Carl Bildt – det är din plikt att ta fram sanningen om attentatet mot MH17 samt stoppa det ukrainska inbördeskriget!

Ers excellens!

Igår förmiddag fick jag ett meddelande från min väninna att hon skulle skjutsa hem sina syskon så snart de landat med sitt plan från Amsterdam i Kuala Lumpur följande morgon.

Lite senare på kvällen såg jag på TV att ett trafikflygplan skjutits ner i Ukrania. Mitt intresse väcktes dock inte till full blomning förrän jag såg en rubrik som löd ”Andra planet som Malaysian Airlines förlorar i år.” Det kändes som att en iskall hand grep tag om mitt hjärta. Jag skickade ett meddelande till min väninna och bad henne försäkra mig om att hennes syskon var okej. Jag fick till svar: ”Nej, de var ombord på den flighten”. Det otänkbara hade blivit verklighet. Min väninnas syskon hade ofrivilligt blivit föremål för hela världens uppmärksamhet.

298 individer, däribland min väninnas högt älskade syskon, befann sig ombord på det plan som sköts ner med en antiflygplansmissil kvart efter fyra på torsdagseftermiddagen. Missilen exploderade sannolikt strax före kontakt med målet, vilket är avsiktligt för att ge största förstörelseverkan.

Resultatet blev att planet slets i bitar och passagerare och bagage föll ut ur det söndersprängda flygplanskroppen, varvid objekten – nyss levande människor – spreds ut över minst en 1,5 km lång sträcka på marken i tangentens riktning. Jag kan bara hoppas att de ombordvarande blev snabbt bedövade av kylan och syrebrist om inte explosionen dödade dem direkt; det måste annars vara en fasansfull upplevelse att tumla runt i luften bland brinnande vrakdelar mot marken tiotusen meter nedanför…

Ögonvittnen berättar att man vandrar runt i fälten och upptäcker lösslitna kroppsdelar, armar, ben, händer, till och med enskilda fragment av öron och inälvor. Exakt så ser våldet ut som drabbar helt oskyldiga människor. Människor som är mina vänner, Carl. De dog över fälten i Hrabove igår.

Planet befann sig på en höjd av 33’300 fot som tilldelats av Ukrainska flygtrafikledningen (ATC Kiev f.y.i., sir) fastän man i färdplanen begärt att få passera landet på 35’000 fot. Två andra civila trafikflygplan fanns i området, men på ett avstånd på minst 2,5 km. Här är den första frågan som måste besvaras: varför tilldelades MH17 altitud 320 fastän piloterna begärt att flyga högre? Någon kollisionsrisk förelåg inte vad jag förstår.

Den andra frågan är varför MH17 flög denna rutt över det krigshärjade Donetsk just denna dag? Jag har på min blogg redovisat registrerad färdväg under de flighter som genomförts under den gångna veckan; här flyger man inte längre norr än till Krim, och till och med tar vägen ut över Svarta havet. Var det flygbolaget (MAS) som valde denna väg över det område som plågas av strider, eller tilldelades man rutten av den ukrainska flygtrafikledningen?

Dessa två frågor rör flygsäkerhetsbiten som kan vara av intresse då man skall bedöma – läs och begrunda, min vän – möjligheten till att dådet iscensatts av/genom regimen i Kiev med syfte att skapa en skarp reaktion mot Ryssland och Vladimir Putins regering. Trots allt; Ukraina har skjutit ner trafikplan även förr i tiden. Detta föranleder mig att ställa några frågor av militärstrategisk karaktär, samt frågor med politiskt innehåll:

Den följande frågan utgår från herr utrikesministerns uttalande om att Ryssland har försett grupper med avancerade luftvärnsrobotar, mer avancerade än vi har i Sverige. Jag ifrågasätter inte att de är mer avancerade än de vi har i Sverige; våra enheter duger bra till att spränga tygkorvar på 700 meters höjd (i solsken) och jag har själv varit med på en sådan skjutning. Har utrikesministern stöd för att sin eventuella uppfattning om att dessa system också har certifierade operatörer bland separatisterna som kan använda dessa luftvärnsrobotar (vilka erfordrar samband med en stridsledningscentral för att ö h t komma i närheten av en fullträff)? En gevärsprydd bonddräng kan inte sköta dessa robotar, även om han tränat på Gameboy hela sin uppväxt.

