Endast i Skrivarens Blogg: ”Det dolda miljöhotet – kvinnors hemliga toalettvanor”. Är du drabbad?

Bästa läsare!

Det talas mycket om vita medelålders heterosexuella män som äter kött till både lunch och middag, åker SUV och cyklar iförd kavaj. Om det hade varit möjligt skulle den politiska vänstern i Sverige upprättat koncentrationsläger för dessa individer och omvandlat dem till soylent green. Me included.

Det talas också om slöseriet med vatten i våra toaletter. Helst borde vi återgå till klimatsmarta torrdass – eller ännu hellre en tvärliggande trästör som vi klättrar upp på med en trästege (där ribborna är fastknutna med hjälp av läderremmar för att undvika bruk av energikrävande stålspikar) och ersätta Lambi med egentäljd rövslev.

Vi män är väl särskilt skyldiga eftersom vi förmodligen bajsar mer än kvinnor. Men jag vill här göra ett avslöjande som vänder upp och ner på denna statistik över miljömarodörer i skithuset. Jag har – i lika rent vetenskapligt syfte som det varit högst ofrivilligt – fört statistik över en gemensam toalett på en mellansvensk arbetsplats (nämligen min).

Jag har delat in toalettbesökarna i två kategorier – män och kvinnor – väl medveten om att detta kan vara diskrimininering av folkgrupp då jag inte upprättat ett par extra kolumner för T- och Q-människor som här riskerar att exkluderas i min statistik. Om någon av de vanliga männen eller kvinnorna i övrigt tillhör H- eller B-folk har jag ingen aning om (även om jag skulle kunna gissa H för åtminstone en kollega). Skitsamma, det handlar om kvinnornas dolda miljöpåverkan. Back on topic, Peter!

I min statistik kunde jag konstatera att under kolumnen ”män” registrerades besök som manifesterades av fallande kisstrålar och kraftiga trumpetstötar när deras analer utsöndrade metan, liksom plumsljud när exkrementer med gravitationens hjälp drogs mot vattenlösningen i porslinsluren av fabrikat Gustavsberg. Jag skall inte gå in på några detaljer, men den björkfanérklädda dörren med ett stiliserat hjärta dolde blott synen av vad som skedde i det enskilda rummet. Inte ljudet.

I nio fall av tio då besökaren var en kvinna hördes istället ljudet av vatten som spolades med full kraft i handfatet, från två sekunder efter att låset blev rött till två sekunder innan det blev grönt. Det genomsnittliga toalettbesöket var på 4 minuter och 45 sekunder. Oavsett om fröken Linqvist gjort ettan eller tvåan har hon slösat bort 25-35 liter dricksvatten (eller varmvatten) bara för att dölja sina toalettljud. Detta oräknat den mängd vatten som försvinner via avloppet vid vanlig toalettspolning. Oh, by the way – tjejer spolar väldigt ofta två gånger efter sitt besök. Detta är i sig ganska avslöjande om vad hon gjorde där inne….!

Tror ni att medierna kommer nappa på denna rapport? Troligtvis inte. Kvinnor gör aldrig fel i svenska medier. I ett stickprov på Expressen ser jag nyheter att en lastbilschaufför från Söderbärke gjort fel som kört in i en skogsbrand och dött, en manlig blottare visat ”familjejuvelen” för barn i Helsingborg, män hoppat från hustak varvid en har slagit sig illa, o.s.v.

De ”kvinnliga” nyheterna handlar om att någon brud är klar för Paradise Hotel (jag kan ej förklara innebörden av detta för jag bryr mig inte ett smack om saken), att Petra Nordlund är hemmafru och att Expressen testat 12 krämer som gör hyn mjuk och skön (med en bild på en ung kvinna med bar överkropp och någon vit gegga utsmetad på kinderna vilket får mig att tänka på… nä, vi tar det en annan gång).

Om kontorsarkitekterna gjorde toalettdörrarna ljudisolerade skulle både arbetsgivare och personal tjäna på det. Vatten har blivit dyrt, och detsamma kan man säga om privatlivet. En tjockare toalettdörr och vettigare arrangemang av ventilationen skulle kunna lösa det här skitproblemet.

Hälsar eder Peter Harold

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Hälsa. Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Endast i Skrivarens Blogg: ”Det dolda miljöhotet – kvinnors hemliga toalettvanor”. Är du drabbad?

