Nostalgi: Polisen jagar MC-galningen som förstörde min nattsömn fram till 20 juli 2011

Bästa läsare!

För er som har gott om tid, eller är fascinerad av biljakter, rekommenderar jag följande videoklipp från kameran på den polisbil som försökte stoppa den körkortslöse unge galning som förpestade tillvaron för de sovande i Johanneshov, Enskede, Sköndal och Vega med sin jävla ylande motorcykel. Tag gärna ett åksjukepiller innan ni kollar; jag pallade med jakten söderut på Nynäsvägen (var faktiskt inte långt därifrån när polisen åkte förbi) innan jag började längta efter de trygga biljakterna i Hollywood.

Det hela fick i alla fall ett lyckligt slut; MC-föraren körde ihjäl sig utan att någon annan behövde stryka med. Till och med den korkade flickvännen som satt på bönpallen klarade sig. Nope, jag kan inte känna det minsta empati. Det krävs inte mycket fantasi för att föreställa sig vad som hänt om killen tappat balansen och flugit över mitträcket och rakt in i en mötande bil med sin hoj. Den som utsätter sina medtrafikanter för sådan risker förtjänar inget annat än en personlig Darwin Award.

I övrigt är det intressant att höra polismännen i bilen tala med fruktan om att stanna utanför McDonalds och konfrontera motorcykelföraren när denne har ett hundratal andra MC-burna ungdomar på platsen.

Hälsar eder historiestuderande Peter Harold som ber alla att krama varandra i trafiken.

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Bil & trafik, Brott & straff. Bokmärk permalänken.

22 kommentarer till Nostalgi: Polisen jagar MC-galningen som förstörde min nattsömn fram till 20 juli 2011

  1. Benny skriver:

    Tja, nostalgi drabbas man av när marinen drar igång dessa budgetubåtar igen. Ove, en helt oskyldig fiskare blir beskylld för att vara en spetznas och en cirkelkörande vattenskoteråkare blir tagen för en ubåt. Ett fartyg som väntar på kajplats för att lasta utanför Stockholm blir ett ”moderskepp” för miniubåtar m.m. I journalisters och ”experters” fantasivärld är detta tydligen sant! Finns det inget stopp för idioterna? Inte konstigt att man utomlands skrattar åt Sverige.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, jag måste erkänna att jag saknar det motflöde som finns i utlandet när sånt här händer. Jag borde egentligen ha kollat upp i Flashback under nån tråd om u-båtsjakten, för jag har saknat andra omdömen än de som presenterats av gammelmedierna. Å andra sidan får man väl unna nyhetsredaktionerna några dagars lycka. De behöver ju lite ovanliga nyheter för att fördröja nedläggningarna. Idag kickade Expressen sin bildredaktion och alla fotografer. Jag ser fram mot mer information text istället för stora helsidesfotografier. Om det nu inte blir fler annonser istället. Äsch, jag läser ändå inte blaskan. Fast de skulle kunna göra en nytändning, och gå emot den ström som de själva varit med om att skapa.

  2. Anna skriver:

    Hemskt att se. Men jag håller inte med. Han hade inte kört ihjäl sig om han inte haft en polissvans efter sig. Tycker det är solklart att om polisen inte varit så jävla irriterande feg hade han stoppat de redan på Sveavägen vid rödljuset. Är väl bara att kliva ur bilen? Vore väl bättre att punktera däcket för de innan de hann sticka iväg igen. Då hade polisen inte riskerat övriga trafikanter i en hel jävla timme?

    Vad är förresten bommen killen körde in i? Är det ett polisstopp är det ju deras fel att de kört in i den i 240 km i timmen eller vad det var… Fega snutar. Har man inte körkort och kanske har dragit i sig nåt olagligt är det väl klart att man försöker köra ifrån farbror blå. Jävligt korkat, men lättare för mig att ha överseende med än det som fegsnutarna gjorde. De hade dessutom betalt för att ta risker. Idioter!

    • Peter Harold skriver:

      Jag har åkt förbi där på natten när tunneln är stängd, och då är det först två tunna gula fällbara bommar med blinkande ljus, sen några tiotal meter längre in finns två svängbara stålbommar som är gjorda för att på riktigt stoppa fordon från att komma in i tunneln och massakrera vägarbetarna.

