Rasistkortet som synades – och behovet av en rak höger på kulturscenen.

Bästa läsare!

Det är ganska glädjande att man till slut synade det rasistkort som drogs fram när skolelever i Östergötland visade sin motvilja till regissören Nasim Aghili’s (Fi) föreställning där politisk hulliganism hyllades enligt de som sett framförandet. Ty när protesterna mot det våldsbejakande spektaklet blivit alltför högljudda, och alltför många lärare började ifrågasätta skiten (från budskap till regi), tvangs man lägga ner pjäsen ”Marken brinner”.

Att höra teatergruppens egna åsikter om vad som skett är ganska skrattretande, om det inte vore för det faktum att dessa idioter tror på vad de själva säger. Ja, du läste rätt – det är sällan jag använder ordet ”idioter”, men vad skall man annars kalla folk som bär sig idiotiskt åt? Tja, man kan ju förstås kalla dem för vad de är, nämligen vänsterorienterade aktivister.

I Folkbladet får Nasim Aghili fritt utlopp för sina känslor mot ”den rasistiska publiken”. Offerkoftan smiter åt runt hennes frodiga barm:

Nasim Aghili berättar att det ofta varit hotful stämning i teatersalongen. Det har kastats saker in på scenen, det har ristats och klottrats hakkors. Hon har aldrig varit med om något liknande, trots att hon även tidigare gjort kontroversiella föreställningar.

– Det är något som hänt efter valet. Rasismen har normaliserats, säger Nasim Aghili.

Nu är det tid för reflektion över vad som har hänt.

– Institutioner som teatrar och skolor måste inse att det inte går att göra sådana här föreställningar utan ett förarbete ute i skolorna. Vi måste erkänna att det finns rasism och göra något åt det.

Det var faktiskt kul att folk trädde fram och visade att de blev förbannade. Ännu roligare är det att denna ilska uppmärksammas i många medier nu.

Det finns två skäl att reagera, dels för själva innehållet i pjäsen, och dels för hur teatergruppen valt att anklaga sin publik för att vara rasistisk då den protesterade.

Vi vet att gammelmedierna tämligen okritiskt återger vad människor som Nasim Aghili säger. Hur fel hon än har i sak så har hon ändå på något magiskt vis rätt eftersom hon är kvinna (fastän hon som queerfeminist avskaffat begreppet kön och henar sig fram i en språklig protest mot könet), hon är av utländsk börd (rasifierad) och hon är ung. Om du sätter henne och mig i en TV-studio – vilken person tror du programledaren kommer visa mest sympati för? Vi har sett det scenariot så många gånger förr. Nasim blir favoriten. Detta faktum är nog orsak till hennes offentliga beteende.

Hittills har det varit ganska riskfritt att dra fram rasismkortet när du är en opinionsbildare eller en kulturarbetare som stött på patrull mot publiken eller etablissemanget. Få journalister ifrågasätter påståendet, och det nyhetsfolk som hyser ett uns tvivel har ju ingenstans att gå för att få en motsatt åsikt. För det första får ju inte rasister komma till tals (såvida inte de ser väldigt läbbiga ut och säger läbbiga saker); för det andra lär nog få betrakta sig som rasister bara för att de tycker att Aghilis våldsbejakande och revultionsivrande teaterpjäs suger. Fast nu blev det ett historiskt självmål när rasismkortet lyftes upp i en slentrianmässig gest.

Förmodligen gick Nasim Aghili ett steg för långt den här gången. Eleverna i HU14 på Platengymnasiet i Motala författade ett debattinlägg i SVT Opinion med rubriken ”Vi är inte rasister”. Och finns det någonstans där det torde vara svårt att hitta rasister eller människor som inte bär vänsteråsikter så torde det vara på Humanistiska programmet (om min fördom ursäktas). Man ansåg att pjäsen var onyanserad. Låt oss hålla oss kvar vid detta omdöme; ”pjäsen var onyanserad”.

Om jag vore grävande kulturreporter skulle jag vädra blod här. Om blivande statligt certifierade antirasister (d.v.s. studenter från Humanistiska programmet) reagerar över att Nasim Aghilis teaterpjäs är onyanserad, vad torde vi då inte finna i hennes övriga arbete som har ansetts som tongivande i den svenska samhällsdebatten? Nasim är eller har varit chefredaktör för den ”queerfeministiska” tidskriften FUL (Nej, försök att låta bli att säga att det är ett passande namn; folk kan inte hjälpa att de är födda med ett visst utseende) vilken år 2010 utsågs till ”Årets kulturtidskift” av FSK (Föreningen för Sveriges Kulturtidskrifter) och mottog SEK 40’000.