  1. Anna skriver:

    Det kan ju hända att de tjejer du spionerat på letat efter en tampong de kan ha glömt att de satt dit- eller att tampongen inte spolats ner under första gången de spolat i toaletten. Faktor 2 kan ha varit att tjejer bajsar väldigt mycket mer och får väldigt mycket mer ont i magen under lingonveckan. Jag sitter själv mycket längre på toaletten då, men jag är inte så noga med att sticka under stol med saker och ting. Däremot badar jag gärna 2 eller kanske 3 gånger varje dag jag har mens. Har alltid gjort det faktiskt. Badkar har alltid varit ett måste. Att duscha länge är dock inte billigare och bättre miljömässigt- de gånger jag har haft proppen i badkaret och bara badat i duschvatten har jag varit tvungen att dra ur proppen flera gånger innan jag varit nöjd. Det är en stor myt att duscha är ett bättre miljömärkt alternativ till att bada. Min pappa däremot fick polio- troligen pga att han var den yngsta i familjen och fick bada sist av 8 syskon. Badvattnet var rätt infekterat av alla äldre syskon som varit där innan. Gissa hur miljövänligt det blev senare för hans leverne i vuxen ålder… Många blöjor hade kunnat sparas där om de inte sparat så med vattnet…

    • Peter Harold skriver:

      Uäck… fast visst, folk fick som du säger en massa sjukdomar på grund av bristande hygien. Det är nog därför de fått igång ebola-smittan i Afrika.

      Nästa gång skall jag dela upp kategorin ”kvinnliga toalettbesökare” i underkategorierna ”menstruerande” respektive ”icke-menstruerande”. Jag skulle kunna göra om damtoaletten till en moské; de kvinnor som menstruerar kommer vända vid entrén. *Demonstrerar nyttan med onödigt vetande* 🙂

  2. mirotanien skriver:

    O Skrivare, du är kingen King både när det gäller att formulera sig och att hitta vassa ämnen att blogga om. En text som denna ligger liksom väldigt rätt i tiden. Ett förnyande av kåseriet så att det blir ”mer samtid” liksom.

    • Peter Harold skriver:

      Nu skall vi inte ta i, men jag kan berätta att jag läste mycket Jan Håkansson när jag var i tonåren. Flera år senare tog jag mig modet att åka iväg för att hälsa på honom (uppmuntrad av en gammal tant som vaktat honom när han var ett litet barn), men då hade han tyvärr redan dött kort innan.

  3. Martin skriver:

    Ja, du, det skulle man kunna tro. Men, i själva verket är denna miljöförstörelse inte kvinnornas fel. Det är nämligen så att kvinnor utsätts för strukturellt patriarkalt förtryck som jag att de tvingas av andra att söka dölja sina toalettljud. Kvinnor är ju som bekant ej ansvariga för sina egna handlingar.
    Så, lösningen på det här miljöproblemet är att anställa fler genuspedagoger och anslå mer pengar till normkritik. Till sist kommer männens onda förtryck av kvinnorna att besegras och när kvinnorna blir frigjorda från detta förtryck så kommer de inte längre tvingas att dölja sina toalettljud och därmed kommer männens ”miljöförstöring by proxy” att ha besegrats och de goda krafterna ha segrat. Denna seger medför dock ej att kvinnor blir ansvariga för sina egna handlingar. Förstås!

  4. Rune skriver:

    Vem är Petra Nordlund?

  5. Anna skriver:

    Jag vill gärna gå ett steg längre här. Om jag får? När jag tränade hårt i ett decennium ungefär tog jag regelbundet steroider och fick därmed ingen ”lingonvecka”. Jag gick då till karolinska sjukhusets mottagning eftersom de efterfrågade kvinnor som tog steroider för att forska på de då vi utgjorde att ett fåtal jämfört med de manliga försökskaninerna. Gynekologen där tog ett antal prover och sa att mina reproduktionsorgan inte hade störts av att inte menstruera. Det där med p -piller var att jämföra med ett intag av testosteron-intag. Minus att det kanske var falska steroider. ‘

    Att kvinnor som tog p-piller menstruerade berodde på att de tog ett uppehåll på intaget av pillren i en vecka. Blödningen var därmed en effekt av uppehållet och utgjorde en effekt av uppehållet- och inte pga ägglossning. Det var med andra ord en fejkad menstruation.

    Eftersom miljöverket medger att det största hotet för vattenreningen utgörs av östrogen som intagits som p-piller – för att de inte kan rensas bort av vattenreningsverket- vore väl bästa lösningen ur miljösynpunkt- att byta ut p-pillren mot anabola steroider?

    Men då hade man å andra sidan inte behövt importera pinnsmala tjejer från asiatiska länder eftersom svenska kvinnor vore kåta och smala allaredan…

    Bara en tanke. Shoot me.

    • Peter Harold skriver:

      Det låter faktiskt intressant. Men du glömmer en viktig faktor; den moderna skolan har i sin kamp för total jämställdhet tagit bort att tjejerna skall lära sig att laga mat. Och killarna… ja, det har väl fullt upp med att klämma sina kvinnliga studiekamrater på brösten och skrika ”hora” till hemkunskapsläraren. Om det inte vore för att man kan bli gravid genom en olyckshändelse så skulle inte den senaste generationen kunna reproducera sig. Så vill man ha både god mat och sex så är det import som gäller… *retas*

      P.S.
      Som man i den ålder jag är får jag nog erkänna att jag steg för steg börjar bli bättre i köket än i sängen… Det är som två kurvor som möts.😦
      D.S.

