99% av folket hatar libertarianer, sade jag och värvade kanske en till frihetsvän.

Bästa läsare!

Jag träffade på en yngre kollega på jobbet, troligtvis den kvinna på bygget som är allra mest uppmärksammad för sin naturliga och kosmetiska skönhets skull. Jag kanske skall inflika att hon är av östafrikansk härkomst, vilket kanske kan vara av vikt när man skall göra en uppteckning av allt jag nämnt i denna blogg när jag stigit in i salighetens snabbhiss. Fast det är inte hucklen och sånt inblandat.

Hur som helst. Av någon anledning började hon fråga mig om vad jag röstade på i valet. När jag tänker efter kommer jag inte ihåg hur samtalet kom in på detta ämne; jag höll på med en dator och försökte få igång ett program. Är det att jag ser politisk ut…?

Nåväl, jag förklarade att jag inte kunde rösta på mitt parti. Någon hade varit oartig och tagit bort partiets valsedel. ” – Sverigedemokraterna?” frågade det unga fotomodellsämnet. ” – Nej, jag skulle rösta på Klassiskt Liberala partiet” (som f.ö. listar sig som Liberala partiet, men strunt samma, ingen bryr sig om hundra år), svarade jag. ” – Inget annat parti?

Jag förklarade att jag är libertarian, så det är i praktiken omöjligt för mig att rösta på ett parti utifrån min personliga övertygelse. ” – Vilka är de?” frågade hon. Jag förklarade att libertarianer propagerar för personlig frihet och gör det i så stor utsträckning att alla kommer tycka illa om dem. Jag sade: ” – Om det är 87% som hatar SD så är det 99% som kommer avsky libertarianerna…”. Ett sådant uttalande gjorde damen intresserad. Hon insisterade på en förklaring.

” – Det är ganska enkelt. Samhället är uppbyggt på att folk betalar in skatter för att få all service av det offentliga, som vård, skola och omsorg. Vi libertarianer anser att folk skall slippa betala skatt och få själva betala för tjänsterna. Vi libertarianer tycker att det är bättre att folk själva bestämmer istället för politikerna. Så var och en får betala själva…”

” – Det tycker jag låter rimligt”, sade den unga damen nästan förvånat. Men det var jag som blev förvånad. Jag trodde att jag skulle bli tvungen att försvara mina frihetliga ideal med näbbar och klor…

” – Alla tycker inte att det är rimligt, för man vill att alla skall kunna bli omhändertagna på skattebetalarnas bekostnad. Men vi libertarianer förespråkar att folk istället för att betala skatt köper försäkringar som ger det sociala skydd man vill ha.”

Jag gick inte in på detaljer som hur folk som aldrig har en inkomst skall få sitt skydd, för filosofiskt sett – om vi skall hålla oss till hardcore-libertarianers idé – är att folk i så fall får be om frivilliga bidrag från andra som är generösa med egna medel. Istället gav jag ett historiskt exempel:

” – För länge sedan fanns inte alla dessa sociala skyddsnät som finns idag. Men folk hade behov av hjälp. Jag är uppvuxen i en bruksbygd där arbetarna gick samman under 1800-talet och skapade en sjukkassa. De arbetare som gick med kunde få ut ersättning när de var sjuka. Det fanns en social kontroll så att ingen missbrukade sina rättigheter. Sen startade de en begravningskassa. Den här föreningen följdes av flera, men sen hände det att politikerna tyckte att de skulle ta över kontrollen, och finansiera sjukkassan genom att tvinga alla att betala skatt. Och då kan politikerna ta ut så mycket skatt att de kan göra andra saker som de tycker om, t.ex. finanisera teatrar som sätter upp pjäser om att män skall hatas

” – Men varför hände det här? Varför kunde inte arbetarna fortsätta med sin sjukkassa och bara behöva betala för det som de vill ha istället för att betala skatt…?”

