Stackars Nabila Abdul Fattah. Lider hon av leukofobi? Är hon paranoid? Eller är det bara populistiskt trams?

Bästa läsare!

På bloggen Klimatupplysning.se fann jag en postning av Peter Stilbs som noterade att det tal som Miljöpartiets kvinnliga språkrör Åsa Romson hållit under Alemdalsveckan tycks ha gått hem i stugorna (ett anförande som handlade om att vita medelålders män orsakar den utlovade klimatkatastrofen). Debattören och åsiktsmaskinen Nabila Abdul Fattah twittrade häromsistens om en för henne obehaglig upplevelse: hon har mött tre män i Almedalen. Värst av allt: de var alla vita

sb leukofobi nabila abdul fattah

Nabila har exakt alla de egenskaper som en perfekt svensk kvinna skall ha om hon vill hamna högt upp i PK-index. Hon är född i Libanon av kurdisk-libanesiska föräldrar (syriska?); uppvuxen Norrland; har bott i multikulturella Malmö och lever numera familjeliv i Angered med en man från Stockholm. Under resans gång har hon blivit en hyllad rap-artist (uttalas ”rapp”); arbetat för Sveriges Television (Lilla Aktuellt); skrivit krönikor för Metro och förevigats genom en filmdokumentär och dessutom blivit ett eget uppslagsämne på Wikipedia. Med andra ord, det finns bara en enda sak jag avundas henne.

En annan krönikör på Metro är Johan Norberg (också libertarian som jag, men tillhörande en annan fraktion av libertarianism än undertecknad). Föreställ er att han skriver på sitt Twitterkonto (om han har något?) följande rader:

På väg ensam ner mot Almedalen. Möter tre svarta män. Känner en knut i magen. Vilka är de? Vem är de här för? Hinner jag gå över gatan?

Vad tror ni det hade blivit för reaktion på en dylik post? Min gissning är att hans postning gått ”viralt” och kommenterats av varje politiskt korrekt åsiktsnarkoman med uppkoppling mot Internet inom 120 minuter (de hade nog ringt och väckt varandra om Norberg postat mitt på natten). Och inget omdöme hade passerat utan de obligatoriska raderna ”Metro måste sparka Norberg!!!”. Det vanligaste ordet för att beskriva stackars Norberg hade varit ”rasist”. Ord n:r två på listan hade varit ”främlingsfientlig”. Först på tredje plats eller möjligtvis längre ner – allt beroende på PK-tomtarnas ordförråd – hade vi återfunnit ordet ”xenofob” (i konkurrens med ”nazist” som är ett inflationsdrabbat ord numera).

Xenofobi är en – enligt Nationalencyklopedin – ”intensiv, irrationell rädsla för främlingar vilken kan bidra till etniska fördomar”. Vad kallar man den intensiva, irrationella rädslan för vita män i en stad där det kryllar av poliser och SÄPO-vakter?

Nu förtäljer inte Nabilas historia ifall de tre vita männen attackerade henne, eller om hon ”hann fly över gatan”. Med tanke på att hon lyckades twittra om händelsen (besynnerligt nog som om det hade varit i realtid, men det är kanske bara en dramaturgisk effekt) så tycks mötet mellan människorna avlöpt lyckligt. Men om det nu gått bra, varför twittra om saken?

Tja, skall man tro hennes andra postningar, liksom re-tweets, hade Visby utsatts för en invasion av nazister (eller mer formellt kallat medlemmar i Svenskarnas Parti samt Sverigedemokraterna, men vi behöver inget finlir här…). Under de första dagarna hann hennes vänner upprätta minst fem polisanmälningar (mot vad framgår inte), men om de blev föremål för eventuella motanmälninar vet jag inte.

Tja, det irrationella – för xenofobi kräver irrationalitet – är att någon (Nabila)  i ena stunden kaxigt talar om att kriga mot rasister, och i nästa stund har panik för att man tror sig vara på väg att åka på stryk av dem man krigar mot. En rationell människa satsar nog på dialog, eller tål den lek man gett sig in i. Nabila är irrationell.