      • Anna skriver:

        Haha- För det första har nog hemkunskapen tagits bort. Eller? Jag har ju inte något barn i den åldern men det känns som att den skulle ha tagits bort på 90-talet? Ifall den inte är borttagen tycker jag att sexualkunskapen också borde varit kvar. Vilket jag också tagit för given är rätt bortprioriterad.

        Snälla, SÄG att att du varit illa uppdaterad. Inte att du är uppdaterad. Visar det sig att du ÄR uppdaterad skjuter jag mig i skallen.

        • Peter Harold skriver:

          Jag fick precis veta av dottern att de bara har hemkunskap i 7-an och 8-an, så det kan nog stämma att det är ett ämne på utdöende. Fast å andra sidan måste ju kidsen bo kvar hemma i evighet, så förmågan att ta hand om sig själv är kanske inte så relevant i dagens samhälle. 😦

  6. M.A. Serati skriver:

    Enligt vissa uppgifter spelar man på japanska offentliga toaletter upp spolljud kontinuerligt och har på så sätt sparat ohyggliga mängder vatten eftersom japanskorna ryckte i snöret hela tiden så att deras fisar inte skulle höras.
    Anglosaxiska veterskapsmän lär förövrigt ha bevisat att den dåliga lukten hos genomsnittsfisen är naturens sätt att ordna så att även döva ska ha glädje av företeelsen.

  7. Anna skriver:

    Det här är ju en så otroligt skön grej du kommit på här! Varför har inte det här alldagliga fenomenet uppmärksammats mer i dessa tider som allt
    fler företeelser i vardagslivet krävs på miljömässig hänsyn? I nyproducerade hus finner man toaletter utan badrumsfönster. Varför? I nyproducerade TUNNELBANOR finner man fönster utan möjlighet till manuellt öppningar/ möjlighet till frisk luft. Varför?

    Allt fler företeelser visar på att trenden visar på att SÄKERHET går före miljötänk. Varför i helvete är det på detta viset? Folk hoppar ju ändå framför spåret om de vill ta livet av sig. NÄR har det NÅGONSIN hänt att man försökt sig på det här INNE i tåget?

    Luft. Ge mig luft, säger jag. Det är vid spärrarna det blir synligt farligt att lägga sig i andras business, när någon plankar efter mig. Bristen på luft i tunnelbanan är det som verkligen smittar dig med farligt skit som inte syns.

    • Peter Harold skriver:

      Ej öppningsbara tunnelbanevagnsfönster följer samma koncept som de moderna kontorsfönstren, vilkas utsidor man endast kan rengöra genom att klättra på fasaden. Jag lyckades en het sommareftermiddag hitta ett handtag att trycka in i det tomma vredhålet. Döm om min förvåning när det kom en fastighetsskötare som sa att de hade fått fel på ventilationen. ” – Ja, det är därför jag öppnade mitt fönster”. ” – Nej, det kan du inte göra, för då störs ventilationen ut. Där har vi förklaringen”, sa han och lämnade mig att kvävas. De nya vagnsfönstren är fixerade för att vi skall kvävas.

      • Anna skriver:

        Ja- herre-allah (är KP här) – fixerade är även allmänna hyresvärdar enligt samma princip. ”Ventilationen störs av ditt öppna fönster”… Därav att jag kommer flytta till gammalt hus. Vem vill dela vägglössen med grannarna när man kan få friskt luft från träden utanför? Jag som trodde att det berodde på att ingen skulle sticka ut sina dumma huvuden eller annat hyss?

  8. Hans Jonsson skriver:

    Herr Serati din rackare, du förekom mig.
    För manga ar sedan upptäckte japanerna detta vattenslöseri.
    De fixade till den lilla elektroniska boxen ” knapptryckning orsakar spolljud av 1 till 2 liter per sekund fran oförarglig kran”. Omöjligt att veta om kvinnan därinne pissar eller skiter. Helt perfekt!
    Hur man gör med skitlukten vet jag ej.
    Allt det bästa till Er.

  9. Thomas skriver:

    Nu är inte jag så hemma på matte, utöver plus och minus och procenträkning men jag tror att du måste sätta andelen kvinnor som nyttjar toaletten i relation till totala antalet kvinnor på kontoret. Det är min teori att 100 % av närvarande män använder toaletterna när de behöver men för den kvinnliga andelen är det endast X %, resterande håller sig tills de kommer hem pga någon form av fobi mot nyttjande av allmänna toaletter. Kolla det, det är en viktig parameter för att bestämma om gruppen kvinnor verkligen är så slösaktiga med våra begränsade resurser som du beskriver och som Anna ovan bekräftar.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

