Vad skall man ta med i Lars Vilks dödsruna…?

Bästa läsare!

Jag hade en skön biltur idag och lyssnade på mina klassiska skivor i bilstereons mediespelare. Minns ni hur man fyllde handskfacket och dörrfacken med C60- och C90-kassetter i bilen för 20 år sedan? Och hur man för tio år sedan hittade tomma CD-fodral lite här och var i bilen när man städade. Idag har jag en fingerstor USB-sticka med ett eller ett par dygns musik. Fantastiskt. För första gången i mitt bilägande har jag haft ett par handskar i bilens handskfack!

Så på grund av att jag lyssnade på Giovanni Sgambatis första symfoni, Alexander Borodins andra symfoni samt Sergei Rachmaninovs ”Trio Igiaque n:o 2” genom bilens högtalare missade jag samtliga nyhetsutsändningar som förtalte att det ägt rum ett terrordåd i Danmark i anslutning till ett möte där den svensk Lars Vilks medverkade.

Om Lars Vilks har jag redan skrivit tidigare, och nu har jag anledning att göra det igen. Jag roade(?) mig med att läsa genom några av dessa gamla texter som jag signerat. En av dem är från 24 oktober 2011 och heter ”Lars Vilks, den islamistiska staten och nästa smäll”. Ärligt talat så hade jag glömt bort denna postning. I denna reflekterar jag lite över det budskap som den islamistiske självmordsbombaren lät sända ut innan han ”boffade” sig själv i luften på Drottninggatan i centrala Stockholm. Budskapet gick ut på att de svenska dödsoffren (som han räknat med att ta med sig i de två sprängdåden) skulle vara en hämnd, och jag skrev:

Andra stycket, citat ”Nu har den islamiska staten uppfyllt vad de har lovat er”. Islamiska staten? Här borde man göra en djupare analys av vad som inbegriper det gärningsmannen kallar för en islamisk stat. Det är tvivelaktigt att han menar en nationell stat, utan istället talar om ett nätverk av radikala och militanta muslimska samfund som verkar i både Europa, Afrika och Mellersta Östern.

Idag behövs ingen analys längre, och min avslutande fråga i bloggposten från 2007 ”Var kommer det att smälla nästa gång?” har gång på gång besvarats; nyss Paris och idag Köpenhamn. Vi vet mer än väl vad Islamska staten är sedan den arabiska våren ersatts av den islamistiska hösten; och för oss som läst andra medier än de svenska gammelmedierna så har vi en hyfsat bra bild över IS komplexa historia och förgreningar. Hur många gånger har jag t.ex. inte tjatat om att Barack Obama och hans regering sponsrat Islamska staten genom att förse rebeller och upprorsmakare med både pengar och krigsmateriel?!!

Ni läsare har förstått, men våra kära politiker har ingenting fattat. Vet ni förresten om att de muslimska samfunden försöker påverka både regeringar och nyhetsförmedlare att döpa om Islamska Staten till Oislamska Staten. De muslimska samfunden tycker att IS ger dem så dålig PR….!

Ok, tillbaka till Lars Vilks. Han har haft hembesök av taffliga lönnmördare. Hur var det nu, en av gärningsmännen skar sig själv, va? Eller satte han eld på sig? Sen har vi tumultet under en föreläsning där Lars Vilks spelade upp homoerotik för sitt auditorium som bestod av ett gäng muslimer som kommit för att låta sig bli kränkta.

Ironiskt nog är det en halvtaskig pennteckning kallad ”Rondellhund” som kommer göra Lars Vilks odödlig den dag någon rättrogen muhammedan kommer för att göra upp räkningen med honom, d.v.s döda honom. Jag förstår att detta måste vara frustrerande för Lars Vilks. Hans ”rondellhund” är inte mer än en slarvig skiss. Se själva:

vovve

Faktum är att Lars Vilks skapat riktiga tavlor, och inte bara pennstreck. Det här är ett verk – olja på duk – som Vilks skapat på uppdrag av en norrman och bär titeln ”Efter Klatti-klatt i negerland med RH”:

sb vilks negerland

Oupps, vad är det för ett djur som negrerna dansar kring…? Hoppsan!

Nej, jag skall erkänna att jag har lite trubbel med Lars Vilks konstnärskap. Jag har problem med det koncept som Lars Vilks har skapat genom och kring sig själv. Den presterade konsten i sig är medioker, inklusive stormvirkestorn och dylikt. Jag tror, med betoning på ordet tror, att Vilks gör sig bättre i ett teoretiserande sammanhang än som praktiserande (bild-)konstnär.

