Fria Moderata Studentförbundet vill tysta Ron Paul – och de neokonservativa försöker kapa den libertarianska rörelsen.

Bästa läsare!

Det finns en internationell organisation som heter Students for Liberty, vars principer bygger på att individen skall ha ekonomisk frihet för att kunna välja själv hur man skall försörja sig; social frihet för att kunna leva sitt liv efter egna önskemål; och intellektuell frihet. Bra principer.

Students for Liberty har haft stor hjälp av att den forne kongressmannen Ron Paul under sina primärvalskampanjer för Republikanerna företrätt libertariansk politik, och därför har organisationen valt honom som huvudtalare vid organisationens årliga konferens. Detta föranleder dock tre medlemmar att opponera sig, varav en är Alexandra Ivanov från Fria Moderata Studentförbundet. Hon och kollegorna skriver att:

[Ron Paul] and his institute have crossed the line from a position of US non-intervention in international affairs to the outright promotion of tyrants and the lies they weave. By pursuing a campaign of misinformation in the name of liberty, peace and prosperity, Ron Paul is flying in the face of everything SFL stands for, undermining a movement of students fighting against brutal regimes at the risk of life and freedom. In doing so, Ron Paul is morally abetting the ratcheting repression of civilians and psychological warfare waged ruthlessly by Vladimir Putin.We strongly oppose SFL’s decision to host an advocate of Russian aggression at an event with this noble purpose. It compromises not only SFL’s mission, but the endeavours of millions of people in the world to live in freedom.
[…]
Ron Paul and his eponymous Institute for Peace and Prosperity have been unconscionably regurgitating this propaganda, feeding Putin’s narrative that Ukraine’s revolution was a fascist coup choreographed by the US. In March of last year, Ron Paul stated that the occupation and referendum of Crimea was approved and in accordance with the will of the people.

Den som följt Skrivarens Blogg vet hur fruktansvärt illa ute Alexandra Ivanova är här. Dock agerar hon helt i linje med mainstream media och försöker befästa en bild som målats upp av de neo-konservativa krafterna, företrädda av Council on Foreign Relations i USA och av finansdignitärer som Zbigniew Brzezinski och George Soros. Ni vet, herrarna som använder nationer som spelbrickor och betraktar folken som schackspelets bönder vilka kan offras utan tårar.

Jag har ägnat mig åt Ukrainafrågan ända sedan 2013, och jag är mer insatt i denna än gemene man törs jag säga. Jag har sökt mig till objektiva källor, och jag har haft turen att kunna få förstahandskällor vid ett par tillfällen som bekräftar den bild som förmedlas av Ron Paul Institute (RPI) som Alexandra Ivanova kritiserar. Min slutsats är att vi inte kan lita på den information som Vita huset och den sittande regimen i Kiev presenterar och som medierna i väst okritiskt förmedlar medan man filtrerar eller förvanskar andra sidans argument.

Jag kan förstå Alexandra Ivanovas invändingar (mot RPI) om det är så att hon enbart lyssnar till mainstream medias rapportering och bildat sig en uppfattning enbart utifrån deras berättelse. Det är visserligen dock klandervärt att hon inte satt sig in i frågan bättre, och försöker förmå Students of Liberty att vända sig emot Ron Paul och hans faktiska försök att skapa fred i Ukraina.

Jag skulle kunna ge en annan beskrivning än den som Alexandra Ivanova kommer med i sin text, men jag hänvisar till tidigare postningar om Ukraina, och nöjer mig idag med att kommentera frågan om omröstningen i Krim där invånarna valde att lämna Ukraina .

Av en ren händelse läste jag ett reportage på Global Research som ger mig svar på många frågor som lämnats obesvarade av mainstream media. I artikeln nämns att folkomröstningen bevakades av internationella observatörer, och att expertis över lag ansåg/anser att folkomröstningen var legitim och genomfördes i god demokratisk ordning [länk]:

135 international observers have arrived from 23 countries, including Austria, Belgium, Bulgaria, France, Germany, Hungary, Italy, Latvia and Poland, Crimean authorities said. Among those monitoring the referendum are members of the EU and national European parliaments, international law experts and human rights activists.

[…]

Quite contrary to the mainstream official approach taken by the EU and the US, most of [the international observers] said they believed the referendum in Crimea was legitimate.

“The US and also the EU, they only respect international law, if it’s in favor of their opinion,” Johann Gudenus, member of the city parliament of Vienna, said. “Our opinion is – if people want to decide their future, they should have the right to do that and the international community should respect that. There is a goal of people in Crimea to vote about their own future. Of course, Kiev is not happy about that, but still they have to accept and to respect the vote of people in Crimea”.

Johannes Hübner, an Austrian MP said he felt he had to come to Crimea to get the real picture of what was happening on the peninsula.

“The view we get from the American and European media is very distorted,” he said. “You get no objective information. So we decided to come here to have a look at what’s really going on and see if this referendum is credible”.

Aymeric Chauprade political scientist and geopolitician from France believes the referendum is justified by Russian and Ukrainian history.

