Vad är en nyhetskrönika? Offentlig psykoterapi? Eller en ventil för MSM att sprida hat?

sb bengt ohlssons urinoar 001 alfaromeo

Offentlig urinoar för Dagens Nyheters personal,
design Pininfarina och fabrikat AlfaRomeo.

Bästa läsare!

Ibland får jag dåligt samvete.

Det händer när jag satt mig vid tangentbordet och fått en blockering av min kreativa ådra fastän det finns en uppsjö av anteckningar kring viktiga ämnen som jag skulle kunna blogga om. Men orken finns inte alltid att sätta ihop en tydlig och läsvärd tanketråd. Istället svävar orden iväg och presenterar en meningslös observation av vad som finns i naveln.

Jag vet att vi skribenter har ett behov av att släppa ut sådant också, men jag har en känsla av att intresseklubben inte ens orkar sträcka sig efter den imaginära pennstumpen får att hånfullt låtsas anteckna. Därför låter jag oftast dessa texter förbli i utkastmappen. Inte för att detta skyddar helt och hållet läsarna från min tramsiga sida, men ändock…! Det kunde ha varit värre!!! 😉

Med detta sagt kan jag sålunda inte garantera att jag aldrig kommer trycka på knappen ”Publicera” när denna situation med bristande kreativitet uppstår. Vissa dagar kan man behöva orera om det triviala. Bara för att inte glömma bort hur man skriver.

Jag undrar ifall DN-krönikören Bengt Ohlsson (gift med kollegan Helena von Zweigbergk och boende i Södermalm….) hade en sådan dag när han skrev sin ”pissa-i-cab”-krönika tidigare i somras. Under artikelkategorin ”Nyhetskrönika” manifesterar herr Ohlsson följande böjelse:

Jag tycker alltid lite, lite synd om folk som kör cab. Alltså cabriolet.[…] Har de inte något lite, lite plågat över sig när de sitter där, aningen nersänkta dessutom, ty cabbar är fina bilar och då ska man kliva ner i dem, som i en lådbil ungefär, […]

Vissa cabinnehavare har dessutom en sån dåraktig tillit till sin omgivning att de lämnar sina lådbilar i nercabbat läge, alltså de låser bilen och lämnar den med taket öppet.

Det är förstås inget annat än en provokation, och jag får alltid oemotståndliga (eller rättare sagt svåremotståndliga, för jag har ju aldrig gjort det … än) impulser att i ett obevakat ögonblick dra ner gylfen och pissa ner på skinnsätena, låta strålen vandra över ratten, växelspaken, instrumentbrädan, så där som vi gossar i spridda åldrar gillar att göra, eftersom vi kan göra det.

Det skulle jag förstås aldrig göra. Men kasta ner lite skräp kanske? Jag tycker nästan att de ber om det.

Ok. Jag vet faktiskt inte var jag skall börja här. Rent instinktivt skulle jag vilja uppmana alla cab-ägare som ställer sina bilar i Södermalm att dra över kapellet. Och lås dörrarna. Samtidigt känns den uppmaningen som en eftergift till Bengt Ohlssons hot om pissterror, även om vi nog bör ta hans ord på fullt allvar. Trots allt, han skriver ju för Dagens Nyheter. Och Dagens Nyheter förmedlar väl nyheter…?

Nyheten här är att tidningens medarbetare vill gå och urinera i taklösa bilar därför att ägarna tror det bästa om folk i sin omgivning, en tro på att förbipasserande respekterar den grundläggande principen om att det finns en skillnaden mellan ditt och mitt. Hur kan det komma sig att en individ som skriver för Sveriges största dagstidning nonchalerar denna princip? Hur kan det komma sig att denna Södermalmsjournalist på Högbergsgatan kan få det till att det är cab-ägarnas fel att Bengt Ohlsson vill pissa i deras bilar, eller åtminstone kasta någon form av avfall i bilar som han inte äger? Vad för avfall? En glödande fimp…?

Om nu inte Bengt Ohlsson är helt sinnessjuk – vilket jag inte utesluter – så är nästa alternativ att han säger samma sak som kommunisterna i Megafonen, Ung Vänster, Klimataktion Nu,  Asfaltsdjungelns Indianer, AFA och andra egendomsfientliga organisationer: ” – Slå sönder leksakerna för de rika människorna!” Vilket i sig bekymrar mig eftersom jag inte ser att Dagens Nyheter skall ägna sig åt den typen av journalistik.

