SVT:s valkompass – det här lär jag ju få äta upp…

Bästa läsare!

Bara för skojs skull – med samma ”seriösa” intresse som när man läser ett horoskop i en damtidning – valde jag att testa SVT:s valkompass. Det stod att testet tog 10-15 minuter att genomföra men jag var klar på strax över 5 minuter. Utan att fuska…

Först några urskuldande ord om mitt resultat. Jodå, jag ser att ett av partierna fått mer poäng än de andra, dock inte radikalt mycket mer än parti nummer två och tre. Visserligen var det många frågor inom flera olika ämnesområden, och jag tror att man gjort ett rätt så seriöst försök att skapa en någorlunda rättvisande kompass – anpassad till svenska förhållanden. Vilket sannolikt betyder att om du är för multikultur á la USA men negativ till multikultur á la Sverige så kommer svaret ”Mycket dåligt förslag” vikta dig till Sverigedemokraterna. Och frågorna i övrigt handlade mest om hur mycket staten skall styra över och dalta med folket. Det hela handlade mest om vilket av de åtta socialdemokratiska partierna du troligtvis hör hemma hos (tio om man räknar med FI och PP).

Ok, här kommer skambeskedet. Vissa kommer gilla det och garva hjärtligt, andra kanske utbrister i ett vad-i-coitus (försvenskning av engelskans ”what the fuck”) och säger upp bekantskapen med mig på stående fot.

Ok, alea jacta est…. Här är min partimatchning:

sb svt valkompass wtf

Jag vill härmed överlåta ordet åt det förvuxna busfröet Erik Hörstadius, mannen som blev frukten av skådespelaren Svullos och seriefiguren Dennis tillfälliga förbindelse i ett hemligt forskningslabb i Berlin en mörk höstnatt med åskstorm. Bildligt talat, dock. Hörstadius får anföra mitt försvarstal.

I en krönika i tidningen Affärsvärlden skriver han bl.a. följande under rubriken ”Invandringen kostar visst pengar”:

När Sandvikens kommun härom månaden publicerade en bisarrt utförd studie om invandringen som vinstmaskin, twittrade vår verklighetsfrämmande integrationsminister Erik Ullenhag att Sandviken påminner oss om att vi också blir rikare av öppenhet. Ministerkollegan Birgitta Ohlsson och annan tyckarelit jublade ikapp.

För att inte bli för teknisk, nöjer jag mig här med påpekandet, att Sandvikenrapportens metodologi var så bristfällig att det hade blivit plus även om endast 15 procent av invandrarna var sysselsatta. Vilket inte hindrade Dagens Nyheter från följande rubrik: Tjänar över en halv miljard på invandringen.

[…]

Vad som är värst, att ledande politiker och medier ljuger eller att de är ointelligenta, är förstås en smaksak. Men i båda fallen undergrävs såväl det demokratiska samtalet som relevansen i det politiska beslutsunderlaget.

Det är så sant som det är sagt. Det är det här jag tjatat om gång på gång. Vi behöver inte bara en debatt om invandringspolitiken – vi behöver en debatt om själva debatten också. Tack för god insats den här gången, Erik Hörstadius.

Vad jag dock tycker är lite märkligt är att väldigt många i min bekantskapskrets som i flera frågor inte alls tycker som jag också får SD rankat i toppen på resultatet efter att ha använt valkompasset. Skillnaden är att (S), (FP) och (PP) kommer lite högre istället för (M), (KD) och (C) i deras fall. Kan det vara så att (SD) nischat in sig på ett smart vis sett ur ett allmänpolitiskt sätt? Hm, i så fall finns det en möjlighet/risk att partiet snart kommer finnas i storleksområdet 15-20%, och kanske ännu högre ifall de borgerliga pyttepartierna åker ut ur riksdagen.

Jag väljer att använda ordet ”risk”. Inte för att jag tror på allt prat om att (SD) befolkas av dödsknarkarnazister som skall gasa ihjäl varje nyfött invandrarbarn och repatriera deras föräldrar och äldre syskon, eller hur nu partiet beskrivs av Hyresgästföreningen. Nej, jag säger ”risk” därför att viktiga missnöjesröster lockas in i ett parti som i slutet av dagen ändå kommer bedriva samma sorts sossefierade politik som de sju andra partierna, och fortsätta att stödja de system som gör vår civiliserade värld dysfunktionell. Till ingen nytta.

Så där. Är jag fortfarande vän med någon längre…?

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till SVT:s valkompass – det här lär jag ju få äta upp…

  1. Jern&Betong skriver:

    Klart du är kompis.
    SD är bäst av de åtta. De vill begränsa invandringen och skärpa lagarna något samt lägga några fler miljarder på försvaret.
    Annars väntar jag på partiet som vill skicka hem invandrarna och sänka skatterna ett par hundra miljarder. Motorsågsmassaker i byråkratin och jobba eller dö, är andra önskemål.

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Låt oss hoppas att ”jobba eller dö”-politiken genomförs av ett parti som har en sund idé om hur det ska förverkligas – t.ex. genom fri ekonomi – och inte genom fascistisk planekonomi.

      Om invandrarna respektive försvarsfrågan; jag sneglar odta mot USA som tydligen går före oss i all utveckling. Där rekryterar man fotsoldater som är ”nyanlända”. Vem vet, kanske kommer svenska försvaret administreras av NATO och kommandot ges på spanska och arabiska…

  2. kallepelle skriver:

    En sjuttiosexprocentig sverigedemokrat det var ju inte illa! Det var ju faktiskt vad man kunnat misstänka. Guldtänder i zigenarkäftarna blev väl själva utkomsten ur garderoben.

