Buckelfobi – jag vet inte om det finns en benämning på latin/grekiska för det här.

Bästa läsare!

Idag skall jag skriva om någonting som inte har med politik, sex, massinvandring, medierna, global uppvärmning eller tokfeminism att göra. Jag skall nämligen med några korta och hastigt nedtecknade och icke korrekturlästa rader bekänna att jag lider av en fobi. Och så här inför helgen är den kanske värre än någonsin.

Jag har nämligen fobi för bucklor på bilen.

Jag avskyr bucklor. Vissa människor anser att dylika skador ger fordonet patina. Gott, så länge ni nöjer er med att bucklorna skall sitta på er bil. Jag själv gör det till en hederssak att köra i en bil som har den form som formgivarna gav den.

Nu kanske jag framstår som originell eller till och med osympatisk, men jag parkerar inte intill vilka bilar som helst. VW Transporter av den gamla modellen med svansmotor är ett av de fordon jag skyr mest (men fan vad rolig att köra på vintern), i vart fall på parkeringsplatsen. Att parkera intill detta fordon är att tigga om en fet buckla. Dels för att dörren är stor och är ett utmärkt vindfång så att den får rejäl kraft när den slår i intillvarande bilar. Och dels ger dörrstorleken i sig en oöverträffad räckvidd. Inte ens en bil som står i en handikapplats är räddad om en VW Transporter parkerar intill.

För min egen del försöker jag skydda min bil genom att parkera längst bort på parkeringsplatsen. Helst i början eller slutet av parkeringsraden så att jag åtminstone bara får bucklor på en sida av min bil om det nu finns fler människor som orkar gå tvåhundra meter till köpcentrats entré.

I regel brukar jag parkera så nära kantstenen som möjligt för att lämna ett generöst lebensraum ifall det blir en hård dag på varuhuset och det kommer fler bilar. Men om så sker kan man ge sig fan på att man kommer tillbaka, bara för att finna en Volvo V70 parkerad 1,5 decimeter in på min ruta. Man kan ge sig fan på att den har minst en bilbarnstol i baksätet, det sämsta tecknet för den som vill gå fri från märken efter dörruppslag. Är bilbarnstolen på samma sida som ens egen bil är loppet kört.

Det behöver inte nödvändigtvis vara en Volvo V70. Det finns massor av bilmärken som inte används av omtänksamma bilförare. Jag tror att Audi hamnat i just denna kategori. Audi har gjort stora framgångar som tjänstebil. Och tjänstebilsförare bryr sig aldrig om bucklor. I synnerhet inte på sina medtrafikanters bilar. Själva skall de ju byta bil inom 1½ år.

Samma sak gäller även på väg. I synnerhet grusväg. Precis som jag hatar bucklor hatar jag stenskott. Här kanske jag presenterar mitt osympatiska drag, men jag anser att det är en förares plikt att dra ner på farten när man möter andra bilar på grusiga skogsvägar. Möter du en Audi kommer den hastighetsnedsänkningen inte ske. Förmodligen går det på samma sätt när du möter Volvo, MB eller en SEAT av sen årsmodell. Vanligtvis kör jag så långt ut till höger och står nästan stilla och håller andan i väntan på det hårda ”klack”-ljudet.

Denna försiktighet uppfattas dock som att jag lagt mig med blottad strupe för fiende; alla mötande Audis och Volvos ökar farten istället, bara för att riva upp ännu mer grus som stänker. Därför har jag bytt strategi. När jag numera får syn på dessa mötande bilar börjar jag vingla och se osäker ut. Jag vet att den mötande bilens förare tänker osympatiska tankar om mig, men det får honom (i 11 fall av 10 är det en man som tok-kör i mötande bilar) i alla fall att hålla ut till sin vägkant (hade aldrig hänt annars) och till och med lätta på gasen.

Varför klagar jag inte på BMW-förare? Är de inte värst? Jodå, de brukar ofta köra och parkera lika aggressivt som Volvoförare och Audiförare.