Nasim Aghili ”författade” tidigare i år en annan pjäs med titeln ”Europa Europa” där hon kallade Europas regeringar för mördare eftersom EU inte tar emot alla migranter från Afrika med öppna armar. Efter att ha sett Wilhelm Mobergs ”Utvandrarna” på Dramaten – och reagerat över att ”det var ju bara vita borgerliga människor i publiken” som ”speglade sig i de vita skådespelarna på scenen utan att reflektera” – så var det nödvändigt att göra en rasifierad version den svenska klassikern i kabaréform. Gratistidningen City presenterade jippot under rubriken ”En tårta i ansiktet på det rasistiska Europa” (artikeln hade dock arbetsrubriken ”Ett tårtkalas i ett rasitiskt Europa” vilket kanske inte var så aggitatoriskt som en tårta i fejset).

Om Nisam Aghili var onyanserad i sin pjäs ”Marken brinner”, hur onyanserad är då inte hennes tårtpjäs från tidigare i år? Hon säger bl.a. att ” – Europas migrationspolitik är vår tids största humanitära katastrof och om vi inte gör något nu så kommer vi att få skämmas i framtiden” och ”alla har lika värde och tillgång till samma rättigheter”.

Var är kritiken mot människosmugglarna som transporterar ”flyktingar” i överfyllda båtar? Vad händer när dessa ”migranter” kommer hit utan försörjningsmöjlighet eller försörjer sig utan att betala för sina förmåner? Vem betalar för den ökande kriminalitetetn, den växande religiösa fanatsimen som frodas bland människor med ringa hopp än det som gud ger dem när man inser att det finns fattigdom även i på denna kontinent?

Frågan om allas lika värde är semantisk, men jag anar en revolutionsdröm i Nasim Aghilis ord som den sanna socialist hon är. Jag kanske placerera orden i hennes mun när jag påstår att hon är ute efter att det västerländska samhället som vi ser idag skall störtas omkull och att jämlikheten baseras på att alla skall ha lika dåligt ställt, istället för at vi alla envar efter bästa förmåga bygger upp våra egna liv.

Det är på tiden att vi berövar den svenska vänstern dess tolkningsföreträde på kulturscenen. Det finns två sätt, vilka båda borde genomföras: 1) Dra in alla skattefinansierade bidrag till dessa jävla lekstugor. 2) Högern – i vid bemärkelse – får släppa till lite och visa ett större mått av artistisk kreativitet när populasen skall roas. Det skrivs så många härligt elaka och träffsäkra saker på nätet om den politiska vänstern, så det vore skoj att se lite av den varan på scen och i TV-rutan.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Rasistkortet som synades – och behovet av en rak höger på kulturscenen.

  1. Sofia skriver:

    Ungdomarna som recenserat pjäsen och skickat skrivelsen till media, verkade vara härliga, sunda ungdomar. Det kanske finns hopp om framtiden, trots allt?

    • Peter Harold skriver:

      Klent hopp. De reagerade enbart därför att den där teatergruppen förolämpade sin publik. Jag hoppas i o f s att de fått upp ögonen för hur kulturvänstern fungerar och agerar, men tyvärr så erkänner de att de minsann lärt sig att ”identifiera rasism”, vilket säkert innebär att alltid vara kritisk mot allt som inte är rödgrönt.

  2. Majsan skriver:

    Jomen … ingen skulle ju behöva dö i överfyllda båtar eller betala dyra traffickingavgifter om Europa öppnade gränserna. Troligtvis menar man att Europa ska skicka över kvalitativa båtar och hämta alla hågade.

    Det finns ett liknande scenario som utspelas i Calais. Det är väl uppemot 2000 migranter som samlats där nu vad jag läst och gör precis allt för att smita ombord på långtradare eller färjor som ska till det hägrande ön lite västerut. Givetvis finns det de som försöker sko sig på andra och ta betalt, och grupper har rena revirstrider. Borgmästaren har småpekat finger åt ön i väster, att det är deras välfärdsbidrag som lockar. Samt att det ska ha begärts polisiär hjälp därifrån för att hålla ordning på skocken.

    • Peter Harold skriver:

      Gränserna bevakas av staterna därför att staterna inte har råd med ett överutnyttjande av de välfärdssystem som folket i teatergruppen anser att hela världen skall ha rätt till.

      I Calais har jag hört att det är helt hopplöst. Nästan anarki. Måste säga en hel del om Frankrike när folk från MENA-länderna inte vill stanna kvar i landet…😉

  3. Läsare skriver:

    Anders Borg: ”90% av muslimska kvinnor saknar sysselsättning”

    Read more: http://www.exponerat.net/anders-borg-90-av-muslimska-kvinnor-saknar-sysselsattning/#ixzz3JYxFAXJN

    Denna videon är från år 1994, alltså 20 år innan nu. Det fanns knappt några somalier i sverige för 20 år sedan och trots det säger Anders Borg att 90 procent av arab/muslimkvinnorna är arbetslösa.

    Idag – 20 år senare – finns det 50.000 somalier i Sverige.

    Vad fan är det du inte fattar?

  4. Conlon skriver:

    http://polytempik.blogspot.se/

    Ett symptom på vad ”stödsamhället” (nattvandrarstaten) leder till???

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s