Sångerskan Ruslana ångrar sitt stöd till regimen i Kiev (plus nya uppgifter bestyrker att de ombordvarande på MH017 dog en utdragen död)

ÅTER PÅ MÅNDAG!🙂
Bästa läsare! Jag är just nu lite småförhindrad att blogga p.g.a. andra uppdrag. Därav de senaste dagarnas bloggtystnad. Och jag har tyvärr tvättstuga och andra saker som dödliga ägnar sig åt när de återvänder hem till sina Fantomengrottor.

Hälsar eder Peter Harold

 

 

Bästa läsare!

Ursäkta att jag för femtioelfte gången drar upp Ukraina igen, men jag känner mig lite smått förpliktigad att lyfta fram nyheter som beskriver annat än det som UD godkänt för publicering.

Följande nyhet har kanske inte så mycket sakpolitiskt innehåll, men kanske kan den ändå öppna ögonen för dem som inte hunnit se det jag sett under de senaste år då jag bevakat Ukrainakrisen innan den eskalerade till ett inbördeskrig. Tydligen har kändisars åsikter ganska stor betydelse för vad vanligt folk skall tycka och tänka… så för er med den läggningen kanske följande kan vara av intresse.

Denna gång handlar det om den ukrainska sångerskan Ruslana – som blev politiskt engagerad på den västvänliga sidan under den apelsinfärgade revolutionen efter att ha vunnit den eurovisionsschlagertävlingen – och den presskonferens hon höll vid hemkomsten till Kiev efter en resa ut i landet och till utbrytarrepubliken Donetsk.

Enligt sajten Veterans Today sade hon bl.a. följande:

” – Jag kom till Donetsk och såg något jag inte förväntat mig. Jag bokstavligt talat häpnade. Det faller granater ner över vårt folk! Kriget och all blodspillan måste få ett slut. Om politikerna kommer till en annan slutsats håller de på med någonting skumt. Man sysslar med en hel del fulspel här. Ni journalister måste resa dit för att avgöra vad som är sant och falskt. Om ni törs så följer ni med mig dit nästa gång; då kan ni se allting och förstå mig!

Ruslana mötte under sin resa till ”fiendeland” Alexander Zaharchenk, premiärminister för utbrytarrepubliken Donetsk (och som nyligen utsattes för ett mordförsök), och åkte med honom i en bil. Plötsligt besköts de.

” – Vem som sköt på vem var helt omöjligt att veta. Men det var uppenbart att vi sköt på vårt eget folk. Jag var tidigare den som slog mig för bröstet och sa att vi inte har ett inbördeskrig i Ukraina. Jag hade helt fel.”

Ruslana uppgav också vid presskonferensen att hon var mycket besviken på den ukrainska ledaren Petr Poroshenko (en oligark som handplockades av Vita huset och Bryssel till uppdraget). Vid en demonstration som arrangerades av anhöriga till soldater i den ukrainska armén den 28 augusti vägrade representanter för regeringen i Kiev möta demonstranterna. Hon var chockad över den nonchalans som ”Poroshenkos folk” uppvisar.

Däremot var bemötandet helt annat när hon kom till Donbass och mötte nyss nämnde Alexander Zaharchenk (i västmedier beskriven som en terroristledare):

” – Han lyssnade och förstod mig”.

Ruslana var aktiv i den berömda Maidan-kampanjen i slutet av förra året och tidigare i år, en kampanj som både sponsrades och leddes av agenter och företrädare för Obama-administrationen och EU (med bl.a Sveriges dåvarande utrikesminister Carl Bildt på plats). Vid ett tillfälle innan den tidigare regimen jagats iväg hade hon hotat med att sätta eld på sig själv ifall inte situationen i landet förändrades. Hon fick förändring – ett regimskifte och ett inbördeskrig. Hon utlovades också en plats i Ukrainas parlament som tack för hennes engagemang (okänt om det gått den vägen).

Knappt ett år har gått sedan ”demokratikämparna” började slåss för att få en ny korrupt regering, och Ruslana säger att besöket i Donetsk har öppnat hennes ögon. När skall ögonen öppnas på svenska medier?

Det påstås att det råder vapenvila i Ukraina, men det är ett påstående man får ta med en nypa salt. Det finns samlag som varar längre än ukrainska vapenvilor. Just nu pågår attacker från separatisternas sida mot flygplatsen utanför Donetsk. I medierna beskrivs detta som ”rebellernas brott mot vapenvilan”. Däremot nämns det inte lika tydligt att Kiev-sidan (antingen armén eller de oligark-avlönade nationalistiska legosoldaterna) etablerat sitt artilleri och beskjuter civila mål inne i staden (bl.a besköts en skola under skolstarten varvid en grupp föräldrar dödades).

