Vad blir det för politiskt inkorrekt mat idag, pappa?

Bästa läsare!

Vinterkränksjukan står i full blom. En zigenare som företräder en zigensk ungdomsorganisation anser att det är kränkande av vissa matställen i Stockholm att servera zigenarwürst. Och jag som trodde att zigenare blev kränkta av att inte bli serverade…! 😉

Skämt åsido. Jag avundas alla dessa människor som har tid att leta efter företelser som kan tolkas som orsak till harm hos diverse minoriteter. Ibland också utan att rspektive minoritet själva ens reflekterat över saken. I andra fall har känslosvallet gått högt i årtionden. Jag tänker t.ex. på ord som ”negerboll”. Och nu upprörs man alltså över namnet ”zigenarwurst”. Denna korv är – som SVT skriver i sin rubrik – främlingsfientlig.

Korven ifråga är en s.k. knackwurst som har sin härkomst från Thüringen. Även i olagat skick är den skivbar och gjord på magert nötkött och fläsk samt bacon, kryddad med salt, peppar, spiskummin, muskot och stark eller mild paprika om nu min skoltyska inte sviker mig alltför mycket. Diametern måste överstiga 46 mm. Jag TROR att EU har inspektörer som kollar upp tjockleken… Apropå tjocklek: Leif GW Persson serverar zigenarkorven med surkål och fransk senap. I alla fall i sina böcker.

Romska ungdomsförbundet kräver att stockholmska korvförsäljare byter ut korvnamnet eftersom ”det är kränkande” att kalla den för zigenarkorv. Exakt på vilket sätt har jag svårt att förstå eftersom romer inte kallar sig för zigenare. Och om romer inte kallar sig för zigenare torde det ju inte finnas några sådana. Fast jag medger att resonemanget kan halta lite; även om vi inte säger negerboll så vet vi att det finns negrer. Fast samtidigt ändå inte. Ah, vad tung i huvudet jag blev nu.

Romska ungdomsförbundet menar att användandet av Z-ordet påminner romerna om att de är mindre värda (dock inte lika nedvärderade som om de hade blivit kallade för ”svenne”…). Uttrycket zigenare väcker enligt förståsigpåarna fördomsfulla associationer, som t.ex. att zigenare är tjuvaktiga och våldsamma. Ordföranden för föreningen Unga Romer förklarar därför att de – enligt SVT – vill ”i första hand lösa det här fredligt”. Om korvhandlaren ”reagerar med ilska” kommer föreningen att polisanmäla korvhandlarna för hatbrott, förklarar ordföranden.

Undrar om en utebliven reaktion från korvhandlarna kommer räknas som ”ilska” i dessa hypersensibla tider där till och med antirasism kan vara rasism?

Förutom negerbollar och nu zigenarkorv har politiskt korrekta åsiktspoliser upprörts över Nogger med lakritssmak. Men det finns mängder av kränkta grupper att stå upp för i samhället. Härnäst kan vi förvänta oss ett korståg mot ”bruna bönor” (jag säger bara Jessica Folcker, där har ni en söt brun böna), ”fattiga riddare” (osäkert om PK-vänstern skulle lägga två strån i kors för adeln, men i alla fall), ”raggmunk” (alla vet att munkar inte får ragga, så detta är hets mot deras celibatslöfte), ”sprängd anka” (namnet ger upphov till posttraumatisk stress för krigsflyktingar), ”lappskojs” (här behöver jag inte förklara, samerna har ju länge toppat listan över det mest lättkränkta folkslaget i kungariket Sverige), ”böckling” är ett nedsättande epitet på homosexuella män, ”röding” är ett nedsättande men korrekt epitet på den politiska härskarklassen i vårt rike sedan ett par veckor/årtionden tillbaka. ”Pitepalt” är ju uppenbart en illa dold kränkning riktad mot alla ovuxna pojkar från Piteå. Und so weiter.

Som om det inte är nog med att hälften av dessa maträtter ger cancer, diabetes och ångest i nämnd ordning – man kränker därtill en massa stackars oskyldiga människor genom att äta all denna politiskt inkorrekt namngivna föda. Och det måste folket med moraliska pekpinnar beivra. Fast det är kanske bara fel om denna mat äts av vita medelålders heterosexuella män? Kvinnor som stoppar i sig en utländsk kåldolme påstås ju göra sin plikt mot både rasism och patriarkaliskt förtryck…

Det är dock märkvärdigt att medierna och PK-organisationerna inte uppmärksammat en annan korvrätt på korvhandlarnas meny; ”Stockholmare”. Tydligen är det helt ok – kanske till och med önskvärt – att driva med oss som bor i huvudstaden. Men när vi driver med dem som driver med oss, då kallas det visst för hat. Näthat. Smaka på den du, käre medborgare!

