Är det början till slutet på tiggarplågan vi ser nu?

Bästa läsare!

Jag var ute på en åktur och fann mig nödgad att proviantera i Jönköping. Det var en söndagskväll och jag parkerade vid lågpriskedjan Willy som fortfarande var öppet. Utanför entrén satt en tiggare på marken med sin bössa och konverserade med en man med snarlik härkomst, hållandes i en filt. Detta är en syn som möter mig varhelst jag åker i vårt avlånga land.

Jag läser nu en notis att en tiggare i Örkelljunga utsatts för en ”avgasattack”. Tydligen har någon kört med en dieselbil med feljusterad bränslepump som orsakat en hel del avgasrök som enligt notisen gjort tiggaren skräckslagen. Fascinerande att sånt här ens hamnar i tidningen. Om tidningarna alltid skall skriva om otrevliga människor skulle de inte kunna skriva om annat. Men tiggarna väcker sympati hos mediefolket. Nytt ord i SAOL: ”Avgasattack”.

Själv tycker jag att det är otrevligt att en människa trycker upp en solkig kaffemugg med tre skramlande mynt framför mitt ansikte och tjatar ” – Please, please, tack så mycket” när jag sitter och försöker vila upp mig i tunnelbanan efter en hård arbetsdag.

Den politiskt korrekta reaktionen skall givetvis vara ” – Det är ju så synd om dem…”.

Men jag är ju som bekant inte politiskt korrekt. Nej, snarare är jag djupt skeptisk. Hur kan det komma sig att de kvinnliga tiggarna i tunnelbanan kommer med flottigt hår men hyfsat rena och färgglada kläder och inte sällan med ganska snygga joggingskor på fötterna? Hur kan det komma sig att tiggaren med krycka bär den under sin arm när han stiger av för att byta tunnelbanevagn på kvällen? Hur kan det komma sig att denna stackars utfattiga tiggare som vädjar om pengar utanför växlingskontoret på Götgatan inte ber sina landsmän om casch när de dyker upp och konverserar?

Min åktur tog mig en bit utanför Sveriges gränser. Jag tänkte att det var lika bra att passa på medan jag för stunden mådde tillräckligt bra. På hemvägen stannade jag till vid ett shoppingscentra i norra Tyskland. Det kom ett skyfall, men framsidan av den stora byggnaden var täckt av ett generöst glastak som gjorde att man kunde nå alla entréer utan att väta vare sig skor eller kläder. Med andra ord, i denna miljö borde det krylla av tiggare – om jag befunnit mig i Sverige. Men icke här.

Observationen var tankeväckande.

Anledningen till att jag inte såg några tiggare i Tyskland, eller Danmark för den delen, är att tiggeriet är förbjudet där. Upplevelsen av att handla där var därför mycket angenäm.

Många ser dock ett problem i att förbjuda tiggeri, och så även jag. Jag tvivlar inte en sekund på att de flesta tiggare vi ser här i Sverige ingår i ”ligor”, d.v.s. att deras verksamhet är organiserad och att de kommer hit i grupp från sina hemländer (den forna kommunistdiktaturen Rumänien uppmärksammas ofta i sammanhanget). Men samtidigt kommer jag inte ifrån att ett förbud mot tiggeri, eller förbud mot att skänka pengar till tiggare, är en kraftig inskränkning i den individuella friheten. Jag förvånas inte över att Tyskland fattat det beslutet att kriminalisera tiggeri, för Tyskland är vän av hårda lagar. Däremot förvånas jag över att Sverige ännu inte reglerat tiggeri i lag eftersom våra politiker anser att de vet bättre vad vanligt folk skall göra.

Fast å andra sidan finns det en väldigt typisk svensk approach på hur tiggarproblemet skall lösas enligt vissa samhällsdebatörer, nämligen att det offentliga (kommunen) skall dela ut biståndet direkt till tiggarna istället för att pengarna går via den skramlande kaffemuggen. Ja, det höjs till och med röster om att dessa socialbidrag skall kunna skickas direkt till tiggarnas hemländer så att de slipper komma hit för att kvittera ut pengarna!