Utrikesministern har ganska tydligt pekat ut de pro-ryska separatisterna som misstänkt skyldiga till nedskjutningen (ordet ”misstänkt” användes högst pliktskyldigt). [länk] Sannolikt stödjer sig ers excellens på bl.a. Ukrainas offentliggjorda avlyssning där det påstås att man spelat in en telefonkonversation mellan rebellerna, vari det framgår att man skulle ha skjutit ner det ifrågavarande flygplanet. Min fråga till utrikesministern vad han anser att denna inspelning har för bevisvärde, inte minst med tanke på att det avslöjats att inspelningens kodning gjorts dagen före det tragiska dådet? [länk] Även tidigare utsagor från Urkainas armé uppges vara påhittade. Varför är den ena sidan av konflikten mer trovärdig än den andra? Ett uttalande om den saken vore önskvärd.

Jag fortsätter på samma tema: Det ryska försvarsdepartementet meddelade att man under torsdagen (samma dag som attacken mot MH17) uppfångade radarsignaler från Ukrainska arméns operationellt driftsatta batteri med s.k. BUK M1-missiler, d.v.s. exakt den typ av robotar som sägs ha använts vid nedskjutningen av MH17. Radarsignalens källa fanns i närheten av småstaden Styla [länk]. Har Ers Excellens någon kommentar om att denna intressanta underrättelse inte redovisas lika tydligt i SVT:s nyhetssändningar som återgivandet av president Barack Obamas uppfattning om att det är Ryssland som ligger bakom separatisternas beväpning (som underförstått betyder att ”the rebels did it”)? Något du själv påverkat?

Har utrikesminister Carl Bildt något intresse av att uppvisa någon form av självständighet i frågan om att finna sanningen bakom vad som hände MH17 utan amerikanskt inflytande nu när det står klart att inga medborgare från USA var med ombord (vilket utredningstekniskt ökar chansen till en korrekt utredning som inte kontamineras av det amerikanska inflytandet – d.v.s. mörkläggning)? Eller…?

Oupps…! Nej, ingen oberoende europeisk utredning. USA:s utrikesminister John Kerry uttrycker sig nämligen på detta vis [länk]:

The United States remains prepared to contribute immediate assistance to any international investigation, including through resources provided by the NTSB and the FBI.

Ok, förlåt att jag frågade, Carl. Vi verkar sitta fast vid att vi européer inte får torka oss i röven utan att fråga Vita huset först. I vart fall är det så för dig. Jag beklagar. Jag vill inte byta plats med dig. Vänta, jo, det är precis det jag vill. Synd att din chef torskat bort moderaternas chans att vara ett alternativ till den traditionella sossementaliteten.

Hur kommer det sig nu att du, Nils Daniel Carl Bildt, nu anropas i detta brev (bloggpost) av mig?

Tja, dels vet jag att du är oerhört flygintresserad, men det är inte det tyngsta skälet. Därtill har du faktiskt makt och möjlighet att för första gången på väldigt länge använda din kompetens och pondus till att föra svensk och europeisk utrikespolitik – och inte Vita husets utrikespolitik (även om USA:s UD enligt läckor tydligen uppfattar dig som en uppblåst sprätt utan större vikt). Du har – för att uttrycka det väldigt milt – varit usel på att vara någonting annat än en agent för vännerna i Bilderberggruppen.

Tveklöst är det ditt affärsmannaskap som f.d. statsminister som lever kvar. Men Sverige, Europa och världen skulle nu idag behöva en statsmannamässig politiker som kan verka för fred och stabilitet, och inte vara de neo-konservativas torped som steg för steg för oss närmare ett storkrig mellan öst och väst.

Ditt track record i Irak, Afghanistan, Libyen, Syrien, Egypten, Tunisien visar klart och tydligt att du är en marionett. Du är en skam för varje konservativ väljare, Carl. Och ditt värv i Ukraina har lett fram till det inbördeskrig som nu skördade min väninnas systrars liv, trots att vi varnade för konsekvenserna av att låta IMF regissera regimskiftet.

