Medierna som krigets reklambyråer

Bästa läsare!

Egentligen hade jag tänkt att skriva om Bostonbombaren som nu ställs inför rätta, men den texten behöver lite mer research. Jag skulle vilja se mer av hur mainstream media kommer att återrapportera för statens räkning. För det handlar trots allt om att befästa en berättelse om att de två bröderna ensamma låg bakom dådet, och att vare sig FBI eller CIA har någonting med det inträffade att göra, i vart fall inte förrän det smällde.

När dylika dåd inträffar brukar man ofta tala om ”den ensamma galningen”. Samhället är fyllt av galningar, och otroligt nog brukar de värsta av dem bli valda till politiska uppdrag. Sedan finns det de som pekas ut som ensamma galningar av domstolarna (eller av experter och medierna). Vi har Lee Harvey Oswald, Christer Pettersson, Taimour Abdulwahab al-Abdaly, m.fl. Och i fallet med bombdåden under maratonloppet i Boston handlar det om två ensamma galningar.

Jag törs slå vad om en femkrona att rättegången kommer följas med stort intresse av alternativa medier i Sverige eftersom den ende överlevande gärningsmannen från Bostonbombningarna är muslim, men det är inte där scoopet ligger enligt min mening. 

Av större intresse än deras religionstillhörighet är  ett antal andra påstådda omständigheter, t.ex. att experter anser att bomberna i Boston var alltför sofistikerade för att de två bröderna skall ha byggt dem; att de två brödernas farbror är svärson till en CIA-tjänsteman; att den ena brodern korresponderat med en f.d. CIA-tjänsteman (som kan ha bidragit till att radikalisera gärningsmännen); FBI underlät att granska bröderna trots varningar från Ryssland. Ingredienserna för att de två bröderna ”odlats” av den amerikanska regeringen (genom CIA) som terrorister finns här. Lägg därtill det vanliga false flag-symptomet om att man höll en bombövning under loppet.

Men det är inte specifikt Boston-rättegången som intresserar mig, utan hur medierna gestaltar spektaklet. Och istället för att fördjupa mig i Boston så ber jag att få rikta uppmärksamheten mot ett annat mediesymptom, nämligen marknadsföringen av ”det stora nödvändiga kriget” mot Ryssland. Frekventa besökare av Skrivarens blogg är säkert redan informerade om orsak och verkan i Ukraina, och de patetiska påståendena om en ”rysk invasion av Ukraina” som upprepas i pressen. Det tar inte många timmar innan man inser hur falsk mainstream media är.

Det behöver inte vara stora rubriker. Små insinuationer duger också. Idag har SvD ett ”bildspel” där deras utrikeschef Jesper Sundén mer eller mindre förväntar sig att Ryssland skall ge sig ut på krigstig…
sb svd putin krig 2015åg…

Det är lite klent intellekt av Jesper Sundén av att hävda det traditionella påståendet att en trängd ledare behöver en yttre fiende att mobilisera landet emot. Sanningen är den att de flesta ryssar är medvetna om att det är Vita huset som ligger bakom situationen. Sanktionerna och det låga oljepriset är krigshandlingar riktade mot Ryssland. Till skillnad från Barack Obama så brukar Vladimir Putin tala till sitt folk med ett intelligent språk, ofta med ett budskap som är konkret och konsekvent.

Jag har svårt att tro att Jesper Sundén är dum i huvudet. Han borde i så fall inte ha blivit nyhetschef på SvD om han var för dålig att få på sig byxorna rätt om morgonen. Sålunda måste Jesper Sundén veta samma saker som jag. Han borde det. Om han gör det så förtiger han dessa uppgifter.