Alla invändningar mot denna generösa och från krav på motprestation befriade ordning – och ett ifrågasättande av välfärdsapparatens tillgångar – betraktas som rasism eller uttryck för främlingsfientlighet och spridande av fördomar. Ändå måste vi diskutera ”tiggarplågan”.

Sett ur mitt libertarianska perspektiv kommer jag till följande slutsatser:

  • Skattebetalarna skall inte behöva betala för andras uppehåll i landet.
  • Staten har inte rätt att hindra mig från att dela med mig av mina pengar till den jag önskar.
  • Staten har inte rätt att hindra mig från att be andra om pengar.
  • Äganderätten måste respekteras. De flesta butiker och affärsplatser har en enskild ägare. Denna måste ha rätt att sätta upp regler om hur besökare skall uppträda i lokalerna. På samma sätt som en fastighetsägare kan förbjuda rökning eller en affärsinnehavare kan förbjuda förtäring inom butiken måste ägare av shoppingplatser ha rätt att förbjuda tiggeri inom sin anläggning. Omvänt kan också en fastighetsägare godkänna att platsen hemsöks av tiggare om det är fastighetsägarens eget önskemål.

Det som är mest fascinerande är att den största makten att påverka det tiggeri vi ser på allmän plats ligger i medborgarnas händer. Genom att skänka pengar till tiggarna har dessa en marknad att vända sig till. På samma sätt är en återhållsam givmildhet mot tiggarna en metod att ta bort samma marknad.

Det är kanske denna grundläggande omständighet vi börjar se effekt av numera. Tiggarna har blivit dramatiskt mycket fler under sista året samtidigt som allt fler människor inser att man kan ge bort hur mycket pengar som helst utan att tiggarna blir nöjda. Jag har inga siffror tillgängliga, men om vi skall döma av att tiggarna blivit allt mer aggressiva i sitt samlande så måste detta vara ett utfall för att konkurrensen mellan dem hårdnat samt att tillgången på pengar minskat. Med andra ord skulle tiggeriet kunna dö ut av sig själv, eller åtminstone minska i omfattning.

De tiggande måste därför söka sin utkomst på annat sätt när den svenska generositeten nyttjats till sin ände. På vilket, det återstår att se. Tyvärr kan jag inte spekulera om alla tänkbara scenarios eftersom vi lever i en falsk demokrati som saknar yttrandefrihet, och genom att formulera mig kring de risker som finns att tiggare utvecklar ett mer uttryckligt kriminellt beteende riskerar jag åtal enligt lagen om hets mot folkgrupp. Så illa är det med vårt land. Ordet är inte fritt.

Det tråkiga är att tiggarnas eget uppträdande – och nu talar jag om exemplet med romska tiggare (tiganis) som gäller för vad jag sagt här ovan – för lång tid inpräntat en given bild hos svenska folket hur en rom från Östeuropa är som varelse. Otroligt nog anser politiker och myndigheter att vi skall undvika denna bild av verkligheten, och att vi istället skall hylla tigani-folkets kultur och anse oss svenskar vara skuld till deras situation. Men att våra politiker och myndigheter har en förvrängd bild av verkligheten kan ju knappast anses vara en nyhet.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

35 kommentarer till Är det början till slutet på tiggarplågan vi ser nu?

  1. Jern_Betong skriver:

    En alternativ inkomstkälla till tiggeriet kan jag berätta om utan att riskera åtal enligt blasfemilagen HMF. Det är nämligen ett exempel från det verkliga livet. I min lilla by svarade inte inkomsterna från tiggeriet vid affären upp mot de zigenska förväntningarna och två av nysvenskarna från det av oss plågade folket visade den entreprenörsanda som utlänningar sägs vara utrustade med. De gjorde inbrott i ett hus. Men dessvärre visade den svenska rasismen sitt vidriga ansikte i form av en granne som inte alls bejakade vitboken om våra förbrytelser mot zigenarna. Denna skamlösa människa ringde polisen och som alla vet förföljer polisen zigenare så de grips och åker i finkan.