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Vad blir det för politiskt inkorrekt mat idag, pappa?

  1. Sofia skriver:

    Om man kan inkassera 50-100 tusen SEK från DO genom att påstå sig vara kränkt, så är det väl klart vad man gör…

    • Peter Harold skriver:

      Ja, det var min första misstanke här. Men man skall inte heller underskatta värdet i publiceringen. Istället för 100’000 i skadestånd från korvnasaren kanske man kan få 500’000 i bidrag från staten för att ”motarbeta främlingsfientlighet” eller liknande.

  2. Benny skriver:

    Det kallas nysvenska Peter! Allt är precis tvärtom i det språket nämnligen…ungefär så här fungerar det: President Putin pratar hela tiden om fred och att konflikter ska lösas med förhandlingar, han blir kallad för krigshetsare och anstiftare till krig! Obama en president som bombar och startar krig runt om i världen kallas fredsvän av nysvenska sanningsministeriet och att USA minsann måste bomba för att skapa fred. Negrer ska kallas mörkhyade eller färgade och zigenare är romer får vi även lära oss! Givetvis så ska man inte kalla folk för något de inte vill kallas, men finns det verkligen en neger i närheten varje gång man ska köpa negerbollar som tar illa vid sig? Samma med zigenarkorvarna…fast det är klart, det är lite svårare att se om man har en zigenare i närheten som kan höra dig. Sen gillar man heller inte att Ryssland moderniserar sin militär, det kallar man upprustning i nysvenskan medan USA som ensam står för mer än 40% av världens militära utgifter bara upprustar för att ”försvara” sig mot hotet från den s.k terrorismen. Man borde ha ett ämne i skolan som kallas medieträning där eleverna lär sig att förstå och sortera bort allt skit som politiker, propagandister och medier försöker lura i folk

    • Peter Harold skriver:

      Ja, det är ju också individuellt vad folk inte vill bli kallade. Jag kom i en besvärlig situation där vi hade en kenyan på jobbet som anmälde sig frivillig till uppdrag med orden ” – Det fixar negern”. Om någon annan skulle föreslå honom med samma ordval skulle passerkortet bli indraget påstört.

  3. Anna skriver:

    Vinterkränksjukan, ja. Jag kan leverera lite till kränksjuka eftersom vintern är annalkande. Nu drar vi på stövlarna och osynlighetskappan. Vi ÄR här men syns inte. Jag var nämligen på möte med rektorn på nya skolan i går som ligger i Solna eftersom det var dit vi hade skrivit på ett byte till, men som blev återkallat pga att ”bytaren” förstod att lägenheten inte skulle bli bostadsrätt pga regeringsskiftet. På mötet närvarade också socialtjänsten i Bromma, som är den kommun vi tyvärr tillhört sedan 2008. Hon närvarade eftersom hon försökt allt för att få till stånd en flytt närmare sonens skola dit vi ”flytt” efter att han mobbats pga mina politiska åsikter samt det faktum att jag varit i krig med svenska bostäder som påstår att jag eller vi inte kan bli påverkade av att bo intill den elcentral som försörjer hela kvarteret med dess elförsörjning.

    Räddningen blev alltså undandragen i sista stund. Igen pga poltiker. Hade jag haft kontakter med undervärlden som kunnat leverara dödsbringande brevduvor till berörda politiker hade jag mer än gärna offrat en hel del för att få se dessa politiker sprattla och skrika tills de slutat sprattla. Jag hade känt mig aningen lite mindre misshandlad. Med tanke på att jag befunnit mig i politikers våld sedan jag blev ensamförälder 2007- kan jag faktiskt ge anspråk på att få känna mig kränkt. Med råge.

    Men det är just HÄR det skiljer sig- att ha förmånen att vara KRÄNKT är en förmån jag aldrig ens kunnat åtnjuta. Att vara KRÄNKT är en lyx. Tänk hur många lyxiga livsöden som uppfunnits genom vårt lands lagar? Helt FANTASTISKT. Måste ju faktiskt sakna motstycke om ni frågar en kunnig jurist.

