Ibland undrar jag varför man ens försöker vara förnuftig… (Om kriget mot Ryssland och SD)

Bästa läsare!

Jag har syndat. Fredagskvällen tillbringade jag halvliggande i sängen och glodde på actionrullen ”Red” med det utmärkta skådespelargalleriet Bruce Willis, John Malkovich, Helen Mirren, Morgan Freeman, Richard Dreyfuss och Ernest Borgnine. Varför? Jo, därför att det var så helvetes skönt att se en bra film där alla inte är unga och snygga. Jag gillar ”gammal är äldst”-filmer, och den här filmen passade in. Lustigt nog var vicepresidenten en av de värsta skurkarna i filmen. Precis som i verkligheten…!

Och så behövde jag koppla av lite.

Det är trots allt ganska krävande att försöka leverera angelägna bloggämnen samtidigt som man tämligen lätt ser att världen inte gör sig förtjänt av välmenande och uppriktiga råd. Nej, jag dömer inte mänskligheten kollektivt. Men när jag ser vad som sker med den kris som man (Vi i väst) bygger upp gentemot Ryssland känner jag mig både som Jesus och den förvirrade riddaren don Quijote; jag vill säga ”Förlåt dem Herran, ty de veta icke bättre”, samtidigt som jag ser den ena väderkvarnen efter den andra resa sig upp och bilda en ogenomtränglig mur längs horisonten.

Under 2014 och även under hösten 2013 bloggade jag om Ukrainakrisen innan den hann bli en kris (och skörda en nära väns familj genom nedskjutningen av MH017).

Som enskild medborgare låg jag veckor och månader före dagspressen ifråga om medvetandenivå kring krisen (och jag har skrivit saker om MH017 som inte kommit upp i svenska medier). Jag borde vara mallig, men jag har blivit sjuk av oro över att gång på gång vara mer insatt än reportrarna i TV och i tidningarna. Rapporteringen i medierna har varit ensidig, och jag har försökt att balansera med fakta och information som beskriver den andra synvinkeln. Och jag har försökt att göra detta utan att det skall låta som att jag hyllar Ryssland eller Vladimir Putin.

Fast hur jag än vrider och vänder står valet mellan det minst onda av två onda ting. Och 2014 går till året då jag tappade förtroendet helt och hållet för Washington. Hade jag haft ögon och öron öppna tidigare hade jag säkert kommit till denna slutsats mycket tidigare. USA:s agerande i Syrien öppnade mina ögon. Och jag har allt fler människor i min omgivning som bedrövat konstaterar att konspirationsteoretikerna alltför ofta visat sig ha rätt.

För den som vill ha en förträfflig analys om det kritiska förhållandet mellan väst och Ryssland rekommenderar jag att Ron Pauls färska debattartikel ”Reckless Congress ‘Declares War’ on Russia”. Ron Paul vet hur de neo-konservativa spelar bollen för att uppnå krig, och det är hög tid att reagera på utvecklingen. Men ingen gör något. Endast 10 ledamöter röstade emot den förtäckta krigsförklaringen mot Ryssland (en krigsförklaring som kommer få effekter även för oss i EU). Läs gärna artikeln här. Ron Paul är en av få ljuspunkter i mörkret.

En annan person som också är väldigt kunnig om den utveckling som de neo-konservativa styr världen mot är Ronald Reagans forne rådgivare Paul Craig Roberts i sin debattartikel ”Russia Has Western Enemies, Not Partners” där han frågar sig hur långt Washington tänker låta sina vasallstater agera mot Ryssland. Kan vi riskera ett proxy-krig i Europa? Ron Pauls artikel beskriver att det är nu formaliserats av USA:s kongress, och Paul Craig Roberts beskriver hur det proxykriget redan rullat igång. Läs den artikeln här.

Läser man nyheterna hos gammelmedierna är det väldigt svårt att skaffa sig en nyanserad bild över vad som sker i världen och med densamma. Enda motmedlet är att vi i sociala medier sprider budskapet mellan varandra. Därför medverkar jag i bruset, även om det känns lite hopplöst.

Fast vad är ett 3:e Världskrig om man jämför med hur pass illa det är med kungariket Sverige? Det är faktiskt så illa att Svenska kyrkan nu samlas till bön för det oroliga landet [länk]. Detta efter en uppmaning av Sveriges kristna råd.

– Gud, sänd din ande över vårt land. Vi ber om vishet och vägledning för alla som har ansvar i samhället. Regering, riksdag och oss alla som medborgare.