      Vad gäller polisens roll är det alltid lätt att vara efterklok. Hade inte poliserna jagat honom hade killen kanske dragit in i en bil som bytt fil utan att upptäcka honom, och sen flugit in i något annat fordon. Motorcyklar penetrerar mötande bilar; jag har sett en bil där motorcykeln nästan gick rakt genom. Nej, det finns bara en riktig motorcykel: Royal Enfield! 🙂

  3. Anna skriver:

    Jag ska väl egentligen inte yppa det här, men jag nämner ju inga namn… När jag jobbade på ett träningscenter där de flesta deltagarna blivit ryggmärgsskadade /hjärnskadade efter olycka – var det rätt vanligt med just såna här uppkomster efter att de som unga försökt köra ifrån- just- det- polisen. Det framgår inte alls av nyhetsrapporteringarna, utan nämns såsom olycka efter att ha druckit alkohol eller annat trams. Man vill i media inte tala om för allmänheten hur vanligt det är med olyckor efter att ha smitit ifrån polisen efter att ha varit på kalas…

    Vore intressant att redovisa för hur många procent av dessa ”olyckor” som inträffar pga att polisen provocerat fram kollisioner som börjat bara sådär halvkriminellt, men slutar med att de som inte hamnar på kåken hamnar på sjukhus eller bårhuset.

    • Peter Harold skriver:

      Det är ju förbjudet att köra för fort, vårdslöst, onyktert och att underlåta att efterleva polismans anvisningar. Jag har kört bil och även varit yrkesförare utan att få några prickar, så det borde inte vara så jäkla svårt att sköta sig i trafiken. Dessutom är många poliser själva MC-entusiaster. Nästan alla mina polisbekanta kör MC privat.

  4. Jern skriver:

    Invandrare i trafiken är PEST!
    Körkortslösa kriminella invandrare i trafiken är ännu värre.
    Men ni Svensson tycker ju illa om alla som kör fortare än er och som smidigt glider förbi köerna och det bottnar i er avundsjuka. Hur kul är det att skåda ryggtavlan på en man som är överlägsen? Det är därför ni utbrister i ett: ”Ha, där fick han!” när en snubbe kör ihjäl sig.
    Peters inlägg rymmer två exempel på skitsnack. Den ena är snutarnas tugg om rädsla för att ge sig in i högen utanför McDonalds. Sporthojsåkare är vanligt folk fastän med en överrepresentation av dem som jagade grottbjörnar och ledde styrkorna i strid i flydda tider. Den andra är talet om att utsätta andra för risker i trafiken – vaddå risker, det är vi som dör, ni får en dörr intryckt och en obehaglig upplevelse. I regel är det dessutom ni som klantar er.
    Efterbörd: Jag körde bil idag. Av de som visade oacceptabelt beteende i form av att omotiverat(!) ligga 8 meter bakom framförvarande på motorvägen, till att aldrig(!) använda blinkers och ligga och ”sova” i omkörningsfil var 100% invandrare från Afrika och Mena.

    • Anna skriver:

      Ja, precis. Jag brukade påminna min f.d pojkvän som även körde racerbil på bana, om att även om han var en skitbra förare kunde han inte veta vilka han skulle möta på vägen… Väger man in faktorerna skulle man se att det är de olika förmågorna på vägen, som utgör det största hotet. Om man vägde in antal olyckor på racerbanan, hastigheter osv.

      Om alla hade grav ADHD och vore supersnabba i reflexerna och har förmåga till snabba analyser, hade det inte heller funnits en diagnos som hette adhd. För då vore det normen. Hade faktiskt GLATT levt i ett sånt samhälle i stället för det här stelbenta, nymoralistiska svennebanan-samhället vi har i dag.

    • Peter Harold skriver:

      Ändå går det ganska bra för dem i trafiken med tanke på att det är ett stort steg att ta från dromedar och kamel till risig Golf GTi eller rostig Iveco. 😉

      • Jern skriver:

        8-meters-mannen körde en Mercedes AMG så bil och bromsar var det inget fel på, men inte ens hans reptilhjärna hinner svara reptilsnabbt om bilen framför tvärbromsar.
        Värst så arg och otrevlig jag låter i min förra kommentar. Jag får skylla på min stenåldersmässiga reptilhjärna samt lova bot och bättring.

