Hur lång tid tar det att lära sig läsa, skriva och räkna? Och vad gör man resten av tiden?

Bästa läsare!

Jag chockade min arbetskollega med att avslöja att jag inte legat på universitet. Och hennes haka dolde det misstänkt kraftiga adamsäpplet när jag förklarade att jag aldrig studerat i en högskola. När jag därtill berättade att jag gått en tvåårig yrkesinriktad gymnasielinje iförd blåställ kom ett besviket ” – Näe..”.

Min arbetskollega har skrivit en massa poäng i nationalekonomi. Till vilken nytta vet jag inte, men det fanns inte i hennes föreställningsvärld att en f.d. lastbilschaufför skall ha förkovrat sig i samma ämnen som universitetsstudenten utan att ha dragit på sig en gigantiskt studieskuld. Det min arbetskollega vände sig emot var att jag har en så kategorisk syn på vad som är rätt och fel när det kommer till nationalekonomi fastän jag inte är skyldig de statliga studiestödsnämnderna en enda krona. Hur har jag hamnat i denna situation, ville arbetskollegan veta.

Svaret är enkelt. Jag har absolut bara en bråkdel av min arbetskollegas kunskaper om nationalekonomi. Jag kan inte namnen på alla instutitioner, jag kan inte allt om monetär världshistoria, och jag har ingen pejl alls på vad saker och ting kallas i den värld som hon lärt sig. Jag har ingen idé om hur man gör när man diskonterar. Terminsförsäljning? Sist jag pratade ”termin” var medan jag fortfarande gick i skolan – och då ville jag att den skulle vara över så snart som möjligt för lovets skull. . Spotmarknad? Ingen aning. Jag sväljer saliv istället för att spotta. Stagflation? Låter som någonting som har med våldssex att göra; kan jag få testa? Apportegendom? Det måste vara en träbit eller en gummiboll som man kastar till hunden.

Alla dessa begrepp och namn kan få en tämligen medelbegåvad människa att rygga tillbaka. Det är svårt nog att försöka få inkomsten att hålla jämna steg med ens utgifter, så att fylla skallen med en massa krångliga och obegripliga ord om ekonomi… nej, det överlåter vi åt ekonomerna. Det vet bättre. De har ju gått på universitet, gubevars!

Jag har varit med om en liknande situation när två flickor i klassen ovanför min försökte mobba mig då jag var sju år. De låtsades prata ett annan språk, men det var ingenting annat än ett låtsasspråk. Jag skulle gissa vad de sa, och varje gissning påstod de var fel, och vad än den ena tjejen hittade på så instämde den andra för att jag skulle framstå som okunnig. Ekonomer som bubblar i TV-rutan har samma strategi som mobbarbrudarna i tvåan enligt min mening. Jag säger inte att de inte förstår vad de själva säger, men de sprider sällan något ljus över mysterierna i världsekonomin heller.

Det som fick mig intresserad av nationalekonomi var G Edward Griffins förträffliga bok och föredragsserie om Federal Reserve System i USA. Jag har visserligen sneglat på ämnet med en viss fascination redan tidigare när jag fick veta att en bank kan låna ut pengar som inte finns, och jag började fundera på vilket sätt detta skiljer sig från ett brottsligt pyramidspel.

När jag studerat ”The creature from Jekyll Island” förstod jag att vi medborgare faktiskt är lika duperade av ekonomerna på samma sätt som när de två elaka skolkompisarna som pratade låtsasspråk. Därifrån visade det sig snart finnas en rad dokumentärer och litteratur som enkelt och med ett begripligt språk förklarar tingens ordning för en människa som likt jag har hållit sig under CSN:s bidragsradar. Och ämnet är faktiskt principiellt sett inte särskilt avancerat. Nationalekonomi handlar om att antingen göra vad man har råd med, eller låta någon annan betala. Skyddade bakom en till synes ogenomtränglig mur av svåra begrepp och tillkrånglade regelverk har vi ett system där nationalekonomin baseras på ”någon-annan-betalar”-politik.

Nå, vad har allt detta prat om mina amatörmässiga studier av nationalekonomi att göra med rubriken i dagens blogginlägg? Tja, jag tog mig själv som ett exempel här ovan. Under de 11 år jag gick i grundskola och gymnasium hade jag ingen kontakt med den nationalekonomiska vetenskapen. Den kontakt jag haft med ämnet som medelålders vit heterosexuell man i storstad avgränsas till ett kunskapsintag som jag fann behov av genom ett eget intresse, och jag gjorde det för att i egenskap av röstberättigad medborgare skaffa mig en mer adekvat bild kring det som våra politiker försöker dölja för oss.