Jag blev rörd. Hon såg så charmant häpen ut över att man kunnat lösa människors problem utan att blanda in staten. Och jag hade planterat en längtan hos henne efter denna svunna tid som tydligen ingen berättat om för henne. Visst, jag hade inte hur mycket tid som helt för att motivera henne att ogilla libertarianism vilket åttaklövern gör, men det var fascinerande att se en människa plötsligt få en uppenbarelse. Jag avrundade med att frihetstanken är vacker, men den har sina förpliktelser om man skall vara konsekvent. Men nu vet hon i alla fall att det finns fler idéer än de som representeras av de åtta riksdagspartierna. Jag är nöjd.

Hälsar eder Peter Harold

 

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik, Privat. Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till 99% av folket hatar libertarianer, sade jag och värvade kanske en till frihetsvän.

  1. Jern skriver:

    Kanske har de samma förhållanden i Östafrika där damen växte upp, som i Sverige på 1800-talet. Massaj från bushen?
    Nu till min negresshistoria. Till en kenyanska gav jag en rad förslag på företagsamhet som skulle passa bra i Kenya. Hon tillhör folket Kikuyu för övrigt. Men hon nappade inte på något och verkade ointresserad av allt jag sa. Till slut frågade jag varför inget av mina briljanta idéer skulle fungera och hon gav då den här förklaringen. Om man skapar en profitabel verksamhet i Kenya och tjänar pengar, då kommer tjänstemän och kräver mutor så att man i alla fall inte får behålla pengarna.
    Jag förespråkar att avskaffa biståndet. Det räcker att privata hjälporganisationer samlar in 19 miljarder och att invandrarna skickar X antal miljarder till hemlandet.

    • Peter Harold skriver:

      Japp, frivilliga bidrag är det bästa. Om bara dessa fanns som val tror jag att människor skulle bli mer givmilda. Se bara hur det var under 2:a Världskriget. Eller ta t.ex. insamlingen till pansarkryssaren medan Europa rustade för krig.

  2. Anna skriver:

    Det är väl ingen hemlighet att afrika inte vill ha de bistånden alla länder överöser de med. Ingen har påstått att det endast är akuthjälpen som behövs och att resten bara resulterar i att staten där (maffian) tar resterande pengar som kommer in. Staten har vant sig vid att de här pengarna dräller in och vägrar konsekvent att ta sitt ansvar för medborgarna.

    Tycker att det börjar låta som en beskrivning fasansfullt likt svenska staten. Vem har senast upplyst svenska medborgare om vilka projekt staten finansierar genom människornas löner?

    Det är väl i så fall SVP som försökt göra detta senast. Vilket postens medarbetare vägrat att leverera.

  3. Frasse skriver:

    Tänkvärt som alltid. Alla våra åtta gammelpartier förespråkar i princip ett totalt förmynderi. Kanske i en skala från viss frihet till total ofrihet. Varför har vi inte ett libertarianskt parti eller teaparty-parti i Sverige. Gillar vi svenskar att avhända oss ansvar och frihet och dessutom betala för detta via skattsedeln?

    • Peter Harold skriver:

      Jag tror bara att det är så enkelt att folk inte vet om att det finns frihetliga ideologiska alternativ. Jag såg ju bara på den här tjejen hur förvånad hon blev, och närmast chockad över att jag är bekymrad över att libertarianer skulle kunna utsättas för ännu större hat än t.ex. SD. Och hon blev också lite chockad när jag berättade att SD inte alls vill utvisa alla utlänningar, vilket hon hade trott.

  4. Läsare skriver:

    Judarnas lögner om den berikande multikultiidiotin, bra i västvärlden, men inte i ”israel”.

    Israel enforces an anti-asylum seeker policy which is the most extreme opposite of what the Jewish Supremacists demand Americans accept.

    This blatant hypocrisy forms an important part of the Jewish fanatics’ “divide and conquer” policy.

    http://incogman.net/2014/11/jew-hypocrites-demand-america-take-in-planet/#comments

  5. Cello Jr skriver:

    Jag tycker att folkutbytet borde betalas med frivilliga medel. Det skulle antagligen minska entusiasmen. Sedan undrar jag vad bloggförfattaren menar med ”salighetens hiss”?🙂

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