Jag funderade på ifall jag skulle vara artig och skriva att Lars Vilks som konstteoretiker är lysande. Och jag hade tänkt referera till den kulturkrönika som Nerikes Allehanda publicerade år 2007 med titeln ”Rätten att förlöjliga en religion” (signerad Lars Ströman?) som illustrerades med ett par av Vilks teckningar som han inte fått visa upp vid en konstutställning. Det går tyvärr inte.

När jag klickar på länken till artikeln får jag ett felmeddelande som säger att den inte finns där. Jag tror att artikeln var ett försvar för att man skall kunna visa upp konst utan föregående censur på grund av att den skulle kunna kränka andra människors känslor. Men det var år 2007. Nu, nådens år 2015, skall man inte förvänta sig att man kan stå skyddad mot kränkta människors vrede, utan nu får man räkna med att signerad dödsdom kommer att verkställas – förr eller senare. Lite småkusligt, inte minst med tanke på att jag själv fått mottaga dödshot av en islamistsympatisör genom min blogg för några år sedan. Det verkar som att pressen inte ens längre vågar försvara en sådan tanke som att man skall ha rätt att förlöjliga en religion (islam).

Sålunda får jag lämna Lars Vilks minnesruna ofullbordad för stunden. Jag kan inte bedöma hans konstnärliga kvalifikationer på ett rättvist sätt. Eller också är det som jag tror att det är, och i så fall står jag inför dilemmat att jag kommer tala illa om den döde (den dag Vilks är död på riktigt). Han är som en mer enkelspårig och träigare äldre variant av Alexander Bard. Intellektuell men oresonlig. Vilket inte behöver vara dåligt för hans del.

Å andra sidan… om en ”konstnär” eller kulturutövare (hit räknas nog skribenter) skall ha rätt att förlöjliga en religion, då torde jag nog med lugnt samvete kunna påtala att Vilks tekniska ynklighet är extremt påtaglig i de flesta verk som jag kan googla fram. Min egen dotter är i jämförelse med honom en diplomerad konstnärinna (för hon är faktiskt väldigt duktig på att måla och teckna). Vilks alster är mer vad jag skulle kunna göra. Och jag suger. Jag fick fjäska till mig min 4:a i bild. Riktigt råfjäska.

Men det värsta misslyckandet som vi borde anklaga Vilks för är det faktum att hans koncept med att utmana religioner och skända olika heliga kossor inte fått några betydelsefulla efterföljare. Den enda konstnär i Sverige av dignitet som jag känner till som kan matcha och övertrumfa Vilks är faktiskt satirtecknaren Hans Lindström, som faktiskt har förmågan att trippa genom politiskt försåtliga minfält med sin humor. Nu känner jag förvisso inte till många konstnärer, men ändå…

Sverige är mer inskränkt idag 2015 än 2007 i alla sektorer när det kommer till yttrandefrihet. Med ett politiskt rättssnöre framför ett juridiskt har man snickrat om lagen om hets mot folkgrupp – en lag som från början var tänkt för att enbart användas skarpt ifall någon skulle förespråka massgasning av judar eftersom Hitler inte klarade av att slutföra det han tillskrivs ha påbörjat under 2:a Världskriget – för att kunna rättsföra tonåringar som sagt ”Jävla blatte” till någon blatte.

Inte för att jag önskar Lars Vilks något ont, men det hade varit intressant att se hur många som hade ändrat sina FB-konton med ett ”Je suis Lars Vilks” på måndag ifall han hade blivit ihjälskjuten i Köpenhamn idag. Bara för att få ett hum om hur djup svenska folkets kärlek till yttrandefriheten är på riktigt.

Hälsar eder Peter Harold

 UPPDATERAT! LÄSTIPS FRÅN KOMMENTARSFÄLTET:
Ljusets fiender – Två tankar (PDF-fil)

Om Peter Harold

Libertariansk skribent och författare. Driver den libertarianska bloggen "Skrivarens Blogg".
Det här inlägget postades i Brott & straff, Demokrati och frihet. Bokmärk permalänken.

35 kommentarer till Vad skall man ta med i Lars Vilks dödsruna…?

