Till ”Multipartisten”: Nej, Michael Vinterfröjd – blogginlägget handlade om fördomar.

Bästa läsare!

Jag har blivit ”uthängd på nätet”, anklagad för att sprida av falska och felaktiga uppgifter. Alltså, det är någon på YouTube som hävdar att jag sprider falska och felaktiga uppgifter på denna blogg. Och denne någon är multipartisten Michael Vinterfröjd som jag bloggade om tidigare i år.

Orsaken till bloggtexten var att jag först trodde att det rörde sig om ett skämt där en ung man i sin videodagbok redovisade hur han hoppade från det ena partiet efter det andra av olika skäl. Karaktären i vidoklippen gestaltade den vilsne väljaren, men med en komisk touch. Och så skrev jag om hur skrattet blev till skam när jag insåg efter lite forskande att Michael Vinterfröjd var en verklig människa och inte en påhittat karaktär i en amatörfilm.

I mitt blogginlägg – som bar den erkännande rubriken ”Oupps, där höll jag nästan på att mobba en oskyldig stackars sate” – skrev jag:

Stor humor!

Min nyfikenhet var retad och jag googlade på namnet Michael Vinterfröjd och fann hans påhittade CV upplagt på webben som ett ensamt blogginlägg.

[…]

Briljant! Visserligen inte helt studentikost, men han har lyckats få till en härligt tokig karaktär som skulle kunna ha varit påhittad av självaste komikern Robert Gustavsson. Att påstå att man varit en framgångsrik PR-konsult åt den forne brottaren Pelle Svensson samtidigt som man har svårt för att hitta sin politiska plattform och lider av en viss oförmåga att kommunicera sitt budskap ger ett lite dråpligt intryck. Helt klart surrealistisk humor, med viss värme. Så därför blev jag nyfiken på vem skådespelaren är som spelar karaktären Michael Vinterfröjd på Youtube.

Jag beskriver som jag uppfattade det, att Michael Vinterfröjd var en påhittad karaktär. Och sedan fortsatte jag mitt letande efter mer om denne figur vilket jag beskriver i samma blogginlägg. Jag skrev nämligen några rader längre ner:

Jag klickade på nästa länk i Google och fann nu en artikel från Folkbladet. Mitt leende stelnade. Vad i…?

Nej, artikeln under rubriken ”Vi unga ska skapa framtiden” presenteras Michael Vinterfröjd in person. Nej, det är inte en påhittad karaktär. Det är en människa som heter Michael Vinterfröjd. Och han talar på fullt allvar. Men värst av allt är ändå att Folkbladet till min förfäran bekräftar att Vinterblad varit Pelle Svenssons pressekreterare och bokredaktör. Jag slår mig för pannan och kryper ihop av skam. Här satt jag och trodde mig ha hittat ett nytt stjärnskott på humorhimlen.

Som sagt. Läser man hela min bloggpostning, som slutar med orden…:

Jag kan bara önska dig lycka till, Michael, i din jakt på politisk hemvist. Hoppas att du inte tar illa upp för att jag trodde att dina videoklipp var på skoj. Det mesta jag ser på TV är knappt hälften så roligt som jag haft nu ikväll. Men nu skall jag researcha vidare om barbari.

…så kan man nog knappast komma till slutsatsen att jag sprider falsk och felaktig information. Vilket tyvärr Michael Vinterfröjd ändock gör på YouTube. Om mig. Hans felaktiga och falska anklagelse finns att skåda här:

Som sagt, det stod redan i mitt blogginlägg att det var hans egen uppgift att han varit Pelle Svenssons pressekreterare (jag menar, vem vågar ifrågasätta en person som jobbat åt en brottare? Det är som att fråga en Hells Angels-medlem varför han kör en seg Harley Davidson istället för en kvick Suzuki…). Ifrågasättandet var retoriskt, och följdes av ett erkännande. Det står där att läsa i mitt kåseri om dina videoklipp, käre Michael.