    Jag har i dag varit på sonens nya skola i Solna i en timme efter att jag kommit eftersom han inte hade lekt färdigt. I morse tog jag emot en kille som kom med taxi (chauffören frågade om jag kände honom och han går ju i sonens klass) så han fick gå med oss till skolan. Under den timme jag väntade hämtades 3 andra klasskompisar med taxi. Jag frågade fröken om det fanns många andra som bodde långt ifrån. Njae- deras föräldrar börjar ju så tidigt så de får skolskjuts, blev svaret. Jag kände hur jag liksom sjönk ihop. Mindes alla dessa stunder av total utmattning, av total förnedring då sonen fått riktiga psykbryt på tunnelbanan hem. Alla dessa pengar i utebliven lön. Som jag gått miste om. Om jag hade fått skolskjuts hade jag kunnat jobba ungefär flera år till sammanlagt. Det intressanta är att ingen av dessa barn som fått skolskjuts är barn till ensamstående förälder, utan de har antingen sammanboende eller växelvist boende.

    Jag har varit helt ensam. i 8 år snart. Jag har INTE fått någon avlastning ALLS eller hjälp till att kunna passa mina arbetstider. Jag har fått avstå. Dvs fått välja mellan sonens eller att jobba. Jag kan inte beskriva hur djupt lurad jag känner mig. Inser att jag haft en stor jävla kuk i röven på mig hela den här tiden.

    Jag har ställt frågan till socialtjänsten i bromma som jag hoppas kan ge mig ett ärligt svar. Får jag inte rätt svar kommer jag garanterat tatt gå med i svenska motståndsrörelsen. Inte för att jag vill vara ball- utan för att jag bara måste om jag ska slippa bli helt galen. Är det ingen som ser mig?
    Den avgörande frågan lyder:

    Är det Solna kommun som särskiljer sig när denna erbjuder ALLA föräldrar med obekväma arbetstider, skolskjuts för deras barn? För att kommunen anser att alla föräldrar ska kunna jobba oavsett arbetstider?

    Eller: (vilket jag hoppas är fel hypotes)

    Kommunerna i stockholms län har likadana regler för skolskjuts. De har vissa kriterier de går efter. De sökanden med svensk härkomst trots låg utbildning (vilket de utgår ifrån när man har knökiga arbetstider) förväntas kunna byta jobb utan vidare åtgärd från socialtjänsten. Detta eftersom man fortfarande utgår ifrån den arbetsmarknad som fanns innan förre regeringsskiftet och innan ”valfriheten” infunnits sig hos Herr Och Fru Andersson som köpt sig en bostadsrätt i Bromma.

    Emedan alla familjer med inhemsk härkomst- visserligen lika ”lågt” utbildade som de ”multikulturella”, men som ses som de föräldrar de anser ha en bättre chans till att få ett jobb med kontorstider. Familjer som min som försökt stå på egna fötter- har med all tydlighet puttats bort med hjälp av kommunerna som stiftat en form av mobba-ut-ickepoltiskt-korrekta-åsikter-eller-familjekonstellationer-klubben. Kan du svenska så kan du FUCK OFF! DU innebär inga poäng för oss! Det är så vidrigt att jag inte finner ord. Jag har anat detta hela tiden. Men inte egentligen fått bevis för mina farhågor. Jag är inte galen. Det borde vara en tröst. Men det är det inte. Vilket land ska jag söka asyl till?

    • Peter Harold skriver:

      Wow, då de får skolskjuts för att föräldrarna jobbar besvärliga tider? Ja, då kan jag förstå att det känns bittert att kommunen inte rör ett finger för din skull. Och snart har de lagt ner Bromma flygplats så att man får plats med alla nyanlända som skall göra så Sverige passerar 15 miljonersnivån inom 10 år.

  4. Anna skriver:

    jaha- är det DÄRFÖR som man lägger ner Bromma flygplats. Då hade sonen rätt , men ändå helt fel. Ja, han har tyvärr lärt sig läsa rubrikerna på löpsedlarna. Han kommenterade nämligen; Jaha: Bromma läggs ner- men det är väl bra för då kan ju inte alla komma hit!

