Tredje Irakkriget 2015?

Bästa läsare!

Jag har redan druckit säsongens första julmust. Det brukar sammanfalla med att jag blivit bekväm med att datera mina dokument med det innevarande året. Nu när jag blivit van vid att skriva 2014 måste jag ställa om mig för ytterligare ett nytt år. Det värsta är att det inte går att göra någonting åt detta; det är naturen som bestämt att det skall vara så här. Jag kan inte uppfinna tolv nya månader för att kunna fördubbla året och halvera mina inlärningsansträngningar; hur många kommer till ett möte den 12 heimsuari 2014 kl. 11.30 (12/-2015)? Eller som kommer fira Sveriges nationaldag den 6:e saliri 2014 (6 juni 2015)? Hm, vad fan var det egentligen i den där julmusten egentligen…?

Ok, vi lämnar nonsenspratet bakom oss. Det här var bara ett krystat försök till att med medelst 24-månaders-år kunna påstå att Tredje Irakkriget kommer att äga rum under 2014 bara för att slippa säga 2015.

Om man är en ordinär nyhetskonsument (ströläser/strötittar i gammelmedierna) så tycks de här krigen ploppa upp från ingenstans, och plötsligt stiger priset på olja och det går lite långsammare att komma ut ur lågkonjunkturen till alla börsanalytikers förvåning.

I själva verket startar krig aldrig spontant. Och det tredje irakkriget lär inte heller vara frukten av ett ögonblicks infall att man på ort och ställe plötsligt kände för lite krig. Jag tänkte därför idag skriva några rader om detta så att ni inte känner er alltför chockade när Katarina Sandström i Rapport kommer med de tråkiga nyheterna och visar föräldralösa barn i bombruinerna som måste tas hand om.

Vad jag förstår har de trupper som tillhör Islamiska Staten avancerat framåt ganska bra i Irak. Visserligen är fransmän och amerikanare igång och bombar IS i Syrien, men vi alla vet att det är högst pliktskyldigt för att kunna normalisera sin närvaro i landet (fastän Syriens regering inte gett sitt uttryckliga godkännande). Medan man viftar med handen där så håller IS på att etablera sig här, det vill säga strax utanför Baghdad.

Ron Holland på The Daily Bell skrev häromdagen en intressant krönika om läget i Irak och risken för att Islamiska Staten kommer invadera Baghdad och kasta ut folket från USA:s ambassad i staden, likt vad som hände i Vietnam när USA förlorade det kriget (som jag vill minnas påbörjades av fransmännen). Ron Holland ger en inblick i hur positionerna ser ut just nu, och det är ganska fascinerande – och skrämmande – vilket läge Irak hamnat i efter det att man ”skänkte landet demokrati” efter Saddam Hussein. Och framför allt vilken framgång det skulle kunna bli för Islamiska Staten:

Eventually, the US may well be forced to close the embassy and withdraw from the Green Zone, which will result in videos that remind the American public of the Saigon collapse back on April 30, 1975. This would be a tremendous PR victory for the extremists, resulting in more fighter recruits.

Detta scenario beskriver faktiskt den mildare varianten av vad som kan komma att hända unde rnästa år; det vill säga att USA blir slaget av Islamiska Staten. Ett annat alternativ – kanske inte helt otroligt det heller – är att USA/NATO går in i Irak igen för att sprida fred och demokrati med fotsoldater – igen!

Men man har inte lyckats med den uppgiften i landet tidigare, och man har inte lyckats med den uppgiften i vare sig Afghanistan eller Libyen heller – två andra exempel som är värda att uppmärksamma i sammanhnaget. Det kan rent av bli så att ett tredje irakkrig skulle kunna punktera det demokratispridande amerikanska imperiet för gott; en tes som nämnde Ron Holland också framför.

Utifrån detta är det lätt att föreställa sig hur pass annorlunda världen kommer att börja se ut nästa höst och till jul- och nyårshelgen 2015. Kanske väldigt annorlunda.

En teori är att krisen i Mellersta östern kan få konsekvenser även inne i USA. Lägg därtill det terrordåd som förväntas inträffa (CFR-ledamoten och forne vicepresidenten Dick Cheneys egna ord); det spekuleras i att det skall ske innan primärvalskampanjerna drar igång våren 2016. Tidigare har det sagts att terrordådet skall förläggas till hösten 2016 så att man skall kunna proklamera undantagstillstånd före presidentvalet. Men eftersom presidentvalet kommer att handla om Hillary Clinton (Dem) och Lindsey Graham (Rep) (båda godkända och certifierade av CFR och uppvisar tendenser i riktning mot totalitärism trots att de beskrivs som liberala respektive konservativa) och Barack Obama är väldigt impopulär i USA så har man inget behov av att förlänga hans ämbete bortom det sista datum som konstitutionen medger. Det är bara svenska journalister som fortfarande högaktar honom. Kanske inte alla, men oroväckande många.

Nå, jag skall inte förvandla Skrivarens Blogg till ”Before it’s news”, så jag lämnar denna spekulation till senare tillfälle… Att det kommer bli trubbel i Baghdad är dock inte en alltför vild gissning.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Krig & fred. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Tredje Irakkriget 2015?

  1. Sofia skriver:

    Jag tycker att allt du skriver är mycket bra men jag vill inte betygsätta.
    Vad sägs om att ta bort ”betygsätt detta”?