  1. Bengt T Karlsson skriver:

    Det är synd att man inte enkelt kan klicka på gilla-knappen utan att prestera en hel litania på woprdpress.När jag klickar gilla på facebook gör jag just det utan att bifoga en deklaration in absurdum.Annars är det du skriver jävligt bra.Verkshöjd vill jag tillägga.

  2. cfr skriver:

    ”Jag vill gärna påpeka att de som lever på att driva upp ett vi- och dom-tänkande och ett i grunden hatfullt sätt att se på relationer mellan människor inte ska bli förvånade om sådant händer.”

    Borderlinefeldt

    • Peter Harold skriver:

      Det värsta är att Reinfeldt formulerar sig så förrädiskt. Han definierar inte vad som är att ”driva”, eller vad som är ”vi-och-dom-tänkande”. Det gör att han aldrig kommer behöva ta ansvar för sitt uttalande när dylika dåd inträffar. Men visst, det är ändå onekligen ett stötande uttalande av honom i mina ögon eftersom jag förstår vad han menar.

  3. KZ skriver:

    Jag rekommenderar att du läser kapitlet ”Två tankar i huvudet?” ur boken Ljusets fiender av Johan Lundberg som finns som gratis pdf-fil. Om du läser det så kanske du förstår lite mer om vår egen samtid och hur ynklig och hycklande vår kulturelit är (fast det visste du nog innan) samt vilka Vilks i första rummet utmanar.
    http://timbro.se/pdf/Ljusets_fiender_Två%20tankar.pdf

    För övrigt så har det även varit skottlossning vid synagogan på Krystalgade.

  4. Peter Andersson skriver:

    Tycker också att Vilks är en medioker konstnär , har följt honom sedans hans byggen vid kullen, men han gör ju konst mest för att provocera och jag beundrar hans mod att inte kröka rygg för etablissemanget och stå för sina åsikter även om det blåser full storm. Om man undantar hans tavlor så finns det ju faktiskt människor i Sverige som är betydligt mer kritiska i ord än honom , men de lämnas konstigt nog i fred.

    • Peter Harold skriver:

      Efter att ha läst artikeln som KZ här ovan föreslog skulle jag gissa att Lars Vilks provocerat kultureliten i Sverige, och det gjorde han uppenbarligen inte ostraffat. Ibland undrar jag hur muslimer kan bli så upprörda över vissa fenomen, ungefär som att någon hjälper dem på traven. Och det skulle inte förvåna mig att det försiggått privata samtal mellan någon eller några inom kultureliten som kontaktat muslimska företrädare för att mobilisera upprörda känslor.

      • KZ skriver:

        Vad gäller den danska s.k. Muhammedkrisen så var den i allra högsta grad iscensatt av ”danska” imamer som reste runt i Mellanöstern för att elda upp ett hat mot Danmark. Om dessa herrar i sin tur instruerats till detta av andra är dock svårare att veta. Kort utdrag från danska bloggen Snaphanen.
        ”Men det som kallas “Muhammedkrisen” var i själva verket en infam iscensättning, orkestrerad av en kringresande delegation danska imamer. Under ledning av de två islamistiska danska imamerna Raed Hlayhel och Ahmed Abu Laban (1946-2007) reste de runt på lögnturné i muslimska länder och mobiliserade de kränktas arméer.
        Bilder på Muhammed som gris och pedofil
        För att garanterat elda massorna hade imamerna tagit med sig en mapp, sammanställd av Abu Laban, med bland annat bilder på Muhammed som gris och pedofil – bilder som inte hade publicerats i Jyllands-Posten eller någon annan tidning.
        Dessutom spred Abu Labans delegationer lögner om Danmark som ett extremt islamfientligt land, med den uttalade avsikten att skada den danska regeringen och dansk export.”
        http://snaphanen.dk/2013/02/page/11/

        Via länken här nedan kan du även läsa mer om vad en av imamerna, Ahmed Akkari, numera tänker om hela denna historia. Jag undrar om inte även han har ett dödshot hängandes över sig.
        http://www.bt.dk/danmark/tidligere-imam-fortryder-sin-rolle-i-muhammed-krisen-nu-forstaar-jeg-tegningerne

        • KZ skriver:

          En artikel i SvD av Samen Egyptson ger en insyn i vilken bild av Sverige de två ”svenska” representanter för ”det svenska muslimska civilsamhället”, Omar Mustafa och Hassan Moussa, ger uttryck för i arabiska medier. När de får en chans. Här efter moskébranden i Eskilstuna som inte verkar varit anlagd. Frågan är varför dessa två herrar bor i Sverige.
          http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/muslimska-ledare-bidrar-till polarisering_4257835.svd

