteendet, men… *runkar huvudet*

  3. Micke skriver:

    Låter som du behöver en hund.

  4. kallepelle skriver:

    Dags för både hund och brandvarnare!

    • Peter Harold skriver:

      Finns det någon hundras med stor urinblåsa? Eftersom brandlarm i bostadshus som mer eller mindre är folktomt (med undantag för en student som tycks ha vänt sin dygnsrytm totalt) knappast gör mer än låter illa under tiden som lägenheten brinner upp skulle det vara bra om jycken kunde lösa problemet med bränder.

      Jag kommer nog sätta igen brevinkastet och insidan av nyckelhålet.

  5. Anna skriver:

    Tur att jag har inkastet i vestibulen. Det är väl det enda bra i så fall med det här huset… Min son blir mobbad pga mina ideologier. Det hemska är att jag inte direkt ventilerat mina åsikter till höger och vänster direkt, utan det har handlat om att en granne som delar mina åsikter först verkade snäll. Efteråt förstår jag att hon har en psykisk åkomma som medförde att hon spred ut så mycket skit eftersom hon inte har något eget liv att lägga ner tid och energi på. Detta tillsammans med en rektor som jag talat med angående skolan och dess värderingar jag inte delar. Lägg då till att någon annan sett mig dela ut flygblad på andra sidan av stan.

    Det räcker tydligen för att frysa ut ett barn och mobba denne. Det är inte lätt att komma ifrån ett kvarter som ingen vill byta med. Jag tycker ju att kommunen borde ta sitt ansvar och hjälpa sonen komma ifrån den här mobbingen, men inget verkar hjälpa och den här mobbingen verkar osynlig för alla förutom för hela stadsdelens invånare! Alla som har inflytande att kunna hjälpa till väljer att vända mig och sonen ryggen. Jag vet att det finns gott om andra delar av Stockholm vi skulle sluppit bli mobbade. Jag anser verkligen att det är på tiden att Sverige inkluderar diskriminering pga oliktänkande som skäl för förtur för flytt till annat boende. Vore vi mobbade pga etnicitet DÅ hade det minsann blivit fart på kommuntanterna och gubbarna! Men det är tydligen helt i sin ordning att mobba barn i dag. Jag är inte ett dugg förvånad över någonting längre. Är du politiskt inkorrekt i dagens Sverige får du räkna med att hela familjen blir mobbad utan chans att freda dig eller familjen. Det är väl det som är poängen med att åtminstone tillhöra något parti och den inre kretsen- då får du åtminstone rätt till rättshjälp och personvakt.

    • Peter Harold skriver:

      Jodå, jag har också blivit varse att skolan min dotter går i lägger stor vikt vid att presentera rätt värdegrund…

      • Anna skriver:

        Jag frågade om de kunde definiera detta med ”allas lika värde” som den hucklebeklädda kvinnan basunerade ut till barnen. Min son frågade nämligen mig (klok som han är redan, tyvärr) hur det kommer sig att inte alla föräldrar som går till jobbet har råd att köpa lika mycket leksaker till sina barn och vissa bor i härliga hus, medan andra bor i små lägenheter. Han tyckte det var märkligt det här med vad fröken sa om att alla är lika värda. Ja, svarade jag. Det är för att alla inte ÄR lika mycket värda. Hade de varit de hade det faktiskt varit så att allas tid varit värda lika mycket pengar.

        Och sen undrade han varför fröken alltid hade mössa på sig när inte de fick ha det inomhus. Det är för att hon är kvinna, svarade jag. Och för att hon är muslim. I deras hemländer tycker man att kvinnor inte är likadana som män. De tycker att männen har så svag karaktär (ungefär som när man inte kan låta bli att nalla godis ur godislådan fastän du vet att det inte är lördag) och de kan inte låta bli att ta en tjej fastän hon säger nej, om hon visar sin kvinnlighet precis som långt tjejhår.

        Jaha, säger sonen. Då kommer jag att strunta i fröken.

    • Jern&Betong skriver:

      Vi borde öppna en motsvarighet till Bert Karlssons flyktingmottagning men för flyende svenskar. Problemet är att den svenska staten inte betalar för svenskar.
      Jag har plats för nödbostad men inte för en permanent boende familj.

      • Peter Harold skriver:

        Annars kommer nog Afrika att vara folktomt snart…
        😉

        • Anna skriver:

          Tror att Jern och Batong (haha, min felskrivning) syftade på att upprätta en asylmottagning för svenskar, men bara som kortare nödlösning? Tack ändå för att du tänker på oss! Jag har ett byte på gång nu faktiskt, men det kan bli knöligt att bli godkänd som hyresgäst eftersom jag inte har fast anställning. Men jag ska verkligen kämpa för det! Någon som kan tänka sig att gifta sig på papper så jag har en man på papper för att bli godkänd? (Hehe, ja ackja)

          • Peter Harold skriver:

            Ha, ha, hoppas att du inte tar illa upp när jag säger ”tack, men nej tack”. Har redan varit förlovad en gång utan papper. I ungefär fem timmar. Känns som om att jag inte skall satsa på mänskliga relationer längre. 😉

  6. Anna skriver:

    Med all respekt, du gör ju ditt bästa för att översätta ord till internetanvändbarhet… Jag säger detsamma när jag inte vill satsa på fysiska relationer. Tycker att jag har en mängd tillräckligt bra relationer fast framför datorn INRL ( InNOt Real Life). Jag frågar mig framför allt hur det kommer sig att att alltfler friska människor sitter framgör datorn och medlar sina åsikter istället för att sitta någonstans IRL istället.
    Du har ju faktiskt redan mänskliga relationer? Väldigt många dessutom. Propose att (lägg in en motion) om att skapa relationer utan fysisk kontakt så hade du haft en massa matchningar.

    • Anna skriver:

      P.S´: Jag svarar så här för att jag vill ha sista ordet. Svara inte för då har jag fått sista ordet. D.S.

      Har du sett filmen ”mammas pojkar”?

      Sammanfattar rätt bra fast i en SVT-mask hela min uppväxt… ‘

      Kram och krya på dig!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