Med andra ord, trots elva års studier hölls jag okunnig om kanske det allvarligaste systemfelet i vårt samhälle. Hade jag varit mindre okunnig ifall jag studerat i högskola och universitet? Nej, förmodligen inte. Min arbetskollega som de facto studerat nationalekonomi på universitet ansåg att välståndet utgår från en stark skattefinansierad stat. Hennes universitetspoäng har inte tillfört henne kunskap som förändrat hennes syn på den svenska socialdemokratins förträfflighet, om jag nu skall låta (S) få symbolisera politikerna önskan om ett högt skatteuttag. Och den insikten hade staten redan prackat på mig under de 9 obligatoriska skolåren…

Min arbetskollega är lite upprörd över att jag förkovrat mig inom hennes disciplin utan att sitta en enda dag i en ekande föreläsningssal och drabbats av efterföljande avier med krav på regelbunden återbetalning av studieskuld. Denna effektivitet är hon lite främmande och skeptisk inställd mot. Jag har knappast lärt mig allt hon kan, men å andra sidan har jag full tillämpning av det lilla jag lärt mig. Jag har nämligen lärt mig det jag behöver, och skippat resten.

Låt oss leka lite med tanken kring på att man skulle kunna ha samma approach ifråga om vad vi lär oss genom den obligatoriska studiegången. Det kan vara intressant att resonera kring detta nu i tider då den svenska vänstern vill hålla tonåringarna fastlåsta i skolbänken för att inte besvära vuxenvärlden med arbetslöshetssiffror. Hur lång tid tar det att lära sig skriva, läsa och räkna?

Enligt Vetenskapsrådet kan ungefär en tredjedel av barnen läsa lite redan innan(!) de börjar i skolan. De känner igen bokstäver och de har börjat förstå hur dessa låter (även om vissa elever kan ha problem med sche-ljudet, i synnerhet de som vill briljera och stava till ordet ”sjuk” enligt samma princip som man stavar till ”kiosk”; min fröken blev högröd i ansiktet och slet nästan sönder mitt papper med suddgummit). Under klass 1 kämpar de flesta barnen med att kombinera stavelser till meningar, och till tvåan börjar det flyta på. I trean dyker det upp en och annan bokslukare som springer till skolbiblioteket flera gånger i veckan, och alla barn kan skriva hyfsat begripliga texter. I fyran har man lärt sig samtliga fyra räknesätt. Vad gör man resten av tiden?

Ja, det borde egentligen inte vara provokativt att fråga vad barnen gör i skolan. Man bör också fråga varför barnen gör det som de gör i skolan. När jag läser ur läroplanen börjar jag förstå att skolan inte bara är ett forum för lärande, utan också för ren och skär indoktrinering:

Skolväsendet vilar på demokratins grund. Skollagen (2010:800) slår fast att utbildningen inom skolväsendet syftar till att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden. Den ska främja alla elevers utveckling och lärande samt en livslång lust att lära. Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på.

Det är ganska fascinerande att trots denna fullständiga öppning för total socialisering av svenska skolbarn finns det en fortsättning på paragrafen som jag undrar hur den kan få stå orörd utan någon politiskt korrekt omformulering:

Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla. I överensstämmelse med den etik som förvaltats av kristen tradition och västerländsk humanism sker detta genom individens fostran till rättskänsla, generositet, tolerans och ansvarstagande. Undervisningen i skolan ska vara icke-konfessionell.

Var är HBTQ-perspektivet i denna kravspecifikation? Oj, oj, oj, vad denna läroplan måste vara otäck läsning för moderna feminister som konstruerar fler kön än de som naturen skapat.

Och så krääääänkande det måste vara att läroplanen stipulerar att undervisningen skall bedrivas i överensstämmelse med kristen tradition. Häpp! Ja, till och med jag har lite svårt för den formuleringen. Ungjävlarna borde ju minst av allt få lära sig att inte pilla på sina organ om natten, ty Bibeln har sagt sitt om att spilla säd på berget!!! Inte för att det kommer mycket säd före fjärde-femte klass, men ändå. Kidsen borde ju lära sig att den som smädar Gud skall stenas till döds (om nu Bibeln skall vara en bärande del av kristen tradition). Samma sak med judar som samlar ved under sabbaten. Dö för fan! Säger Bibeln i vart fall.