Ja, herregud, säger jag bara. Vad budskapet går ut på går tämligen lätt att lista ut. Man ber om ”ett politiskt klimat präglat av dialog och respekt, om ett samhälle som värnar alla människors värde och värdighet”. Gissa vad man talar om…! Mm, just det. Svenska kyrkan ber Guds ande att se till så folk inte röstar på Sverigedemokraterna.

Jag håller med om att Sverige har ett politiskt klimat som inte präglas av dialog och respekt. Är man Sverigedemokrat lär man nog känna av detta ganska tydligt. Men jag har även hört i högre utsträckning än tidigare att vissa grupper nu upptäckt att libertarianer är en fiende mot ”ett samhälle som värnar om alla människors lika värde”. Och gärna berövar denna fiende dess värdighet.

Vad kallas en libertarian för? En libertarian som blev utskälld p.g.a. sina åsikter om individuell frihet och frivilligt baserad samverkan mellan individer kallades för ”extrem egoist som skiter i fattiga och sjuka”, som inte har rätt att deltaga i samhällsdebatten eftersom vederbörande är emot att rösta på de befintliga partierna, och borde flytta ut från Sverige om jag inte trivs med välfärdssystemet. Det här exemplet är ett av de starkaste skälen till att jag försvarar Sverigedemokraternas rätt att yttra sig när andra ber till gud att de skall utplånas.

Finansministerns utspel om ”nyfascister” orkar jag inte ens kommentera. Jag tror att hon fick Sverigedemokraternas väljare att bestämma sig för att rösta på partiet ytterligare en gång till.

Och vid lunchbordet tycks nu råda konsensus om att (SD) har rätt att göra som de vill inom politiken. Mobbingpratet om det partiet har tystnat nästan helt (däremot skrattas det hjärtligt rått om Löfvén/Romson/Friddelot.

Nu talas med fascination om att (SD) snart kommer nå 25%, även om det är en siffra som jag inte är övertygad om att man kommer att uppnå. Det kan nämligen hända att sossarna hittar några kompetenta människor att sätta i ledargarnityret, och då förlorar (SD) sina bästa valarbetare… För det är ju inte direkt så att man rusar framåt av egen kraft. Sverige behöver ett missnöjesparti, och SD passar i den rollen.

Hälsar eder Peter Harold

UPPDATERAT: Ron Paul talar om saken i RussiaToday:

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

20 kommentarer till Ibland undrar jag varför man ens försöker vara förnuftig… (Om kriget mot Ryssland och SD)

  1. Rune skriver:

    Vad menar du med ”Missnöjesparti”? Jag har ju för mig att alla partier har startats för att man varit missnöjd med något som skulle kunna skötas bättre.
    När upphörde t.ex. Moderaterna att vara ett ”missnöjesparti” och blev ett ordinarie förvaltande parti?
    När upphörde t.ex. Socialdemokraterna att vara ett ”missnöjesparti” och blev ett ordinarie förvaltande parti?
    OSV. OSV

    • Peter Harold skriver:

      Ett missnöjesparti enligt min mening är ett parti som attraherar väljare som röstar ”emot” något istället för att man röstar ”för”. Det betyder t.ex. att väljarna inte röstar på partiet helhjärtat, än mindre har det som favorit. Missnöjesbegreppet är nog tydligare utifrån ett väljarperspektiv än sett från partiet själv. Jag vet att vissa partiers medlemmar frestats att framställa sig som ”missnöjesparti”, men ett parti i sig själv ser nog inte sig själva i den rollen.

      Det är dock intressant det du säger, att ett parti startar som en missnöjesyttring, och sedan etablerar sig och tar en förvaltande roll. Teoretiskt sett kan (SD) gå samma utveckling till mötes. Men då måste (KD) ut och (S) fortsätta att sjunka.

  2. Läsare skriver:

    År 1911 röstade US-congress 300-1 att Amerika skulle sanktionera/bojkotta den ryske kungen:

    On December 13, 1911, after the House voted 300 to 1 to abrogate, Taft capitulated, and two days later issued instructions to terminate the treaty. (48)

    Despite abrogation, the czar would not yield. Massacres continued, and the Jewish death toll rose. So the banking boycott was tightened. Its effects became most destructive, however, during World War I, when the czar needed multimillion-dollar military loans. Committee members were widely criticized for the stubborn continuation of their boycott even as it threatened the Allied war effort.

