Jovars, jag har ju i och för sig en säng över…

Bästa läsare!

Jag åkte i den landstingsägda sardinburken av fabrikat Bombardier från jobbet igår eftermiddag. När jag passerade Brommaplan, Alvik och Tranebergsbron kunde jag konstatera att biltrafiken på de intilliggande vägarna, inklusive Essingeleden som jag kunde se på avstånd från Tranebergsbron, flöt förträffligt trots att det var på väg att bli fredagskväll. Och här satt jag och fick ett tjog nya svettiga medresenärer för varje t-banestation som passerades. Varför hade jag inte tagit bilen? Suck.

Jag satt och försökte göra en lista över de svettigaste yrkesutövare jag kunde komma på. Jag gjorde en mental anteckning och började med porrfilmsuthyrare, brevbärare, hotellstäderska, och… så gjorde jag en paus. Skulle det inte vara ärligare att göra en lista med de yrkesutövare som luktar mest av gammal svett. Min erfarenhet av hotellstäderskor är att de är svettiga, men de har i alla fall fräscht svett. Och brevbäraren, han är ju i alla fall utomhus. Jag började om på listan. Ett. Porrfilmsuthyrare. Två…

Längre kom jag inte. Ett skarp kvinnoröst trängde sig mellan de ljuva tonerna av Rachmaninoffs ”Trio élégiaque no°2″ med Leonid Kogan, Fiodor Luzanov, Evgeny Svetlanov från 2012 i mina hörlurar. Den unge Rachmaninoff började komponera detta verk så fort han fått veta att Pjotr Tchaikovsky dött. Opps, jag sitter inte och skriver på min musikblogg. Åter till ämnet…

” – Hej! Jag är en nittonårig tjej som studerar och är hemlös, och jag undrar om någon kan undvara några kronor så att jag kan ta in på vandrarhem”.

Tonfallet var mer befallande än vädjande. Nästan en aning militäriskt. Jag tittade upp och såg vid den andra dörren en ung dam i vit t-skjorta, med långt blont (eller blonderat) hår och armar som var täckta med tatueringar. Hon såg – om vi bortser från håret då – mer eller mindre ut som sjömän gjorde för femtio år sedan; väderbiten och senlig.

Det var trångt i tunnelbanevagnens gång, så det dröjde en station innan hon hann passera mig.

” – Om du inte har alltför grova narkotikaproblem så kan du sova över hos mig i min extrasäng”…

…sa jag inte. Jag bara tänkte. Och tanken löpte vidare till det antagandet att om vi mot all förmodan skulle ha vild sex senare där hemma så var hon säkert  av Svarta änkan-karaktären. Och det skulle vara osäkert för mig. Så jag höll tyst.

Som om inte min skenande fantasi var skräckinjagande nog – visionen att kanske få en kniv i bröstkorgen mitt under kärleksakten är inte upphetsande – så kontrollerade jag status på den unga damens vänsterhand. Två kraftiga guldringar. En förlovningsring. En vigselring. Och säkert en svartsjuk make… No, Peter. Big no!

Nej, skämt åsido. Visst brukar hemlösa donnor få inviter, men det är inte min metod (As a matter of fact har jag ingen metod alls, och det kanske förklarar varför jag har så mycket fritid att lägga på bloggandet istället…). Emellertid satt jag där och betraktade damen med samma blick som om jag varit en Sherlock Holmes, om än några kaliber mindre skarp i min slutledningsförmåga. Några kronor till vandrarhem. Billigast på Zinkensdamm går på 200 kronor. Jag tror att man får stå och sova då. I vestibulen. Ytterligare komfort trissar upp priset. Det blir många kronor.

Det är bara det att det är lite udda att hamna i Stockholm, vara nitton år, tatuerad som en sjöbuse och dessutom ha två lager skrot på ringfingret. Instinktivt började jag söka efter den dolda kameran. Det luktade Konstfack på långa vägar.

Någon fler i Stockholms undre värld (tunnelbanan, alltså) som sett denna donna? Eller är det Ung Vänster som är ute och sår tvivel om den borgerligt administrerade välfärden?

Hälsar eder Peter Harold

 

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Stadsliv. Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Jovars, jag har ju i och för sig en säng över…

  1. Kinks skriver:

    Well.. det är alltid lika roande att läsa dina poster. Minns du mig?🙂
    Upplys mig gärna inte om att det var en evighet sedan bara. Om tiden är jag alltför väl medveten om.

    Kram

    • Peter Harold skriver:

      Grr… var har du varit??? 😉 Jag minns dig. Skrev en liten kommentar på din blogg efter att inte fått nått svar på mitt mejl. Tack för att jag slipper vara orolig över att något illa hänt. 🙂

      *Bamsekram*

      • Kinks skriver:

        mejl..? Jag har inte mottagit något mejl.😦

        Nu gjorde du mig fundersam. Har du skrivit till min mejladress som vi brukade skriva till varandra? Är det länge sedan?

        • Peter Harold skriver:

          Ja, tyvärr var det länge sedan. Minns inte om det var jul, nyår eller påsk. Nej, jag festade inte alls, så det är inte därför jag inte minns så exakt. Det är bara det att tiden flyter ihop.

          Jag skriver så gärna ett nytt när jag har lite mer med tid. 🙂 Lillgrodan skuttar väl numera?

          • Kinks skriver:

            Märkligt. Det är ju min huvudmejl så att säga. Och hade jag sett ett mejl ifrån dig så vågar jag lova att jag hade besvarat eller åtminstone hört av mig om jag visste att du sökt mig.

            Får erkänna att jag har haft annat för mig hela vintern, våren och sommaren. Kände att jag lyst med min frånvaro länge och att det var dags att göra återbesök hos dig. Ja då de små växer, den lille korven ni fick följa i bloggen börjar närma sig skolåldern. Och den yngsta har hunnit bli 2,5 år. Men kära hjärtanes, när vi ändå pratar år, vet du att det är ungefär 9 år som jag följt dig i bloggen. Och med det konstaterandet så tror jag att jag får svindel!

            Kram

            P.s det är alltid trevligt att veta att man varit saknad. Tack!🙂

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