    En libertariansk lösning på tiggeriet är att stänga gränserna och låta äganderätten gälla för nationer och deras territorier likaväl som för äganderätten till en skitig tiggarmugg.

    • Peter Harold skriver:

      Hrm, det där exemplet ur verkliga livet är precis ett sånt där farligt HMF-ämne. Vi undersåtar får verkligen inte refererar till verkligheten. Illusionerna låter så mycket bättre, och det är dem vi skall hålla oss till. *eric ullenhag sitter med en pistol mot min tinning*

  2. cfr skriver:

    Faktum är att följande står att läsa i den lokala ordningsstadgan för Stockholm:

    **************************************************************

    Insamling av pengar

    14 §
    Polismyndighetens tillstånd krävs för insamling av pengar i bössor eller liknande, om insamlingen inte utgör led i en tillståndspliktig allmän sammankomst eller offentlig tillställning.

    När insamlingen sker i samband med framförande av gatumusik krävs tillstånd endast om gatumusikanten eller medhjälpare har för avsikt att gå runt bland publiken och samla in pengar.

    *************************************************************

    Tiggeri är alltså förbjudet.

    Dragspelen är inte särskilt flitigt förekommande och trakterade, så det borde bara vara för polisen att följa lagen. Bara zigenarna inte börjar spela kam för att uppfylla § 14.

    Häpp!

    • Peter Harold skriver:

      Dessvärre tror jag inte att man åberopar denna ordningsstadga för att få bort tiggarna eftersom den får endast stiftas med syfte att säkerställa ordning och säkerhet på allmän plats. Jag tror inte att fröken Tchnopnovics skramlande kaffemugg jämställs med Frälsis gryta utanför Systembolaget.

      Ja, när du nämner det – jag har inte blivit lika drabbad av dessa vandrande tunnelbanemusiker i lika hög grad som i våras. Då var det tamejfan hemskt.

  3. Anna skriver:

    Tur att jag inte jobbar som väktare längre. Då hade jag fått sparken… Hur kan de hålla sig från att avhysa tiggarna? Känns rent spontant att även väktarföretagen håller ”rent i leden”. Fy fan. Jag börjar ju jobba 7 på morgonen i Vällingby och har sett de här gängen av tiggare på tunnelbanan när jag varit ledig från barn (det ger mig en timme extra på morgonen så jag ger mig av tidigare och är där innan 7). Det är inte särskilt svårt att inse för mig att det handlar om skådespeleri. De spelar en jäkligt lätt roll eftersom folk som går förbi inte genomskådar de. Eftersom de sett mig rätt många gånger redan då jag gått förbi de dagligdags i jobbet i hemtjänst och på morgonen när jag är på väg dit- skiter de i att tigga av mig. De vet att jag sett deras verkliga jag. Jag är nog mer tandlös än vad de är eftersom jag inte haft råd att gå till tandläkaren de senaste 8 åren. Och har solglasögonen på huvudet och läsglasögonen på mig- eller tvärtom. Det indikerar väl på att jag inte heller har kunnat gå till optikern på ett tag…

    De är uppenbarligen bättre på att läsa av människor och människors beteenden. Mycket bättre än jag själv och mycket mycket bättre än gemene man i Sverige. Jag säger som jag sagt alltför länge- folk i Sverige har haft det alltför bra alltför länge… Vi ser inte vad vi är utsatta för. När alla till sist inser det, kommer det tyvärr att vara för sent!

    • Peter Harold skriver:

      Ja, den ständiga tiggerskan vid min tunnelbana har också slutat att tigga av mig. Det är samma kvinna som någon nämnde kastade sten efter oss ”snåljåpar”. Man får se upp för det kan vara så att de provocerar fram bråk för att kunna få pengar i skadestånd.

