Uppkomsten av en islamistisk ”kalifat-rörelse” ett scenario redan under förra årtiondet – och ännu tidigare.

Bästa läsare!

Som jag skrev i mitt förra blogginlägg så framstår den väpnade islamistiska rörelsen ISIS enligt medierna som en ”obehaglig överraskning” som ”plötsligt” drabbat i huvudsak Irak. Och jag framförde därvid argument för att även om pressen inte uppmärksammat rörelsen förrän nu på senare tid så har ansvariga politiker känt till ISIS och deras mål under lång tid. Ja, president Barack Obama har inte bara känt till dem, han har till och med försörjt dem!

I ett ännu tidigare blogginlägg framförde jag att Vita Huset var – åtminstone senast i höstas – mer än väl medvetna om att ISIS och dess systerorganisation var på färd att sätta sig i rörelse i sin erövringskamp. Idag tänker jag anföra att man till och med haft en mental beredskap om denna rörelse (vars syfte är att upprätta kalifatet) sedan förra årtiondet. Ja, det har varit allmänt känt ända sedan första halvan av 1900-talet att vissa muslimer vill återupprätta det gamla kalifatet, men dessa företrädare har setts som kuriösa existenser. Man har betraktat dem som extremister som muslimerna själva har tryckt tillbaka.

Det finns dock dokumenterat i en framtidsstudie från 2004 att ett återupprättande av kalifatet är ett scenario som skall betraktas som realistiskt. På sidan 16 i rapporten ”Mapping the global future” av National Intelligence Council [pdf] kan man läsa följande:

sb kalifat 2020Där har vi det: Ett nytt kalifat. Denna ”profetia” kommer såvitt jag kan utläsa från en särskild kommitté inom det brittiska försvarsdepartementet. En efterföljare till denna kommitté är tankesmedjan DCDC som drivs av samma departement och är förlagt till krigshögskolan i Shrivenham. Med tanke på att NSA (som också var informationskälla i annan del av rapporten) spionerar på vem som helst måste innehållet dokumentet ha varit uppmärksammat av Vita huset. Ja, det finns säkert tusen andra källor som sedan länge gett tydliga besked om att kalifatrörelsen har lagt i en ny växel. Just därför är det så fucking jävla obegripligt att Vita huset gång på gång agerar kontraproduktivt och hjälper islamisterna. Varför?

Självfallet har jag ett svar på den sista frågan. Eller åtminstone ett par teorier. Men det får vi ta en annan gång. Nu är det helg och fint väder ute. Dags att fara iväg och spana på brudar. Typ. Eller locka fram kvällsmyggen nere i trädgården. Lev väl!

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Uppkomsten av en islamistisk ”kalifat-rörelse” ett scenario redan under förra årtiondet – och ännu tidigare.

  1. cark1 skriver:

    Howard Bloom pratade om dom på sin youtubesida i höstas och vintras och förutspådde deras attacker redan då. Han utgick från samma dokument du precis har visat upp, Peter.

    • Peter Harold skriver:

      Där ser man.😉 Jag kan inte minnas att jag sett hans klipp, men däremot vet jag att han brukar bortse från en eller annan spelare som hänger runt planen och petar med pinnen i brasan. Ok, inte världens bästa liknelse, men jag har intryck av att han är en interventionist.

      • cark1 skriver:

        Det var i samband med inbördeskriget i Syrien och då nämnde han denna koalition som hade verksamhet i Irak och som stöddes av många olika personer, organisationer och länder.

        Här är videon, från januari i år: https://www.youtube.com/watch?v=aN8gKZZVuVQ

        • Peter Harold skriver:

          Tack för länktipset; jag satt igår och letade själv, men YouTUbe är ett gift så helt plötsligt satt jag och tittade på filmklipp om grottforskning. Vilket påminner mig om att jag ju har semester och kommer att trycka på signalhornet när jag åker förbi dig…! 😉

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