Hade Bengt Ohlsson skrivit (gratis) på sin egen blogg och lagt upp sin piss-krönika där hade jag inte alls häpnat. Jag hade snarare tyckt synd om honom och kanske gett honom en dunk i ryggen och sagt att ”…vi skribenter har alla dåliga dagar. Du kommer snart i form igen”. Fast i Bengt Ohlssons fall kanske man inte skall lova för mycket. Att DN så ansvarslöst betalar honom för den här dyngan lär väl aldrig motivera honom att snäppa upp sig.

Enda lösningen är att rekommendera DN:s läsare att säga upp sina prenumerationer för att sluta föda denna pissenisse. Oh, by the way, hela tidningen är fylld med goda skäl till att avsluta abonnemanget. Det värsta felet stavas för övrigt W-o-l-o-d-a-r-s-k-i, vilket i sig inte alls är lätt att stava till. Undrar vad som händer ifall jag skriver en bloggpost om hur jag pissar ner förarsätet på hans bil? Blir jag uthängd som ”näthatare”? Med stor sannolikhet. Observera orättvisan i detta förhållande. Men det är så det ser ut i Sverige idag. Adeln på DN-skrapan kan stå och pissa ner på folket. Lagen och gravitationen tillåter flödet av exkrementer bara åt ena hållet. Tyvärr. Enda sättet att rätta till detta förhållande är att svälta ut Mariebergarna. Gör det!

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till Vad är en nyhetskrönika? Offentlig psykoterapi? Eller en ventil för MSM att sprida hat?

  1. Anna skriver:

    Mmm- hummar instämmande i din reflektion. Jag känner samma obehag inför den här typens uttalande som när jag gick tillsammans med min sons pappa på stan. Det var före sonens tid (vet faktiskt inte varför jag inte slutade träffa honom innan- är väl så att kroppen inte riktigt synkar med hjärnan?) – hursomhelst så gick vi bakom en pinnsmal tjej när han utbrister i en fråga: ”Får du inte lust att knuffa till en sån där smal tjej- bara en liten knuff så hade det sett så jävla roligt ut när hon trillar?”

    Det tog en liten stund innan jag svarade med ett ”Nej, varför tänker du ens på sånt? Har du inget vettigt att tänka på? Du ÄR ju för fan skruvad på riktigt”.

    Det är som när jag förstod att en av hans högsta nöjen var att kolla in de mest förnedrande porrscenerna när en tjej fått en kuk så långt ner i halsen att hon spytt ner hela golvet- och sen fortsätter de med att få henne att spy tills hon bara är helt vit i ansiktet, samtidigt som hon blir påsatt i röven och i framstjärt. Jag har aldrig förstått det där med att man gör det bara för att man KAN. Vad KAN man egentligen INTE göra då, undrar jag…

    Eller jag vill egentligen inte veta. Det har gjorts fruktansvärda brott. Bara för att man KAN. Som när man knullade på bebisar i fontanellen tills att skallen sprack. Fy fan. Kanske därför jag håller mig ifrån män över huvudtaget.

    • Peter Harold skriver:

      Det sistnämnda har jag aldrig hört talas om förut, och jag tänker INTE googla efter det…! 😉

      Jag tänker också elaka tankar emellanåt, men jag tycker det är skillnad mellan att prata skit privat och göra det i Sveriges största nyhetstidning. Sedan skall jag erkänna att efter att ha läst Bengt Ohlssons text skulle jag dra mig för att vilja träffa honom in persona.

      • Anna skriver:

        Jo, det här med fontanellen är tydligen något man gjort massvis med gånger, eftersom alla ändå skulle dö… Jag lyssnade inte så länge på var man hade gjort det för jag ville inte höra längre. Men faktum kvarstår att det inte finns någon övre gräns för det man egentligen inte KAN göra, bara för att man har en snopp… Har dock skrattat lite smått när den där låten som sjöngs av en tjej, var så populär som går ungefär; I´m gonna piss on your grave… Och tänkt att det nog var meningen att en kille skulle sjungit det där. DEt blir liksom inte samma grej när en tjej ska sitta ner och kissa för att ”göra ner” någon- står hon upp gör hon ju ner sig själv.

        Jag drar slutsatsen att det är något visst med förhållandet snopp/ man. Kanske för att snoppen medger logiskt resonemang men kanske också medger ett visst avhopp för hjärnan medan snoppen gör sitt.

