Vita huset hycklar: Ok att bomba annat lands folk utan lov. Inte ok att hjälpa annat lands folk utan lov.

Bästa läsare!

Det är hopplöst att diskutera Ukrainakrisen på jobbet. ” – Allt är Rysslands fel”, dundrar kollegorna. Jag frågar om de bildat sin uppfattning på något särskilt, t.ex. genom att läsa svenska dagstidningar och följa krisen i SVT och via SR. ” – Självklart, var annars…?!!” blir det direkta svaret.

Det är helt korrekt att Ryssland är en part i krisen. Och vad jag kan förstå är man en motvillig deltagare. Vi har trots det via ovan angivna medier matats med ”fakta” om att machopresidenten Vladimir Putin siktar på att sluka Ukraina och göra det till en lydstat, och illustrerar artikeln/inslaget med Putin stående med en pistol likt en skjutglad bandit.

Jag skall villigt erkänna att jag själv låtit mig luras till viss del av den svenska nyhetsbevakningen. Det var först härom veckan som jag blev varse att Putin gett fribrytarrepubliken i östra Ukraina kalla handen när de bad om ett samgående med Ryssland. Varför tackar Putin nej till dessa områden (som bl.a. ligger på oljefyndigheter) om han är en härskarlysten och maktgalen despot? Hm, någonting stämmer inte här. Och det som inte stämmer är de svenska mediernas berättelse.

Jag säger inte att jag vill dela ut en guldmedalj till Vladimir Putin. Möjligtvis skulle jag kunna tänka mig att ge honom Nobels fredspris, ty den medaljen saknar moraliskt värde sedan det norska rikstingets Nobelkommitté börjat använda fredspriset som reklamyta för Bilderberggruppen. Den ryska inrikespolitiken under Putins ledning är antidemokratisk. Men å andra sidan är hela Ryssland att betrakta som skadat gods sedan evigheter. I ett land med utbredd korruption fungerar inte demokrati. Så jag lämnar Ryssland därhän i detta resonemang, och ber läsaren att fokusera blicken västerut.

Vi är dock fortfarande kvar i Ukraina för några sekunder. Minns hur Sveriges utrikesminister Carl Bildt häromdagen ekade ut sin amerikanske kollegas budskap om att ”det är inte acceptabelt att Ryssland skickar sina hjälpsändningar in i Ukraina utan ett godkännande och Röda korsets medverkan”. I själva verket stod både konvojerna och Röda korsets representanter och väntade på klartecken från Kiev att åka in. Klarsignalen dröjde, och vi vet varför: Kiev vill inte att folket i utbrytarrepublikerna skall få omedelbar humanitär hjälp. As a matter of fact beskjuter Kievs armé (och de militanta ukrainska nationalisterna) civila mål för att skapa panik, och man vill driva så många som människor (ryskspråkiga)  som möjligt på flykt – de flyr i hundratusentals till Ryssland, landet som påstås vilja invadera Ukraina…

Det Carl Bildt sagt i svensk radio och TV om de ryska hjälpkonvojerna utgör en översättning av de neokonservativas budskap från Vita huset. Washington menar att Ryssland inte får agera på ukrainskt territorium (och Washington betraktar de genom folkomröstning utbrutna republikerna fortfarande som ukrainskt territorium).

Sett ur detta perspektiv så kan man konstatera att Vita huset ägnar sig åt fullständigt hyckleri när man säger att man har rätt att angripa mål tillhörande den Islamiska staten som grupperat sig i bl.a. Syrien, utan att be Syrien om lov eller samordna attackerna med den legitimt folkvalda regimen. Syriens utrikesminister krävde häromdagen att USA måste samordna sina attacker med Syriens regering, annars begår USA en fientlig handling mot en suverän nation. (Med tanke på att USA:s armé inte har tillförlitlig lokal information kan man förstå Syriens krav; man vill inte att USA bombar civila mål ”av misstag”)

Det burleska är att USA under lång tid gett både materiellt, personellt och ekonomiskt bistånd till rebeller (separatister) i Syrien för att dessa skall kunna avsätta den sittande syriske presidenten al-Assad (notera hur illa detta rimmar i förhållande till USA:s kritik mot Ryssland). Nu har de syriska ”frihetskämparna” tillsammans med många andra islamistiska legosoldater från olika håll i världen bildat en stark armé som sprider våld och skräck i regionen (bl.a. avrättar kristna och andra religiösa minoriteter).