      Jag var föresten i Vällingby idag. Promenerade från Sundbyberg. Börjar snart bli dags för nya skor. Kanske jag skall sätta mig vid infarten till ett tiggarläger… 😉

      • Anna skriver:

        Känner inte du också att Vällingby är särskilt nerlusad vid tunnelbanan? Har velat stoppa folk som ger i bössan men varit rätt upptagen med det nya ”paragå” som alla i hemtjänsten måste logga in på? Det har gett mig ett nytt perspektiv på varför alla på t-banan inte håller på med sin egna business utan kanske faktiskt är i tjänsten…

        Om vi alla hade pratat med varannan hade vi kanske tagit oss en extra minut och struntat i jobbet en extra minut. Precis det Sverige och den värld som alla behöver- oavsett genetik.

        • Peter Harold skriver:

          Japp, kommunikation är viktigt och nödvändigt. Jag har börjat att ta som vana att prata med människor som ser vilsna ut och inte vet vad som är upp och ned på kartan (vid busshållplatsen, o.s.v.). Det är inte klokt vad mycket man kan få ut av främmande människor under någon minuts samtal. Och då är jag ändå inte en r**sk ficktjuv… *provocerar moralpolisen*

      • Anna skriver:

        Jag såg dig faktiskt, åtminstone om du ser ut som din ”gravatar”. Inte så många som bär hatt egentligen…

  4. annacarlbro skriver:

    Jag inväntar med spänning den kommande vintern. Kommer vi att få se våra EU-turister sitta utanför butikerna i slask och snöyra? Eller hör de likt svalorna sommaren till?

    • Peter Harold skriver:

      Tyvärr är vissa av dem väldigt härdade. Finns en som brukade sitta på bron vid Slussen. Jag förmodar att det var en lukrativ position, men filtarna såg gosigt varma ut (om än inte särskilt rena).

  5. anonym skriver:

    Vid anslutning till parkeringplatsen på Coop Forum i vår stad har varje sommar närbelägen jordgubbsodling sålt sina ”gubbar” med rykande åtgång.
    Men nu är det nya tider. I det fasta ståndet i sommar stod en utländsk tjej och sålde ”svenska jordgubbar” . Hon pratade svenska med kunderna men med en man, som hela tiden stod bredvid, snackade hon utländska. Samt i sin mobil. Tiggartjejer, varje vecka olika, hade flyttat från coops ytterdörr närmare säljartjejen och de pratade hejvilt med varandra när inga bärkunder fanns. Trevligt på jobbet. Tydligen kom vederbörande från samma land.
    Efter jordgubbssäsongen har ”bärfirman”, (olika bär olka säljare) flyttat, nu med ett eget bord till coops ytterdörr.
    Tiggartjejen (olika) sitter bredvid. De har det trevligt på jobbet, säkert. Nu hör man hej hej från många håll när man passerar. Fast när bärsäljaren är en kille, snackar han inte gärna med tiggartjejen.
    Konstigt att de ena kan jobba o tjäna pengar och de andra kan tigga och tjäna pengar.
    Men båda gör säkert arbetslinjen enligt de nya moderaterna. Skatt? Låt mig skratta.
    Jag själv passerar lite då och då för systemet ligger bredvid coop.
    Ska kanske åka till Tyskland och hämta ett batteri vin så slipper se hyckleriet.
    Tycker inte det är människovärdigt att tigga. Speciellt när det verkar vara friska ungdomar som gör det.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, jag stannade till vid Flensburg och köpte vad jag trodde var sju flaskor billigt blaskvin (för Mrs. Harolds räkning eftersom jag var ute och umgicks med annan kvinna, typ… och själv är jag nykterist), plus en flaska champagne. När jag kom hem och radade upp ”mammas presenter” så visade det sig att det inte alls var blaskvin utan ”äkta vara”, minst tjugo spänn billigare än på Systembolaget. Och jag fick min resa. Alla nöjda.

