Varför flög MH17 över krigsområdet just idag? (Jämför kartorna)

Bästa läsare!

Jag ber om ursäkt för det hastiga föregående blogginlägget, men när man plötsligt får beskedet att en vän förlorat sina syskon i en flygolycka, då får man en chock.

Fast jag känner inte att detta var en olycka. Allt talar för att MH17 har tagits ner medvetet. Min första sansade reaktion var att ställa mig frågan: Varför flyger man över en krigszon? Och när jag kollade upp planets route under den gångna veckan börjar jag på allvar fundera om det fanns en plan bakom mordet på de oskyldiga människor som var ombord på Malaysia Airlines för i år andra förlorade plan?

Kolla här. Först dagens route (klicka för förstoring):

sb MH17 17 juli 2014

Och jämför med tidigare flighter som gått långt längre söderut:

sb MH17 15 juli 2014

sb MH17 14 juli 2014

sb MH17 13 juli 2014

sb MH17 12 juli 2014

Man bör tillägga också att i förra veckan rådde ”vapenvila”, men att man ändå gick längre söderut. Redan i april månad gick de europeiska luftfartsmyndigheterna ut med rekommendationen att undvika flyga över Ukraina. Två ukrainska militärplan har tidigare blivit nedskjutna i östra Ukraina. Civilt trafikflyg hörde verkligen inte hemma här.

Mina tankar går till de omkomna och deras anhöriga och vänner. De blev oskyldiga offer i en maktkonflikt mellan öst och väst som aldrig borde ha tillåtits att eskalera till denna nivå. Det är dags att dela Ukraina och sluta fred.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Varför flög MH17 över krigsområdet just idag? (Jämför kartorna)

  1. Pietu Leivo skriver:

    ok…men alla flygningar har gått över ukraina…mer eller mindre…det här bolaget var känd för att flyga över där trots varningar…bränsle snålhet…innan du profeterar dig på nåt sätt så ta reda på hur klm air frace o bwa o några andra gjorde vid ukraina…o sen ta reda på hur flygningarna med malaysia airlibes gjordes åt andra hållet…o lite längre tillbaks…varje ändring maleysia airlanes gjorde på rutten skedde vid eu gränsen…noggranhet snälla du…o kolla hur många bolag flyger fortfarande över ukraina…många …

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Ja, kartorna visar att man flugit över eller omedelbart i närheten av Ukraina, men först idag passerat det område där beskjutningen inträffade.

      Andra flygplan har också flugit över Ukraina, även idag. Dock har ett antal flygbolag hörsammat varningarna. Dock skall 10000 fot meter anses vara en tillräcklig höjd för att ett plan inte skall betecknas som ett mål för artilleri.

  2. Martin skriver:

    Det händer för mycket sådant här. Jag kommer att tänka på skjutningarna på Maidan. Och på gasattacken i Syrien. Och genast skuttar denna världs Carl Bildts fram som gubben ur lådan och papegojar exakt vem som är skyldig. Men utan bevis, vad kan man göra. Kanske angripa Bildt et als cyniska och omedelbara försök att utnyttja tragedier för deras ideologi? Det är ju ändå konkret, påvisbart, inträffar framför kamerorna. Och det är just detta som är det politiska problemet, mjölkandet av tragedier.
    Kanske nöja oss med ett enkelt ”vet ej” om händelsen som sådan och koncentrera på det politiska problemet?

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Ja, bloggkollegan och min forne partivänCarl Bildt har förlorat en stor del av sitt anseende under utvecklingen av Ukrainakrisen. Jag har försökt att föra fram dettta i min blogg under våren. Bildt har varit allt annat än en god diplomat, och hans utsagor är så lätta att bemöta att det förvånar mig att han så ogenerat uttalar sig som han gör. Och det äcklar mig att gammel-/statsmedia inte bjuder på motfrågor och ifrågasättanden.

      • Martin skriver:

        Han var likadan under Syrienkrisen. Frågan är om han inte alltid varit sådan? Bara att vi kände större sympati för honom och mindre misstro mot amerika tidigare?

        • Peter Harold (via mobil) skriver:

          Så kan det nog vara. Det kan mycket väl vara ett faktum att Karl Rove dragit i sprattelgubbens trådar hela tiden.

  3. judaspainkiller skriver:

    Jag måste erkänna att jag inte kan Ukrainas historia men när är Sverige redo att delas?

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Sverige är redan delat… Det saknas bara ett formellt övertagande av de förlorade områdena.

  4. Mikael skriver:

    Känns tyvärr inte som att detta är en olycka tyvärr.
    Enligt den spanske flygledaren befann sig två jaktplan i MH17:s absoluta närhet och den video som ukrainska myndigheterna visade när de påstådda separatisterna erkände att dom skjutit ner ett civilt plan gjordes dagen innan nedskjutningen.
    Att Ukraina har en stor skuld bara i det att man låter civila flygplan flyga över en krigshärd där flera plan tagits ner den senaste veckan är i mina ögen brottsligt bara det.
    USA påstår att dom har bevis, naturligtvis utan att visa världen dem.
    Man hade ”bevis” för Saddam Husseins påstådda massförstörelsevapen också samt att man hade det gällande gasattacken i Syrien.
    Vi vet nu att USA felade i båda fallen och personligen är jag ytterst tveksam till det landet numera.
    Det som är viktigt nu är att utredningen hålls av neutrala aktörer i möjligaste mån.
    FN förstås även om dom är rejält styrda av USA, sant alla drabbade länder, Malaysia och Holland främst.
    USA, Ukraina och Ryssland skall hållas på minst en armslängds avstånd här och överlåta det hela till andra aktörer.
    Ryssland verkar lyckligtvis vara av den åsikten dom också.

    • Peter Harold skriver:

      Tack för kommentar Mikael! Jag skrev nyss ett nytt inlägg som tar upp delar av det du beskriver här ovan. Jag tog inte med frågan om de två jaktplanen eftersom jag läste på Zerohedge att detta var en skröna. När du säger ”den spanske flygledaren” verkar du ha tagit del av en ganska initierad källa. Jag vill gärna ta mig en titt på detta.

      Och jag skriver definitivt under ditt statement om att man inte längre kan lita på regeringarna i USA. Det tråkiga är också att vad som sägs i Washington gäller även i Europa. Samma krafter har kontroll där som här.

  5. Lars skriver:

    Måste säga att jag blir lycklig när man stöter på människor som försöker tänka själva och inte köper maktens anti-ryska propaganda i västerländsk media. Det verkligen stinker false-flag operation över händelsen. Ett plan som störtar i en krigszon och genast anklagar USA Ryssland för händelsen utan att presentera några som helst bevis. Vi vet ju också att det var USA som organiserade, finansierade och genomförde den olagliga och blodiga statskuppen i Ukraina för att försvaga Rysslands inflytande där och skapa splittring mellan Ryssland och Europa. Händelsen passar också Israel bra då kriget i Gaza hamnar i media skugga. Enligt haveriutredare lär sanningen aldrig komma fram då det rör sig om krigszon och många människor är där och flyttar på bevisen, etc. Well, inget vej säkert vad som hänt, sannolikheten talar för en false-flag tills motsatsen är bevisad.

  6. Ping: Mystik kring kraschat passagerarplan i Ukraina | Nordfront.se

  7. Ping: Mystik kring kraschat passagerarplan i Ukraina – Nordfront.se

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