Men jag har sparat BMW till sist, för det finns en särskild observation som gäller detta bilmärke. I synnerhet om det är försett med ett eftermonterat spoilerpaket. Då hjälper varken proaktivt vinglande eller ens att köra upp på en mötesficka och vänta på att attacken går över. Har du ditt fönster öppet kommer du jämte BMW-motorns ylande också höra ljudet untz-untz-untz-untz. Ljudet kommer att följas av synen av en solglassögonförsedd ung man, c:a 20+, som har samma charmanta uppsyn som en lägervakt på Auswitch under 2:a Världskriget. Untz-untz-ljudet gör att den unge herren inte hör att han fortfarande kör på treans växel, fastän bilen rusar fram i 100 på den lilla vägen. Har han en blond flickvän i passagerarsätet bör du vara beredd på att bilen kan göra en plötslig U-sväng precis närsomhelst, även om körfälten separeras av heldragna linjer. Allt som inte är ett fast hinder kommer aldrig att vara i vägen för denna typ av bil/förare.

Nu skall jag ut i helvetet. Fredagsrush på handelstorget. I Värmdölandet. Audireservatet personifierat. Varför kan inte alla andra bara köra Fiat (det skulle få mig som cittraägare att framstå som lyxbilsägare)?

Hälsar eder originelle Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Buckelfobi – jag vet inte om det finns en benämning på latin/grekiska för det här.

  1. Jern&Betong skriver:

    C5?

    • Peter Harold skriver:

      Nej, jag har en mindre med Peugeotfjärding numera. Hade ett kortvarigt mellanspel med en gammal C5 men försäljaren ville inte åtgärda ett misstänkt fel på styrväxeln eller bussningen till rattstången som fortplantade alla småvibrationer rakt upp i ratten, så bilen gick tillbaka. Däremot är jag sugen på den nya C5. Jag gillar den udda bakluckan.🙂

      • Jern&Betong skriver:

        Jag har också lagt märke till den snyggt designade bakluckan. C5 är prisvärd i jämförelse med andra i klassen.

  2. Ja om man sätter bilar på parkeringen ”varannan” blir det ju nästan dubbelt utrymme, ovanligt minst sagt. Likaså måste man ha utrymme även för att passagerarna skall kunna ta sig ut för det går nämligen inte för en passagerare att lämna vagnen förrän den är ”parkerad rätt”. Har gjort samma resa som du rörande bucklor . . och ibland förstår jag inte hur ,man ens kan skapa dessa bucklor . . ”aktiva barn”? Träning på att slänga upp dörrar 10 gånger och träffa på samma ställe . . . Eller är det enbart grundat på principen ”någon annan betalar”?

    Mao trist!

    • Peter Harold skriver:

      Jag har funderat lite på att ha skyddslister med magnetfästen som har vassa taggar som sticker ut som harpunerar de dörrar som öppnas mot bilen.

      Jag tror att ”någon-annan-betalar”-konceptet är rådande i både det här fallet med uppslagna dörrar som i många andra avseenden runt om i samhället.

  3. kallepelle skriver:

    ”Någon annan betalar” (till partiet”) är det inte såsseriets glada fältrop? Norrmännen har gåvoskatt, arvsskatt och förmögenhetsskatt kvar så därför flyttar en av deras storkapitalister till Sverige och det lagom till att fru Romson och hr Frigolit lyckas återuppliva dessa bromsmekanismer. Verkar som om Wideröebolaget har taskig research eller kommer dom pga ”runk och knullavdraget?”

  4. Mikael skriver:

    Hej,
    först o främst bra skrivet!🙂

    För det andra så är jag nog drabbad av samma fobi. Därför tog jag saken i egna händer i slutet av förra sommaren och sökte nätet runt efter nåt att skydda mig med. Det slutade med att jag hittade en produkt som heter doordefender som jag numera är svensk distributör för. Kika gärna in på http://www.doordefender.se och se om det skulle vara nåt för dig.

    Mvh Micke

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s