  6. KZ skriver:

    Själv noterade jag att den grupp tiggare om ca 5 pers, som anlände till vårt område kom resandes i en hyfsat ny Peugeot av skåpvangsmodell. De parkerade bilen på en bostadsparkering under sin vistelse medan de själva tältade i närheten. Dock måste tillstås att de inte skräpade ner i någon större utsträckning samt att de plockade undan campinggrejerna och madrasser under dagen som placerades under och i bilen.
    Det ”lustiga” var däremot att de skruvade bort bilens registreringsskylt, som var svensk, under tiden bilen stod på parkeringen.

  7. Majsan skriver:

    Jag gav min första lilla slant till (i Sverige) till två som spelade dragspel och sjöng på ‘obegripligt’ språk. Och inte var det någon sorgsen gnidarmelodi utan sprittande glatt.

    Jag brukar läsa http://www.ethnopress.se och han har en hel del tänkvärda artiklar som jag tycker i synnerhet de som vurmar för multikultur ska ta och läsa.

    Ett citat som Bengt Nilsson skrivit har satt sig i mitt sinne.
    ”Under hela mitt liv har jag matats med idén om att välfärdslandet Sverige skall exportera sin modell till resten av världen. Tanken var länge att vi skulle föregå med gott exempel i skapandet av det globala folkhemmet.

    Nu visar det sig att det blir precis tvärt om. Världen kommer till Sverige i form av tiggare och kåkstäder. Slumområden, som vi säger i Afrika. Och svenska beslutsfattare står helt handfallna inför detta.”

    Det är inte enbart tiggare de står handfallna över.

    • Majsan skriver:

      Mitt andra stycke vill jag förlänga:
      —de som vurmar för multikultur och tror att rasism/främlingsfientlighet bara existerar bland västerlänningar (i synnerhet svenskar) ska ta och läsa.

  8. Sanningen skriver:

    Nej detta är inte vanligt förekommande (hoppas jag!) att medvetet utstuderat spruta ut kraftigt tjock rök, avgaser på så nära håll- Hon kunde tex fått problem med lungorna! Dessutom för att förnedra henne totalt- filma och lägger upp detta på nätet för allmän beskådan! Detta utan hennes vetskap! Nej, inte många rätt här! Att man ens lägger tid o energi på att bagatellisera sådant är helt vanvettigt! Och problemet är att det inte är många som döms heller, efter alla dessa övergrepp mot tiggarna! Ett överfall bland många, på senare tid! Hade du resonerat likadant, om det varit en svensk som satt och tiggde och blev utsatt för samma sak? Eller om du själv blev förföljd, trakasserad, filmade i smyg i tid och otid? Och rättssystemet nonchalerade detta? Lika tragiskt varje gång – att se hur de efterblivna rasisterna beter sig mer primitivt och illa, (efter att de blivit nobbade av någon invandrartjej) än det de beskyller invandrare för. Så tar det ut det på en väldigt utsatt kvinna.- Sjukt!

    • Peter Harold skriver:

      Nu måste du berätta för mig, hur vet du att personen som gasade med dieselbilen bblivit nobbad av en invandrartjej? Jag har inte sett videoklippet själv.

      Däremot missar du att det jag tar upp är exakt detsamma du säger, fast med omvända roller. Vilka medier gör en stor sak av att en ung svensk kvinna trakasseras av (låt oss teoretiskt säga) ett invandrargäng i en bil? Vilka medier tar parti för henne? Vi har ju snarare sett exempel på motsatsen, t.ex. där en etnisk svensk kvinna prejades av en grupp unga män med icke-svenskt ursprung (så att bilarna kolliderade), och där körkortsinnehavaren var en orutinerad bilist. Tidningarna skrev urskuldande artiklar om gossarna som blivit förbannade för att hon kört om dem. I den artikel som jag refererar till används ett dramatiserande ordval som aldrig hade använts om det inte handlat om att en tiggare suttit på platsen. Så vad du läst i min text är ett utfall mot den omvända rasism som präglar svenska medier.