Och tro mig, jag tänkte verkligen mycket på varför jag skrev som jag gjorde. Blogginlägget handlade faktiskt om fördomar mot människor som är på sitt eget sätt. Jag gav exempel på hur dessa fördomar uppkommer, hur de manifesteras – och hur de ibland rättvist punkteras av verkligheten, som i detta fall. Jag har inte uteslutit någon del av min tankegång där.

Men istället hänger Michael ut mig som en ryktesspridare. Hm, man kanske skulle kontakta någon advokat för att stämma honom för näthat och ärekränkning. Undrar om han har något namn på någon advokat att föreslå…? Ha, ha!🙂

Skämt åsido, jag tar Michaels offentliga ”angrepp” med en klackspark. Det var bara ett missförstånd. Från hans sida. Det är bara otur att hans felaktiga videopostning kommer leva evigt liv på YouTube, spridandes en felaktig bild om mig som bloggskribent, medan denna blogg… ja, hur länge till den kommer fortskrida med detta sjukliga vrak till upphovsman…?

Nå, jag tar en bedrövelse i taget. Många står ännu på tur.

Hälsar eder Peter Harold

P.S. Pelle Svensson blev advokat efter att ha slutat som brottare. D.S.

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Blogg, Humor, Privat. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Till ”Multipartisten”: Nej, Michael Vinterfröjd – blogginlägget handlade om fördomar.

  1. kallepelle skriver:

    Multipartisten jaaa – han som bytte parti flera gånger i veckan. Och nu har han äntligen fattat att Du drev gäck med hans kappvänderi. Nå ja de åtta riksdagspartierna har ju mer gemensamt än de har åtskiljanden så den gropen kunde ju vem som helst ha trillat i. Jag trodde också att han var ett konstverk!

  2. kallepelle skriver:

    ja

  3. Anna skriver:

    Jaja, ta det med ro. Det hade jag gjort. Att han blev så upprörd visar ju bara på att du har ett stort inflytande på nätet. Tro mig- jag vet. Jag har skrivit ett och annat och inget har tagits på allvar. Så jag kan vittna om motsatsen… En sak vet jag och det är att saker man blir upprörd över som sägs om ens person, är ngt man också är osäker på. Allt det andra rinner som vattnet på en anka… Du har ju tydligen påpekat något som vinterfröjd varit vagt medveten om redan. Det finns gott om dårar därute som den där i vetenskapliga partiet som inte ens har en aning om vad han har tagit ställning till i sakfrågor.

    • Peter Harold skriver:

      Egentligen var det inte jag som påstod att han var en bluff, men en person gjorde det i kommentarsfältet. Jag tror inte Mikael gjorde skillnad på vem somskrivit det.

      Ändå tycker jag att han är underhållande. 🙂

  4. Jern&Betong skriver:

    Micke är vad man förr brukade kalla en byfåne. Lite bakom flötet. Byfånarna brukade hänga vid affären som var den tidens skvallercentrum och byborna kunde skratta åt vad fånen hade klurat ut. Men tokerierna nådde alltså inte utanför byn. Annat är det nu när affären ersatts av internet och byfånen blir till åtlöje över hela världen. Vad dagens byfåne behöver är en PR-konsult och där kan Micke tillhandahålla båda komponenterna. Byfåne och PR-konsult i ett.

  5. Anna skriver:

    Eller helt ofantastiskt. Fortfarande har faktiskt vi människor en begåvning som rent socialt kan mäta ”IRL” hur vi värderar ord. Programmering hade gett google rätt stort mandat. Medan vi vanliga människor behövt rätt mycket annat för att bli trovärdiga… Internet är i stort behov av människor som kan översätta. Där kommer du till rätt väl till hands…

  6. Norrköpings Islamiska Center skriver:

  7. Ping: ”Peter Harold är en lögnare som sprider rykten” och ”Bara Allah vet vem som är en trogen och sann muslim” | Peter Harold – Skrivarens blogg

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

