Sveriges roll i Ukrainakrisen – finns det en ”Brzezinske-formel”?

Bästa läsare!

Det känns som att jogga uppför en brant backe i sommarhetta…

Jag talar om att försöka ge min syn om Ukrainakrisen till folk som just skakat på huvudet och föreslagit vadslagning om när tsar Putin skall starta tredje världskriget. Även om jag numera delar deras oro så gör jag det inte på samma grund som dem. Det är när jag framför mitt spontana föredrag som det känns att jogga uppför den soldränkta backen utan en tillstymmelse till uppfriskande motvind. Det känns som ett jävla jobb.

Det enkla versionen är att EU ville genom det föreslagna associationsavtalet med Ukraina tvinga det sistnämnda landet till regler som bl.a. USA inte accepterat!

Jag hade läst större delen av avtalet (jag tror att väldigt få gjort det vid den tiden; inte ens politiker och journalisterna visade stort intresse kring dessa grundfrågor) och hängde upp mig på att den forne presidentkandidaten John McCain krävde att Ukrainas president Viktor Janukovytj skulle signera avtalet som skulle tvinga Ukraina att underkasta sig internationella fördrag som USA:s regeringar vägrat att ratificera intill denna dag.

Jag brukar även krydda min argumentationsplattform med att USA spenderat multimiljonbelopp på att organisera oppositionen mot president Viktor Janukovytj. ” – Oj, fan…” brukar den förvånade men motvilliga reaktionen bli.

Ukrainakrisen kommer säkerligen att generera ett stort antal böcker inom en inte alltför avlägsen framtid, men sista kapitlet är inte skrivet ännu. (Jan Milld har en kronologi om Kievkuppen här)
Vissa detaljer är obligatoriska: Minns hur McCain och vår egen utrikesminister Carl Bildt hytte verbalt med näven mot president Viktor Janukovytj och varnade honom för att kröka ett enda hårstrå på de delvis militanta deltagarna i Euromajdan-upploppet (som resulterade i en statskuppliknande upplösning där presidenten fick fly från Kiev); jämför detta med hur den nye EU-vänlige presidenten Porosjenko skickar sina trupper till de östra provinserna för att attackera civilbefolkningen där man röstat om utträde från Ukraina. Jämför Bildts omdömen om respektive part i konflikten. Ett förtjusande hyckleri.

I någon av dessa kommande böcker om Ukrainakrisen hoppas jag att det kommer ges en heltäckande och inte alltför tillrättalagd bakgrund till Ukrainakrisens uppkomst. Av det lilla jag själv studerat kan jag notera att första halvan av boken kan täcka det historiska förspelet till krisen. Det har nämligen tagit flera årtionden att hamna i denna situation.

För svensk del skulle jag gärna vilja läsa ett kapitel kallat ”Brzezinske-formeln”. Det kan intressera oss i hög grad eftersom den berör två olika länder med samma färgsättning på sin nationsflagga; Ukraina och Sverige.

Min gissning är att kapitlet börjar med utgångspunkt från geostrategen Zbigniew Brzezinski vilken tjänstgjorde som nationell säkerhetsrådgivare åt president Jimmy Carter. Han hade tidigare tjänstgjort som rådgivare under demokraterna Kennedy och Johnson, och var en hård kritiker av Richard Nixons utrikespolitik. Nixon var republikan, och republikanska presidenter vill störta världen i brand, om jag nu tolkar svenska massmedier korrekt.

Men jag gör gärna en liten parentes här för att rätta till kunskapsluckorna om den man vars utrikespolitik Brzezinski var kritisk mot.