Den tredje nyheten som kom idag är uppgifter från Holland som gör gällande att man fann passagerare iförd syrgasmask vid nedslagsplatsen för MH017. Denna uppgift styrker den teori jag presenterade i ett blogginlägg i förra månade om vad som verkligen skett med planet, nämligen att MH017 inte alls sprängdes i luften av en missil från marken och gav de ombordvarande en hastig död. Istället tycks deras dödskamp ha blivit mer utdragen än vad jag vill tänka mig. Vid detta tillfälle dödades en nära väns familjemedlemmar. Det har gett mig ett personligt perspektiv på Ukrainakrisen. Hade Carl Bildt stått på de godas sida och istället förhindrat kriget skulle min vän sluppit det lidande hon fått utstå bara för att IMF skall få ge de ukrainska oligarkerna pengar som ukrainska skattebetalare måste betala ränta på.

Den ”oberoende” haverikommissionen har fortfarande inte besökt nedslagsplatsen för MH017, och Ukrainas säkerhetstjänst vägrar att släppa inspelningarna mellan flygtrafikledningen i Kiev och de förbipasserande flygplanen med motiveringen ”vi har redan fastställt orsaken till flygkatastrofen”. Lägg därtill den intetsägande första rapporten som den holländska haverikommissionen levererade, vilken var direkt skrattretande och ett bevis för att MH017 används i ett cyniskt propagandakrig för Vita husets räkning. Jag måste erkänna att jag skäms något oerhört. Vi i det demokratiska väst skall inte syssla med sånt här. Vi skall slåss för sanningen!

Som om inte detta vore nog har utbrytarrepublikernas styrkor hittat massgravar på områden som man återerövrat från Kiev och nationalisterna. I dessa gravar har man bland annat – enligt rebellerna – hittat kroppar som plundrats på inre organ. Någon som sett löpsedelsrubriker om detta i svensk press eller hört fördömanden från svenska UD?

Nu är jag utmattad och tänker gå och vila i sängen med en god bok på magen. Får se om jag orkar läsa något i den.

Hälsar eder Peter Harold

 

Nostalgi på Läsarnas blogg:
Här föreslår jag ett avlägsnande av korset i den svenska flaggan som en motprestation ifall vi kan få se arabiska brudar i bikinis och välrakade afghanhakor, samt hälsade Ukraina välkommen som demokrati år 2006. Vad fan tänkte jag på…?

Lite kultur nu, representerad av den charmige ”surkarten” Rick Wakeman som tar önskningar. Jag kan ju inte enbart blogga om elände i världen. Här något lite skojigare:

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Musik, Nyheter, Politik. Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Sångerskan Ruslana ångrar sitt stöd till regimen i Kiev (plus nya uppgifter bestyrker att de ombordvarande på MH017 dog en utdragen död)

  1. Martin skriver:

    Det finns många holländska familjer från den övre medelklassen som förlorat nära och kära. Den sortens människor är inte att leka med. Washington och NWO dansar på äggskal här.

  2. KZ skriver:

    Bäste Peter Harold, för att förgylla din morgondag ytterligare, så vill jag rekommendera en artikel av Glenn Greenwald, med rubriken ”KEY DEMOCRATS, LED BY HILLARY CLINTON, LEAVE NO DOUBT THAT ENDLESS WAR IS OFFICIAL U.S. DOCTRINE”, om du inte redan sett den. Av rubriken kan du säkert ana innehållet i artikeln. Man blir faktiskt smått illamående av rena rama förskräckelsen vid insikten om vilken typ av människor det är som styr allt elände runt om i världen. Man har faktiskt svårt att ens för bråkdelen av en sekund, greppa hur dessa människor fungerar. Och det är väl just därför de kan härja hej vilt som de gör.
    https://firstlook.org/theintercept/2014/10/07/key-democrats-led-hillary-clinton-leave-doubt-endless-war-u-s-doctrine/

    • Peter Harold skriver:

      Tackar för artikeltipset! Jag hade inte läst just denna artikel, men jag har läst andra på samma tema. Greenwalds sammanställning är förträfflig. Jag skall se ifall jag hinner skriva någon egen reflektion. Jag tänkte försöka skriva något om vad vi kan vänta oss av Barack Obamas efterträdare.

  3. Sofia skriver:

    Här är lite musik på lördagskvällen som beskriver läget i landet:

  4. Jern skriver:

    Asså den killen är kul! Jag menar vår Pjotr alltså.

  5. Ping: Dokumentärtips: ”Malaysia Airlines MH17 – the untold story” (som dock kunnat läsas på Skrivarens blogg) | Peter Harold – Skrivarens blogg

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