  2. Jern&Betong skriver:

    DN lämnade jag förra årtusendet. Den direkta anledningen var en krönika av en som hette Pär Jönsson och som sedan blev chefredaktör. Kanske att jag minns namnet fel och att han inte blev chefredaktör(hette det chef-med-s innan den stor brukshundsklubbsrevolutionen?) men arg blev jag i alla fall. Han ondgjorde sig över motorcyklar på ett liknande sätt. Inte så att han skulle låta sitt vatten över dem, det var snarare förarna han önskade begjuta.
    SvD lämnade jag för gott in bit in på nästa årtusende. Ledarsidans besättning som bjöd på spännande betraktelser av aktuella ämnen byttes i rask takt ut mot några yngre farbröder som mentalt påminde om gubbarna på hyllan i The Muppet Show. Jag döpte dem till Hugin och Munin och föreställde mig dem som två korpar som satt och kraxade på Odens axlar. De goda krönikörerna som Rickard Schwartz, byttes mot moderna tänkare. Knoll och Tott var två av dem. Vilken som var pojken och vilken som var flickan gick inte att utröna av fotografierna och deras texter var likaledes helt utbytbara.
    Tidningsdöden beror inte i mitt specifika fall på att tidningarna blev dyra, utan på att de blev folkilskna.

    • Peter Harold skriver:

      ”Tidningsdöden beror inte i mitt specifika fall på att tidningarna blev dyra, utan på att de blev folkilskna.”

      Så sant, så sant. De har också ett sätt att slå sig själva för bröstet som är fullständigt högmod. Och vad som följer högmod vet vi…

  3. Pilsner Drickman skriver:

    Allt började med Olof Sketkonung, eller Palme som han också kallades.
    Vem är det förresten inom Vanmakten som har förskingrat? Mycket tyst blev det om det må jag säga. Pressen är lydig, här och i Pyongjiang.

  4. kallepelle skriver:

    Detta med att pissa i bilar är tydligen en rätt vanlig avvikelse. Någon tidning (gamla Se?) ställde en gång för länge sedan en gammal bil på Åkersbergavägen och hängde upp en övervakande kamera vid vägsidan. Första patienten var en taxichaffis som stannade till och pissade in i bilen. Den följande intervjun gav vid handen att ”brottslingen” inte kunde komma upp med någon rimlig förklaring till sitt konstiga beteende!
    Borde vi inte starta en insamling för den sjuke Bengt Ohlsson och skänka honom en väl inpissad cabbe så att hans lustar kan tillfredställas legalt. Cabpissning måste väl inrymmas under brottsrubriceringen skadegörelse och indicent behaviour (vad kan IB heta på svenska?). Det var väl en amerikansk president som sa om Edgar Hoover ”Bättre att ha honom i tältet pissande ut än tvärt om”. Snygg Alfa på bilden🙂

    • Peter Harold skriver:

      Japp, jag valde det där fotot med omsorg! 🙂

      Men det är ju kusligt att folk kan vara funtade på det där viset att de pissar i övergivna bilar. Alarmerande att herr Ohlsson är så publik med sin böjelse.

  5. judaspainkiller skriver:

    Oj oj oj södermalmskolan fortsätter att förundra.

  6. gamla gumman skriver:

    Och romerna får inte ens pissa i ”deras parker”…

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Mm, jag har också hört talas om att de östeuropeiska tiggarna påstås vara ovälkomna i Södermalm. Varför förstår jag inte. Dessa trashankar med flottigt hår och färggranna dräkter får ju gatumiljön att se så levande och pittoreskt ut. Ja, deras närvaro är ju ett bidrag till den södermalmska mångfalden….! 🙂

      • Anna skriver:

        Minus den desperata blicken. Men jag tar det tillbaks det i samma mening- går det? Jag minns alla dessa tidiga morgnar klockan 7, även helger som jag sett de nyligen ”morgnade” tjejerna som tigger i Vällingby/bromma med omnejd och tycker nog att de ser jävligt mycket fräschare ut än jag gjort eller alla andra festande partajande vänner på liknande tidpunkt.

        Ja, det kanske ÄR så att även knivsöders reportrar och alla dess i framtiden wannabee reportrar ser taggarna på kläderna tydligare än jag själv gör. Jag ser bara att de är jävligt fräscha med en hud som jag avundas. Fan- vad ÄTER de?

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