    Men han hade mer rätt än jag. För jag kopplade inte alls, bara tänkte att Lövskallen av princip var emot allt som moderaterna var för. Dvs att inflytelserika kunde spara resvägen från Arlanda och alla dessa villaägare som hatat bromma sedan så länge. Jag som blivit uppvuxen mer eller mindre på bromma som liten då min pappa jobbat där i många år, känner ett sting av pappasaknad när jag hör flygplanen. Undrar var de är på väg, eller var de varit…

    Jaja, men så tillhör villaäarna i bromma en bortskämd elit. Ett Sverige som snart är förbi. Som tampats med lyxproblem och som inte har en jävla susning vad som kommer istället för flygplan…

  5. Anna skriver:

    Uppdaterar min förra kommentar ang skolskjutsen. Efterforskningar jag gjort visar att socialtjänsten jag haft kontakt med då jag försökt få rätt till förtur till ett byte av lgh som innebär att jag kan jobba flera timmar och slipper resa 4 timmar dagligen, inte haft en susning om vad andra avdelningar på socialtjänsten gör och haft befogenheter att göra. Fenomenet stavas” Flyktingstatus”. Denna status hänger med de som en gång infallit under denna kategori, i till synes evigheter. Åtminstone så länge du uppbär någon form av upprätthållande av livsuppehållande åtgärder (haha, min ordvits).

    Detta innebär att så långe du innehar denna status oavsett om du är sammanboende med den andra föräldern, eller annan hitkommande släkting, erhåller du hjälp med hämtning /lämning på dagis eller skola upp tills att barnet är vuxet. Dvs upp till dess att barnet fyller 18 år, eller längre om barnet studerar och bor hemma.

    Jag inser nu socialtjänstens frustration då de inte riktigt insett vad det varit som rektorn på förra skolan intygade om. Det FINNS praktisk hjälp att få för föräldrar. Men bara om du innehar flyktingstatus. Ensamstående föräldrar med enbart sina egna föräldrar som själva kämpar mot cancer- göre sig icke besvär att ansöka. Det har de tydligen inte kunnat göra sedan 1980-talet.

    Hepp! Angående att jag kontaktat SD ordföranden i Solna angående detta, kan jag tyvärr bara meddela att han sänt ett sms. Tack för sms. Typ. Nej. SD är inte HELLER intresserat av denna information.

    Tack för kaffet!

    • Anna skriver:

      Menar ju självklart inte att socialtjänsten hämtar och lämnar ”barn” oavsett ålder även i tonåren. Det jag menar är att du som är förälder som en gång uppburit flyktingstatus fortsätter att uppbära tjänster per automatik, genom socialtjänsten. Det kan handla om tolk, modersmålsundervisning eller att en soctant följer dina barns uppväxt, vilket ju kan vara bra om det är en bra tant och mindre bra om det är en moralkärring.

      Jaja, orkar inte mer nu. Tur att detta inte är flashbackforum- hur orkar ens folk där? Är det ens ”folk” Är det inte bara en massa utsända från träsklandet som påstår sig vara från lalalalaland som skriver där? Vet inte varför, men jag råkade trilla in där pga ett ämne i dag.

    • Peter Harold skriver:

      Så då är frågan: vart fan skall man ta sin flykt till nånstans?

      • Anna skriver:

        Jaa, das ist das bigg kvestjöön, käre Watson. Vat to doo, vat to doo… Finns väl bara 2 alternativ- flytta utomlands hade jag gjort om jag vore pigg pensionär. Till ett ställe där pengarna räcker till mer än det mest nödvändiga. Hyran äter ju upp alltför stor del av kakan i Sverige. Helt makabert egentligen. Eller så vinner man på lotto och köper hus i ett bättre område där man fortfarande hälsar på varandra och har något gemensamt med varandra, så att barnen kan få vänner och ett normalt liv med fritidsaktiviteter och kunna utvecklas till en sund och glad människa. Något som inte verkar vara möjligt i en gudsförgäten skithåla som vi vistas i.

  6. Anna skriver:

    Och så får du en självklar ”present” lagom så här års i form av att hela familjen får varsin 5 tusen lapp för julkappar eller semesterresa lagom till jul och höstlovet. Nu menar jag inte 5 000:- för varje familj. Jag menar att varje medlem får 5 lax varje år den här tiden på året. Jag missunnar de faktiskt inte det, om det inte vore för att de redan har 2 föräldrar med lönebidragsjobb på heltid. Medans jag har fått söka bidrag till FVO varje år. Dessvärre måste det förflyta 13 månader mellan ansökningarna. Så det är ju inte varje jul vi fått de. Inget jag räknat med men det känns liksom lite bittert att vissa tar allt det där som självklart.

    Det är som sången barnen får sjunga i skolan: ”Alla är lika mycket värda” ”Det spelar ingen roll vem som var här först”…

    Jag känner sorg. Stor sorg att jag inte förmår spela pokerface inför min son. Jag blir helt knäpp av allt dubbelspel.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