Ja, det är egentligen inte rasisterna Nabila och hennes vänstervänner är rädda för; det är snarare alla andra som inte deltar i deras ”krig” som man är rädda för. D.v.s. man är rädda för att vanligt hederligt folk inte vill stödja stenkastar- och medievänsterns perverterade syn på demokrati och vem som skall ha tolkningsföreträde!

sb nabila almedalen 2014

F.ö. noterade Nabila i ett annat twitterinlägg att det var hon och hennes kamrater som vann mot Sverigedemokraterna. Jaha…?

Själv kan jag inte förstå att Visbyborna går med på att besudla sin vackra ö med alla dessa politiker, vare sig de är goda demokrater (Göran Hägglund uppfattar jag att man kan ha i ett möblerat rum, men jag är seriöst rädd för att han kommer pilla på min skivsamling…) eller politiska ligister (som t.ex. Nabilas vänner i Pantrarna som var på plats för att ”störa rasisterna”). Visserligen är gotlänningar snåla (nej, detta är ingen stereotyp nidbild; flera av mina bästa vänner är gotlänningar, och de lever alla efter att sparsamhet är en mani) men att prostituera denna vackra medeltidsstad för en hel vecka i politikens namn är… sorgligt.

Men om vi nu skall vara allvarliga för en stund så anser jag att Nabilas paranoida twitter-rader kan få passera. Ja, jag anser att allt kan få passera. Jag är för total yttrandefrihet. Låt Nabila och Veronica Palm få kräkas ut sin leukofobi. Låt tonåringar få skämta på Facebook att man dödar 50 flugor i en smäll genom att dänga en spade i nyllet på en somalier (d.v.s. baserat på bilden av flugtäckta svältande somalier i flyktingläger). Låt tjejer få kalla killar med utländsk påbrå för ”jävla blatte” när dessa kallar tjejerna för ”jävla svennehora” (enbart det ena är olagligt enligt svensk lag; så mycket för allas lika värde). Låt femenaktivisterna få visa sina tuttar på allmän plats, och låt dem ställa ut sparbössor där visbyborna kan få lägga några mynt i uppskattning (kommer inte att bli mycket….). Frihet är alltid bättre än motsatsen.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik, Söndagskrönika, Stadsliv. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Stackars Nabila Abdul Fattah. Lider hon av leukofobi? Är hon paranoid? Eller är det bara populistiskt trams?

  1. Anna skriver:

    När det kommer till kritan är det nog inte särskilt märkvärdigt att den här tjejen fick ljud i skällan. SVT och radion ger ju fri lejd till vemsomhelst som kan lägga ved på brasan de redan satt fyr på. Jag har upplevt precis samma sak. Jag fick som nyligen ensamståendemamma publicitet. Men det var innan jag utannonserade mitt utanförskap såsom jag själv hade sammanfattat det. Det var då jag först uppfattade hur man i media osynliggjorde alla som försökte göra sig hörda.

    Hade jag inte varit så stark i min egen identitet och uppväxt hade jag fallerat och blivit ett offer. Det komiska i det hela är att medan jag på 80-talen egentligen umgicks som mest med de nationalistiska idealen var jag också vänsteranhängare utan att det krockade med varandra. I dag innebär det en massiv krock när man försöker möta de 2 idealen (vilka egentligen är samma sak ur mitt perspektiv eftersom man på 80-talen inte ansåg att vi i västvärlden ansåg att det bästa sättet att hjälpa de i andra länder- att få komma hit utan att man då försökte få igång hjälpen på plats) åtminstone var det så jag då uppfattade saken.

    Jag är fast trogen med idealet att detta med nationalismtanken är det bästa ur varje perspektiv. Det liksom går bara inte att hjälpa folk som bor på lååååånt avstånd och att sätta sig in i deras situation. Det är varje medmänniskas uppgift att se till sin grannes bästa. Annars kommer det att drabba de själva. Detta vet djuren om. Varför har vi glömt detta på vägen? Är det borttappat i ”cyberspace”?

  2. kallepelle skriver:

    Stackars ”Debila” kanske är lite korkad?🙂

  3. kallepelle skriver:

    Hon har helt enkelt svårt att Fattah ?🙂

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