          ”Al Jazeera ­intervjuade ett flertal gånger Hassan Moussa, generalsekreterare för Svenska Islamiska Stiftelsen, ordförande i det svenska imam-rådet och verksam vid Södermoskén i Stockholm. I intervjun säger han att det som hänt inte är någonting annat än inledningen och början på ett folkmord på muslimer i Sverige. Hassan Moussa använder uttrycket ”islamocaust”, alltså en remix på uttrycket holocaust, det vill säga förintelsen på judarna under andra världskriget. Den 28 december ger Moussa samma budskap om ett påbörjat svenskt folkmord på muslimer i Sverige på den svenska-arabiska webbsidan arabnyheter.info”

          • Peter Harold skriver:

            Folkmord på muslimer i Sverige…?!!! Jag som trodde att jag redan hört allt…

            Nåväl, tids nog tror jag faktiskt att det kommer bli en konflikt i Sverige.

            • Vauen skriver:

              Om man bevittnar den sionistiska hatpropaganda som Exponerat och Avpixlat pumpar ut samt de false flag operationer som alltid skylls på muslimer, så bör det vara uppenbart att ett raskrig är vad denna ”nationella” rörelsen vill ha.

              Den största flaggan på SDs valnatt verkar varit den israeliska flaggan. Då vet vi vem som de verkligen företräder. Och vad dom vill!

              Jag tycker inte det är långsökt att vara orolig för ett folkmord på muslimer inom Europa.

            • Anna skriver:

              Konflikterna består i att frysa ut de som öppet ifrågasätter de här motsättningarna som muslimtillkomsten här, innebär. Utfrysningen av såna som jag. Ensamstående morsa med svenskt ursprung. Konflikten är total. För att vi inte får uppbackning någonstans ifrån. Men jag är som Lars Vilks. det jag tror på tror jag på. Kan man inte få vara sig själv i sitt eget hemland är det inte jag som borde åka hem. Jag är hemma. Eller var det åtminstone.

          • Anna skriver:

            Gud så härligt det hade varit. Med ett folkmord alltså. Här. Inte där. För att då hade de inte kunnat vara här utan återvända dit där de hör hemma.

        • Peter Harold skriver:

          Precis vad jag misstänkte. Tack för länkarna.

  5. Erik skriver:

    Vilks är lysande intelligent och extremt intellektuellt noggrann. Och vågar tycka vad han tycker. Offentligt. Vilket gör honom närmast unik i sverige.

    • Peter Harold skriver:

      Det är det jag menar med att se honom som intellektuell men oresonlig. Det är ingen mjäkig undfallenhet som vi annars ser i debatten (och som jag själv ägnar mig åt dessvärre). Och som sagt, han har inte många efterföljare. Fast nu skäms jag lite grann över att ha glömt Dan Parks i sammanhanget…😦

  6. Erik skriver:

    Något annat som är fascinerande med Vilks är att han vågar bli missförstådd. Eller, snarare, han tänker noggrant, formulerar sig noggrant, och om du sedan är för dum för att förstå vad han säger så får du vara det.

    • Peter Harold skriver:

      Så är det nog. Men han gör det med livet som insats. Fast jag tror inte att han hade räknat med mordhoten. Och i ett sunt samhälle skulle han inte behöva ta emot några. Men nu har vi en kulturelit i landet som är inställd på att Vilks får skylla sig själv.

      • Benny skriver:

        Fast det kan ju vara intressant att uppmärksamma vilka Lars Vilks INTE kritiserar. Sen är ju som sagt Vilks ingen vidare konstnär, och att sparka in öppna dörrar genom att kritisera islam är inte speciellt svårt, förutom då att man gör sig själv till måltavla för militanta islamister. Han kanske ska börja med svartbyggen i stor skala igen i stället, men han inser väl att detta är enda sättet för honom att få uppmärksamhet numera utan att få jobba ihjäl sig. Hans ”konst” är det nog ingen som bryr sig om.

