Aftonbladets Charlie-sympati fastnade i redaktionens hals – ”Je Suis Dan Park”

Bästa läsare!

Jag skrattar så jag nästan kiknar. Kvällstidningen Aftonbladet bemödade sig att ändra om sin logotyp och skriva ”Je Suis Charlie” med tidningens typsnitt efter islamistattacken i Paris. Och man skulle bli så mycket ”Charlie” att man lovade att ge ut nästa nummer av den franska satirtidskriften på svenska.

Men den planen är nu bordlagd och avfärdad.

Aftonbladet – som säger sig vara Charlie – har tydligen läst alstret man hyllat i ett par dagar. Och Aftonbladets slutsats är att Charlie Hebdos satir är inget som man kan förmedla till svenska läsare. Jag kom själv till slutsatsen samma dag som ”Je Suis Charlie”-skyltarna dök upp, och jag visade ett par exempel på hur plumpa tidningens satir är. Men det faktum att Aftonbladet bryter sitt löfte om publicering väcker faktiskt frågor om kvällstidningens trovärdighet.

Aftonbladet fegar ut. Jag förstår dem. Många läsare skulle undra vad det är för skit som man säger sig stödja. Sympatin för massakerns offer skulle äventyras. Och framför allt skulle en svensk publicering av Charlie Hedbo faktiskt vara uttryck för ett hyckleri av sällan skådad dignitet: Varför skall Charlie Hedbo prisas men Dan Park fängslas?

 Det finns en politisk korrekt förklaring: Charlie Hedbo slår mot allt. Högt och lågt. Mot rika och mäktiga. Dan Park slår bara mot de svaga i samhället. Han sprider hat medan Charlie Hedbo provocerar mot våra konventioner för att samhället skall utvecklas… bla, bla…

Konsten ligger i betraktarens ögon. När betraktaren har bestämt sig för att Charlie Hedbo är någonting gott och Dan Park är någonting ont, då kommer utfallet bli därefter.

Den som har detta ingångsvärde kommer sålunda missa en så genialisk provokation som Dan Parks rad ”Zigenarbrott är något gott”. Provokationen kan utläsas på olika sätt; dels att konstnären påstår att zigenarbrott är gott (som om att alla andra brott är onda, men att just detta brott är gott), dels att han lyfter fram det som förtigs i medierna, nämligen att zigenare begår brott. Det senare skulle kunna vara konstnärens slutsats av det faktum att medierna mörkar när zigenare är inblandade i kriminella handlingar och det blir twitterstorm varje gång polisen påtalar att en brottsling har romsk utseende.

Detta i sin tur skapar en kritisk följdfråga; är det till gagn att medierna systematiskt döljer brottslingars härkomst när just döljandet skapar en känsla av konspiration mot läsarna och folket? Ja, bara det faktum att jag sitter här och försöker analysera Dan Parks provokativa textrad visar på att han haft framgång med sitt budskap – om än att han fått stor hjälp på traven av det svenska rättssystemet. Ursprung har måhända ingen betydelse för vem som är brottsling, men döljandet av härkomst orsakar den skada man vill undvika.

Min favorit av Dan Parks alster är dock ”Papper till papperslösa” (en bal med toapapper). Eftersom jag är uppvuxen med Larson! och Bizarro har jag inget problem med Dan Parks humor när den håller detta mått. Cyniskt och retsamt.

När jag nu har sagt att jag gillar en del av Dan Parks provokationer (trots att vissa av dem även träffar mitt känsliga skrev) så kan läsaren förstå mina upprörda känslor när jag återläser Expressens-krönikören Karin Olssons text från 15 oktober 2014. Hon använder nämligen följande ordval:

Dessa gränsdragningar för vår yttrandefrihet måste vi orka prata mer om, även när så avskyvärda figurer som Dan Park står i centrum.