    But the boycott remained in effect until the monarchy was
    toppled in 1917.(49)

    http://jewise.wordpress.com/edwin-black/

    Neo-con = Judiska bankirer.

  3. Cello Jr skriver:

    Carl Bildt vill få oss att tro att Putin är en ny Hitler och att den här gången gäller det att stoppa Hitler i tid. Men det är precis det omvända vi borde göra, om vi vill slippa framleva våra dagar i spillrorna av ett nytt världskrig. Vi borde överge Ukraina. Vi borde be till Gud att Baltikums och Polens Nato-medlemskap aldrig kommer att prövas av en rysk invasion. Samtidigt är signalerna från Kreml väldigt förvirrande: dels det välkomna stödet till Marine Le Pen, dels propåer i FN om förbud mot rasism och rasistiska partier!! (Plus rådfrågning av Israel om förinteleseförnekelseförbud.)
    https://www.nordfront.se/rysk-fn-resolution-kraver-globalt-forbud-mot-rasism.smr

    Europeiska patrioter bör med andra ord förhålla sig skeptiska till alla björnkramar.

    • Peter Harold skriver:

      Jag undrar om det där ”förintelseförnekelseförbudet” inte bara är en politisk eftergift. Och jag hoppas innerligt att det inte införs i Ryssland eftersom det är där som nästa våg av studier kring 2:a Världskriget kommer att ske (om det inte redan har börjat). Med tanke på hur vidlyftigt man kategoriserar forskning som ”förintelseförnekelse” är jag väldigt bekymrad.

    • Benny skriver:

      Cello, du kan nog vara ganska säker på att regeringarna i baltstaterna och Polen kommer att göra allt för att provocera Ryssland på order av USA. Man har ju även fört dit mängder med militär utrustning som av en händelse. Sen har du nog missförstått hur ryssarna tänker. Man är för starka nationalstater som samarbetar utifrån egna förutsättningar, men man är emot nazism och rasism då man ju har dåliga erfarenheter sedan kriget av detta. ”Quilt by association” som man i västmedia försöker göra Putin skyldig till är ju ett gammalt propagandaknep för svartmålning, som med påstått samröre med högernationalister etc i Europa. Då borde ju USA och EU i första hand se om sitt hus när man stödjer Israel, Saudiarabien, Ukraina och andra inte speciellt rumsrena regimer. Nu är ju det här med logik och se skiten i de egna hörnen inget som bekymrar USA och EU då ju NWO är det övergripande målet, och då måste ju det stora hindret Putin och Ryssland elimineras. En direkt militär insats mot Ryssland är dock helt uteslutet så man jobbar med subversiv verksamhet som via Ukraina, MH17 m.m vilket hittills visat sig totalt kontraproduktivt då Putins stöd i Ryssland ökat enormt. Detta tyder ju på att ryska folket är väl medvetet om vad som pågår. Inte ens Khodorkovski, Putins påstått värsta fiende stödjer västs sanktioner eller kampanjer mot Ryssland vilket borde stämma till eftertanke bland folk om vad USA och EU verkligen sysslar med.

      • Peter Harold skriver:

        Det är just denna avsaknad av eftertanke som skrämmer mig väldigt mycket. Och att denna saknas bland opinionsbildare i gammelmedierna är mycket bekymmersamt eftersom redaktionerna i övrigt återpublicerar Washingtons budskap utan större kritisk analys. Jag har redan spekulerat i huruvida detta skulle ha att göra med att de amerikanska storbolagen har total kontroll över medierna (även påverkan av de svenska medierna via Schibstedt och Bonnier), men man skall inte heller bortse från att pressen ser en potential i eskalering i det att efterfrågan på nyheter kommer öka vid ett krig (eller krigsliknande tillstånd) i Europa. Med andra ord, redaktionerna och journalisterna leker med elden.

