20’000 britter förhörda p.g.a. aggressivt språk på Internet (och SÄPO bevakar sociala medier i Sverige)

Bästa läsare!

På tre år har de brittiska polismyndigheterna utrett 20’000 britter för aggressivt språk eller förolämpningar på Internet enligt Independent Sentinel. 20 ärenden per dag granskas där enskilda skrivit på sociala medier.

Härom veckan gick SÄPO:s inträde i Twittervärlden viralt. Första postningen lyder: ”För säkerhets skull finns vi nu på Twitter. Följ oss, för vi följer er.”

sb säpo twitter

Jag har absolut ingenting mot humor. Det värsta är dock att SÄPO hade lika gärna kunnat skriva samma sak utan att ens ha för avsikt att skämta. Numera är det sannolikt sant att SÄPO följer sociala medier ganska noga. Det finns datasystem (utvecklade av FOI enligt dem själva) för att scanna av det som läggs upp på nätet. Jag har själv sett en demo på programmet (några år innan NSA-skandalen dök upp).

SÄPO har dock inte alltid följt de sociala medierna. Ja, till och med så sent som för två-tre år sedan missade de en tämligen uppmärksammad förestående händelse i Sverige som det skrevs om i sociala medier men som SÄPO inte hade koll på alls. Jag vet det därför att ”höjdaren” på firman var förvånad när jag lämnade över mitt material som jag sammanställt från min sjuksäng. Och allt låg helt öppet för hela världen att läsa. Dagen därpå agerade man (SÄPO) och evenemanget ställdes in.

Att SÄPO:s folk missade nyheten kan bero på dem själva i högsta grad. Vid ett seminarium som jag deltog i under mitten av förra årtiondet varnade SÄPO poliser och andra i offentlig administration att besöka ”alternativa” sajter. SÄPO hävdade att dessa kunde ha virus och trojaner som smittade våra datorer. Dessutom kunde hatsajterna (som bl.a. ”skriver om påstådda världskonspirationer”) se att dessa läses av poliser. Eftersom polisen inte kan stänga dessa sajter, men dessa får trafik från poliskontor, domstolar, statliga verk, etc, ges ”hatsajterna” en ego-boost, menade SÄPO. Så för att inte ge ”nazisterna” tillfredställelse tycks poliser drillats att aldrig besöka alternativa sajter med arbetsdatorer. SÄPO påstod till och med att ”hatsajternas” administratörer kollade upp hemadresserna på sina besökare via deras IP-adresser (desto större anledning att använda en jobbdator i så fall!).

Fast, som jag redan nämnt, är det inte troligt att SÄPO sitter och streckläser bloggar (min blogg läses dock någorlunda frekvent av någon på (den förra) regeringen; jag tackar för visat intresse!), utan istället använder sig av de program som söker efter de ord och formuleringar som är indikatorer på att man behöver granska innehållet mer specifikt på en annan nivå.

Det lilla jag vet om programmet är att det är komplext, men ju mer komplext man gör det, desto mer automatiskt utvalt material måste man granska. Nu finns det en intelligens som faktiskt granskar i flera nivåer och selekterar texterna. Ändå finns det manuella urval som kan vara till minst lika stor nytta. Eftersom många bloggare gör efterforskningar och har effektiva nätverk kan SÄPO hitta saker som intresserar dem genom att specifikt studera vissa sociala medier/kanaler/nätverk. Här kan de få en bild på trender som är till nytta för kommande spaningsinsatser.

Men bortsett från detta så är det fortfarande det traditionella spaningsarbetet som gäller för SÄPO. D.v.s. att få en vanlig polisrapport som flaggar för att person si och så har en benägenhet att göra ditt och datt med den och den.

I övrigt kommer SÄPO att följa Twitter för att bevaka sitt anseende. SÄPO är beroende av offentliga anslag, och det är politikerna som beviljar pengarna. Bilden av SÄPO på sociala medier spelar roll – inte direkt för säkerheten, utan för att myndigheterna är beroende av politikernas och skattebetalarnas förtroende.

Men vi skall inte utesluta en utveckling efter brittiskt mönster. Fast här är det våra lagstiftare som dirigerar. Och dem skall vi bevaka noga. Jävligt noga. Helst byta ut dessutom.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till 20’000 britter förhörda p.g.a. aggressivt språk på Internet (och SÄPO bevakar sociala medier i Sverige)

  1. Benny skriver:

    Efter terrordådet i Paris så kommer kraven på ytterligare övervakning på internet som ett brev på posten. Trots att franska säkerhetspolisen än en gång missade att ens stoppa redan kända terrorister ska nu övervakningen utökas än mer. Denna övervakning har ju dock inget med terrorism att göra utan det är för den politiska kontrollen av informationsflödet som man inför mer restriktioner. Skulle tro att bloggar som denna och andra liknande har sina dagar räknade. All info och nyhetsflöde ska gå genom av etablissemanget godkända kanaler. Sovjet 2.0 alltså.

  2. Sofia skriver:

    al CIA-da har tagit på sig skulden för dådet mot Paristidningen.

    För den som genomskådat, är syftet med hela klart när MSM vrålade ut det de gjorde och vilka som gick i armkrok på Paris gator kort därefter…

  3. Eva skriver:

    Vi ska byta lagstiftare?
    Tack PH för humor på högsta nivå!

  4. Anna skriver:

    JAG är islamofob! Skriv upp mig på listan! Men där finns jag säkert redan… Men under listan i vänsterkanten, såsom ”NIP” Non Important Person” Eller på svenska ”IMO” ”Irriterande Men Ofarlig” …

    • Peter Harold skriver:

      Hm, för att vara ”-fob” måste man vara sjukligt rädd för någonting. Men vad är sjukligt i att vara rädd för en religion som vill förändra ens tillvaro och dessutom har förmåga att göra det? Vi vill bara att det inte skall hända, och vi vill att den utvecklingen skall upphöra.

  5. Anna skriver:

    Vafaaan menar de förresten? Aggressivt SPRÅK? Jag ska ta deras utskrivna lagparagrafer, rulla ihop de till en stor jävla massiv negerdildo och rövknulla de i deras rövhål! Vadå aggressivt? Hahaha… Kan inte hejda mig. Samtidigt ska jag videofilma alltihop live, när de skriker förnöjt att de älskar alkajda eller hur nu fanskapet stavas… Varför erkänner inte dårarna bara på en gång, att de bara är inträngda i garderoben då de inte får utlopp för sin sexualitet såsom bögar? Jag förstår varför – jag hade själv varit bög om jag tvingats vara ihop med pluppen på stan. Brrrrr….. Och all svettlukt som de uppbringar, såväl män som kvinnor.

    Men, jag tror att männen egentligen är rätt avis på de män som FÅR välja. Liksom kvinnorna. Men kvinnorna håller sig i hemmet och håller inte på och alkajdar sig hursomhelst. De uppträder bara live på tv när det är actiontider….

  6. Anna skriver:

    Kosher/ halal. Vi är i samma hall. Kommit genom mästarens stall. Gnäggat som få. Fick bara stå, i väntan på slakt. Suckade efter makt, som ett lamm efter… Gjorde det enda rätta, fattar inte vad som skapat denna hetta, nu vill alla fetton höja mig till skyarna! Jag tar min chans, med elegans- ni är ju som elefanter i en pinsam kortege av dekadans….

  7. Johan skriver:

    Säpo = Suger Äcklig Pedofil Ollon.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