  9. Sanningen skriver:

    Det ena utesluter inte det andra! Två fel blir inte ett rätt! Så kan vi ta en jämförelse! Vad anser du är värst? Att man slår på någon som är funktionshindrad, sjuk, eller svag och utsatt som jagas och lever på gatan, eller en stark frisk person som känner sig tillhörig här? Vem tror du klarar dessa smällar och har lättast att försvara sig och blir minst skadad? Det är självklart det finns skillnader mellan övergrepp och övergrepp, beroende också på vem som faller offer för gärningen och gm’s motiv och uppsåt! Eller varför inte ställa frågan: – Om en svensk eller invandrare med funktionsnedsättning blev misshandlad? Vad hade varit värst? Det är relativt vanligt att idioter som attackera kvinnor har problem med relationen till just kvinnor?Är välen slutsats som är rimlig att dra? Extremt fegt! Och rasister kan också bli attraherade av invandrare, som många andra. För de är också människor, invandrare, med olika typ av yttre. Deras åsikter och känslor är ej förenliga där. Finns ingen intelligens i rasism.

    • Peter Harold skriver:

      Nej, det finns ingen intelligens i rasism, och det är därför jag kritiserar den när den manifesteras i form av omvänd rasism. Och det är inte jag som utesluter det andra, det är faktiskt medierna som gör det. Och det är falskt och förrädiskt.

  10. Sanningen skriver:

    Visst, men har inte sett att du kritiserar rasismen mot invandrare, minoriteter, eller rasistiska partier? Om du har det får du gärna länka och jag ber isf om ursäkt. Men ser du inte skillnaden på brott gentemot en individ som tillhör en minoritet som inte får hjälp av rättsväsendet, och en svensk som tillhör en majoritet, svensk medborgare som har det svenska myndigheterna på sin sida och kan känna sig mk mer trygg i detta? För övrigt håller jag inte med om din bild av hur media rapporterar, journalister beskriver det osv, Upplever snarare det omvända många ggr, att de med invandrarbakgrund objektiviseras och klumpas ihop, avhumaniseras. Även om den rasismen mot invandrare inom media inte alltid är lika direkt påtalig vid första anblick, så är den ofta farligare subtil, inbakad och vinklad, istället. Hade varit intressant att se om tex media endast hade haft folk med invandrarbakgrund som intervjuat SD’s politiker, hur annorlunda hade de talat då? Istället underlättar de för SD och ges kanske mest utrymme,.

    • Peter Harold skriver:

      Det finns säkert ett antal texter som jag skrivit mot rasism. Jag hittade bl.a. denna när jag ego-googlade: https://peterharold.wordpress.com/2010/12/13/moskva-rasism-jag-far-inte-ihop-det/

      Jag skrev bl.a.:

      Jag kan berätta att jag för tjugo år sedan blev vittne till en dylik attack i centrala Stockholm. Aldrig förr har jag sett människor likna djur som den gången. Det fanns inte ett uns av mänsklighet i deras hänsynslösa beteende. Synen av deras framfart rubbade min tilltro på människan för väldigt lång tid.

      folk med invandrarbakgrund som inte är politiskt aktiva socialister har en benägenhet att gilla (SD) så, jag är inte säkert på att de intervjuerna blir som du tror/hoppas på. 😉 I övrigt kan jag inte påstå att rasismen inom medierna är särskilt påträngande. Snarare är det med förtjusning man kallar allt för rasism och alla för rasister.

  11. Sanningen skriver:

    Så hur anser du problemet skall lösas? Har en romer som är för sjuk, eller pgr av diskriminering inte får ngt jobb, inget överlevnadsvärde, tycker du? Inte rätt att få hjälp till existensminimum med hjälp av tex eubidrag? Tycker du de ska bara lämnas att dö om de saknar arbetsförmåga, är för sjuka? Och resonerar du likadant om det gäller en svensk som tigger? Om inte hur skiljer sig detta? Rasism handlar om att man värderar människor olika utifrån enbart etnicitet, vilket inte är helt olikt högerpolitik som värdera människor utifrån arbetsförmåga, eller brist på, och därmed ingen rätt till existensminimum, = lämnas att dö! Vilket utgör en ytterst inhuman oempatisk inställning till människan. ( men döda ting som tex järnväg, tåg osv ska minsann ha statligt bidrag- och rika, polis osv ) -Vad anser du är felet som ligger till grund, för de romer som tvingas tigga, svåra situation? Ett liberalt samhälle utan skyddsnät är orealistisk, inhumant och skapar ett väldigt ohälsosamt ” äta eller ätas ” kallt samhälle.