        • Benny skriver:

          Peter, man kan med fog misstänka att det som skrivs i tidningarna kontrolleras av ägarna inom strikta ramar. Sen finns det en uppenbar självcensur bland skribenterna för man vill ju inte kopplas samman som ”vän” av Putin, dvs precis likadant man behandlar SD i media. Man har t o m skapat ett ord för detta ”Putinist”, som ju är tänkt att avhålla från att skriva något positivt om Putin. Så även om Putin kämpar för att få till fred i Ukraina och samtidigt skydda den rysktalande befolkningen i möjligaste mån utan att intervenera, så beskrivs han som en skurk oavsett vad han gör. Tänk om man beskrev Obama likadant som man gör om Putin? Den journalist i Sverige som gjorde det skulle bli hudflängd som rasist av PK-maffian och gå samma öde till mötes som Birro. Sen att Obama är en långt värre skurk än Putin tar man lätt på och låter passera utan någon större kritik. Visst kan det tänkas att Obama är en marionett som inte kan hållas ansvarig för alla brott som begås, men då ska man nog som politiker ta sig samman och avgå eller ha kurage nog att sätta stopp för brottsligheten. Tyvärr så finns bara två möjligheter när det gäller Obama, antingen är han en maktlös sprattelgubbe utan ryggrad, eller en maktgalen despot som inte skyr några medel för att uppnå sina politiska mål.

          • Peter Harold skriver:

            Obama är nog både opportunist och marionett. Det råder dock ingen tvekan om att han är övertygad om att han handlar rätt, och att ändamålen helgar medlen. Sedan vet han att om samvetet skulle säga ifrån och han gör helt om så tar vicepresidenten över. I gengäld får han en statsbegravning…

            Vad gäller journalister är det nog dels så att de med ”rätt värdegrund” har sökt sig dit (trots bristande kvalifikationer som journalister) och detsamma kan nog sägas om skolväsendet. Sålunda finns det en ideologisk kantring. Lägg därtill att journalister lider av flockmentalitet. Alla tidningar har samma nyheter.

  4. zanning skriver:

    Tack för tipset om filmen RED!  Den är ju kanon att se på när man som jag sitter här i Thailandsvärmen (ca 22 plus kl är drygt 23) :) 

    Jag har alltid gillat Bruce Willis på film… han är riktigt bra skådis tycker jag. Ha det bäst!

    Stig Olsson

    • Peter Harold skriver:

      Fasen, nu tycker jag inte det minsta synd om dig Stig!🙂 Min prostatit får tokfnatt så fort det är kallare än +3 grader och jag går ut. Jag lovar, det var en bra film! Ha det så gott du med!🙂

  5. Läsare skriver:

    Som alltid är Brother Nathan spot on:

    JUST ONE LOOK at the enemies of Vladimir Putin and one can see that Jews are driving the political agenda of the West.

    http://www.realjewnews.com/?p=986

    • Peter Harold skriver:

      Han är charmig den där brodern. Fast hade han inte varit född judisk hade han nog blivit nedstängd sedan länge.

      • Läsare skriver:

        Han blev nerstängd minst två gånger. Jag har ett enkelt litmustest för att avgöra om det är judekontrollerad falsk opposition. Holohoax, judarnas sex miljoner lögner. Du kan söka på Real Jew News + Holohoax. Brother Nathan skriver glasklart att föörintelsen är en lögn.

        Häromdagen blev en 12-åring som tiggde omhändertagen, Jönköping tror jag. Nu går tiggandet in i nästa fas. Snart nära en ICA nära dig:

        Britain’s Child Beggars (BBC Documentary)

        http://m.youtube.com/watch?v=oJRGC8pMQU8

  6. norrland skriver:

    Alltid lika intressant, jo media och PK eliten kör sin egna väg alla priser är värd priset. Putin är en skurk samma med SD hoppas valet i vår får våra kära PK are att vakna för efter det valet kan dom inte sova längre är vad jag tror…..Men håller inte med om att SD är ett missnöjesparti utan jag säkert du med har läst partiprogramet och jag iallafall tycker dom har de bästa från 2 världar 3 i dags läget kan man väl säga, skatter, välfärd, invandring.

    • Peter Harold skriver:

      Ja, jag skall förtydliga mig; med missnöjesparti menar jag hur väljarna betraktar partierna. Märkligt nog är partiprogram någonting som de flesta väljare aldrig komme ri kontakt med. Det dokumentet uppfattas som en inter handling. Och det beryktade valmanisfestet är en lathund för journalister…. Satt på pendeltåget igår och undrade varför sinnesslöa inte får rösta; det finns massor av fullt friska människor som inte kan mycket mer om politik än en person som inte kan knyta sina egna skor.

  7. Läsare skriver:

    Missing Links – Jewish Terrorism

    http://m.youtube.com/watch?v=d0Sljvyd0Nk

    Zionist är bara ytterligare ett judemaffia-blahblah namn för att dölja och förringa att det hela handlar om en global, världsomspännande judisk maffia.

    Videon är två timmar och allt är obligatorisk att se. PH, at 18 min och två minuter.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