“Yes, I think the referendum is legitimate,” he said. “We are talking about long-term history. We are talking about the Russian people, about the territories of the former USSR with artificial borders. So, I think it’s a legitimate referendum that will give opportunity for this Russian population’s reunification with Russia”.

Tatjana Ždanoka, European parliament MP, representing Latvia, says the fact that the EU and the US refuse to see the referendum as legitimate can only be explained by double standard applied by Western leaders to the situation.

“The European parliament’s resolution demands that Crimeans comply with the Ukrainian constitution and says that the referendum is against that constitution. But that’s the same as to demand Kosovars to comply with the constitution of the former Yugoslavia, which naturally never happened. Double standards are everywhere in global politics. We know it from history. We see it now”.

Som sagt. Ju mer man söker efter information på andra ställen än hos gammelmedierna, desto tydligare framstår deras distortion i förhållande till verkligheten. Det är faktiskt skrämmande.

Jag kan bara hoppas att medarbetarna på Ron Paul Institute fortsätter det goda jobb man utfört hittills. Jag vill här lyfta fram Daniel McAdams som faktiskt har arbetat i regionen (Östeuropea) och kan de politiska förhållandena, och som skrivit många insiktsfulla artiklar om Ukrainakrisen. 

Hade jag varit involverad i Fria Moderata Studentförbundets verksamhet skulle jag be Alexandra Ivanova överväga sitt uttalande mot Ron Paul med ledning av vad hon kan läsa sig till på andra ställen än ledarspalterna på SvD och DN. Och håller hon ändå kvar vid sin syn på att Ron Paul ”marknadsför en tyrann och de lögner denne väver”, då skulle jag uppmana henne att avgå från sin post.

By the way, jag hade en mardröm i natt. Jag var inbjuden till Moderaternas partistämma. Man hade glittriga knappmärken med ”Nyaste Moderaterna” med texten i regnbågens kulörer. Och jag satt där med mitt gamla ”M”-märke, ni vet det där med fem punkter som förbinds av fyra streck i blått, och lyssnade på folk som lät som om de tillhörde vänsterfalangen i Folkpartiet. Förbud och obligatorium; vi måste hjälpa folket på ett bättre sätt än vad socialdemokraterna kan, hördes från talarstolen. Jag vaknade med dåligt samvete. Och när jag nu läser att Fria Moderata Studentförbundet tar de neo-konservativa i USA i hand, då förstår jag att det är av vikt att sprida Ron Pauls budskap. Och mitt eget. Slumpen har gjort att de två budskapen sammanfaller väldigt ofta.

Nu gäller det att slå vakt om den libertarianska rörelsen. Det verkar som att de neo-konservativa försöker kapa den. På Lew Rockwell.com kan man läsa mer om Ivanova och om hur den fritänkande f.d. tjeckiske presidenten Vaclac Klaus sparkats från Cato som straff för att han talat om ”imperiets” engagemang i Kiev [länk].

Hälsar eder Peter Harold

UPPDATERAT:
Fria Tider: ”Ungliberaler vill stänga ute Ron Paul

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Politik. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Fria Moderata Studentförbundet vill tysta Ron Paul – och de neokonservativa försöker kapa den libertarianska rörelsen.

  1. Vauen skriver:

    Killen vet ju inte ens vad ”theory” betyder i vetenskapliga sammanhang

    http://en.wikipedia.org/wiki/Scientific_theory

    • Peter Harold skriver:

      Man kan i vart fall vara säker på att det inte gått till som det skildras i Bibeln…😉

      • anonym skriver:

        Vilket är roligt att folk tror skulle vara ett fundament för de kristnas världsbild. Genesis har lästs som en blidlig och metaforisk redogörelse för världens skapelse sedan sankt Agustines tid på mitten av 300talet.

        Biblisk literalism är ett förhållandevis nytt fenomen.

  2. Sofia skriver:

    Utmärkt artikel! Det märks att det finns ett personligt engagemang!
    Jag tror att även du skulle skulle uppskatta denna:
    http://takimag.com/article/a_russophobic-rant_from_congress_patrick_buchanan#axzz3OoOnVnKy

    • Sofia skriver:

      Tyvärr fungerade inte direktlänken så man måste själv söka.

        • Peter Harold skriver:

          Japp, jag måste säga att jag finner tort värde i Buchanans texter om utrikespolitik. Dock är han väldigt insnöad på protektionism när det gäller ekonomisk politik, men alla har vi våra skönhetsfläckar.

          • Jern skriver:

            En del libertarianer i Amerika vill stoppa kapitalisterna från att flytta tillverkningsindustrin till Kina. Andra libertarianer tycker att ekonomisk ruin kanske inte är så kul, men att principer inte får vika för snöd vinnings skull.