    • Peter Harold skriver:

      En rom som är sjuk eller diskrimineras i sitt samhälle är inte i position att självständigt ta sig till Sverige för att tigga. Däremot vet vi att ligorna väljer ut människor med lyten för att ta dem i till Sverige och väcka störst sympati. Men det är fortfarande ligorna som tjänar pengar. Och genom att ge pengar till tiggarna och ge dem oproproportionerlig mängd sympati stödjer vi kriminalitet.

      Liberala samhällen saknar inte skyddsnät. Men i ”värsta fall” kan skyddsnäten administreras av andra än det offentliga, vilket inte alls behöver vara dåligt.

      I övrigt finns det många bra beskrivningar över hur den romska ”tiggarkulturen” är strukturerad. Läser man dem så kan man undra vem som verkligen är rasist.

  12. Sanningen skriver:

    Dessutom lär det väl inte komma som en överraskning att jag ej delar dina åsikter här, men hoppas ändå att du tillåter yttrandefrihet här på din blogg, även när det kommer till meningsmotståndare:) Men märker att man upplever allt subjektivt, men det finns en objektiv sanning också och personligen tror jag att den ligger såklart närmare min uppfattning, att media vinklar mer rasistiskt mot invandrare och mer högerinriktat än vänster. Har personligen träffat många av dessa som tigger och fått närmare kontakt, och dessa har absolut inte fejkat sjukdom eller funktionshinder, det är precis så illa som det ser ut! Tro mig, har kunskap och insyn i detta! Det är därför jag blir väldigt ledsen och arg när det sprids så MK lögner om dessa individer som har det väldigt svårt nog ändå! Sedan att det kanske kan förekomma att någon luras,(inget jag kan säga att jag stött på), förminskar inte det svåra lidande och utsatthet för de som är verkligt skadade, sjuka bland de som tigger, Det finns svenskar som luras också!

    • Peter Harold skriver:

      Japp, jag tävlar om att vara den i landet som försvarar total yttrandefrihet, och hittills har jag inte raderat någon kommentar p.g.a. skribentens politiska uppfattning. Däremot raderar jag reklam. Så att försöka sälja Viagra eller cykelpumpar via denna bloggs kommentarsfält går inte. 🙂

  13. Sanningen skriver:

    Tyvärr är nog de flesta romer diskriminerade i Rumänien, det är därför de också tar sig hit. Nej de romer som jag har kommit i kontakt med som tigger finns det ingen liga bakom, deras situation och bakgrund har även tagits upp i media. Det kan vara så att man samåker hit, på så vis ”organiserar” familj, eller man känner varandra. och att man då tar med sig en sjuk släkting eller vän, för de ser inget alternativ, annat än att dö där i Rumänien, Tyvärr är det så illa, att de som är sjuka riskerar sina liv här och på vägen hit. Jag vet även att barn lever på gatan här i Sverige, men ursprung går före att det handlar om barn. Nej jag vet att de inte är fejk, har kunskap kring detta, vissa saker är dessutom omöjliga att fejka. Det är också logiskt att de blir oftare sjuka pgr av de tuffa förhållande, misär de tvingas leva i, och när de heller ej får någon läkarehjälp är det ej konstigt fler blir allvarligt sjuka och dödligheten ökar- enkel matematik och en ond spiral som eu- länder borde ha ambition att bryta!

    • Peter Harold skriver:

      Tyvärr talar allt för att romerna i Rumänien har väldigt svårt för att integrera sig, och en hel del ligger i deras vilja att behålla sin egen kultur ”obefläckad”. Jag har själv en bekants bekant som sade ajöss till sina landsmän och vederbörande skaffade sig ett jobb och en svensk fru. Läkarhjälp får de så gott som gratis här i Sverige, det är bara att uppge att man är ”papperslös” asylsökande.

