Nej, att införa censurlagar i Sverige är överflödigt arbete. Vi har ju självreglering…

Bästa läsare!

Jag roade mig för en tid sedan med att uppvisa min arroganta sida genom att erkänna mig vara så gott som okunnig om krönikören Markus Birros alster och persona [länk]. Birro hade råkat twittra ofördelaktigt om att de flesta terrorister har islam som gemensam nämnare, och reaktionerna mot honom intresserade mig.

Jag anser inte att Markus Birro på något vis hade fel i sak. Men med den kritik som han tvingats utstå fann jag det nödvändigt att dra mitt strå till stacken och försvara Birros ord och även hans rätt att uttrycka dem. I helgen fick jag återkomma till samma tema, denna gång avseende Johan Hakelius utspel om förhållandet mellan minskad barbarism och kolonisation. Jag anser att man skall ge folk sitt bifall när man håller med – det blir genast lättare för prathuvudena att förstå vad folk verkligen tycker. Även om de jobbar i gammelmedierna.

Nu tycks det som att Markus Birro jobbar mindre i gammelmedierna än tidigare. Expressen har gett honom kicken därför att han medverkat i en podcast som drivs av sajten Exponerat (som är en alldeles utmärkt nyhetskälla för den som älskar att höja sitt blodtryck till nyheter om kriminella negrer och araber och en och annan etnisk svensk som sugit av småpojkar). Programmet handlade om hot – hot som kommer från de goda som kämpar mot intolerans – och som riktas mot folk som pekas ut av medierna som främlingsfientliga och intoleranta (rasizzzterna). Numera kan vem som helst trilla dit.

Markus Birro är chockad. P.g.a. sitt lilla twitterutspel (som han uppfattar som en självklarhet) har nu hans värld vänts upp och ner.

Jag skall här inte stryka honom medhårs eller uttrycka medkänsla. Birros olycka må vara allom bekant, androm till skräck och varnagel eller hur uttrycket lyder. Det är faktiskt lika bra att alla får se vad som händer om man säger det man tänker, även om man är en avgudad TV-profil. Detta är Sverige 2014. Säg sanningen och bli mordhotad.

Ju fler som fattar detta, desto förr lär folk inse att Sverige har ett debattklimat där åsiktskorridoren är så smal att en vanlig medborgare kan komma i kläm och släpad inför skranken för att blott ha använt ett ord som ”neger” eller ”blatte”. Sluta upp med att påstå att vi har yttrandefrihet.

Jag har redan bloggat kritiskt om lagen Hets mot folkgrupp. Bortsett från denna så har vi inte så himla många lagar som formellt begränsar yttrandefriheten (även om det svenska rättsväsendet är kreativ när det gäller att tysta oliktänkande). Däremot finns det en effektiv ”självreglering”. Ett gammalt exempel är hur den dåvarande (S)-politikern Björn Fries kontaktade en massa webhotell för att stänga ner den yttrandefrihetsvänliga sajten Flashback (och han lyckades). Sedan har vi Laila Freivalds ”uppvaktning” angående SD-tidningens avsikt att publicera Muhammed-karikatyrer.

För den som vill förstå hur medievärlden fungerar, och hur det går till när den ”självreglerar” sig för att inte stöta sig med diverse intressegrupper, är Markus Birros blogginlägg där han berättar att han sparkats från Expressen att rekommendera [länk]. Läsvärt. Den som vill kan lyssna på den forne vänsteraktivisten Markus Birro prata i Radio Länsman kan lyssna här. Hörvärt.

Eftersom gammelmedierna inte vill upplysa medborgarna om sanningen kring yttrandefrihet och ”kampen mot intolerans” så får vi i bloggosfären och på sociala medier göra jobbet. Innan ”självregleringen” utvecklas till aktiv lagstiftning.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet, Politik. Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Nej, att införa censurlagar i Sverige är överflödigt arbete. Vi har ju självreglering…

  1. Martin skriver:

    Radio länsman drivs inte av Exponerat utan av före detta ”Herr nationell” och hans trogne vapendragare ”Conrad”, före detta sektvänsterkilla. Podden är tämligen mild och bör beskrivas som oberoende sverigedemokratisk.

    • Peter Harold skriver:

      Tack för förtydligandet. Jag misstog mig eftersom poden var inbäddad i Exponerat. Är det bara en massa vänstermänniskor i ”internet-etern”? Jag hörde att även Markus Birro och den där Ingrid Carlqvist själva har ett gediget vänsterförflutet. Är det bara jag som är född högrig och förblivit så hela mitt liv i detta land…?😉

      • Anna skriver:

        Njae- en väldigt hög andel av Flashbackare som inte gör annat än att racka ner på de som skriver där- är autister av ngt slag. Fullt av singelmän som har funktionsnedsättningar av ngt slag. Och som självklart irriterar sig särskilt mycket på kvinnor (så länge som de identifierar sig som jämbördig då jag använt manlig kommentator så håller de med, annars är man förhatlig som Carola i Sean banan-sången) . Jag har på sistone märkt att just det här med internetfenomenet ”internethatet” förklaras i att andelen autismdiagnosticerade finnes just här. Dessa individer är vare sig högriga eller vänstriga. De förlikar sig med de svaga i samhället, liksom deras självbild.

        • Peter Harold skriver:

          Jag tror att det är olika för olika ämnestrådar i Flashback. Men visst, jag har sett en och annan person uttrycka sig mindre intelligent på Flashback, men mina ögon uppfattar dem inte längre. Det är liksom att min syn kan känna av vad som är skit utan att jag ens läser genom. Det som är tråkigast är att den typen av inlägg bara tar upp en massa plats så att man måste sitta och scrolla.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