Förutom den präktiga skandalen Watergate så efterlämnade den av eftervärlden så föraktade presidenten en bättre värld på flera sätt: han fick stopp på Vietnamkriget och lyckades även förhindra att Kina och Sovjetunionen gick samman till ett storkommunistiskt block. Nixons besök i Kina 1972 var historiskt, och därmed lades grunden för den fredliga förbindelse väst haft med Kina sedan dess. Zbigniew Brzezinski hade velat att Nixon-administrationen skulle varit tuffare mot kommunistländerna. Därför drev Brzezinski USA:s regering att stödja talibanerna i Afghanistan för att ge Sovjetunionen sitt eget Vietnamkrig. Enligt Brzezinski skulle kriget i Afghanistan leda/bidraga till Sovjetunionens undergång. I själva verket anlade man en perfekt bas för terroristen Osama bin Laden….!

Den polskfödde Zbigniew Brzezinski betraktade världen som ett schackbräde och länderna som pjäser i spelet. I en bok från 1997 – vars titel i klartext beskrev hans syn på världsordningen just som ett spel – skrev han följande om Ukrainas potential som spelpjäs:

Ukraine, a new and important space on the Eurasian chessboard, is a geopolitical pivot because its very existence as an independent country helps to transform Russia. Without Ukraine, Russia ceases to be a Eurasian empire.”

“However, if Moscow regains control over Ukraine, with its 52 million people and major resources as well as access to the Black Sea, Russia automatically again regains the wherewithal to become a powerful imperial state, spanning Europe and Asia.”

Vi ser här ett av skälen till att USA, genom EU, vill få Ukraina att vända sig emot Ryssland. Efter Vladimir Putins ingripande mot de amerikanska krigsplanerna mot Syrien ifjol efter false flag-attacken med nervgas så eskalerade det diplomatiska kriget mellan USA och Ryssland. I och med associationsavtalet med EU skulle Ukraina kunna tvingas att avvisa den ryska närvaron på Krim (där den ryska regeringen hyrt den ukrainska flottbasen för sin Svarta havs-flotta).

Nå, vad har detta med Brzezinske-formeln jag nämner? Räcker det inte bara med att nämna finansmannen George Soros – EU:s egen politiska gudfader – som källa till krisen? Njae, på sätt och vis. Men Zbigniew Brzezinski är en chefsideolog i sammanhanget. I Washington Post beskrev han den lokala folkomröstningen på Krim som ”Putins aggression mot Ukraina”, en beskrivning som mainstream media lydigt upprepat fastän 9 av 10 i Krim röstade för att lämna Ukraina och återgå till Ryssland (som man tillhört innan Krustjov skänkte halvön till sitt gamla födelseland). Brzezinski formulerade det till och med så att Putin – klädd som en maffiaboss, enligt Brzezinski – sades ligga bakom planerna för Ukrainas kris!

Sin vana trogen manade han USA att ingripa (som om man inte redan gjort skada nog…):

Much depends on how clearly the West conveys to the dictator in the Kremlin — a partially comical imitation of Mussolini and a more menacing reminder of Hitler — that NATO cannot be passive if war erupts in Europe. If Ukraine is crushed while the West is simply watching, the new freedom and security in bordering Romania, Poland and the three Baltic republics would also be threatened.

Det är ganska fascinerande att detta som Brzezinski skrev om Putin i början av mars månad blev ett återkommande motiv i mängder av tidningsartiklar och i deras ledarspalter. Brzezinski har aldrig gillat Putin, och sedan denne blev president för Ryssland har Brzezinski arbetat ivrigt för en utvidgning av NATO (trots att Ryssland meddelades att NATO skulle avvecklas efter att Warsawapakten upplösts), och idag är ett flertal f.d. öststater med i NATO till stort förtret för Putin som i åratal beskriver denna utveckling som riskfylld.

Med andra ord, Zbigniew Brzezinski är trots sin höga ålder fortfarande tongivande och aktiv i sin kamp mot Putin. Zbigniew Brzezinski står för den intellektuella kampen, och George Soros för den finansiella striden mot Putin/Ryssland.