För första gången någonsin säger jag det klart och tydligt: jag hade idag föredragit att det var du som låg lemlästad och utspridd över fälten i Hrabove. Detta är inte ett hot, bara en fåfäng önskan som vi bara får drömma om. Jag hade givetvis sörjt dig. Men det hade varit en kär sorg. Nu är jag och tusentals anhöriga och vänner till de omkomna vid MH17:s ödesdigra flight hänvisade till sorg av den mest bedrövade grad. Den som vi kanske aldrig kommer lyckas göra oss fria från. Och du har stor skuld i det då du medverkade till den statskupp som splittrat Ukraina och försatt landet i ett inbördeskrig.

Rannsaka ditt samvete, och börja göra det innan du blir avsatt vid valet nu i höst. Lägg korten på borden. En utrikespolitisk kursvändning behövs, och skulle kunna bli moderaternas trumfkort. Minns hur vi på 1980-talet stred mot staten och för individen! Fast du kanske inte bryr dig. Trots allt, från och med oktober kan du återigen leka affärsman istället för statsman. Gud förbjude bara att EU ger dig något jobb!

Eder tillgivne f.d. partikollega Peter Harold

P.S. Jag ser alltid omkring mig när tunnelbanetåget kör in till perrongen. Så hitta på något mer sofistikerat för att få tyst på mig, Carl… D.S.

LÄSTIPS:
Gotiska Klubben: Carl Bildt – en svensk Dr. Strangelove

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Politik. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Carl Bildt – det är din plikt att ta fram sanningen om attentatet mot MH17 samt stoppa det ukrainska inbördeskriget!

  1. Enigma skriver:

    Man kommer att hitta barnporr på din dator. Sedan är du körd.

    • Peter Harold (via mobil) skriver:

      Ja, det är tydligen det första de letar efter och huvudorsaken till att polisen pillar i datorerna när de hälsar på nån som rökt på så grannen klagar eller ertappats med handen i syltburken eller kofoten under armen.

      Fast tydligen har denna metod för snabbinsamling av bevismaterial inte hindrat Kimmo A från att sprida förtret för de som vill att folket ska sitta still och nöja sig med intellektuella utsvävningar som Tipsextra och Allsång på Skansen.

      Tyvärr är min hälsa inte den bästa, så jag kanske inte har ork att stiga upp i höst och se nästa dåre flytta in i Arvfurstens palats. 😦

  2. Jern&Betong skriver:

    Bra skrivet men om du vill att Bildt ska läsa det får du stycka upp artikeln i bitar om 140 tecken.

    • Peter Harold skriver:

      Hans sekreterare läser åt honom om det är snällt skrivet; han själv om det är riktigt elakt… 😉 Skämt åsido, min blogg går till regeringskansliet. Det har jag fått flera indikationer på.

  3. kallepelle skriver:

    Slaget om Arvfurstens Palats står väl mellan Jan Eliasson (han som alltid hinner upp en journalist) och Margot Wallström (som är mångmiljonär efter Brysselåren och kör VW-värstingen Phaeton). Pest och kolera tvingas vi väl utropa här!
    Flyghöjden är betydelselös. En BUKmissil väger knappt ett ton och når lätt 25000m. Den har två drivsystem (först fastbränsle och sedan RAMjet med flytande bränsle (odugligt vid hög höjd-syrebrist)). Sjuttio kg sprängmedel skapar ett skrotmoln på bortåt 500kg. Tändröret går med radaravsökning. Man är helt chanslös. Skicka upp Regeringsplanet vet ja!

    Fick verkligen Putin svarta lådorna i present av sina nya undersåtar?

    • Peter Harold skriver:

      Ok, Phaeton är ingen dålig bil, men jag skulle hellre ha den med en kaross från Bentley istället.

      Jodå, jag är medveten om att BUK har högre räckvidd, men jag tycker att det är så symptomatiskt att det skett förändringar i MH17:s route just för denna tragiska dag.

      Det underlättar inte heller att jag hela tiden påminner mig om att min väns syskon dog där. Det är så smärtsamt att skriva om detta att jag nästan inte kan. Börjar bli blödig.

  4. kallepelle skriver:

    Om hon hade Bentleyn så skulle hon kanske bli utslängd or partiet som hon vill ta över. Makten suger!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

