EU suger pung: Lev i skiten för miljöns skull, kära undersåtar!

Bästa läsare!

Jag har roat mig under sommaren att lyssna en hel del på den anarko-libertarianske agitatorn Jeffrey Tuckers föreläsningar på nätet. Jag tror inte att det finns någon människa på denna jord som kan beskriva kapitalism – eller snarare fri marknadsekonomi – med sådan smittande entusiasm som just han.

Dock skall man ha i åtanke att den kapitalism han förespråkar inte är den typ av kapitalism som vi lever under i dagens verklighet. Den senare är en ohelig allians mellan det som amerikanska libertarianer kallar för ”Big Government – Big Business – Big Banking”. Stora företag lobbar hos regeringen för regleringar som gör det svårare för mindre företag att behålla sin lönsamhet, vilket resulterar i att några av dem faller ifrån och lämnar sin marknadsandel till de större jättarna. Och de större företagsjättarna har inte så sällan ägare som representeras av storbankerna. Jeffrey Tucker föreslår att man tar bort statens möjlighet att reglera och styra marknaden, till förmån för den fria konkurrensen. Alltså ärlig konkurrens.

Varför har vi inte såna ideologiska diskussioner i svenska medier?

Jeffrey Tucker anser att staten gör en massa dumma saker. I en föreläsning som han höll nämnde han det ökade problemet med vägglöss (samma tema finns i klippet här nedan). Dessa små krabater lever ofta i sängar, nära och bra till sin föda. Tucker påpekade att många effektiva avlusningsmedel är förbjudna av staten. Istället hänvisas man till att tvätta sin madrass. När man hör honom berätta kan man inte låta bli att le lite, för han är en härlig blandning av stand up-komiker och professor. Det där med att tvätta madrassen är dock inte så lätt. Den får inte plats i tvättmaskinen, så därför hänvisas man till duschen. Men se, även här lägger staten hinder i vägen för att vi människor skall kunna bekämpa ohyran. Madrassen måste sköljas i mängder av varmt vatten. Tucker beskriver problemet ur ett amerikanskt perspektiv, men jag tror inte att vi är långt ifrån deras elände. I USA har myndigheterna förbjudit försäljning av vattenblandare som ger för höga temperaturer. D.v.s. temperaturer som dödar ohyra effektivt. Det betyder att hushållen får – för miljöns och energihushållningens skull – behålla sina objudna gäster i sängen.  [By the way, jäklars vad det börjar klia på kroppen när jag skriver om vägglöss….]

När jag såg följande artikel i DN kunde jag inte låta bli att tänka på Tuckers föredrag. Vi har det precis lika illa här i Europa. Se här! Jag trodde först att detta var ett feldaterat aprilskämt, men ack…

sb eg dammsugare dn

Det här är sannolikt ett idiotbeslut i samma anda som EU:s förbud mot glödlampor till förmån för kvicksilverladdade s.k. lågenergilampor vars tillverkningsprocess kräver fem gånger så mycket energi som glödlampan. En lag som f.ö. togs fram helt och hållet av anonyma tjänstemän, vilket uppdagades sedan flera sovande EU-parlamentariker vaknat till liv och börjat undra vad man godkänt. Det fanns ingen att hänga för det tokiga beslutet.

Som om inte ovan nämnda förestående politiska strypning av dammsugarnas effekt till 1600 W är illa nog så kommer EU att till 1 september 2017 begränsa dammsugarnas maxeffekt till 900 W. Från och med vilket datum skall vi förväntas lägga oss ner med munnen mot golvet och för miljöns skull inhalera i oss dammet…?

Är inte du, käre läsare, trött på att styras av politiker som inte ens vill tillåta oss att ha det så rent som vi önskar? Ja, är du inte som jag trött på att de hela tiden lägger sig i våra liv, oavsett vad saken än gäller. Men hur fan röstar vi bort dem?

Hälsar eder Peter Harold


Jeffrey Tucker: Free Your Laundry from Government Mandated Filth!  

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Hälsa, Kläder, Politik. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till EU suger pung: Lev i skiten för miljöns skull, kära undersåtar!

  1. Majsan skriver:

    🙂 Har noterat det där med dammsugarna och lär ge mig ut på jakt efter en till att ha i reserv (stugan typ) om den äldre ger upp andan. Vill absolut ha den kapaciteten i sugkraft, om jag behöver den.

    Jag tror sådana där beslut fattas pga av fördumningen som sprider sig. Inte bara hos politiker som vill verka som de gör något nyttigt utan även bland folk. Folk i allmänhet är allt mer dåligt allmänbildade och framför allt kan inte tänka ”spara” om någonting. Visst, det är wattarna EUfolket åberopar, men jag tänker då på slit-och-släng-kulturen. Att alltid köra den högwattade dammsugaren på högsta … är minst sagt vanligtvis onödigt. Samt att man sliter på maskinen i onödan.

    Off topic är att jag väntar med spänning på att få läsa, om det blir något, om hur folket i södra Värmland kommer att hantera uppmaningen ”duscha inte och spola inte i toaletterna” de närmaste dagarna🙂 Kommer det att bli bryr-mig-int, gråt och tandagnisslan över avloppets oförmåga eller en klackspark ”lätt fixat”? (bara behöver snegla på våra prunkande trädgård…. de går inte på blåkorn precis :-))

    • Peter Harold skriver:

      Ja, sen är ju de flesta dammsugare försedda med justering av kapacitet, så man kör ju inte på fullt ös (sug) hela tiden. Dock måste det vara en katastrof för hantverkare som skall städa efter sig.

  2. kallepelle skriver:

    Först tvingade de oss att köpa en lastpall Edisonlampor och nu får det bli en lastpall 2500W dammsugare då. Djävla puckon!

    • Peter Harold skriver:

      Ha, ha! Ja, jag har ett halvt köksskåp fullt med glödlampor.

      Sen har jag en farbror som är ingenjör, så jag tror att han kan bygga om mina framtida dammsugare så att slangen fastnar i golvmattan om det skulle behövas. 😉

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