    • Peter Harold skriver:

      Tack, Sofia. Vad är detta med betygsätt?
      Aha, nu ser jag.🙂 Japp, det kan jag ändra.

      • Jern skriver:

        Ok, i avsaknad av de stjärnor jag fann nöje i att ge dig får jag skriva: Trenne stjärnor!
        Bara tre den här gången för att du inte delar min uppfattning att IS arbetar för USA. IS skapades av Saudi/Israel när USA vägrade ingripa aktivt i Syrien. Det var en missnöjesyttring från dem men tjänar det gemensamma målet att bryta axeln Hisbollah-Syrien-Shia~Irak-Iran.
        IS får aktivt stöd från Turkiet och NATO-landet Turkiet går inte emot USA.
        IS får vapen från USA.
        IS angriper nu även Libanon.
        Flyganfallen förstör Syriens infrastruktur men skadar inte IS i Syrien.
        Kurderna i Irak som är allierade med Israel har fått stöd från Väst för att freda sig mot IS.
        IS är en bastardiserad avkomma till USA och det blir inte en familjefejd dem emellan.

        • Peter Harold skriver:

          Ha, ha, jag skyller på utrymmesbrist (faktiskt tidsbrist, för jag är ganska upptagen numera) att jag inte utvecklade IS ursprung, men jag delar helt och hållet din syn på saken. Det är det som är det sköna med denna blogg att läsarna bidrar med det jag inte mäktar med själv.🙂

          Just nu sitter och jag går genom en massa dokument. Börjar blir så mycket att det skulle behöva bli teamwork och en ny blogg istället.

  2. mirotanien skriver:

    Nej, det blir inget storkrig i Mellanöstern, varken idag eller i morgon. Källa: min kristallkula, som hittills varit mig trogen.

    Förändringar kan ske men old school krig av typen de tidigre Irakkrigen: nope.

    • Peter Harold skriver:

      Njae, jag tror inte heller att det blir en jättemobilisering (det är trots allt resurskrävande), men Islamiska Staten är en best som kan tvinga USA till mer krigföring än vad man tänkt sig. Och om det nu stämmer att jänkarna börjat förse IS med vapen från luften så kan man undra vad strategin har för syfte. Jag fick en indikation på att man kan vilja prova nya vapensystem i regionen.

  3. Anna skriver:

    Förra årets julmust var toppen. Choklad var temat. Nu var det liksom bara julmust. Hade nog inte känt någon skillnad i ett blindtest- apotekarnes vanliga och den exklusiva sorten…

    Önskar jag hade orkat sätta mig in i det övriga, lite mer kluriga du skriver om. Om mötet med svartmäklaren blir fruktsamt och får flytta ifrån den här misären, lovar jag att bli piggare och mer alert. Jag måste nog ändå erkänna att jag gör allt för att slippa sätta mig in i allt som har med araber och arabvärlden att göra. Det är då själva faan att man aldrig ska slippa läsa eller se annat skit från den världen. Jag har ju liksom VALT att SLIPPA genom att aldrig resa dit. Det är liksom som att hela jävla den världsdelen åker hit och terrar en, hur man än försöker kisa med ögonen…

    Varför måste det alltid bli allas problem vad som händer där borta? USA är ju också långt borta, men de har man ju liksom valt att ta till sig.

    Det är som att få ett irriterande långt skäggstrå som inte går att raka bort. Mellan benen eller nåt. Som påminner sig om att det finns där. Vad jag än anser om det.

    Jaja. skit i mig. Alla andra gör ju det. Funderar på att flytta till Arvidsjaur och ta mellanskillnad på kontrakten….

  4. Anna skriver:

    Var har förresten svagdrickat tagit vägen? Den smakade verkligen JUL.

    • Peter Harold skriver:

      Nu börjar jag på allvar fundera på om du tillhör min pappas generation. Han pimplar i sig svagdricka varje helg. Jag har till och med tvingats att köra honom till bryggeriet när handlaren har slut.

  5. Anna skriver:

    Ska kolla coop forum. Vet att det i alla fall inte finns på vinsta coop forum. Angående skägget så anar du säkert att jag har livlig fantasi… Jag liksom känner ett enormt oönskat skägg mellan benen när jag möter ascclabaschlans överallt i min vardag. Har ju inte en sån vardag där jag får sätta mig i en egen bil till jobb och skola, utan sitter på bussar och t-bana, inte bara på resan till skola och jobb utan också PÅ jobbet, dvs på arbetstid. Är därmed rätt så trött på att försöka kisa…

    Du måste försöka förstå hur bättre du har det (tom som sjuk) när du åtminstone slipper konfrontera allt det du mest önskar att inte konfrontera. Hade jag sluppit detta hade jag nog med största sannolikhet, valt att konfrontera detta på ensam kammare. Som du gör.

    Medans det tar mig ett helt liv typ, att återhämta mig från livet där jag aldrig slapp konfronteras med det jag allra helst hade undvikit. Om jag haft ett val.

    Hmmm… The Stockholms syndrome får nu ett verklighetsbegrepp för mig. Såsom våldtagen av skäggen. Nej, jag kommer aldrig att gilla skäggen. Hur mycket de än våldtar mig mentalt.

    Ni har det bra, ni män. Åtminstone ni som reser i egen bil.

  6. Anna skriver:

    P:S. Pessimisterna har alltid rätt. Det är VI som gör jobbet medans de andra festar. Vi är ALLTID förberedda!

    D:S

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