Nej, skämt åsido. Formuleringen i läroplanen här ovan skrevs med den godaste av politiska intentioner. Det vi kallar för ”kristna traditioner” är pysmyset i svenska kyrkor där Hin Onde lyser med sin frånvaro, och kyrkobesökarna förväntas blott öppna sina hjärtan för Guds kärlek och lägga lite i kollekten. Svensk kristenhet är ganska harmlös så länge den följer Bibeln lika selektivt som när en sosse följer sin lista med uppsatta vallöften.

På fem år lär sig svenska barn läsa, skriva och räkna. Resten av tiden? Tja, det är väl där socialiseringen kommer in. Lite tyska, sedan något besök av en överlevare från Aushwitz som klarat sig från gaskammaren genom att gå baklänges; lite algebra, sedan ett besök från RFSL som berättar att sex inte är en siffra, och beskriver hur mycket glidmedel som behövs för att ha analsex; lite fysik för att förstå hur elektricitet fungerar och ger ljus och värme, därefter en teaterpjäs som påvisar att pappor är omänskliga och borde utrotas, främst för att de lyser med sin frånvaro under barnens uppväxt; lite samhällskunskap som beskriver hur Sverige styrs, därefter några politikerbesök utom från de partier som inte står för rätt värdegrund; ett avslutningstal av rektorn som påstår att skolan kämpar för individernas rättigheter och som sedan patrullerar med föräldraföreningen för att kontrollera så att inte studenterna röker och dricker på avslutningskvällen.

Ju mer jag tänker efter, desto mer mysko känns skolväsendet. Om vi bortser från de fundamentala kunskaperna – eller de äkta kunskaperna – så fylls våra barn av en hel del tyckande från de som auktoriserats att utbilda ungarna. Ibland matchar detta tyckande med barnens lust för lärande, men oftast rimmar det mest med utbildarnas egen världssyn som de vill klistra på andra föräldrars barn.

Riktigt mysko blir det när man inser att politikerna vävt ett nät som inte skall låta ett enda barn passera utan statligt kontrollerad utbildning. Är det inte lite obehagligt? Hemskolning är i praktiken ogenomförbart i Sverige, men växer i USA. Skall vi tro att det verkligen är som politikerna i landet säger ”för att alla skall ha en lika stor chans att bli civilingenjör eller popstjärna/idrottsman”? Eller är det bara för att politikerna skall forma alla barn till lätthanterlig valboskap?

Jag tror vi alla vet svaret på den sista frågan.

Oturligt nog lyckades politikerna inte förta min livslånga lust till kunskapsintag – oturligt för politikerna i alla fall – även om det kändes som att skolan höll på att åstadkomma just detta. Ty den kunskap jag inhämtar nu som medelålders går faktiskt emellanåt stick i stäv med vad jag lärt mig under de 11 år jag var under statens kontroll. Känslan av att ha blivit lurad är påtaglig. Till och med min arbetskollega som pluggat nationalekonomi före 2008 känner sig lurad. Både på pengar och på insikt om att det finns alternativ till den keynesianism som predikades av hennes lärare på universitetet.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Hur lång tid tar det att lära sig läsa, skriva och räkna? Och vad gör man resten av tiden?

  1. Martin skriver:

    Bravo!

  2. Sofia skriver:

    Du skriver finstämt ironiskt,
    jag tycker om det!

  3. Rune skriver:

    Här får du en länk till en som ofta har en hel del att säga om ekonomernas fikonspråk.
    Rune
    http://parasitstopp.wordpress.com/

  4. Mikael skriver:

    Det blev många skratt den här gången. Har du aldrig funderat på att praktisera ståupp komik.