            • Peter Harold skriver:

              Jag vet inte hur mycket libertarian man är om man inte vill tillåta ekonomisk frihet; det är nog därför t.ex. Pat J. Buchanan kallar sig för konservativ istället. Och jag tror att det är en mer ärlig beskrivning att säga att man är konservativ om man vill ha protektionism. Sedan finns det ju en potential i de libertarianska idealen som skulle kunna leda till att tillverkningsindustrin förblir i ursprungslandet, som t.ex. lägre skatter, mindre statligt styrande, etc. Fast jag spekulerar bara.

              • Jern skriver:

                Frihandeln funkade när det var ett begränsat antal länder som stod på ungefär samma nivå som handlade. Nu konkurrerar vi med statskapitalistiska låglöneländer som idkar protektionism. De för ekonomisk krigföring. Vi blir rånade på vårt kapital och vårt tekniska kunnande.
                Att sänka våra skatter med 10% sänker lönekostnaderna med 5%. Kanske skulle det ha hindrat de jobb som flyttade till Polen idag, men motivet till flytten var nog större än 5%. Hur skulle en svensk regering se ut som sänkte skatterna med 10%? Vilken LO-ordförande skulle skriva på ett avtal om sänkta löner? – Stora isberg i sikte alltså.

                • Peter Harold skriver:

                  Det intressanta är att vi i väst också spenderar pengar på att hjälpa dessa låglöneländer genom olika biståndsprojekt trots de faktorer du räknar upp, och gör det kanske med pengar som staten drar in via tullavgifter när vi importerar från låglöneländerna, vilket ytterligare förvärrar det hela.

                  Nu tror jag att degenereringen av det svenska samhället i sig är ett större hot än importen från låglöneländerna. Vi har importerat från Hongkong och det innebar att hushållen kunnat skaffa sig fler grejer att förgylla vardagen med (och sen kom Taiwan och därefter Kina). Vi har kunnat göra detta därför att vi varit duktiga på att göra andra produkter som krävt mer kvalificerad arbetskraft. Men nu dräneras vi på innovatörer och den allmänna inställningen till vad som stärker ett samhälle är oroande.

  3. Anna skriver:

    Studenterna hade inte ens behövt något CSN om de inte utstått konkurrens från utomrikesfödda. Min bästa väninna har samma utbildning som jag. Men hon kom in på banken genom postgirot på sent 80-tal. Om vi hållit oss kvar här i invandringsfrågan i nutid, hade jag också kunnat vara bankanställd. Gissa vad våra barn och barnbarn hade kunnat varit? Fel fokus, anser jag. Mankan inte både öppna gränserna och samtidigt tycka att det är jämbördig konkurrens.

    • Peter Harold skriver:

      Jag minns när Mrs Harold och en annan landsmaninnan till henne fick jobb på ett hotell som städerska. Chefen frågade dem om tidigare erfarenheter inom hotellverksamhet. Mrs Harold svarade sanningenligt att hon inte hade det. Hennes landsmaninna svarade – förmodligen också sanningenligt – att hon jobbat på hotell sedan hon var 16 år och fick högre lön. Senare frågade Mrs Harold vad den andra kvinnan jobbat med. Och det var inte som anställd på hotell, men gott och väl inne i rummen…

      • Anna skriver:

        Samtidigt ljög hon ju inte. Hon hade ju gedigen erfarenhet från hotell sedan hon var 16… Men ett mer varierat jobb, där man behöver social kompetens dessutom! Hehe… Nackdelen med det jobbet torde vara att man skulle behöva använda inflödet av lönen till att genom kemiska preparat behöva dämpa vissa kunders krav på ”kvalitet” – antingen för dig själv eller till de… Det är ett jobb som kostar lite för mycket.

        • Peter Harold skriver:

          Tro mig, hon hade en begåvning för sitt jobb, och hyste stor entusiasm. Jag är den enda bekantskapskretsen som inte bonkat på henne.

          • Anna skriver:

            Mmmm- sex är jävligt härligt. När man är kåt. Jag var ständigt kåt tills att jag fyllde sådär 38. Sen bara upphörde det. Jag kan fortfarande träffa på folk (killar) som jag hälsar på artigt men inte har en aning om vilka de är. Jag har satt på en hel del i mina dar. Bara för att jag ville, inte ta betalt. Men nu när jag inte längre har kåtheten kvar, ringer ingen klocka alls ifråga om vad jag såg i killen. Så länge jag var vältränad sket jag fullständigt i hur och vem de såg mig naken. Numera är jag sårbar och drar för gardinerna. De flesta människor upplever det här i tonåren när de är hormonstinna. Få andra behåller det här mestadelen av vuxenlivet. Varför man ska skämmas för sin sexualitet är för mig fortfarande en gåta. Är du kåt så kör bara! Det finns glassar för alla smaker…

            Har man det där i sig (haha) är nog sexyrket ett härligt yrke. Begåvning vet jag dock inte om jag kan kalla det för. Snarare att bejaka sin sexualitet / åskådarens sexualitet…. Finns inget enklare än att knulla när man själv är kåt. ?

  4. Ping: Svenske ung-liberalere vil utestenge Ron Paul - Frieord

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