Men trots att dessa herrar har oerhört mycket makt så ser det ut som att Putin är den som agerar smartast. Krisen i Ukraina är dock inte över, och gud vet vilka trådar Brzezinski, Soros och deras vänner kan tänkas rycka i. Men så här långt har despoten Putin faktiskt gjort mer för världsfreden än vad fredspristagaren Barack Obama levererat. Jag häpnar när jag själv skriver dessa ord, men det går inte längre att ensidigt beskriva Putin som the bad guy. Inte nu längre. Det finns fler ruttna lingon i den här soppan.

Den svenska kopplingen till Brzezinski är ganska enkel. Brzenskis son Mark är USA:s ambassadör i Sverige. Jag tänkte säga att detta räcker som argument. Men så satt jag och ögnade genom utrikesminister Carl Bildts blogg och fann följande sannolikt hastigt nedtecknade notering från 1 juli i år (alltså i förra veckan):

Nu hoppas jag att det blir tid gör konserten med Rolling Stones i kväll, och tidigt i morgon bär det så i väg till Gotland och Almedalen. Där blir det så diverse aktiviteter.

Men speciellt ser jag fram mot det öppna samtalen i morgon kväll med Zbigniew Brzezinski. Han tillhör ju, med sin utomordentligt versa erfarenhet, de allra mest framstående av USA:s strategiska tänkare.

Och inte minst har han ju ägnat mycket betydande uppmärksamhet åt utvecklingen i Europas östligare delar. Hans böcker om detta var standardlitteratur på den tiden när jag studerade dessa saker på universitetet.

En del har förvisso hänt sedan dess – det Soviet Bloc som han skrev standardverket om finns ju inte längre – men det finns samtidigt mer permanenta faktorer.

Och ett intressant samtal blir det alldeles säkert.

Så Carl Bildt läste Brzeinzki som universitetsstudent? Det var intressant information. Måhända unge kandidaten Bildt även läste författarens verk ”Between Two Ages: America’s Role in the Technetronic Era” från 1970? Jag är bombsäker på det eftersom Brezinzki hade en förkärlek för profetior (även om de inte alltid stämt så väl överens med facit i efterhand), och den fascinationen delar han nog med Bildt. I denna bok gör Brezinzki (enligt Nikodemus Ungh som också bloggade läsvärt om ämnet häromdagen) följande förutsägelse:

Den teknotroniska eran innebär en gradvis utveckling mot ett alltmer kontrollerat samhälle. Ett sådant samhälle kommer att styras av en elit, ohämmad av traditionella värderingar.

Vill du ha mer, käre läsare? Lugn, det finns massor. Jag har en känsla av att jag bara skrapat på ytan.

1973 bildades Trilaterala kommissionen med Zbigniew Brzezinski som kommissionens förste ordförande. Organisationen bildades för att vara ett privat forum för olika ledare där man utan publik dryftar olika globala frågor. Man skriver på sin hemsida om organisationens utveckling efter starten:

The Commission has grown since its early days to include members from more countries in these regions, and it continues to find that study and dialogue about the pressing problems facing our planet remain as important today as in 1973. Problems and threats have changed, but their importance has only increased due to the more interconnected and interdependent world in which we now live.

Sverige är representerat med två medlemmar, utrikesminister Carl Bildt och socialdemokraternas utrikespolitiska talesman Urban Ahlin. Detta kan förklara några märkliga utspel som den sistnämnde gjort som varit i strid mot sina egna tidigare uttalanden samt partiets vilja. Men det är så det går till: man blir invald i en fin klubb med hemliga möten, och sedan lyder man de herrar och få damen som leder klubben.

Jag ber om ursäkt ifall läsaren här känner det som att hon eller han tvingats jogga uppför en brant backe i sommarhetta efter att ha läst denna utmattande långa text. Men det är väl redan känt att jag har en ovana att skriva på tok för långa bloggposter, så ni är säkert redan tränade vid det här laget… I vilket fall som helst vill jag uppmärksamma läsaren om att det mesta du ser nämnas i tidningsrubrikerna som världsnyheter sällan orsakats av en slump.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till Sveriges roll i Ukrainakrisen – finns det en ”Brzezinske-formel”?