USA är dock inte ensamma om att röra i denna kokande gryta av förödande geo-politik; även Saudiarabien medverkar till att Mellersta östern skall förbli en oroshärd. Att USA agerar både kontraproduktivt och motsägelsefullt får vi tillskriva ytterligare en part i denna vansinniga lek, nämligen Israel. Det landets regeringar är i ständigt behov av att vara virtuellt hotad, ty annars skulle landet riskera att brytas samman av inre stridigheter. Det är tyvärr så tragiskt att ”alla tjänar på krigen”. Njae, kanske inte de oskyldiga medborgarna som sprängs i luften, skjuts ner eller drivs på flykt. Men gott och väl de herrar och damer som står i position att dra i marionetternas trådar.

Och hur löser makthavarna de nuvarande kriserna? Ja, istället för att utgå från skademinimering väljer man att använda samma metoder som faktiskt skapat kriserna. När skall de lära sig?

Och när skall svenska medier lära sig att förmedla hela bilden?

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Vita huset hycklar: Ok att bomba annat lands folk utan lov. Inte ok att hjälpa annat lands folk utan lov.

  1. Benny H skriver:

    Jag har nog inget större hopp till att våra media ska börja rapportera vad som verkligen sker. När man ser figurer som Elin Jönsson i Moskva och Bert Sundström i Kiev med sina lögnaktiga ”reportage” så inser man att SVT liksom de flesta tidningar styrs från kulisserna. Det som är lite komiskt är att SVT efter några år inte har några större problem med att förmedla sanningen i dokumentärer. Det är väl ofarligt antar jag då tittarsiffrorna är låga och inblandade politiker oftast för länge sedan fått sparken eller pensionerats. Det mest otroliga är att media är så flata mot USA som trots allt står bakom det mesta av alla krig och våld som sker i världen, direkt eller indirekt iscensatt från Washington. Vänner och bekanta i USA är väldigt förvånade över detta svansande för Obama och Vita Huset. I USA håller man gärna den federala regeringen på minst en armlängds avstånd och betraktar Washington med befogad misstänksamhet. Sen kan man undra vilken post Fogh Rasmussen fikar efter eftersom han mer och mer låter som en neocom-papegoja. Karln fattar tydligen inte att han är en pajas som utan Vita Husets tillåtelse inte ens går på toa. En patetisk figur helt i klass med Carl Bildt numera.

    • Peter Harold skriver:

      Jag delar helt och hållet din uppfattning om Fogh Rasmussen. Vi som vet att använda Internet för informationsinhämtning ser gång på gång att Bildt och nämnde NATO-chef använder exakt eller snarlikt ordval som Vita husets hemsida. Det finns bara två sätt att tolka detta som: antingen är det en medveten informationsstrategi med samma budskap men olika förmedlare; eller också är dessa herrar (och damer) så svaga och osäkra ledare att de väljer att ty sig till Vita huset som sällan tar reson, vad som än händer.

  2. Läsare skriver:

    Hej Peter, det är väldigt intressant att läsa din blogg. Du tänker och kan tänka utanför lådan. Har en hel del att berätta om Putin, och papegojan och clownen Fogh Rasmussen. Men först vill jag veta att mina kommentarer kommer att synas. Detta är alltså en första testpost.

    • Peter Harold skriver:

      Hej Läsare!

      De enda kommentarer jag raderar är de som vill sälja saker via denna blogg. Allt annat låter jag stå om inte någon hotar mig med pistol eller säger sig ha makt att låsa in mig bakom galler, fast jag tar mig friheten att replikera. Jag gillar dialog. Givetvis uppmuntrar jag till artigt språk och att man bör undvika beskrivningar som kan besvära folk som läser denna blogg under lunchen. fast på den punkten brukar jag själv fallera titt som tätt.

      Nå, ordet är nu ditt! 🙂

  3. Läsare skriver:

    Brother Nathan:

    http://realjewnews.com/

    Amerika styrs av en judemaffia, AIPAC. Byt ut Amerikansk imperialism med Judisk imperialism och du har sanningen. Neo-con, neoconservative är judiskt kodord för judemaffia. För att förvirra icke-judarna använder judemaffian en massa olika benämningar på sig själva. Neo-con är samma som AIPAC.

    The Israel Lobby (Marije Meerman, VPRO Backlight 2007)

    http://m.youtube.com/watch?v=N294FMDok98

    Vid 32 min förklarar neo-con/AIPAC juden Richard Perle på två min hur judemaffian styr kongressen. Här är Likud/Bolshevik judarnas valda ledare i kongressen och talar om för kongressen vad de skall göra. 30 stående ovationer på en timma. Judinna i grönt är Nutanyahooos kärring.

    Netanyahu speaks to US Congress Pt 1 of 4

    http://m.youtube.com/watch?v=PNnHArM2P9s

    Jag har bokmärkt denna tråden och kollar in snart igen.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