Det hon pliktskyldigt säger att vi borde orka tala om är hur lagen om hets mot folkgrupp används allt godtyckligare av våra rättsvårdande instutioner. För mig är ”gränsdragning” av yttrandefrihet en ickefråga; det skall inte finnas en sådan gräns definierad genom lagen om hets mot folkgrupp (och lagen skall avskaffas!). Men när en kvällstidningskrönikör kallar Dan Park för en avskyvärd figur, då handlar det faktiskt om att förmedla hat. Något säger mig att kvällstidningsfolk inte analyserar vad deras egna ord innebär. I så fall borde de inte påstå sig tala emot hat och själva sprida detsamma i nästa andetag, och inte skulle de kalla sig för Charlie när de inte kan stå för Charlies budskap.

Je Suis Dan Park – till det omfånget att jag försvarar total yttrandefrihet och står för det; igår, idag och förhoppningsvis om hälsan tillåter även i morgon.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Demokrati och frihet, Okategoriserade. Bokmärk permalänken.

21 kommentarer till Aftonbladets Charlie-sympati fastnade i redaktionens hals – ”Je Suis Dan Park”

  1. Sofia skriver:

    WOW det var modigt skrivet!
    Hoppas du ej blir trakasserad av de ”Goda” nu!

  2. Edward Ulfertz skriver:

    De, som vurnar för det öppna och gränslösa samhället, borde börja med att ta bort yttrandefrihetens gränser.

  3. Cello Jr skriver:

    ”Screw your hashtag solidarity!

    http://www.steynonline.com/6743/screw-your-hashtag-solidarity

    Freudiansk psykoanalys av ”Je suis Charlie”, ”Jag är Jason”, men inte ”Jag är Dan Parks” eller ”Jag är Jimmie Åkesson”, föreställningen hos vänstern och majoriteten borgerliga, att ”allas lika värde” säkras genom att förneka skillnader mellan kön, religion och etnicitet.

    ”Oanständighet” blir att anmärka på synbara skillnader.

    Därför kommer Aftonhoran aldrig att försvara det fria ordet om det handlar om en saklig, intellektuell och logiskt stringent kritik av dess avgudar, såsom feminism, mångkulturalism, Islam och massinvandring über alles, helst så mycket att de vita utraderas ur gatubilden.

    De kommer inte att ge sig förrän Götgatan är en Kasbah.

    P.S. Var fanns det ”fria ordets försvarare” när The Cures uppenbarligen satiriska ”Killing an Arab” censurerades. Gud vad jag hatar alla mångkulturalister och dubbelmoralistiska feminister!

    • Peter Harold skriver:

      Götgatan ligger i ett reservat för de som bestämmer och som bestämmer vad vi skall tycka, så där lär det dröja innan de tillåter tillräckligt mycket multikulturalism så att kvällstidningskrönikörerna blir i minoritet. Och även när deras bilpoolsbilar står i brand kommer de att urskulda sig med att ”vi hade minnsan kravaller på 1950-talet med bara etniska svenskar i Götgatan”.

  4. Cello Jr skriver:

    Lyssnar man noga så hör man inspirationen från Albert Camus riktigt bra ”Främlingen”. Läs den!

    http://www.dn.se/dnbok/albert-camus-framlingen-fran-algeriet/

  5. Bart skriver:

    Aftonbladet försöker med skademinimering och skickar lite kritik mot kritikerna:

    http://viralt.aftonbladet.se/ultra-ortodox-tidning-klippte-bort-kvinnliga-varldsledare-paris/

  6. Je Suis Dan Park skriver:

    Jag besökte danskarnas manifestation för Dan Park i Malmö i september.
    Folk i Skåne är rädda för extremvänster.
    Dan Park och Charlíe Hebdo är ju vänster.
    Så vi har fått muslimernas kamp mot andra muslimer i sina länder
    till vänsterns kamp mot andra i vänstern i våra länder.

    • Benny skriver:

      Hela världen är en enda röra! I Tyskland ondgör sig Merkel över nazister i Pegida samtidigt stödjer hon judiska nazister i Ukraina. I Sverige hatar socialdemokraterna, hand i hand med det globala kapitalet Putin för att han för en form av forntida socialdemokratisk politik. I mellanöstern bekostar USA terrororganisationer som IS samtidigt som man låtsas bekämpa dessa, fast bara lite lagom för hemmapubliken. Listan på vanvettet kan göras väldigt lång men den kan ändå kokas ner till två ord…Cui Bono?

