Tänk om det smäller i Sverige istället för i Norge i morgon…?

Bästa läsare!

Det har varit en del prat i medierna om det påstådda terrorhotet mot Norge, som konkretiserats kring ett planerat dåd som skall äga rum i morgon måndag. När jag säger ”påstådda” gör jag det inte med avsikt att förringa hotet. Nej, det gör den norska säkerhetspolisen så gott själva. Man talar nämligen inte om vad det handlar om för ett slags hot. Istället förväntas varje norrman, från Lindesnes i söder till Honningsvåg i norr, sitta på helspänn och vara reda att ducka när… ja, är det en explosion som skall inträffa? Ett oljeraffinaderi som skall sprängas? Eller en båtfärja som skall fylla smed nervgas? Eller…? Folk har fått svårt att ta hotet på allvar.

Den norska säkerhetspolisen säger att man har en konkret säkerhetshot, och det talas om att hotet kopplas till hemvändande jihadister. Visserligen uppges det nu att hotet trappats ner något. För att kunna komma till den slutsatsen måste man ha kontroll över de som skall utföra terrordådet. Har norska SÄPO det? Ja, och nej.

Uppgifterna om hotet har vad jag förstår inte sitt ursprung i Norge. Istället rör det sig om en operation som är planerad i Syrien. Den norska säkerhetspolisen (och den ”vanliga” norska polisen dessutom) har fått nöja sig med att ”intervjua” de som förväntas vara terroristernas ”värdar”. D.v.s. de som skall hjälpa till med transporter, gömma utrustning, planera logistik, m.m. Och den norska polisens åtgärder grundar sig sannolikt också på uppgifter från extern källa (typ CIA). Med andra ord finns det en risk att den norska oron för ett terroristdåd är uttryck för en politisk handling som har sitt ursprung utanför Norge. Och inte nödvändigtvis ens från Syrien. Norsk polis har såvitt jag vet inte arresterat några misstänkta gärningsmän. Det betyder i så fall att man inte har några bevis. Och avsaknaden av bevis talar till viss del för ett fantomhot.

Men låt oss ändå leka med tanken på att det verkligen finns syriska jihadister som vill utföra ett terrordåd. Uppenbarligen har norrmännen uppvisat ett alert beteende, och det har vidtagits en massa säkerhetshöjande åtgärder. Min fråga: Vilken väg kommer jihadisterna ta för att komma till Norge?

1) Via flyg till Gardermoen och utsätta sig för passkontroll och slagning i Europols register?
X) Med skidor från Murmansk?
2) Per bil från Sverige?

Det ser ut som att den norska säkerhetspolisen spelar på alternativ 2 eftersom man infört passkrav för inresande svenskar (samt ”svenskar”). Jag med. Fast behåll byxorna på, kära läsare.

Terrorhotet mot Norge är inte mer konkret än att hotet är riktat mot Europa. Norge är sannolikt bara ett alternativ för terroristerna. I underrättelserna har ”Norge nämnts i sammanhanget”. Det betyder i klartext att terroristerna skall försöka slå till där det är minst chans att de blir stoppade. i Europa.

Så…. Varför då inte slå till i Sverige? Sverige ligger i Europa.

Visserligen är vi terroristernas älsklingsland (läs bara alla tidningsartiklar om svenskar som reser till utlandet för att deltaga i det heliga kriget…). Men vi har redan haft vår första självmordsbombare. Minns att skälet till hans dåd var att Lars Vilks retat upp hela den muslimska världen (plus att Sverige skickade några grönklädda vaktmästare till Afghanistan…).

Lars Vilks kickar fortfarande ass, och Sverige har f.n. militär verksamhet i följande länder: Afghanistan (2 uppdrag), Bosnien-Hercegovina, Kongo-Kinshasa, Kosovo, Mali (2 uppdrag), Syrien (fraktat al-Assads gamla gasgranater för att på Rysslands anmodan hindra NATO från att installera en islamistisk regim), Israel/Libanon (150 man kollar att det inte är krig), Pakistan, Somalia och Sydsudan. Minst åtta länder som har en koppling till islamiska maktambitioner – och Sverige är med sina grönklädda ”vaktmästare” i vägen.

När Taimour Abdulwahab al-Abdaly sprängde sig själv i två bitar på Bryggargatan under julruschen 2010 på uppdrag av sin hustru i Luton så kom den första indikationen på att den svenska ”antiterror-försäkringen” har sina brister. Sverige har allmänt betraktats som en ”semesterort” för terrorister mellan deras uppdrag. Just därför har det inte inträffat några terrordåd här (vilket är ett påstående som kräver lite glömska, säger jag med hälsning till mina vänner på FOI). Istället har de rest från Sverige till de länder de begått sina gärningar vid. Som t.ex. ex-marockanen Mohammed Moumou från Brandbergen som var al-Qaidas andreman i Irak och sprängde sig själv i Mosul när han skulle gripas. Han tog med sig tre kvinnor och tre barn i döden. Med andra ord, det har redan tidigare funnits människor i vårt avlånga land som är villiga att gå i döden för att kunna dra fler med sig. Men det finns en risk att terroristerna anser att den svenska generositeten mot dem inte är gott nog längre.

Jag hoppas att inget händer i morgon. Vare sig här eller någon annanstans. Men minns detta; i flertalet av de länder jag nyss räknade upp där svenska insatsstyrkan tjänstgör (med risk för sina egna liv, faktiskt) så är hot om terror dessvärre en del av vardagen. Så på sätt och vis är det nuvarande terrorhotet i Norge sedelärande på ett förhoppningsvis välgörande sätt. Åtminstone så länge ingenting händer.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tänk om det smäller i Sverige istället för i Norge i morgon…?

  1. kallepelle skriver:

    Fan va Du skriver bra. När Norge känner sig hotat och behöver öka skyddsnivån sig så är det inpasseringen från Sverige som dom skärper upp! Det säger ju ganska mycket om hur dom bedömer kompetensen hos den svenska statens ledning. Fy för fan!

    • Peter Harold skriver:

      Jag måste erkänna att norrmän är ett folk med både tur och skicklighet. Tur på så sätt att naturen gömde en massa olja under deras hav. Skicklighet i det att de förmår att se vad svenskarna gör fel. Och ändå är de samma slags människor som vi svenskar. Fast vi har otur. Otur när vi röstar och otur när vi konsumerar nyhetsmedier. Dags att lära av våra bröder i västra Skandinavien.

  2. cark1 skriver:

    Ett litet tips så här i terroristtider och med ebolakrisen i Afrika runt hörnet: Läs Tom Clancys ”Presidentens order”, om du inte redan gjort det. Den kommer att skrämma ordentligt.

    • Peter Harold skriver:

      Usch, jag har redan fått en överdos av skräck bara genom att observera verkligheten. Visst, romanformen ger det i högt koncentrat och läsaren får på författarens nåder fakta – det är mer än man kan säga att våra makthavare och våra nyhetsmedier erbjuder oss.

      Sen behöver jag bara känna min egen kropp för att bli väldigt skraj… Nej, jag skulle behöva läsa något som gör mig loj, lycklig och hoppfull. Men tack för tipset i alla fall! 😉

  3. Anna skriver:

    Tro det eller ej så har jag läkande förmågor; ”Peter”. Jag är en bra massageterapeut men jag har pga nuvarande boende inte kunnat ge någon behandling. OM och NÄR jag flyttat hör jag gärna av mig till dig. När man själv inte mår så bra är det inte möjligt att ge läkande behandling till andra.

    Jag har verkligen dig att tacka för den intellektuella stimulansen de senaste åren. Jag tar INTE betalt av dig.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

