Den socialdemokratiska ”pensionärsskattesänkningen” – en ful bluff!

sb think about it

Bästa läsare!

Jag funderade ett litet tag på ifall jag skulle avsluta rubriken med ett frågetecken istället för ett utropstecken, emedan jag här kommer citera nyhetsbrevet Contra och inte kollat upp informationen. Men när man talar om pensionsärsskattesänkningar kan man inte använda ett annat tecken än ett utropstecken i kombination med ordet ”bluff”. Vi har nämligen ingen pensionärsskatt. Det är ett påhittat begrepp som skapades när löneslavarna fick sänkt skatt och pensionärerna icke.

Så, nu tar vi itu med Socialdemokraterenas löfte om att sänka skatten för Sveriges pensionärer. Frihetsvännerna på Contra har granskat partiledaren Stefan Lövins, Lövdén, Löfén, eh, ni vet vem jag menar… storslagna löfte. Och det visar sig att Lövlunds löfte består i 1 av 20 pensionärer skall få en skattesänkning med 76 kronor i månaden.

Det har länge stått klart att S-ledaren Stefan Löfven velat fiska röster bland pensionärerna. Samtidigt som han också vill hålla fast vid Pensionsgruppens principer. Lösningen kom när han nu i veckan föreslog att att pensionärerna skulle få sänkta skatter för att matcha de sänkningar som de förvärvsarbetande redan fått. Tittar man närmare på förslaget är det dock snarast ett skämt, som dock kan ges braskande populistiska rubriker. Löfven slår ett slag för pensionärerna! Vad har han föreslagit? Att garantipensionärer (personer med låg pension) ska få en skattesänkning med 76 kronor per månad. Garantipensionärer får 7881 kronor i månaden i pension (lägre för gifta, högre för personer födda 1938 eller tidigare). Det finns ungefär 100 000 personer som berörs av förslaget. Sammanlagt finns det 1,9 miljoner personer över 65 år! En av tjugo pensionärer ska få en skattesänkning med 76 kronor per månad! Knappast den stora insats för pensionärerna som S gör gällande i pressmaterialet! Och som media förmedlar så glatt.

Löfvén. Det var så han hette. Och Mona Sahlin vill han tydligen ha som integrationsminister. Och så ser han ut att kunna få genom partiets krav på särskild bankskatt tillsammans med SD. Ibland funderar jag på om man inte skulle föredra en militärkupp istället för den här clownparaden i Cirkus Helgeandsholmen…

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Den socialdemokratiska ”pensionärsskattesänkningen” – en ful bluff!

  1. Anna skriver:

    Tycker det verkar som extrem nyhetstorka i kombination med en lat redaktör kontra idoga sossepolitiker. PRO är riktigt dumma i huvet (eller dementa?) som inte har gett sin version av saken i media… Jag minns att mina gammelföräldrar aldrig skulle ha gett sig in i ngn debatt om kronor och ören. Det gjorde de bara i livsmedelsbutiken. De hade å andra sidan fullt upp med sitt egna jordbruk. Minns inte att de någonsin satt ner överhuvudtaget. Förutom när de sov och snarkade så taket lyfte. Min mamma däremot har all tid i världen på att delta i aktiviteter och har inte ens tid för sina barn eller barnbarn. Det är PRO som gäller nu. PRO- the shit för dagens pensionärer! Undrar hur våra barn kommer minnas oss? ”De var så jävla pinsamma- satt bara med sina telefoner och knädatorer hela tiden- de fanns liksom inte här bara i någon inbillad värld, faan- jag ska aldrig bli sån”

    Till mitt försvar är sonen hos min syster just nu och leker med kusinerna. Så inget vittne finns till min pinsamhet. Dagens pensionärer är nog ändå rätt bortskämda. Men allt är relativt?

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