      • Peter Harold skriver:

        Det besvärliga är att det finns flera skyldiga, även om de inte är i en oändlig mängd. Men de är tillräckligt många och har olika motiv. Dock är vägen till deras mål gemensam.

    • Peter Harold skriver:

      Det är där är riktigt fascinerande. Men så fort någon till vänster ifrågasätter tingens ordning blir han per automatik en högerextremist. Enligt min mening är det svårt att placera folk och för all del partier på vänster-högerskalan numera.

      • Benny skriver:

        Ja, det är ganska intressant att försöka följa all turer i propagandaflödet som kullkastar alla normala politiska skalor. Ett klassiskt exempel är väl domen förra månaden mot nazistbröderna Navalnyj som härjade och slogs och skrek nazistiska slagord i demonstrationer för ett antal år sedan till stor förfasan här i väst. Man anklagade Putin för att se mellan fingrarna med nazisterna för att han ”tillät” detta. Nu när åklagarna äntligen hittat ett sätt att komma åt dessa gangsters varav en får fängelse byter man plötsligt tonart. Nu är det en skandal att en av bröderna får fängelse för förskingring, men sedan dess har ju Navalnyj upptäckt att motarbetar man Putin så är allt förlåtet, även grov kriminalitet. Man kan även bli upphöjd till oppositionsledare även om man inte har något stöd alls bland folket i Ryssland. Man kunde ju tro att Zjuganov i kommunistpartiet med ca 13% som är Putins främsta kritiker i parlamentet skulle få den äran, men inte då. Det passar inte propagandan i västmedia där man förmedlar bilden av att Putin får stå oemotsagd dagarna i ända i Duman och orera.

        • Peter Harold skriver:

          Jag hörde om Navalnyj härom månaden i Sveriges radio, bl.a. att han sattes dit därför att han vågat opponera mot Putin, och brodern vädjade till EU att agera… Jag kände instinktivt att historien hade en vidare dimension än att killen opponerat sig mot Putin. Men SR är SR. Jag tänker lägga ner skiten när jag blir diktator, by the way…

  7. Benny skriver:

    Svenska PK-elitens nya motto…Yttrandefrihet i Frankrike till varje pris! Tror verkligen PK-eliten att folk är så dumma? Tja, efter det som hänt i Ukraina, MH17, IS m.m börjar man ju undra hur det är ställt? På tal om MH17 är det någon som hört vidare från de s.k utredarna som uppenbarligen inte gör sitt jobb ordentligt? Jag menar hur svårt kan det vara att pensla upp blyrester från kulhålen vid cockpiten och göra en isotopanalys och jämföra med dem som finns hos ukrainska flygvapnet? Man kan nog misstänka att ukrainarna vid det här laget sopat igen alla spår och gjort sig av med all ammunition som kan tänkas ha haft samma isotopsammansättning i blyet. Helt vanligt polisarbete hade nog varit på sin plats för att hitta förövaren i stället för den uppenbart politiserade ”utredning” som man tillsatt.

    • Peter Harold skriver:

      Jag har hört att en del vrakdelar tagits till Holland, men jag har inte lyckats komma åt någon insiderinformation. Min vän har fått en del av sina familjemedlemmars tillhörigheter från vraket.

      Vad gäller folks medvetenhet tror jag att någonting är på gång. Jag har varit på en tjänstelunch vid ett annat företag, och samtalsämnet var FIAT-pengar, Federal Reserve och Brzezinski. Det var nästan kusligt att sitta där. Väntade mig att de skulle vända sig emot mig och skrika ”Vi vet vad du vet och nu skall vi tysta dig”. Mmm, man blir lite lätt paranoid när man studerar de här ämnenena och ser vilka ens fienden är och vilken makt de har.🙂 Men det visade sig att lunchvärdarna var ett utmärkt och fredligt sällskap.

  8. Je suis Dan Park skriver:

    Aftonhoran och Sexpressen är inget annat än värsta sortens hycklare som egentligen stödjer terrorister lika mycket som Charlie Hebdo.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

