Söndagskrönikan: Kanske det här med tidningsarkiv inte är en så bra idé trots allt.

Bästa läsare!

Ja och nej. Jag talar om digitaliseringen av gamla dagstidningar. Jag skall erkänna att jag haft väldigt stor nytta av dem. Medan jag författade mina alster ”Stålmusslans hemlighet” och ”Navigos kamp” satt jag on-line och läste svenskspråkiga dagstidningar från 1850-1870-talet som lagts upp på Internet av Helsingfors universitetsbibliotek. En intressant kulturskatt som dock inte är tillgänglig med mina webläsare längre. Men tack vare detta material kunde jag inkludera realistiska beskrivningar av både miljöer och personer, från Karelen i väst till Sibirien i öst via Ural, i min romansvit. Det var en fascinerande resa jag gjorde under mitt skrivande av denna alltjämt opublicerade verniad.

De gamla dagstidningarna från 1800-talet hade ett enormt stort värde för mig som författare, då jag refererade till händelser som var samtida med min berättelse.

Nu när vi så frekvent matas med uppgifter om den ryska invasionen av Ukraina så funderar jag på vilken nytta dagens tidningar kommer ha i morgondagens arkiv. Man kan se att många forskare i sina alster refererar till olika tidningsartiklar. Men om tidningsartiklarna är frukten av politisk propaganda – formulerad genom ett forum där tidningsägarna och militärindustrin utgörs av samma bekantskapskrets – hur kommer detta påverka resultatet av forskningsarbetet? Svenska tidningar brukar sällan följa upp med korrigeringar eller dementier när den av Vita huset kontrollerade Kiev-regimen kommer med påståenden om militär invasion från Ryssland. Uppgifterna – som i andra medier påvisas vara falska eller åtminstone felaktiga – förblir lagda som enda tillgängliga sanning i tidningens arkiv.

Mitt ingångsvärde var inte Ukrainakrisen, utan istället var det frågan om den mänskliga påverkan av det globala klimatet (tidigare kallat ”global warming”) som fick mig att på allvar se en systematisk manipulation av nyhetskonsumenternas världsbild.

Jag såg ganska tydligt hur medierna – i synnerhet de svenska – rapporterade tämligen ensidigt i klimatfrågan. Worst case-scenarios presenterades som sanningsenliga prognoser, där blott en omställning av industri och personliga levnadsvanor skulle rädda planeten från undergång, eller åtminstone förhindra att Slussen i Stockholm svämmades över för all framtid och gjorde landet obeboeligt.

Före klimatdebatten upplevde jag ett liknade förhållande i hur medierna belyste sexköpsdebatten. I denna debatt var det sällan motståndarna till lagen fick komma till tals (såvida inte det var en ”tokliberal” som man kunde skratta ut), men däremot kunde en förbudsivrare debattera mot en annan förbudsivrare, och den ena anklagade den andre för att inte vilja förbjuda tillräckligt mycket. Samma med klimatfrågan. Vad som sker är att medierna anger att det råder konsensus om inriktning, och att debatten alltid handlar om omfattning.

Sålunda kan vi konstatera att journalistiken inte handlar så mycket om att skildra en pågående debatt, utan istället påverka denna och att styra åsiktsbildningen från densamma i en riktning som passar redaktionens politiska eller filosofiska preferenser. Detta är korrupt journalistik.

Kommer denna korrupta journalistik att påverka 2100-talets författare och forskare när de bläddrar i de gamla tidningslaggen från vår egen tid? Med största sannolikhet. Man kommer förvisso att kunna ha berättigat förtroende till uppgifter om eldsvådor, bilolyckor, invigning av konstutställningar, bostadsbyggen och andra vardagliga ting. Men vad skall en folklivsforskare år 2115 tänka vid läsning av ledarspalter om att ”rasismen frodas på Sveriges gator” eller att ”privata vårdgivare väger åldringars blöjor”? Eller ser ett nyhetsinslag från TV-arkivet med skolminister Gustav Fridolin som anser att det är väldigt viktigt att barnen får ha någonting att säga till om när skolorna bygger om toaletter då han ”tar itu” med de svenska elevernas allt sjunkande skolresultat?

Nåväl. Jag vet att forskarna och de intellektuella år 2115 kommer att vara ganska fördömande mot oss och vår tid. Minns själva hur vi hånade de dumma människorna som trodde att de kunde skydda sig mot Halleys komet genom att äta ett kometpiller då den passerade jorden år 1910 (pillret skulle skydda mot cyaniden som man observerat fanns i kometsvansen). På vilken grund 2100-talets människor kommer att håna oss stor dock ännu i skrivet i stjärnorna. Jag har mina farhågor, så jag är glad över att jag inte kommer att vara med då.

Hälsar eder Peter Harold

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Inaktuellt, Medierna. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Söndagskrönikan: Kanske det här med tidningsarkiv inte är en så bra idé trots allt.

  1. Rim Rutsdotter skriver:

    De svenska tidningarna har för länge sedan passerat all trovärdighet och dementier och tillrätta-
    lägganden lyser så gott som alltid med sin frånvaro och skulle det mot förmodan komma en dementi ligger den på en undanskymd plats.

    • Peter Harold skriver:

      Skit in, skit ut, men det värsta är att det sker medvetet av redaktionerna och ägarna.

    • Läsare skriver:

      Det finns inga svenska tidningar. Det enda som finns är judiska reklamblad maskerade som tidningar, och det enda redaktionella är judiska propagandalögner.

      Och det är samma sak i hela västvärlden. Judarna började köpa upp alla tidningar för över 100 år sedan. Sedan kom radion och samma sak där. TV samma sak.

      För hundra år sedan stal ett gäng judar Edisons filmkamera, när han skickade polisen på judarna för att få tillbaka stöldgodset, då stack judarna till Californien och startade Hollywood. Enda icke-juden var Disney. När han dog tog judarna över Disney också.

  2. Sofia skriver:

    För arkivering i all tid och evighet 🙂
    RASISTISK PYGMÉCHOCK!!!
    Karin Pettersson skrev i Aftonbladet att ”invandringsdebatten i Sverige förs mellan intellektuella pygméer och lata opportunister”.

    Här är Karin själv till vänster i bilden:

  3. kallepelle skriver:

    De två (N-ordet) ser en aning generade ut men KP verkar mycket belåten?

    • Läsare skriver:

      Jag såg ganska tydligt hur medierna – i synnerhet de svenska – rapporterade tämligen ensidigt i klimatfrågan. Worst case-scenarios presenterades som sanningsenliga prognoser, där blott en omställning av industri och personliga levnadsvanor skulle rädda planeten från undergång, eller åtminstone förhindra att Slussen i Stockholm svämmades över för all framtid och gjorde landet obeboeligt.

      __________
      🙂

      Hon behöver inte ens resa till Aprika, Finlandsbåten är numera deras jaktmarker.

  4. kallepelle skriver:

    Njä fallskärmar är inte billiga! Inbesparas lämpligen.🙂

  5. Benny skriver:

    Peter, har kollat upp vad den här Elin Jönsson på SVT är för figur som rapporterar den ena lögnen efter den andra från Ukraina. Det visade sig att hon är gift med David Emtestam, mest känd för att han greps när han 2011 deltog i kravaller i Minsk som syftade till att inta regeringshögkvarteret. Nu faller alla bitar på plats, för den här Emtestam är en av Bildts underordnade i hans arbete med att sprida krigen i östeuropa. Man undrar ju vad den andra SVT-propagandisten Bert Sundström har för smutsig byk i garderoben?

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