        • Peter Harold skriver:

          Tänkte på din kommentar nyss när jag gick förbi en bil som stod mitt i en korsning med föraren läsandes en karta och prata i mobiltelefon och titta på en husvägg. Jag fick titta riktigt noga in i bilen eftersom jag först inte såg någon där inne… 😉

          • Jern skriver:

            Samma fenomen kan skådas hos SL. Deras nya busschaufförer arbetar efter Wallenbergs motto om att ”verka men inte synas”. Man ser bara uniformen, den vita skjortkragen men sedan inget mer.

            • Peter Harold skriver:

              Jag brukar se garnityret också. Under förutsättning att de ler. Men det händer bara när jag går tillsammans med nån som är hälften så gammal som jag och har minst B-kupa.

  5. Peter L skriver:

    Problemet med polisjakter är den ENORMA riskökning jakten innebär. Som sagts tidigare, det naturliga beteendet vid jakt är att försöka undkomma, därmed ökar hastigheterna och riskerna exponentiellt. Givet är att de som utgör en risk för sina medtrafikanter skall bort från trafiken, gärna beslagtaget fordon. Men de enorma risker för vanligt oskyldigt folk som en polisjakt innebär står inte på något som helst sätt i proportion till den nytta det innebär att få marodören ur trafik. Jag kan förstå polisens begeistring i att få köra fort och verkligen JAGA busen, men vi ansvarstagande kan inte låta polisens jaktglädje få prioriteras framför den allmänna säkerheten. Dessa polisjakter är en skamfläck för ett civiliserat samhälle. Om polisen absolut vill få stopp på killen är det bättre att de avrättar honom med pistoleld vid ett rödljus eller i låg fart än att utsätta oskyldiga för de risker en jakt innebär. Jag vet att det låter brutalt men resultatet är detsamma, killen dör, men med betydligt mindre risk för oskyldiga.

    • Peter Harold skriver:

      Fast om man inte försöker få tag i busarna så har man ju gett dem fri lejd. Men jag håller med om att det är problematiskt. Idén om skyddsjakt låter intressant, men med tanke på att steget därmed inte är långt ifrån Barack Obamas drönare är jag lite tveksam. En elektromagnetisk puls som stänger av MC:ns motor vore annars rätt så schysst. Det mest ultimata vore om motorn skar för trafikmarodörerna. Jag hade en skolkompis som dök i näsan när hans motor slutade snurra efter fullgas utanför skolan.

  6. Anna skriver:

    Som sagt var, Skjut på däcket! Hade de gjort det (men de kanske behöver dator till det med???) – hade de stoppat honom redan vid första rödljuset. Eller OM de hade hade haft med an karismatisk person som OCKSÅ varit med förr- hade de med all sannolikhet kunnat fått killen att lägga ner rejset. En Hells angels medlem med glimten i ögat, hade säkert sparat flera tusen miljarder spänn allt som allt. Men visst ja- de sitter ju i finkan. Eller bor i Thailand.

    • Anna skriver:

      Jag hade nog bara gått ut med en spik i handen och punkterat däcket. Medan jag pratade. Vad FAAN är problemet? OM jag vore snut hade de fan varit tvungna titta på mig. Kollegan hade då kunnat punktera däcket med en spikjävel. Vad ÄR problemet? Varför göra en sån jävla stor sak av det hela? Känns rätt kinky hela ”jakten” när jag tänker efter. Varenda liten småhög skitunge på rejvfest kan intyga samma sak. ”De bara frågade och frågade och jag ville bara sova, fick panik. Till slut gjorde jag allt för att komma därfirån. Minns inget sen dess. ”

      Jävla patrask! Låt ungarna sova ruset av sig.

      • Peter Harold skriver:

        Vi är i Sverige: buset har rätt att stämma polisen om de ens tittar snett. Att sätta en spik i däcket? Då får Polismyndigheten köpa en helt ny MC till grabben. är han dessutom en prioriterad grupp betalar polisen även hans körkortsutbildning… Som sagt, vi bor i Sverige.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