  5. Benny skriver:

    Bra inlägg Peter! I ekonomernas löjliga värld så har Italien lika stor ekonomi som Ryssland vilket ju faller på sin egen orimlighet för en normalt funtad person! Ett annat exempel är att Kinas och USA:s ekonomier anses lika stora även om Kina nu passerat USA även i ekonomernas värld. I länder som Kina och Ryssland pågår mängder med ekonomisk aktivitet som inte finns med i statistiken och det är därför som alla mer eller mindre korkade ekonomer tror att detta är sant. Det räcker ju bara med att åka till Kina och kolla in alla gigantiska jättestäder med enorma industriella komplex överallt och jämföra med USA där man i stort sett lagt ner verksamheten för att förstå att det är något som inte stämmer. I våra pengatryckarekonomier i väst finns massor av övervärderade valutor som på konstlad väg håller uppe vår köpkraft medan Kina gör allt för att undervärdera sin valuta för att hålla uppe exporten. Detta kan ju givetvis inte fortsätta länge till och ”våra” politiker och de flesta ekonomer gör allt för att dölja detta. En ekonomisk krasch som får 2008 att verka som en mild västanfläkt väntar oss och allt detta för att vi har politiker som undanhåller fakta för folk. Det postindustriella samhället som våra ledare skapat fungerar bara så länge du lyckas lura i resten av världen att våra pengar är värda så mycket som det står på sedlarna. Att exportera sin industri till andra länder är korkat och framförallt kontraproduktivt i längden men är naturligtvis ett genialiskt grepp om man lyckas upprätthålla detta illusionsnummer. Dock måste vi alla inse att denna era är på slutklämmen och hur vi vanliga knegare ska skydda oss vid kraschen har jag inget svar på, men reella värden som skog, fastigheter m.m är nog en utväg om man har möjlighet att komma över sådant.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, jag hörde något liknande om Ukraina där det fanns byar utan någon egentlig tillgång alls på kapital, ändå levde folk där. Förklaringen var att invånarna etablerat en fungerande lokal (svart) marknad. Detta kan ju vara en av orsakerna till att Kiev-regimen är så ivriga att få kontroll över provinserna.

      Med tanke på att så många börjar tjata om en skattepolitisk omställning och börja beskatta mark och egendomar mer än arbete känns det som att statens fogdar kommit till samma slutsats som du… 😉

  6. Jern skriver:

    1 9 4 6 års skolkommission:
    Efter regeringsskiftet 1945 tillsatte den socialdemokratiska regeringen en parlamentariskt sammansatt skolutredning–1946 års skolkommission–i denna ingick bl a Alva Myrdal–och 1940 års skolutredning avvecklades. Med den tidigare utredningens digra material som
    underlag lade den nya utredningen ett principbetänkande som innefattade förslag till riktlinjer för utvecklingen mot en nioårig obligatorisk skola–alltså nio års skolplikt. Kommissionens
    program 1948 för en 9-årig obligatorisk enhetsskola fattades i bred partipolitisk enighet. Man
    slog fast att ”Skolans främsta uppgift blir att fostra demokratiska människor” och ”att omdana
    skolan i överensstämmelse med det demokratiska samhällets struktur och liv.”
    Alva Myrdal – ständigt dessa ”vesslor” som beslutsamt och med långsiktighet bit för bit dekonstruerar våra folk och samhällen. Jag ser idag att Kent Ekeroth är i Israel och får tala i TV. Han kan stanna där nere likaväl som jihadisterna.

    • Peter Harold skriver:

      Jag lyssnade på något föredrag som drog ner byxorna på alla dessa demokratiivrare. minns inte vem som höll i föredraget, men det påpekades att en annan samtida med paret Myrdal var Mao-tse Tung också talade sig varm för demokrati.

      Japp, herrar Ekeroth är väl den största garantin för att (SD) inte kommer göra något radikalt någonsin, inte ens om de lovar att göra det.

    • Sofia skriver:

      Alva och Gunnar Myrdal har haft mycket stort inflytande både i Sverige och andra länder.
      De blev utvalda att 1929 studera i USA som Rockefellerstipendiater.
      Vad låg till grund för att just de utvaldes?
      Alva var den högst rankade kvinnan i FN.
      Paret Myrdal beskrev själva sin politiska uppfattning som RADIKAL.
      Deras son Jan beskrev den socialdemokratiska skolan som fördummande för det enkla folket, och att DET VAR MENINGEN FÖR ATT HÅLLA DEM NERE!

      • Peter Harold skriver:

        Japp, och Rockefeller var en av krafterna bakom att förlänga de två världskrigen, så jag har väldigt svårt att se att Myrdalarnas stipendium hade något som helst gott med sig.

  7. Majsan skriver:

    Mao, du har allmänbildning och klarar att utöka den när du vill.

    Vet inte hur många högre akademiker jag stött på som inte kan ett spår utanför vad de läst, samt i värsta fall inte ens kan applicera de kunskaper förmodas ha på ett angränsande segment. Att akademipoängen stiger dem åt huvudet och det på något sätt tros att just deras område är allt de behöver veta. Det är som att kunna svenska framlänges och baklänges, men sedan inte antingen kunna läsa norska med lite svårighet (som blir lättare ju mer man provar) eller anser att det behövs inte ens försökas för svenska är allt de behöver

    • Peter Harold skriver:

      Eller som mitt favoritcitat; ”han kunde ordet häst på åtta språk, men när han skulle rida köpte han en ko”…!

      Ja, utökande eller omprioritering av de allmänna kunskaperna. Ibland känns det som att hårddisken är full.🙂

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s