När jag bläddrade lite bland Jesper Sundéns texter fann jag på Svenskans Facebook-sida följande kommentarer som onekligen borde leda Sundén till lite andra tankar än det ständiga ”Skyll på Ryssland”-strategin om han mot all förmodan bara livnärt sig på TT-telegram och CNN-gluttande. En av kommentarerna är faktiskt inne på det som jag beskrivit i mitt resonemang om Brzezinski-formeln (se Alejandro Rezzos kommentar).

sb svd jesper sunden

Den avslutande kommentaren från en Lennart Lundwall demonstrerar vad som händer när man anammar gammelmediernas ensidiga beskrivning av världsläget.

Utan att veta vad som verkligen skett kommer folk att acceptera att konflikten mellan Washington och Moskwa eskalerar till ett krig. Men vi som vet att Ryssland vare sig har ambitionen eller förmågan att återskapa Sovjetunionen (Sovjetunionen under sina glansdagar var inte ett särskilt rustikt bygge heller, utan var beroende av bidrag från bl.a. USA) vet att den här retoriken bara fyller ett syfte; man vill att USA skall bli en enväldig supermakt. Vi talar alltså om en världsordning där Europa redan idag är en lydstat till Washington, och att det är Rysslands tur att följa. Sedan Kina. Nationsgränserna blir en chimär och allt bestäms av en politisk elit som inte är åtkomlig genom allmänna val. 

Det är dags för SvD att nyansera sin omvärldsbevakning. Ett nytt storkrig i Europa tjänar varken EU eller Ryssland på. Men det gör Washington. Bara denna insikt borde få Jesper Sundén och redaktionen att ta en annan ton i sina nyheter.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Medierna. Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Medierna som krigets reklambyråer

  1. Cello Jr skriver:

    Jag är smart (-are än genomsnittet), men du är min överman! En sannskyldig Zarathustra.🙂
    Eg. är du ett slags medborgarjournalist (tänker på Franska Revolutionen av ngn anledning). Ja, ja, slicka i dig allt beröm. Som jag tidigare skrivit, fattar jag inte hur du hinner skriva så många *välskrivna* texter, men antagligen beror det på att jag har fler bollar i luften än du!🙂 Eller, Oden förbjude, att du har mer skrivtalang! Nå, emellertid och så vidare, så har jag trots min underlägsenhet, lyckats sammanfatta min paranoida hysteri i en bloggpostning med diverse videos, som jag inbillar mig kommer att falla Herr Ikonoklast i smaken.🙂

    http://riksforbundetmotpolitiskkorrekthet.blogspot.se/2015/01/nostradamus-brother-nathanael-talking.html

  2. judaspainkiller skriver:

    På nått sätt är du ett geni.
    Sätt gärna ord på Europas nästa världskrig.
    Gå runt det om du kan?

    • Peter Harold skriver:

      Jag ser så många olika scenarios för den stundande konflikten. Men nu börjar det faktiskt märkas att politiker runt om i Europa inser vad som håller på att hända. Jag har indikationer på att även etablerade politiker börjar bli nervösa över att de inte har kontroll över situationen.

  3. En desperat Putin blir en mycket farlig mann. Och vesten gjør alt de kan for å køra Russland konkurs. Birger Claeson ser Sverige angrepet av Russland i en profetisk visjon. Men ingen hjelper svenskene. Ingen EU land hjelper Sverige

    Men så faller mørket over hele verden. Tredje verdenskrig?
    Sverige holder russerne unna kjerneområdene.

    Då fick jag höra ett stort jämmerskrik bland folken. Så såg jag en ljusstrimma ovanför allt mörker och ur mörkret såg jag en stor skara vitklädda gestalter ryckas upp mot ljusstrimman. Därifrån hörde jag en underbar sång om Lammet, som har köpt oss fria åt Gud med sitt blod.

    http://wp.me/p3uvTQ-ch
    +

    • Peter Harold skriver:

      Just nu är nog Europa på väg mot konkurs, och vi har nog inte heller råd att gå i krig mot Ryssland (såvida inte Federal Reserve lånar ut några biljoner FIAT-dollar). Det faktum att CNN pumpade ut nyheten om att EU ser framför sig en återhämtning av ekonomin under 2015 känns väldigt Pravda-mässigt.