  14. Sanningen skriver:

    Vad som kommit fram till mig så får de inte samma hjälp eller ”privilegier” som papperslösa. De få som blivit erbjudna jobb här i Sverige har också tagit det och har varit väldigt tacksamma för det. Det är inget jag håller med om att de skulle ha svårt att intrigera sig, samtliga jag pratat med vill verkligen ha ett jobb, leva som andra och har absolut inget mot svenskar! De romer som tigger som jag pratat med har väldigt ödmjuka och varma personer, men kanske med en aning dåligt självförtroende. För att en människa ska kunna intrigera sig innebär att personen ifråga känner sig välkommen till att börja med. Visst det kan säkert varierar som det gör bland svenskar också, viljan att vara en del av samhället, men att generalisera så är nog inte rätt väg, det handlar om individer. Hur som helst, vad man än tror eller tror sig veta och tycker så kvarstår ändå faktum- De behöver hjälp! Barndödligheten är hög! Medellivslängden är låg! De saknar vatten, svälter, lever i misär i Rumänien! Och på gatan här i Sverige!

    • Peter Harold skriver:

      Ja, det låter i mina öron onekligen som ett rumänskt problem i första hand.

      Jag tycker att det är helt ok att det finns organisationer som med frivilligt arbete och frivilligt insamlade medel arbetar för att hjälpa fattiga romer, men jag anser inte att svenska skattebetalare skall stå för deras kostnader. Det känns absurt att vi skall välkomna tiggare; det är ju detsamma som att kapitulera för deras fattigdom och förvägra dem förutsättningarna för att själva ta sig ur sin misär.

  15. Sanningen skriver:

    Sedan vad gäller de papperslösa människorna blir de också oftast nekade vård! Det är en organisation som fått kämpa många ggr oavlönat, för att dessa människor ska få vård, men det hjälper inte alltid. Finns rasism inom vården har jag själv stött på.

  16. Sanningen skriver:

    De som är här redan tycker jag ändå man kunde hjälpa. Det skulle varit annat om en miljon människor kommit hit, men jag personligen anser att vi har råd med detta, till skillnad från Rumänien är vi ett rikt land. Dessutom behöver vi inte ens finansiera detta då det finns eu- pengar avsett till just detta. Det är orealistiskt att tro att det kommer lösa sig för dessa människor inom en snar framtid där, och många kan dö på den tiden. Det behövs fler volontärer till Rumänien tex och påtryckningar mot Rumänien att sluta diskriminera romer! Även en fond för ” eu- migranter” kanske vore ngt? Så kanske de skulle slippa tigga. Och folk slipper bli besvärade.Med förhoppningen att de flesta började jobba så snart som möjligt, vilket jag känner till att tiggare börjat göra här i Sverige. Jag är inte främlingsfientlig, gillar dom flesta verkligen, så har absolut inga problem med att de stannar här. Men det finns inte ens natthärbärge för dessa barn som lever på gatan, omänskligt inget annat!

    • Peter Harold skriver:

      Dessutom behöver vi inte ens finansiera detta då det finns eu- pengar avsett till just detta

      Hur tror du att EU får pengar? Säljer lotter och fikabröd på EU-mötena?😉

  17. Sanningen skriver:

    Dessutom den där galan nyligen man samlade in pengar till ” världens barn” väldigt väldigt bra!! Men inte ett enda ord om dessa barn som tvingas leva på gatan i Sverige däribland en bebis, finns säkert flera, men jag känner till ett fall där en liten bebis lever på gatan! varför hjälper man inte dessa tiggares barn? Har inte de samma värde som resten av världens barn? Eller vill Sverige inte avslöja vilket inhumant rasistiskt land man har blivit, där barn riskerar att frysa ihjäl pgr av faktiskt, rasistiska åsikter, ett land där barn värderas så olika att det gör skillnad på om de ska få leva eller dö!

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