  1. Peter skriver:

    Tack för en mycket intressant artikel!

    För några år sedan fick jag ta del av medlemslistan från Utrikespolitiska föreningen (förbundet?). Ja, jag tror att den hette så. Förutom politiker och företagsledare fanns det några journalister med på listan, bland annat ”liberalerna” Per T. Ohlsson och Heidi Avellan från Sydsvenskan. Den listan förklarade en hel del.

  2. Peter Harold (via mobil) skriver:

    Jag är inte säker på att Utrikespolitiska Föreningen har så värst stort inflytande över politiken som CFR i USA, utan att det mer handlar om en plantskola där rätt åsikter planteras i medlemmarnas sinnen. Vilket kan vara så illa nog. Vore intressant att se om de är konsensusdrivna eller om det finns åsikter som sticker ut där.

  3. Jern&Betong skriver:

    Sparar denna post som dokument.
    Min granne är vänlig, hjälpsam, artig, intelligent och mycket skötsam. Han blev förbannad häromdagen och vände mig ryggen med orden: – Jag litar inte på Putin. – Det gör inte jag heller, försökte jag sanningsenligt. – Ja då så, blev den ropade repliken under det att han gick sin väg. Två dagar senare hängde han upp en svensk flagga utanför huset.
    Det som förargade honom så till den grad var att jag sa att maktövertagandet i Kiev var en statskupp. – Parlamentet röstade, sa han. – De jagade iväg oppositionen, sa jag. Slutligen var det Nulands 5 miljarder dollar som avslutade diskussionen. Dylika ”lögner” var helt oacceptabla.
    Så visst är det en uppfärdsbacke att argumentera mot den svenska politiska klassens propagandamaskin som ”chippar” folkets hjärnor.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, man blir lite uppgiven. Å andra sidan är det ju det som är den avsedda effekten när makthavarna (och de som drar i sprattelgubbens trådar) har kontroll över mainstream media.

      Det är ju så olyckligt att vi idag står mellan två krafter, båda representerande pest eller kolera (Obama eller Putin), samtidigt som kritiken är helt och hållet ensidig. Jag skulle föredra fullständig uppriktighet i nyhetsbevakningen. Inte för inte såg jag att Fria Tider hade en överrubrik till en artikel om Barack Obama idag som löd ”Inte i DN”. Det tycker jag beskriver exakt hur det ligger till.

  4. Jern&Betong skriver:

    Snubblade över denna översättning av Dr Paul Craig Roberts:
    http://bakom-kulisserna.webnode.se/news/slutet-for-oss-alla-washington-trummar-for-krig/

  5. Ping: Och vem har då ansvar för att vi lever i en orolig tid, Carl Bildt? | Peter Harold – Skrivarens blogg

  6. Ping: Underrättelsetjänstefolk vädjar till Merkel: Undvik det kommande storkriget med Ryssland! | Peter Harold – Skrivarens blogg

  7. Ping: Ukrainas guldreserv borta? Du, det har jag vetat ända sedan i våras… | Peter Harold – Skrivarens blogg

  8. Ping: Kapten Voloshin, sköt du ner MH017? | Peter Harold – Skrivarens blogg

  9. Ping: Ständigt denne Brzezinski – det började redan med Afghanistan. Och fortsätter med Ryssland. Och sedan hela världen… | Peter Harold – Skrivarens blogg

  10. Ping: En gång för alla – jag är INTE kommunist! Plus en kommentar om dagens ryska uslighet. | Peter Harold – Skrivarens blogg

  11. Ping: En gång för alla – jag är INTE kommunist! Plus en kommentar om dagens ryska uslighet. | 4an Nyheter

  12. Ping: Zbigniew Brzezinski vill att Barack Obama tvingar Ryssland att kriga för USA:s räkning! | Peter Harold – Skrivarens blogg

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