  4. norrland skriver:

    Bra analys av amerikas försök att driva fram ett krig i europa och Svensk PK medias svansande efter deras pipa, är mycket tragiskt att säkert många i europa inte inser följande iof sig blir det fler och fler tror jag och hoppas verkligen då Ryssland inte är fienden vi gör oss en björntjänst, haha blev lite kul där…
    Mer läsare av din proffsiga blogg men även fler av de riktiga journalisterna vi har och inte dom som går andras vägar och ej visar sanningen!
    MvH

    • Peter Harold skriver:

      ”björntjänst”

      *garv*

      Jag tror att fler kommer att vakna upp. Trots allt, vi är så degenererade att vi inte fungerar som krigarfolk längre. Nackdelen är att ifall kriget bryter ut, då kommer det att ske på civilbefolkningens bakgårdar.

  5. Läsare skriver:

    Allting är väldigt enkelt. Amerika är judarnas ombudskrigsmaskin för judiskt världsherravälde. America is the jews proxy war machine for jew world conquest.

    Det kommer aldrig att bli ett krig med Ryssland. Och det enkla skälet är att judarna måste alltid ha en stor fiende. Om judarna går I krig med Ryssland och förlorar, vem skall då judarna krigshetsa mot?

    • Peter Harold skriver:

      Nordkorea. Kina. Och så kan man börja om igen.

      Det viktiga med Ryssland är egentligen inte fråga om territorum, utan mer att Vladimir Putin försvårar för oligarker och USA-baserade storbanker. Det är honom personligen man krigar mot.

  6. Benny skriver:

    Varför sprider media myten om att Ryssland skulle vara bankrutt? Det har ju inget med verkligheten att göra då Ryssland knappt har någon statsskuld och medborgarna dras inte med höga privata skulder. Det är ju tvärtom EU och USA som befinner sig i en mycket prekär ekonomisk situation. Dessutom så kan Ryssland få hur stora krediter man behöver då kineserna har en sjuhelsikes massa dollar som bara ligger. Bättre då för Kina att låna till ryssarna mot lite ränta och att investera i rysk gas som minskar nedsmutsningen från kolkraftverken som är ett stort problem i Kina. Det är ju alla oljeproducenter som drabbas men värst Kanada, Norge, Venezuela, Brasilien och även frackingoljan i USA förutom Ryssland , men det passar väl inte media att slå upp detta. Politikerna vill nog gärna förmedla intrycket att sanktionerna ska få Ryssland att vika…man undra ju bara från vad? Tror idioterna att Putin har någon som helst möjlighet att välja att INTE hjälpa ryssarna i östra Ukraina? Eller att det finns någon som helst option att förhandla med invånarna på Krim om ett återgående till Ukraina? Hallåå politiker…verkligheten kallar!

    • norrland skriver:

      Jag tror media trycker denna falska propaganda av enbart ett syfte vissa på att Ryssland är svagt gentemot väst, jag tycker detta är mycket dåligt av den svenska jounalistkåren.
      Sedan att skriva dessa lögner att Ryssland är så censurerat när våra medier inte kan skriva sanningen om vare sig konflikten i Ukraina, Syrien eller den Svenska massinvandringens negativa konsekvense, kostnad kulturkrockar islamisering av Sverige och no-go zoner eller den mmest odemokratiska nya överenskommelsen i demokratisk historis, DÖ…

      • Peter Harold skriver:

        Ja, med tanke på att svenska politiker inte kan skildra vad som händer i det egna landet sanningsenligt borgar ju inte direkt för en nyanserad omvärldsbevakning…😉

    • Peter Harold skriver:

      Jag instämmer. Och vad gäller frackingoljan har jag hört att en delorsak till att man bad de arabiska vännerna att öka produktionen och sänka oljepriset var för att tvinga så många frackingsbolag som möjligt i konkurs så att dessa kan köpas upp av storbolagen för struntsummor.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