    SVT körde i går i Dokument utifrån det ultimata Fukushima/hata kärnkraftenreportaget. Man hade letat fram en fransman som konstaterade att för Frankrikes del var påverkan ca en tusendel av Tchernobyls påverkan. Mest ägnade man sig åt att visa upp en dement gammal ålfiskare som hela dagarna fraktade sina ålar till radiakmätande myndighet. Inga av de journalistiskt ”våldtagna” vetenskapsmännen yttrade att doser under bakgrundsstrålningen nivå är problemfria. Journalisten själv tog tillfället i akt att postulera att all radioaktivitet är riktigt dödlig oavsett nivå. Propagandalögntelevision i sin prydno! Assholes!

    • Peter Harold skriver:

      ”En sjuttiosexprocentig sverigedemokrat det var ju inte illa! Det var ju faktiskt vad man kunnat misstänka. Guldtänder i zigenarkäftarna blev väl själva utkomsten ur garderoben.”

      Ha, ha, nu skall vi inte överdriva. Statsmediebolaget fick de svar deras dumma frågor förtjänade.🙂

      Tur att jag inte såg Dukument utifrån. Jag kan faktiskt över huvud taget inte längre se på svensk televison av rädsla för att någon blodåder exploderar i skallen av ren ilska. Såg dock i förra veckan ett nyhetsinslag där nyhetsstudion utförde ett extremt infantilt replikskifte med korrespondenten i utlandet där denne tillfrågades om reaktionerna på Ukrainas associationsavtal med EU, och reportern hade frågat statsministern som ”sagt att det här var bra eftersom EU vill hjälpa till…”. FUCK, FUCK, FUCK, FUCK!!!

  3. Faktiskt är det några av oss som gillar olika, på riktigt, och åsiktsfrihet, på riktigt. Och om man rakt och ärligt kan ta debatten med ”pros&cons” osv så gillar jag skarpt detta. MEN en rak och öppen debatt exkluderar en hel del partiers ideologier etc. bara med normalt sunt förnuft……

    • Peter Harold skriver:

      I Sverige är det tvärtom. Alternativet till diktatur är ju att samhällsapparaten med medier, forskarvärld, utbildningsväsende, etc, bara ger tillträde och utrymme för en sorts åsikter. Konceptet lärs ut i skolorna.

  4. Thomas skriver:

    Jag får väl ställa mig i samma hörna som du. Och skämmas alltså. Min profil blev ungefär som din så nu nu är frågan om jag ska rösta enligt profilen eller inte. Trots allt tycker jag fortfarande att alla som får ska rösta. Nu när jag tänker efter så är väl testet högst ”vetenskapligt” och resultatet bör i största möjliga mån följas;)

  5. Majsan skriver:

    🙂 Jag gjorde liknande test 2010 och fick SD i topp. Relativt nyligen hemkommen från några år i USA visste jag inte vad SD var för någonting, hade gått mig spårlöst förbi. Behöver inte testa mig i år precis….

    • Majsan skriver:

      Hihi, gjorde’t i alla fall. Är värre än du! Har dessutom en liten KD i mig, så agnostiker jag är, som är större än den moderat jag trodde jag var (tills jag insåg att även ordet ”ansvar”/”ansvarsfull” har ändrat betydelse i detta land)

      Är djupt stolt över att MP och (det lede) Fi hamnar längst ned så IT-utbildad,kvinna som knappt sett andra kvinnor på arbetsplatserna under 20 år, källsorterare, komposterare, torkar och konserverar, odlar flera månader av familjens grönsaker om året själv, föredrar, vill ha kärnkraft och älskar män och har en riktig karl som bättre hälft som fixar allt som behöver fixas och jag inte kan (ids) fixa. Och inte har jag någonsin rakat benen heller!

      • Peter Harold skriver:

        Jag gratulerar! 🙂 Jag har också börjat med att torrkonservera. Riktigt charmigt faktiskt. Sitter ibland och läser gamla böcker om hushållslära. Gissa om de kommer bli värdefulla när den stora krisen kommer.

        • Majsan skriver:

          Nu har ju många dagar gått, men, jag antar att du får ett pling när detta kommer in.

          Angående ”blötkonservering” så var min stora skräck just botulism. Från vad jag hittade på nätet (blandat) så skrev jag till livsmedelsverket för förtydligande och fick helt bekräftat att ev gift (om man inte litar på sin egen hygien och ev surhetsgradi burken) förstörs vid upphettning. Minns det som 70 grader 10 minuter, men jag kokar för säkerhets skull. Nu konserverar jag allt som går och har stor hjälp från Amerikanska survivalist-siter. De ligger helt i klart i framkant då det gäller att ”preppa” för en värre framtid.

          • Peter Harold skriver:

            Tack för tipset, Majsan! Ja, jag har också funderat på att studera de där sajterna lite mer djupgående. Frågan är bara hur mycket man skall bunkra. Vissa talar om halvår, år, två år. Men har man förråd och det värsta händer tror jag att man kan förmoda att staten konfiskerar eller att det kommer en mob och stjäl. Man skulle behöva fortifiera sin bostad också. Men för en tillfällig kris tror jag att det kan vara klokt.

    • Peter Harold skriver:

      Det låter som någonting medicinskt – testa sig för SD. Typ STD… 😉

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

