Nämn inte gatstenarna, kommissarien…

Bästa läsare!

Jag vet inte hur fan jag skall stå ut. Det kryper längs ryggraden på mig. Jag vet att många brukar referera till Kafka när de känner sig som jag gör, men eftersom jag inte läst hans bok hoppar jag över liknelsen. Men jag kan i vart fall säga att jag känner mig frustrerad. Låt mig berätta varför, doktorn…

Det har uppmärksammats att polisen efter kravallerna i Kungsträdgården (där gatstensvänstern attackerade polisen med lösa föremål och knallskott) lagt upp en instagrambild på uppstaplade gatstenar vid Kungsträdgården med bildtexten:

”Någon har byggt ett monument av några gatstenar som kort tidigare kastats mot poliser, hästar och hundar. En lindrigt uttryckt osmickrande arbetsuppgift, att stå under ett regn av sten, bord, stolar och glasflaskor”.

Sveriges Radio skriver att ”inlägget väckte reaktioner i sociala medier”. Jag är väldigt nyfiken på vad det var för reaktioner. Jag har mina gissningar, för några timmar efter publiceringen hade polisen tagit bort både bilden och texten.

Som om inte denna form av självcensur vore nog går skrivbordskonstapeln Varg Gyllander (och jag som trodde att det bara var mediokra deckarförfattare som hittade på knäppa namn på poliser…) ut och säger till medierna att ”bilden av gatstenarna inte skildrade verkligheten”.

Här skulle vi nyhetskonsumenter kunna lämnas med det stora frågetecknet. Kastade vänsterdemonstranterna gatsten på polisen? Eller är blotta misstanken om detta ett ideologiskt tjänstefel där det goda våldet helgar alla medel? Svaret finner jag hos den alternativa nyhetssajten Fria Tider. För det är dessvärre ett faktum att vi idag, i IT-ålderns blomningstid, måste söka på andra sajter än hos Aftonbladet, Expressen, DN och SvD för att ”få hela bilden”. Och medan Sveriges radio mumlar i skägget om att ”enligt uppgift till Ekot stämmer beskrivningen som gavs i det raderade inlägget väl överens med verkligheten” ger Fria Tider läsarna bevis.

sb gatstensvänstern

Jag tycker att det är parodiskt att dessa demonstranter brukar skandera ”Inga nazister på våra gator” och ”Bort med brunskjortorna” när man själva agerar som fascister och uniformerar sig i mörka kläder och maskerar sig. Detta sagt utan att jag därmed uttrycker mina fulla sympatier med de som höll sitt torgmöte innanför polisens avspärrningar.

Men hur kommer det sig att Stockholmspolisens presschef har en annan syn på vad som skedde och inte skedde under tumultet på Kungsträdgården i helgen? Ja, han ger faktiskt ett svar som i mina ögon är väldigt problematiskt:

– När vi upptäckte det här [bilden på de uppstaplade gatstenarna] på kvällen tog vi bort den. Dels därför att den inte stämde överens med verkligheten, dels för att den inte ingick i kommenderingen och den kommunikationsplan vi hade. Där hade vi ordning och reda på vad vi talade om.

Det magiska ordet är ”kommunikationsplan”. Jag har själv – högst ofrivilligt men med ålderns hävd – tvingats vara med om att upprätta kommunikationsplaner på mitt jobb. Varje ord vägs med guldvåg. Ärlighet ersätts med halvsanningar. Uppriktighet får ge vika för omskrivningar. Och framför allt – berätta aldrig något som mottagaren inte vet. Det kan få förödande konsekvenser när den okunnige blir upplyst.

Att gatstensvänstern kastar gatsten är inget som behöver ifrågasättas. Det är lika naturligt som att vatten är vått i temperaturer mellan 0-99 grader (saltvatten kan t.o.m. vara ännu kallare). Så det är lite märkligt att Varg Gyllander ifrågasätter vad hans egna yrkeskollegor upplevt under kalabaliken. Men vi finner sannolikt förklaringen i den beryktade ”kommunikationsplanen”. I denna finns förmodligen regler om att undvika ord och uttryck som retar den politiska vänstern (som omfattar ett brett spektra av militanta AFA-iter till stånkande ledarskribenter som Göran Greider via armén av nyttiga idioter i den svenska journalistkåren hos TV, radio och dagspress).

Även om man inte gått så långt som att använda orwellskt nyspråk – ”krig är fred” – så väcks i alla fall hos mig en undran om vi verkligen kan lita på polismyndighetens budskap? Om man manipulerar sin information för att blidka den politiska vänstern i samband med upploppet i Kungsträdgården, vad finns det mer som vi skattebetalare och väljare inte får veta någonting om? Det är just därför det är så viktigt med medier som vågar granska och rapportera.

Ok, jag avslutar med ett kort klipp på en kille som verkligen skulle behövt en kommunikationsplan…

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Humor. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Nämn inte gatstenarna, kommissarien…

  1. annacarlbro skriver:

    Varför ställer ingen frågan till nån av kravallstaket-stormarna vad hen skulle göra om hen nådde fram till den förhatliga nazist-fascist-islamofob-främlingsfientlige talaren?

  2. Ping: Demokrati under attack | Jan Millds blogg

  3. Anna skriver:

    Jag ställde frågan till en folkpartist som stod i valstugorna i dag, vad han ansåg om att min kollegas dotter som är 21 år, fick sitt utlovade andrahandskontrakt nekat i sista stund eftersom kommunen ringt upp bostadsrättsinnehavaren av lägenheten och erbjudit dubbla hyran för att hyra ut till flykting (bättre behövande???)

    Han tyckte att det var tråkigt men ville inte kommentera saken vidare då han hade bättre saker för sig… Min protest består i att (inte på arbetstid förstås) pilla bort varje klistermärke jag går förbi i tunnelbaneingångarna, som påstår att ”Sverige behöver invandring”. Sen slänger jag den ihopknöcklade skiten i papperskorgen där de hör hemma. Jag tänker att det vore ju helt bisarrt att sätta dit mig för nedskräpning åtminstone. Nedskräpningen står Folkpartiet för.

    • Peter Harold skriver:

      Du vet, politiker uttalar sig aldrig om enskilda fall… 😉 Egentligen borde du låta klistermärkena med ”Sverige behöver invandring” sitta kvar. Jag tror att de ger motsatt effekt till vad det var tänkt som.

      • Anna skriver:

        Ja, det kan du ha rätt i. Att alltfler resenärer irriterar sig på påståendet de får upp i fejan varje gång de passerar stationsingångarna… Jag kanske borde be FP om en bunt klistermärken för att hjälpa de sätta upp ännu fler. Särskilt mycket på arbetsförmedlingen och på platserna där tiggarna brukar sitta.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