        • Vauen skriver:

          Lars Vilks är en feg tönt (och troligen en CIA agent eller liknande). Hans konst är bara oförskämt skräp. den attityd han har är barnslig och grundar sig på våld. Det spelar ingen roll att ”muslimer” är gnälliga kravmaskiner och ägnar sig åt att förstöra välfärdsstater i Europa med kriminalitet och bedrägerier. Att inte respektera deras religion är omoget och är helt nödvändigt om vi vill ha en respektfull relation med dem. Tog USA bort sina baser och avvecklade petro dollarn så skulle det bli annat ljud i skällan!

          Det är inte vi i Europa eller väst som lider mest. Dom som drabbas hårdast av detta war on (of) terror är den muslimska värden.

        • Peter Harold skriver:

          Jag tror att egentligen var rondellhundskonceptet riktat mot konstnärskretsens rädsla för att just kritisera, håna eller skämta med vissa religioner. Han har ju trots allt ritat en fet judesugga…😉

        • Anna skriver:

          Men halloj- är det NÅGON som bryr sig om konsten i vardagen överhuvudtaget? Har själv bott vägg i vägg med den konstnär som gjort konst i tunnelbanan. Vem fan har ens sett den? KOnstnärer måste väl provocera för annars märker inte de avtrubbade medmänniskan något alls. Bara om mobiltäckningen hade strypts hade någon ens sett upp och tittat sig omkring. KONSTigt? Ja, och nej. Inte alls KONSTigt. Har någon ens tänkt på att de sitter på Lasse Åbergdesign på tunnelbanan. Nej, inte särskilt många. Ändå betalar vi rätt mycket när vi åker. Jag tycker ju det borde vara gratis.

  7. Sofia skriver:

    Jag är intresserad av bildkonst och jag tycker att LV gjort en del bra konst.
    Bland dessa tycker jag bäst om de nakna damerna ute med vovven:

    http://www.exponerat.net/dags-for-lars-vilks-i-stockholm%E2%80%8F

    • Peter Harold skriver:

      Jag har varit nära att titta på hans konst (https://peterharold.wordpress.com/2013/12/08/blott-ett-halv-besok-vid-vilks-utstallning-pa-movitz-igar/) men hoppade förbi. Ja, den med nakna damer på hundpromenad är faktiskt ok, men den känns lite tvådimensionell, om jag får klaga lite. Jag hade själv velat se dem i en annan vinkel (och nu syftar jag inte på att se deras könsorgan, utan för att få lite mer laddning i bildkompositionen). Men just denna tavla skulle jag INTE ha kunnat göra bättre än Vilks!🙂

    • Anna skriver:

      Jag tycker han är bra för att han är konsekvent. Damerna med vovvarna har jag också tänkt på när jag sett de. Att fånga ögonblick är väl konstnärens uppgift, om det får betraktaren att haja till…? Hoppas han inte blir dödad utan kan leva i sitt land fritt, utan dödshot. För jävligt att sånt händer. Önskar att Sverige vore mer som Danmark.

  8. Vauen skriver:

    ”Idag behövs ingen analys längre, och min avslutande fråga i bloggposten från 2007 ”Var kommer det att smälla nästa gång?” har gång på gång besvarats; nyss Paris och idag Köpenhamn.”

    Jag börjar få svårt att ta dig på allvar när du går fiendens ärenden på detta vis. Att inte ta sina sinnesintyck på allvar och istället ersätta dem med den socialt accepterade sanningen (i ett sjukt samhälle) är inte något en sann samhällskritiker gör. Tiden är knapp!

    Detta är terrorns rätta ansikte:

    • Peter Harold skriver:

      Du missförstår mig, det jag säger är att vi är mitt uppe i smällandet. Det har redan börjat. Och ändå låtsats vi som att det inte sker. Varken det som vi ser uppenbaras för våra våra ögon, eller det som man håller dolt för oss.

      Och terrordådet i London… ja, jag säger bara vad vi nu kan vänta oss med den nya försvarsministern i USA!!!

  9. Anna skriver:

    Ja, som sagt. FB.

  10. Anna skriver:

    ”Folk”mord, borde det stå. Folkmord blir det ju bara om folket (av ursprung) mördas. Eftersom muslimer inte är folk, dvs inte svenska- så kan det inte bli ett folkmord i Sverige. Folkmord är om svenskar dödas i Sverige. Annars kallas det väl för något annat. Jag är mest ointresserad av att höra fler såna ord, eftersom kärt barn har många namn… Jävla sörja, Vauen.

Du är välkommen att kommentera inlägget! Jag tillämpar yttrandefrihet, men du tar givetvis ansvar för det du skriver. Reklam åker dock i runda arkivet.

